torsdag 25 november 2010

Harpaltar och pyssel

Vintern är här med besked, kölden knäpper i knutarna och yllesockorna värmer gott om fötterna. Ljusen fladdrar på köksbordet och det andas förberedelse inför advent på mina lediga dagar framöver.
Skall inte klaga på varken väder eller vind eftersom jag inte kan påverka det på något sätt, men till min stora förskräckelse fick jag idag syn på spår i snön som dansat i min trädgård hela natten lång, harpaltarna har övat på ringdanserna kring mina buskrosor, smakat och betat ner de flesta, t o m grävt under snön för att äta av marktäckare som verkar bjuda på en gourme middag för harpaltarna. Av spåren att döma tror jag hela familjen varit på besök och jag gråter över mina allra nyaste rosor och buskar som blev planterade nu i höst!! Några kämpar med Rådjur och andra med harpaltar och det verkar som om enda botemedlet är att inhägna allt som går!!

Upp till kamp mot har-plågan blir det i morgon (om ngt är kvar vill säga), eftersom det var så isande kallt idag, hade jag inte det minsta lust att tänka ut ngn vettig lösning, men ull-metoden kommer jag att testa och var får jag tag på ull, otvättad och obehandlad? Det får jag klura på!

Nu till något trevligare. Torkade apelsinskivor har jag sett att många gjort och även jag fick lust att hålla ugnen varm i flera timmar för att få ett fat med julens dofter, jag gillar framförallt dessa kryddiga och mustiga färger.




Igår fick jag bloggpost, det är skojigt och spännande med brev. Från Anelia kom tröstepriset som jag vann, söta handgjorda julkort, det uppskattar jag verkligen eftersom jag inte själv har haft tid att papperspyssla med julkortstillverkning i år. Tusen tack för korten min vän!


Receptet på Lingonkola i mitt förra inlägg, frågade några efter och här finns det, exakt samma som i tidningen Hembakat därifrån jag fann det. Lycka till!

Må gott mina vänner!


27 kommentarer:

Åsa! sa...

Äntligen har även vi fått snö, blöt sådan eftersom det ligger precis på noll, men ändå snö!

Fint med torkade apelsinskivor, kanske en ide till adventsljusstaken!

Må gott Bea!

Skimrande kristaller sa...

Så fint du har pyntat. Apelsinskivor kanske jag ska ta o fixa till... bra idé! Det är ju så dekorativt. Ha det gott. Kram Lenita

Gudrun sa...

Hej Raring!
Så tråkigt att du fick främmande som länsar din trädgård. Hoppas att det inte är så illa som det ser ut och att du får fixat till skyddet i morgon.
Ja, här har jag hägnat in mina formklippta tujor då rådjuren är i farten. :(
Så fint du gjort det med dina "aromer".
Önskar dig en fin kväll.
Kram

Inger sa...

Vilken olycka, haren äter på dina rosor:(
Mysiga bilder, jag hinner bara titta på andras pyssel.
Kram

Lyckoslanten sa...

Men så får de ju inte göra hararna! Håller med om att färgerna är mustiga på apelsinskivor. Därför ville jag också ha en sådan adventljusstake. Hoppas du får en fin helg. jag ska flyga iväg en stund! ♥

Annika Christensen sa...

Fy bubbaln för harar som äter i trädgården det vill man inte ha.
Du har all rätt att klaga.
Ljuvligt pyssel känner doften ända hit.
Ha det gott
Annika

AnnCharlotte sa...

Det är trist när inte växterna får vara ifred för harar och andra djur...
Måste pröva att torka apelsinskivor jag också...imorgon kanske??? Har iallafall apelsiner hemma ;)

Ninne sa...

Stackars dej. Jag får skicka dej ett rotskott på Mormor Fridas Ros till våren. Snälla Påminn mej. Idag kom en avi om att ett brev var för stort så det gick inte ner i min låda Posten kom så sent så jag orka inte gå ner till stationen o hämta- Vi har också minst 10 cm snö så bilen har fått stå still idag.Får se hur det går imorg. JAg måste ju bara HÄMTA!!
KRAM Ninne

ormbunke sa...

Synd på dina nya rosor men de klarar sig nog.
Gruppen med adventsljusen var ju så läcker. Och doftar gör den säkert också. Torkade apelsinskivor får nog provas. Man får så mycket fina tips av dig.
I helgen blir det pepparkaksbak när yngsta barnbarnet kommer hit.
Ha de gott i helgen med första ljuset tänt. Kram. Anita

Birgitta sa...

Vad tråkigt att de söta djuren äter upp dina växter. Men det kommer nog nya skott nästa år.
Roligt att du vill vara med i min utlottning.
Kram Birgitta

Monica sa...

Attans Harar ..som äter på dina rosor. Någon kunde väl klura ut nåt bra sätt att hålla dem ifrån trädgårdar som inte vill ha dem som besökare ;/ Jag blev oxå inspirerad att torka apelsinklyftor i år...mina ligger än så länge i en skål, i väntan på att pryda nåt ..har inte bestämt vad jag ska dekorera bara :)
Tjingeling

Charlotte sa...

