torsdag 4 november 2010

Guldstunder

Njuter av mitt morgonkaffe i gryningen, ljusen brinner och dagen kan börja i en stilla lunk. Utanför mitt fönster kivas fåglarna om fröna, är det månne de största och fetaste fröna som går åt först? De väljs och vaskas bland fröna och slöseriet verkar påtagligt.

Det bästa med lediga morgnar är, ingen brådska, ingen tid att passa, bara låta dagen forma sig efter mina infall och kanske får jag lust med något som länge väntat på att prickas av på min "lista" över projekt och göromål - "Jag skall nångång"...!

Precis som mycket annat här i livet, behöver vissa saker mogna fram för att komma till sin rätt och det är sällan skojigt att göra något utan inspiration, det behöver till den där lilla kreativitets-vågen som sköljer över oss med en stor lust och allt löper på med glädje och förväntan och ivern glöder i sinnet. Då är det som bäst!

Jag har länge tänkt att mina torkade Ringblommor skall en dag bli en fin Ringblomsalva för torra, nariga och stundom såriga vinterhänder. Nu är det påbörjat och så läckert det ser ut med laboreringen av olja och de torra "flisorna".



Processen är igång och lagom till advent skall själva salvan med bivax slutföras.


Jag har även hunnit glänta lite på kappsäcken till mina oljefärger och tiden bara susar iväg, då glömmer man allt annat onödigt här i världen - närapå som att få vandra i vackert landskap och få drömma sig bort i egna tankar.

Jag är ingen stor vän av gråa november, men den kan onekligen bjuda på mycket annat trevligt, guldstunder som jag sällan hinner med den ljusa årstiden, då vi helst vill vistas ute. Vi har det bra med årstidsväxlingar, trots allt!

Lycka är
när vardagens ting
lyser som guld.

PAM BROWN

Önskar alla mina läsare ett fint veckoslut!

27 kommentarer:

Inger sa...

Lyser som guld gör verkligen dina torkade ringblommor:) Blir jättefint med egentillverkad salva. Har aldrig provat nåt sånt. Hoppas det blir lyckat!
Skön Allhelgona!
Kram

Ninnis familjeliv sa...

Så skönt att kunna njuta av en dag där man kan göra saker man vill! Vad bra att kunna göra sin egen salva! Skulle vara roligt att lära sig...Lycka till, hoppas att resultatet blir bra! Ha en fortsatt trevlig kväll! kram Nina

Ingelapingela sa...

Tittar in för att ta del av dina tankar och din dag. Finns knappast en bättre dag för ditt projekt med guldkronblad. Är det första gången eller har du gjort denna salva förut? Jag vill veta mera... vad har den för effekt?

Godnatt

Ninne sa...

Sköna stunder är guld värt. En sån fick jag nu före "nanna kudden"
när jag läste dina rader o såg ditt guldiga inlägg.
Jag önskar nu dig också en skön o bra helg.
Guldkram på dej Ninne

Lyckoslanten sa...

Fint citat där på slutet och vackra bilder! Jag går upp extra tidigt för att få njuta av morgonstunden. Ha en skön helg! ♥

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, kan du göra ringblomssalva, så mysigt! Jag måste odla ringblommor nästa år, jag vill också pröva!
KRam

Mia sa...

Åhh ringblommor... har ännu inte haft några men drömmer om en hel ringblommeäng. :)

Trevlig helg!
Kram Mia

kajsastina sa...

Guldstunder! Vilket bra ord. Är inne och läser litet på bloggar hos dottern. Min dator komer tillbaka på söndag!
Trevlig helg själv!
kram

Åsa! sa...

Jag kan också tycka att den här mörka årstiden har sina fördelar. Livet blir lite lugnare och jag hinner med lite andra saker som jag gärna väljer bort när det är varmt och skönt ute.

Önskar dig en fin helg Bea!

Jord under naglarna sa...

Så vackert! Grå november blev till guld!

Trevlig helg!

Mia sa...

Så kul med salvan, hoppas den blir bra. Fotografierna ser i varje fall lovande ut. Och du, kika på färgtuber är underbart, jag har bara inte helt hittat inspirationen ännu. Det är det fina med gråa november, man kan förkovra sig med andra hobbies som det inte blir så mycket av på sommarhalvåret. Önskar dig en riktig fin helg :)

Annika Christensen sa...

