torsdag 18 november 2010

Kvalitetstid

Snön ligger så vit och vacker, det är flera minus grader ute. I tidig morgon blir jag tvungen att glänta lite på dörren och genast tar kylan en hårt grepp om näsan och en isande kall känsla gör sig påtaglig i samma ögonblick. Nu blir jag verkligen påmind om vad jag borde ha i beredskap för min lilla vovve som är så känslig för isande kall snö och får kramp i benen av kylan, ett par tossor på tassarna! Ja, den vintern överraskar varje år och kommer alltid tidigare än man kunde tro och sällan är man så beredd på all nödvändig utrustning..

Får ty oss till de gamla uttjänta tossorna ännu en gång på vår vackra vinterpromenad idag. Solen behagar lysa över åker och äng och det gnistrar så vackert i snökristallerna. Det knarrar lätt under skorna av den torra snön och man förnimmer en liten julkortsidyll. Svänger av för en skogsväg, det är visst dags för några grenar och kvistar till adventspyntet så småningom. Skogsstigen är sagolikt vacker, endast några som trampat spåret före oss, vovven snusar noggrant på varje avtryck, nu är det hennes kvalitetstid, att få läsa av spår i snön.

Förresten kvalitetstid, vad är det för dig? Jag har i alla fall haft mina timmar av kvalitetstid idag, njutit av frisk luft, pysslat, målat, hållit brasan tänd och har haft det ljuvligt gott av stunder som jag helst av allt önskde göra! Det jag borde ha gjort, städat, bakat, osv får bli en annan dag!

Här är ett av mina pyssel projekt, en adventskrans - frost.


Dessutom måste jag få visa vilken skatt som blommar äntligen hos mig efter flera års väntan, en Hoya ( inget namn) som har en enormt stark doft och den får antagligen inte bo hos mig pga den starka parfymdoften -tyvärr!



Av min goda bloggvän Gudrun fick jag en söt Award och till den medföljer att man skall berätta sju saker om sig själv och ge den vidare till sju andra bloggare. Tack min vän för den!
I bloggvärlden förmedlar man ofta vissa avslöjande och det mesta torde jag ha skrivit ner som är sådär lagom lämpligt i detta allmänna rum.


Men för att bjuda på något får det bli vintertema idag:

- Mörka kvällspromenader är inget för min del, silhuetterna verkar ha fötter och isskorpan på fjärden som smäller och dånar av vinterkylan skrämmer
- Gillar däremot skogens tystnad en vit vinterdag
- Väntar på att den riktiga vinter isen lägger och jag får dra iväg på sparkturer med min vovve
- Varje ledig morgon har jag en stunds session genom mitt fönster av fåglar som besöker min vintermatning
- Att skotta snö överlåter jag till ett par starka armar
- Att "valsa" iväg på en glashal väg är det värsta som finns!
- Nej, vintern är inget för mig, men gör så gott jag kan för att inte "frysa" fast, det finns ju trots allt vackra vinterdagar!

Nu gör jag det enkelt det för mig denna gång och ger den till alla i min blogglista. Ta tag i Awarden och lägg upp den hos dig och skriv några punkter om dig!



Hoppas ni får ett trevligt veckoslut!

Kram

36 kommentarer:

Gudrun sa...

Fin krans du gjort Bea.
Ja, kvalitetstid, det är stunder man tar sig som trevliga avbrott från rutiner.
Instämmer i din vinter syn, tänk om den ändå vore kortare.

Önskar dig en fin kväll.
Kram

Gudrun sa...

Fin krans du gjort Bea.
Ja, kvalitetstid, det är stunder man tar sig som trevliga avbrott från rutiner.
Instämmer i din vinter syn, tänk om den ändå vore kortare.

Önskar dig en fin kväll.
Kram

Charlotte sa...

Vilken frostig och vacker krans du gjort! Och kul att hoyan blommar... ja, sannerligen luktar den en hel del. Jag har två stycken som jag missköter så gravt att dom blommar konstant.... ;-)

Kvalitetstid för mig är att vara i trädgården eller växthuset och bara göra det jag har lust med... eller faller mig in... oftast händer det massor av grejer då..... Eller att sitta framför en tänd brasa och bara vara.... höra det sprakande ljudet och känna värmen....