Näe..... vad tråkigt med hararna...... Förstår att du är ledsen!! Hoppas du lyckas mota bort dom! Åh.... torkade apelsinskivor.... underbart! Läckert juligt fat du gjort! Synd det inte finns luktdator ;-)

Kram Charlotte

Viola sa...

Harpaltar?? Det vet jeg ikke hva betyr.. :O Synd du fikk buskrosene dine ødelagt da..

For et flott fat med lys, og så kjempestilig med de tørkede appelsinene!! Hvordan gjør du det? Kjenner den gode aromaen helt hit! :)Med kanelstenger og nydeig bånd som sto til, herlig!! :)

Ha det fint så lenge! Klem :)

Viola sa...

Å.. nå ser jeg over her, de andre som har kommentert.. åja, harer! De er jo søte da! Men det kanskje ikke du synes lenger nå.....

Snäckskalsdalen. sa...

Asch då, inte får dom äta på dina rosor hararna...det är ett elände, när det händer.
Det nästan doftar hit av ditt fina potpurri.
kram

Ninnis familjeliv sa...

Tråkigt med hararna som inte kan låta bli dina rosor...Blev sugen på att torka appelsinskivor när du gjort så fint...Men hur länge ska de vara i ugnen och hur varmt? Jag har aldrig provat göra så? Jag villockså passa på att önska dej en riktigt trevlig första advent! kram Nina

fotopunktMis sa...

Vad vore denna tid utan sina dofter..man kan bara inte vara utan
Ha det..Maria

Vildrosen sa...

Bor i skogen men...peppar,peppar, har aldrig råkat ut för vare sig rådjur eller harar som festat runt i trädgården.
Fina dekorationer.
Ha en trevlig helg
Kram

gittan sa...

Inte ens vi i söder är förskonade från snön i år. Den ligger som ett 6-7 cm tjockt täcke och det dalar konstant små, små flingor. Behöver väl inte säga att jag fryser...
Fy så tråkigt med hararnas framfart i dina planteringar! Jag hoppas innerligt att du får bukt med problemet för denna vintern och att det finns lite hopp för att dina nyförvärv klarat sig trots allt. Kram gittan

Ingelapingela sa...

Härligt att möta advent så välkomnande i dörren som du gör Bea. Vackra synintryck och man riktigt känner doften Bara och njuta!

Beatrice sa...

Vad tråkigt att hararna har kalasat på dina rosor! Jag vet att många har problem med rådjur och annat, och man blir såklart ledsen när de förstör i trädgården. Vi har en räv som stryker runt knuten, men som tur är äter den i alla fall inte på buskarna. Jag undrar bara vad den gör hos oss, hoppas att den inte har rävskabb för det är ju då de brukar dra sig närmare ...

Vad juligt och fint du har gjort med apelsinskivorna på ljusbrickan, det är så dekorativt och så doftar det så gott också!

Tack också snälla du för alla fina kommentarer du har lämnat hos mig den senaste tiden, trots att jag inte haft tid att skriva tillbaka.

Ha en fin adventshelg! :-)

Många kramar
Beatrice

Mia sa...

Nu får jag nog ta mig i kragen och inse att det är första advent på söndag. Jag har inte gjort något och du är redan gott i gång. Lingonkola låter smaskigt och dina dekorationer riktig doftar av jul helt hit. Uff, om man ändå hade haft din inspiration:)
Harar, söta men eländiga. Säger det igen, jag har förstått att sniglar inte är det värsta man kan ha..
Ha en fin första adventshelg :)

Ruben sa...

Wow!! Vilka dekorationer!! Kan tänka mig att de luktar precis lika gott som de är vackra!!!
TEREVLIG ADVENT!
/Ruben

Britt sa...

Hej! Harar har jag inga problem med men däremot rådjuren som du kan se i mitt inlägg.
Torka apelsiner har jag inte gjort men det såg läckert ut. Hur varm skall ugnen vara och hur länge och låter du dem vara sedan eller?
Nu är rasten min slut.
Önskar dig en härlig adventshelg.
Kram Britt

Black Iris sa...

Ja visst verkar det som at vintern har kommit på riktigt nu. Min önskan är att snön ska ligga vit och fin till nyår men sen kan det få bli vår tycker jag.

Kram Maidi

Lilla My sa...

En riktigt trevlig lillajul helg till dig och de dina också. Jag har börjat blogga igen hur aktiv jag kommer att vara återstår att se men jag känner för att plita ner några rader nu och då igen :)
Vilket hemskt väder vi har som har så kallt man är ju inte van med denna kyla, brrrr....hoppas det fort går öveer tycker det räcker bra med si så där en -5 grader.
Vi hörs och skrivs
Lotta

Njut i din trädgård sa...

Så mycket inspiration till julpyssel som finns här hos dig!
Risgryn var ju häftigt och pepparkakshjärtan i granen!'