måndag 15 november 2010

Förberedelse

Åter en ny vecka med nya möjligheter och utmaningar! Snön har tidvis vräkt ner och vi har haft haft ett ett vitt och vackert landskap i helgen och man fick liten aning om att julen närmar sig. Vilken tur att snön gör vår värld ngt ljusare, i den annars så mörka november.


Fick en stor lust att stiga in mitt växthus på min trädgårdsrunda. Snön ligger redan tjock på taket och jag får inte glömma att skotta bort snön i vinter, så att taket ger vika av snötyngden som senaste vinter, då det var nära en katastrof och det vill jag verkligen inte uppleva igen! Plumsar i snön för att ta mig till dörren, jodå, den gick att öppna. Solen lyser på mitt planteringsbord och det känns behagligt varmt därinne, bordet bjuder på några lockande blickfång och ser inbjudande ut, frostrosorna mot skuggsidan bildar ett mästerligt konstverk i det mest fantastiska mönster, vintern är påtaglig och krukorna som står på hyllan får förbereda sig på en lång vintervila.




Det är snart advent och jag kunde inte låta bli att göra ett litet smakprov. Det är ju verkligen dofternas och smakernas högtid som närmar sig, enkelt med en bukett lingonris och något rött/vitt sött !


Nu verkar vintern bli lång och vi får förbereda oss på ett gott tålamod och uthållighet för den delen och njuta av alla dagar som vi efter bästa förmåga själva får sätta guldkant på!

Kram

21 kommentarer:

Inger sa...

Ser både vintrigt och juligt ut:)
Polkagrisar var min barndoms godis, min farmor hade alltid en påse i handväskan som hon bjöd på. Länge sen nu...
Kram

Monica sa...

Stämningsfulla bilder och riktigt adventsfint :) Polkagrisarna i glasburken ser fantastiskt ut. Hos oss skulle burken vara tom på nolltid ...:)
Tjingeling

AnnCharlotte sa...

Det där med guldkant på vardagen....det ska mann försöka få varje dag...något lite iallafall ;))

Rosor och ruiner sa...

Du verkar så tapper, trots att du redan har vintern hos dig för att stanna verkar det som! Här har ingen snö kommit än, och den brukar inte komma förrän i januari när den väl kommer, själv är jag glad för det för just nu har jag ingen lust att börja skotta...:o) Men visst brukar jag sakna snön kring jul, det skall jag väl erkänna...(man är visst aldrig nöjd va..)
Ha det gott!

Madame C sa...

Åh, jag är också på pyssehumör! Men jag blir aldrig färdig med alla de tråkiga vardagssysslorna ju! NÄR ska jag hinna???
Tack för fin inspiration,
Charlotta

Lyckoslanten sa...

Vackert fotograferat där i växthuset även om det kanske är kallt där! Så fint med rödvita godiset! En liten guldkant! Ha en fin dag! ♥

Ingelapingela sa...

Tack för besöket i ditt drivhus. Skönt trots att det står i träda... då finns där utrymme för att planera och låta drömmarna flyga.

Polkagrisar ser både gott ut och är det ;-)

Annelie sa...

Vilka mysiga bilder dom ger inspirationskänslor..:) En härlig tid vi har framför oss..Ha en riktigt mysig Tisdag..Kram/Annelie

Gunilla sa...

Visst är det skönt ochså när trädgårdsjobbet är gjort och man kan se tillbaka på den gångna odlings säsongen.
Och planera för en ny.

Du visar jätteinspirerande bilder.
Men här har jag inte kommit igång än med något.
Polkagrisarna är ju riktig julgodis sedan barnsben.

Ha en fin fortsättning på veckan

Kram/Gunilla

Charlotte sa...

Ja, nu gäller det att rusta sig med tålamod och snöskyffel ;-) Är ständigt orolig för växthustaket.... Och som man fick skotta förra året..... inte roligt alls..... Åh... så gott det ser ut med polkagrisarna.... Fint att ha dom i en glasburk så där..... Jättemysiga bilder...

Ser att jag missat inlägget där du presenterar vinnaren.... Stort grattis till dom som vann.....

Ha det bra!
Kram Charlotte

Mia sa...

Kika inom här är en riktig liten guldkant på tillvaron. Det ser inte så kallt ut med dina vackra stilleben. Jag har inget växthus att passa på men snön kom i större mängder än jag trott, jag har ju inte hunnit ( hittat motivation..) binda ihop buskar och träd.. Men kanske det inte blir så mycket snö iår.
Lingon och polkagrisar, vilken julstämning blir inte det :)

Ninne sa...

Tack för inspiration. Här är ju ingen snö, men lite grått o trist så ngt som förgyller dagen behövs alltid
Kram Ninne

4U2! sa...

Ja, förra året var det katastrof år vad gällde snömassor på tak m.m. Men du, så fint du gjort till advent.

Mammasblommor sa...

Så mysiga och härliga bilder! Ser riktigt juligt ut med polkagrisarna! Här har det mesta av snön regnat bort så det är mörkt och trist igen! Nu är det skönt att få mysa inomhus och drömma och planera, först för julen och sen den kommande sommaren :))
Ha en trevlig kväll!
Kram

bean emäntä - bea's sa...

Vilket härligt smakprov du gjort! Vackert!

Blommiga Karin sa...

Här har snön smälts bort och idag har det varit underbart väder med sol. Tänk att det snart är advent redan. Köpte nya Lantliv idag och såg just glasburkar med polkagrisar.Det påminner verkligen om juletid.
Kram

Vildrosen sa...

Avundas er som har snö och vackert., här är grått och trist. Riktigt vackert till advent med lingonris och polkagrisar, fina bilder du visar oss.
Ha en riktigt skön morgondag
Kram

Åsa! sa...

Det bästa med snön är ju att det blir så ljust och rent! Här har vi dock gråväder idag, städväder helt enkelt :)

Må gott Bea!

promenader på landet sa...

Underbar bild på äpplen och snö du är en mästerfotograf! Må så gott kram Maria

Jord under naglarna sa...

Så tjusiga bilder! Nu försöker ajg att njuta av solen en stund varje dag på lunchrasten för att få lite ljus.

Jag har precis börjat planera årets julkort och en liten paketkalender till min mamma.

Må så gott!

Lotta sa...

Så vackra bilder! Jag riktigt längtar till lite lagom med snö. Man blir så hemskt trött på denna klibbiga, grå leran som hänger under fötterna på en vart man än går. Kram