Stort grattis till awarden!!!!

Kram Charlotte

Inger sa...

Ännu ett fint alster har du gjort, full av beundran är jag.
Kvalitetstid är när jag har en dag i trädgår´n på egen hand. Ger mig maximal återhämtning.
Trevlig helg!
Kram

Vildrosen sa...

Vilken vacker krans...
Kvalitetstid för mig är att göra de saker jag har lust att göra, de saker som inte har något "måste" framför. Varje dag måste ha lite kvalitetstid.
Ha en fin morgondag
Kram

Annika Christensen sa...

Vilken vacker krans du gjort på din kvalitetstid.
Jag har haft kvalite tid idag kan man säga med pick-nicken i nya trägården.
Imorgon skall jag gå och julfika i byskolan här i byn och det är så fint...
Jag hoppas snön dröjer lite här även om du skriver ljuvligt om den.
Ha det gott och du gör helt rätt att ta måsten en annan dag.
Annika

ormbunke sa...

Håller med att det är härligt att få njuta av en promenad i skogen.
Hitta saker man kan ta med sig hem och hitta fotoobjekt är mest av allt.Jag skall försöka mig på att göra en adventskrans om jag hittar material i skogen.Annars får väl trädgården duga. Vi har ju ingen snö som döljer växtligheten. Hoyan var jättefin. Synd att du inte kan ha den nära dig. Ha en skön helg. Kram. Anita

Lilla My sa...

Hej jag måste ju säga att din hoya heter calycina och den HAR stark doft min mor har en också...
Vi fortsätter njuta av vinter, blää men det kommer ju sen en vår. Ha det gott
Lotta

Lyckoslanten sa...

Fin läsning! Kvalitetstid är nog inte att städa, det är att få umgås med nära och kära eller att skapa något med sina händer. Vintern kan vara vacker, men obekväm på många sätt. Måste gå och kolla klädsel för min dag som rastvakt! :o) Ha en skön helg! ♥

Huset vid ån sa...

hej vännen!
Vilken underbar o vacker krans du har gjort!

Blomman du visar som doftar så starkt är väl en porslinsblomma? Typiskt gammeldags sort, jag tycket den är ljuvligt fin....

Grattis till din award också, den är du väl värd....

Kram Therese

gittan sa...

Vilken vacker vinterkrans du gjort Bea. Min kvalitetstid under vinterhalvåret är att tända massor av ljus, göra en god kopp kaffe och krypa upp i soffhörnet med en god bok eller en trevlig film i familjens sällskap.
Idag ligger snön vit även här och det fortsätter att dala stora, fina flingor... Men av din härliga vinterbeskrivning ser jag inte ett spår "ler" Det är förvisso vitt men det slaskar och är otroligt blött - skånsk vinter med andra ord. Jag hoppas i vanlig ordning att det försvinner lika snabbt som det kom för min vinter får gärna vara grön / kram gittan

Anette sa...

Vad jobbigt med kramp i benen för lilla vovven! Det har mina inga problem med som tur är. Kan ju bero på att rasen ju är framavlad för att klara de kalla ryska vintrarna förstås ;-)
Jättefin krans du har gjort! Snart är det advent. Ett år går fort.
Kvalitetstid.........hmm, det är väl att ha möjligheten att göra precis vad man vill just när man vill:-) Kunna sitta i soffan och läsa en bra bok till exempel!

Ha en fin helg! Kram Anette

AnnCharlotte sa...

Min lille vovve tyckte det var slöseri med kvalitetstid att gå ut i den våta skånska vintern idag..det är jag helt säker på...men jag tycker det är rätt ok i alla väder även om det i vissa fall känns bäst efteråt, när man är inne igen ;)
Ha en skön helg ;)

Ölandsvindar sa...

Kvalitetstid har jag nästan dygnet runt nu när jag slutat arbeta.Njuter av varje sekund! Här har vi fortfarande barmark och plusgrader och då njuter jag ännu mer.
Kram
Kerstin

Sköna o Gröna Ting sa...