Älskar de dagar man inte behöver passa någon tid. Särskilt nu på hösten när jag ofta mår dåligt av vinden.
Visste inte att man kunde göra ringblomsalva på torkade blommor.
Skall testas så klart.
Ha en skön helg
Annika

Britt sa...

Önskar också dig ett trevligt veckoslut. Vad kul att du skall göra salva. Hoppas att du skriv er hur den blir sedan//Britt

Kalo sa...

Spännande med salvtillverkning! Så vackert med torkade gula blad!
Trevlig helg,
Karin

Lenas trädgård sa...

Ja, visst är det så...listor finns ibland...men rätta känslan måste infinna sig!
När man har lust!
Så är det , bara!
Nu njuter jag av ledig helg, lite god mat, har ingen lista just nu...Bara lite "i bakhuvet", som jag vill göra...nångång...kanske...
Kram! lena

AnnCharlotte sa...

Målar du också....kan du inte visa något...blir lite nyfiken ;)

Lotta sa...

Å vad härligt det låter! Min 'vill-göra'-lista ligger så långt efter alla 'måsten' just nu, så det är rent bedrövligt. Nu blir jag ju inspirerad att omprioritera lite. Tack för det...och underbara bilder förresten.
Kram

♥Min Eden♥ sa...

Åh det låter hel härligt. Jag har dock svårt att få till något utan isnpiration...men med en "lagom" portion inspiraton så kan jag sätta igång, och vips översköljs man av ideér...de är kul...Jag har länge drömt om att börja måla. Min mamma målar. Men jag har aldrig ännu tagit det där "klivet". Jag har väl ännu inte hittat "målaren" i mig. Jag vet inte alls hur jag ska få en början på det...klarar heller inte av att gå på nån kurs och lära mig...vill själv kan själv...Hur började du måla?

Livet på Vestergård sa...

Vilken fin salva du kommer att få.Så roligt att ha gjort den själv också.
Bra citat du avslutar med!
Ha en fin alla helgonshelg! Kram Kicki

Beatrice, mamma till skrutten Robin sa...

Ja, jag såg det :)
Trevlig helg(det som är kvar av den) :)

Black Iris sa...

Jag blir så lugn och harmonisk när jag läser dina texter. Du skriver så fint.
Ringbloms-salva kanske skulle vara något till ina handeksem.

Kram Maidi

Beatrice sa...

Jag är inte heller någon stor vän av november, det är en otroligt grå och tråkig månad på året! Som tur är var det vackert väder idag, då känns det i alla fall lite bättre :-).

Vad spännande att göra egen ringblomssalva, du måste berätta framöver hur den blev! Vad härligt att kunna göra sitt eget naturapotek :-).

Ha en fin allhelgonahelg!

Många kramar
Beatrice

Gunilla sa...

Hej Bea

Vad duktig du är som tillverkar egen salva, tänk vad mycket som går att göra om man bara kan.

Härliga bilder visar du ochså.

Ha det gott
Kramen/Gunilla

Charlotte sa...

Ringbloms-salva låter ljuvligt! Har inte tänkt på att man kan torka ringblommor. DET måste jag göra nästa sommar..... Sköna lugna morgnar är fina..... ingen stress och låta allt bli som det blir..... Det är oftast då man (jag) är mest kreativ, eller får mest lust att vara kreativ...

Kram vännen!
/Charlotte

Vildrosen sa...

Ringbloms-salva låter härligt, skall nog komma ihåg det till nästa sommar. Fint citat på slutet
Ha en skön kväll
Kram

Halina sa...

Du är alldeles otroligt Bea!
Hur hinner Du med allt?
Ett härligt inlägg med underbara bilder.
Ringblomssalva... hm, det måste jag lära mig :)) för mina händer som fryser och blir torra och lider så mycket på vintern :)
Tack för tipset.
Mvh Halina

Gudrun sa...

Bea!
Du sprider värme och kunskap genom dina ord. Dina bilder förmedlar värme och skönhet.
Tack.
Önskar dig en härlig kväll och en fin vecka.
Kram