tisdag 23 november 2010

Lingonrött och doften av kanel

Ljusen är tända redan i arla morgonstund, doften av nybryggt kaffe sprider sig i rummet och ger en hemtrevlig känsla, dagen kan börja och formas på bästa sätt.
Solen går upp över trädtopparna och bildar ett guldgult sken, nu är det tid att ta sig en sväng på utsidan för att fånga stunden av det vackra, trots att termometern visar på många köldgrader och snön ligger gnistrande vit på marken. Rimfrosten hänger i grenarna på ställen och hela landskapet är som på bästa julkortet.

Ett fat med Cyklamen ger föraning om julen med sina ljuva vingliknande blommor och pryder på köksbordet.




Nu är det snart advent och min dag har ägnats åt små förberedelser och doften av kanel kan väl alla associera till julens krydda, kanske även lingonrött, torkade apelsinskivor och lingonmuffins med smak av julens kryddor och innehållande god frukt. Ja, det var något av mitt julstök idag och visst infinner sig känslan av den mysiga adventstiden.

Får jag bjuda på min alldeles nytillverkade lingonkola, lite syrlig, försvinnande god och färgen, ja, naturligtvis blev den vackert lingonröd.


Trevlig kväll mina vänner!

22 kommentarer:

Gudrun sa...

Oj, vad du pysslar och gör det mysigt. Din sista bild på en cyklamens blomma var underbart vacker.
Karamellerna ser goda ut.

Önskar dig en fin kväll.
Kram

Halina sa...

Du är otroligt Bea!
Jag beundrar verkligen hur hinner du med allt som du beskriver så fint och med bloggen...
En mysigt inlägg med superfina bilder.
Kram Halina

Åsa! sa...

Visst är det en mysig tid vi har framför oss. Lingonkola låter mycket gott!

haspet sa...

Här kommer man verkligen i stämning. Du beskriver så vackert och bilderna är så fina. Den kolan ser verkligen lockande ut, om det inte vore så att jag inte ätit godis på drygt tre månader så skulle jag så klart sagt ja tack direkt. Ha det så gott.// Peter

Skimrande kristaller sa...

Mmmm..den ser ljuvlig ut, och vilken härlig röd färg på kolan! Hör att du har pysslat en hel del till advent. Vi har en mysig tid framför oss. Ha det gott. Kram Lenita

Livet på Vestergård sa...

Man kommer in i fin stämning när man läser dina inlägg. Du besriver allt så målande!
Mysigt med adventstiden!
Kram Kicki

AnnCharlotte sa...

Mmmmmysigt...som alltid hos dig.
Jag är avundsjuk på din vita kalla vackra snö...snön här blir ofta inget kul alls, blaskigt och smutsigt för det mesta.
Just nu snöar det ute så man får väl se hur det ser ut i morgon...kanske det blir lite snöskottning ;)

Charlotte sa...

Lingonkola..... har jag aldrig hört talas om.... både låter och ser ju hur gott ut som helst.. Vilken maffig färg! Gu' vad nyfiken jag blir på receptet... (men det kanske är hemligt....). Åh.... diggar också cyklamen..... Har flera stycken att bli glad av just nu..... Vad fint du beskriver morgonstunden..... Det är en härlig tid nu....

Kram Charlotte

Inger sa...

Cyklamen är verkligen fina och lingonkola är nytt för mig, låter nästan nyttigt...
Mycket du hunnit med.
Kram

Moster och jag sa...

Lingonkola har inte heller jag varken hört eller smakat på förr. Men det ser riktigt gott ut.
Mycket har du hunnit med i dag i ditt julstök.
Ha en riktigt bra vecka! kram Maj-Gun!

Lyckoslanten sa...

I går var morgonhimlen verkligen vacker. Det noterade vi genom klassrumsfönstret! Lingonkola låter spännande och här doftar det kaffe nu också. Ha en bra dag! ♥

Ingelapingela sa...

Mums, stämning och förväntan i din blogg.

Angel.Pearls sa...

Ditt cyklamenfat är underbart..fint med lite färg i vintermörkret! Eva

Ölandsvindar sa...

Skrev just en lång kommentar men så viftade ledningarna med bredbandet i blåsten och allt försvann.Kroppkakor är riven potatis blandad med mjöl. Formas till bollar som fylls med finhackat fläsk, lök och kryddpeppar och kokas i saltvatten Alla älskar det här men jag tycker så där.
Kram
Kerstin

Vildrosen sa...

Så adventsmysigt du har det. Lingonkola låter väldigt gott. du har inte lust att dela med dig av receptet.
Ha en fin dag
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Härligt och din cyklamen är underbart vacker!
Och lingonkolar också och dessutom ser det riktigt god ut!
Kram

fotopunktMis sa...

Snön har fallit i Sennan och lagt ett vitt täcke på allt det höstmörka..så visst har adventskänslan infunnit sej..må så gått..Maria

Madame C sa...

Åh, så fint! Och lingonkola låter ju underbart! Var kan man hitta recept?

Vilken härligt poetisk och stämningsfull text du bjuder på idag:)

Gunilla sa...

O, vad stämmning du sprider kring dig, jag känner verkligen doften av kanel.

Lingonmuffins och kola det låter gott.
Muffinsreceptet vart kan de finnas tro.?

Den nedre bilden av cyklamenblomman var ju jättefin.

Ha det gott
Kramen/Gunilla

Hantverkarglädje sa...

Nog har din lingonkola en smaskig färg åtminstone, nästan så de får smaklökarna att även känna smaken.

Jord under naglarna sa...

Oj, nu kommer jag verkligen i adventsstämning!

Dofter, smaker och underbara cyklamen - härligt!

Viola sa...

Så mye vakkert du byr på! Lingon..vet jeg ikke helt hva er, skal sjekke ut oppskriften på linken over her.. :)

Klemmer fra meg! :)