Hej kära Bea!
Kransen.., så ljuvlig!!!!
Jag har minsann inte lyckats få till det med en krans ännu, får se om jag hinner få ut tjejerna här hemma och plocka lite mossa innan snön kommer.
Japp, det är kvalitetstid i högsta grad när man tar sig tid att pyssla, det är ju så skön avkoppling.

Önskar dig en lång och sköööön helg och ta väl hand om dig.
Kram
Marianne

Mia sa...

Det värsta med vintern är kylan. Sån minus fem tycker jag om men sen är det stopp. Annars så tycker jag faktiskt om snön, det blir så stilla ute och jag får en massa kvalitetstid inne.. Men i April vill jag inte ha vintern, den har bara en tendens till att dröja sig kvar till maj. Du har inte lust att byta stickling av Hoya till våren, din är läcker :)

Gunilla sa...

Hej Goa Bea

Jag njuter av varje ord du skriver du ger mig en inre syn så jag ser och hör hur det låter när du går i snön.

Underbart.

Här har vi kallt ochså minus 9 idag och lite isiga vindar så det känns inpå bara kroppen. Så långkalsonger och mössan neddragen över öronen, Tjocka handskar det behövs. Men snart vänder det och blir ljusare jag lever på hoppet.
Tänk när vi kan sitta ute mot husväggen och njuta av solen när snön gnistrar runtomkring. Ljuvligt.

Som vanligt så har du ju en sådan kreativ sida och kan göra allt så himla fint.
Kransen är ju bara så snygg.

Ha en trevlig helg

Kram/Gunilla

Åsa! sa...

"Nygel" säger vi att hundarna får i tassarna, med betoning på y´et.

Kvalitetstid det är att få vara ute i naturen, inget annat gör mig så avslappnad och lugn.

Vilken fin krans Bea, jag ska göra mig en adventskrans och har minsann funderat på att hitta lite inspiration här hos dig.

Önskar dig en riktigt skön helg Bea!

Britt sa...

Kvalitetstid är viktigt att ta sig ibland och bara rå om sig själv eller göra sådant som man gillar//Britt

Mammasblommor sa...

Hej Bea! Jättefin adventskrans du gjort! Jag är ingen vinterfantast heller, för mig får vintern gärna vara kort :))
Din Hoya är fin, men jag håller med att doften är alldeles för intensiv. En av mina hoyor har precis börjat blomma också. Vanligtvis står den i köksfönstret, men nu när den blommar så doftar den så mycket att det är omöjligt att vistas i mitt lilla kök om den ska stå kvar i fönstret. Nu har jag flyttat den till vardagsrummet, men det är ändå tveksamt om jag kan ha den kvar eftersom maken har svårt att klara av så starka blomdofter.
Ha en skön och trevlig helg!
Kram

Vardag och flärd sa...

Du skriver så vackert! Din krans är nog den vackraste jag sett - enligt min smak. Kvalitetstid för mig är nog när jag är på mitt fantastiska jobb - så tråkig är jag!
Ha en underbar helg!
Kram Eva

Lenas trädgård sa...

Vackert, som alltid!
Vintern är ju inte min årstid heller...Men du har ju i alla fall riktig vinter, med kyla...Slipper det vi oftast har här nere: slask, regn, blåst...(förutom förra vintern, då som var en vinter)men man får ta det som det kommer. Kvalitetstid under denna årstiden är tillåta sig vara inomhus, få tända många ljus, äta gott, samtala, läsa en bra bok...
Kram! lena

Viola sa...

Artig å lese om deg! Akkurat nå synes jeg bare det er så kaldt ute. Jeg er blitt mer kjælen for kulda etter at jeg sluttet å røyke (februar i år)- før satt jeg alltid ute når jeg røyket. Nå røyker jeg altså ikke.. og synes det blir for kaldt ute.. Derfor savner jeg sommeren, jeg har alltid elsket høsten, gjør det ennå, men akkurat nå.. midt mellomhøst og vinter.. nei..

Likevel, når snøen kommer, så blir jeg glad, jeg vet det.. er ikke lett å bli klok på meg..hehe

Jeg skulle ønsket meg en slik Hoya! Den er så vakker!

