lördag 27 november 2010

Jul i min ateljé Del 1

Och nu är det jul i min älskade nord; är det jul i vart hjärta också... en gammal kär julsång ringer i min öron idag som författades av den finska skalden Topelius. Nu när alla husen pyntas med de vackraste och finaste man har, stjärnor, adventsljus och bjuder på det lilla extra för att göra adventstiden vacker och stämningsfull.
Hoppas att alla får vara glada och förväntansfulla inför julen och ges tid att umgås, njuta och ta det lugnt, utan stress.

Första julen med min ateljé och jag tänkte bjuda er med i mitt julmys. Precis som många andra har min dag ägnats åt en massa praktiska göromål och höjdpunkten när man får slå sig ned framför brasan med en bok eller trevlig tidning, känna värmen och dagen kan avslutas på bästa sätt.

Har inspirerats av kryddoften igen och julens övriga tillbehör. Risgryn i glas med värmeljus, gammalt och beprövat.


Pepparkakor med hänge. Borra försiktigt hål i pepparkakan med en liten stjärnmejsel, gör en önskad rosett eller ögla för att hänga upp pepparkakan.


Fruktfat är väl ett måste och halmen har av gammalt en tradition som hör julen till.


Mmm...gran-barr-doften...


... och hela lilla granen med smak av julen.

Önskar er alla en fin första advent!

Kram

21 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Det ser så fint och proffsigt ut det du gör, du är ett proffs!
Ha en härlig advent du också!
Kram Eva

Lotta 8`) sa...

Jättefint! Smart och vackert med risgryn i ljusglasen, brandsäkert gissar jag?

Ja, det är en härlig tid vi har framför oss och de sista åren har jag hållt mig undan julstressen :)

Ha en mysig första advent ♥

Inger sa...

Nu har du riktigt mysigt i din ateljé, gillar halmen i fruktfatet, en finsk tradition?
Kram

Rosor och ruiner sa...

Så mysigt du har gjort, man kan riktigt känna dofterna och stämningen!

billan sa...

Jättemysigt, vackert och stämningsfullt......
Ha en fin första advent!

Lena/isis sa...

Vilka fina pysselsaker du gjort. Jag har själv en förkärlek för att pynta med pepparkakor till jul . Kram

Huset vid ån sa...

Så mycket fint vännen.....
Hoppas att du får en fin o stämningsfull första advent!

Kram Therese

Lilla My sa...

Så mysigt och juligt du har gjort det i din atelje ändast glöggen fattades :) men den kanske du och de dina drack på kvällen.
Vi får fortsätta av julen ha en skön första advent.
Lotta

♥Min Eden♥ sa...

Hej på dig Bea. Här har jag minsann missat många inlägg medans jag suttut med näsan i html-koderna :)
Jösses va du är händig och pysslig! Hur kommer du på allt?

Jag ska också använda risgrys och värmlljus, det såg både praktiskt och fint ut.
Ha en mysig 1:a advent (i kölden..)

/nina

Gela sa...

Vad härligt det ser ut. Vi skall pynta vår lillajulgran lite för sent detta år men hellre det än stressa. Är första julen på länge som jag ser riktigt fram emot och ej bara känner stressen inför allt som måste göras. Hoppas det håller i sig. Ha en fin dag/Gela

Annelie sa...

Såååå mycke fint du gjort,ser så mysigt ut..:) Ha en riktigt myyyysig advent..KRam/Annelie

ulla sa...

å mysfaktorn är på topp:)

Mia sa...

Vilket stämning du skapar. Du får allt att se så härligt naturligt och vackert ut. Ha en fin försa advent :)

Ölandsvindar sa...

Fint, fint! Ska genast testa om jag kan få hål i en pepparkaka utan att den spricker. Håller just på och fixar lite adventsstämning här i huset medan maken är i kyrkan och sjunger Hosianna med kyrkokören.
En fin advent till dig!
Kram
Kerstin

Skimrande kristaller sa...

Vilka härliga & stämningsfulla bilder du bjuder på!! Ha en trevlig advent! Kram Lenita

Kalo sa...

Härliga adventstips! Trevlig helg.
Karin

Huset på landet sa...

Så mysigt i din ateljé!
Vackert och väldoftande med naturligt pynt!

Trevlig 1:a advent!

Hanna sa...

Så mycket fint.
kram
Hanna

haspet sa...

Du är så himla skicklig. Du kan verkligen det där med pynt, jag blir så imponerad av att du lyckas få till det så bra. Njuter av allt det vackra du visar. Hoppas du får en riktigt mysig första adventskväll.// Peter

promenader på landet sa...

Hej min goa bloggvän! Så mycket fint du har gjort, jag får både julstämning och inspiration på din blogg i dag! Visst har vi en härlig tid nu! Må så gott i veckan stor kram från Maria

Gugis Pärlor sa...

Vacker juldekoration du har åstadkommit! Många bra ideer och tack för all fin inspiration du delar med dig!

Kram Gugi