En flott krans du har laget, nydelig! :)

Kvalitetstid.. hm.. når jeg føler jeg har fått utrettet noe, og jeg har ennå mange timer igjen av dagen.. kanskje det.. :)

Fin helg ønskes deg! :) Klem!

Maleviks Rosenträdgård sa...

Så Sant..........Kvalitetstid e fint :)
Fin krans :)

Missa inte
SATURDAY SHOW OFF
Välkommen att vara med
Håkan

billan sa...

Givet att jag saknar värme och sommar, men när de nu är vinter vill jag ha den snörik och lagom kall....:) Hatar gröna vintrar och slask o blask, fick nog av det under åren jag bodde på västkusten.
Min Frida fick årets första köldkramp igår, men hon fick igång cirkulationen och kroppen efter en lekstund med kattorna våra...jisses vad dom far runt! Det är omöjligt att fånga alla tre på en bild samtidigt...
Dina fina pyssel alster göt mig som vanligt grön av avund, jag har tänkt ge mig på att tillverka en krans i år. Vi får väl se hur det går med det.......
Må så gott och ha en skön söndag!

Lotta sa...

Så härligt beskrivet - din vinterpromenad. Kvalitetstid för mig är när familjen samlas och i lugn och ro kan äta en riktigt god middag och ha riktigt givande samtal med många skratt.
Väldigt vacker krans tycker jag med!
Kramar

karina sa...

Hejsan!
Dofter är lite tråkigt att inte tåla för det finns ju så mycket vackra växter. Här är det rena rama sjöslaget så det är tur man har sandjord så det rinner undan, så man slipper vattenfylld källare. Ska ta en promenad i skogen,plocka lingonris till småkransar, blåbärsris att smycka ljuskronan med och det är doftfritt och passar fint till advent. Ha det gott, Karina.

Lotta 8`) sa...

Mmmm - mysigt med promenad i snö, här är det snöslask så jag har inte varit ute något större idag ;)
Jättefin krans! Skall få till en krans jag med, när apelsinskivorna har torkat klart :)

Kvalitetstid - det är att äga tiden tycker jag, att det är jag som bestämmer när jag skall göra vad, att unna sig det man vill göra - som att sitta och blogga en stund :)

Ha en bra vecka, kram ♥

Skimrande kristaller sa...

Vilken fin krans du har gjort!! Å blommorna är ju så fina! Ha en bra start på den nya veckan! Kram Lenita

Angel.Pearls sa...

Underbar vinterkrans du gjort! En sån skulle passa på min dörr också. Ha en fin vecka/ Eva

Black Iris sa...

Jag blir så glad när jag läser att så många fler än jag ägnar sig åt det de verkligen vill och inte alltid åt det de måste.
Kvalitetstid är ett väldigt bra ord.
Och vilken jättefin krans du skapat på denna kvalitetstid.

Kram Maidi

Britt sa...

Vilken fin krans du gjort, vackert vintrig.
Kvalitetstid skall man se till att ha i många avseende både när det gäller sig själv, barn eller make/sambo och inte bara ta allt för givet.
Önskar dig en fortsatt fin dag.
Kram Britt

Olivia sa...

Hej! Vann tröstpris hos dig i en tävling för en ca. vecka sedan! Undrade bara om priset var påväg? Skulle vara kul om det kom fram snart, jag ska nämligen ge handukarna till min mamma!

Kram!

Gugis Pärlor sa...

Underbar krans du har gjort! Det är skönt med kvalitetstid ibland, att få rå om sig själv och bara göra sådant man vill utan några måsten...

Ha en bra kväll!

Kram Gugi

Hilde sa...

Dette er en helig tid, men det blir stadig kaldere - nord i norge melder de nå om over 20 grader minus... Jeg gleder meg til å ta frem julepynten til helgen - nå har jeg fremme ting jeg kjøpte på handel i helgen, men det er MYE mer som skal frem, og vi skal bake julekake og pynte - gleder meg!!!!!!!!
Klem Hilde

godastunder-tokigaidéer sa...

Din krans är såååå vacker, jättefin. Förstår vad du menaar ibland vill man bara göra det roliga och det är så skööönt.

Anna