måndag 8 november 2010

Fallfrukt

Snökristallerna ligger som ett tunt flor över åker och äng, varje strå glittrar i solskenet som små diamanter, alla grenar är frostade i en vit, skir och krispig rimfrost, det är vackert, vilsamt och nu är jag verkligen befriad från alla trädgårdssysslor. Jo förresten, de sista riskojorna har byggts upp som pyramider kring en del känsliga växter och nu får jag bara hoppas på en human vinter med lagom vintertemperaturer, inga harar som låter sig väl smaka av äppelträden eller rosbuskarna.

Hösten har alltid roat mig i både färger och andra till årstiden hörande företeelser såsom fallfrukt. Vem har inte sett dignande äppelträd i höst, med en stor mängd liggande fallfrukt därunder? Jag brukar fascineras av synen, kanske mest för att jag inte själv har ett sånt överflöd av äpplen och


de bara ligger där under trädet och ingen verkar bry som om skörden och får återgå in i kretsloppet. Nu idag är det kanske inte så mycket kvar, eftersom det tunna snötäcket har gömt det som var kvar och mina bilder är några dagar gamla.


Förfallet börjar göra sig påmind i ändrade färger, genom stundom den myckna blötan och tidvisa frosten som har varit. Allt är inte så blankt, sprött och vackert mera, det hänger löst och vintern kommer att gömma varje övermognat äpple snart.



Som sagt, fallfrukt är roande och jag har inspirerats av frukten i år och hur sött är inte ett ulligt äpple. Nu har jag flera pysselprojekt på gång och slår mig ned med det som passar mig bäst, just den stunden. Kanske blir det mera ulligt framöver i vinter!


Till slut har det varit några som undrat över vad mina färgtuber åstadkommer och jag bjuder på en liten vernissage idag med en tavla. Tyvärr, ger inte ett foto rätt färg-balans i bilden!

Fallfrukt


Ha det gott mina vänner!

27 kommentarer:

Gudrun sa...

Vad kul Bea att få se det du målat. Jättesnygg tavla. Dina ullfrukter (tovade) är också fina. :)
Ha det gott.
Kram

Mia sa...

Mysigt höstigt inlägg och fin tavla, vad duktig du är! :)

Kram Mia

Mia sa...

Anade jag inte det, dina tuber får fram underbara färger och motiver. Det röda äpplet drar min blick till sig, spelar förstaviolinen. Så kul att du visar en tavla, vis gärna flera. Hösten har flotta färger, men fallfrukt, det tycker jag är vemodigt..

ormbunke sa...

Jag brukar också förundras över när jag ser det ligger massor av frukt på marken. Har inget äppleträd själv så ibland tänker man kliva in till deras trädgård och fråga om man kanske skulle kunna.
Jag faller i beundran var gång jag ser hur krrativ du är. Fantastiska tovade frukter och en underbar tavla.
Har försökt med en akvarellkurs en gång men insåg att någon konstnär är jag definitivt inte. Håller mig till datorn med mina foton.Och det kan bli tavlor av dem också men inte på det konstnärliga planet.Har täckt rosor och clematis idag för nu kommer vintern sägs det.Ha de gott. Kram. Anita

Det Goda Livet: /Tove sa...

Vi har fallfrukt överallt... vår trärgård består i princip av fallfrukt under vissa månader. Sådana där fina ullfrukter har jag däremot inga, underbart söta!

Inger sa...

Skulle vilja känna på de ulliga frukterna, ser ut att vara kramvänliga, och vilken fin målning:)
Hur hinner du...
Ha det gott!

Birgitta sa...

Hej Bea! Vad duktig du är att måla så vackert. Och dina tovade äpplen ser så naturtrogna ut. Roligt att du visar oss hur duktig du är.
Jag vill inte ha vinter än, men snön kommer när den kommer.
Ha det gott.
Kramisar till dej.

AnnCharlotte sa...

Så duktig du är...måla, tova och en massa annat som vi sett innan. Tavlan är jättefin...riktigt kul att se ;)
Jag kan tycka det är lite synd när det ligger mycket fallfrukt under träden som ingen tar hand om. Om man inte själv har tid eller intresse skulle ju nån annan få glädja sig åt frukten.....
Ser fram emot fler målningar ;)

bean emäntä - bea's sa...

Så fina "fallfrukt" du gjort!

I morse så tittade jag ut genom fönstret och såg det sista äpplet försvinna från marken. Det var en ekorre som sprang i väg med den! Hos oss har vi alltså inga fallfrukter kvar, för ekorrar har haft god hjälp av fåglar. Det börjar bli dags att köpa frö för dessa små!

Britt sa...

Vad fina ullfrukter du tovat.
Även tavlan är jättefin, kul att få se vad du målat. Vad duktig du är, själv är jag glad om jag kan rita något tillsammans med mina barnbarn.
Ha de gott
Kram Britt

Maria sa...

Hej!

Första gången jag hittade hit.
Härlig blogg, hit kommer jag gärna på besök igen.

Ha en trevlig tisdag! Kram Maria

Snäckskalsdalen. sa...

Jamenvisst är hösten underbar, jag tycker ju det och du har fångat den på pricken med de fina äppelbilderna.
Och vilka fina toväpplen du gjort. Att tova är något jag skulle vilja prova på! Det verkar kul.
Kram

Ninne sa...

Du är bara så duktig--på allt. Pysslar skriver o målar.
Härlig äppeltavla. Det är tydligen äppeltime för dig i dagens blogg.
Jag gör som Ormbunke grejar med foton , men har en gubbe som just idag sitter o klurar med oljefärgerna, o också är prffs /i mina ögon/ på akvarell.
Jag njuter av dina verk i alla former
Kram Ninne

Ingelapingela sa...

Hej du!

Javisst har man undrat många gånger över äpplen som bara får ligga under träden utan att någon vill ha dem. Faktiskt ibland så man har lekt med tanken att de på något vis borde fått fötter.

Ingela

karina sa...

Hejsan!

Vackert med fallfrukt och förstår djupet fast det inte syns på bild. Man får ju en helt annan insyn när den hänger framför en och visst är det roligt att måla och skapa. Ska försöka mig på alpackaull som ska vara allergivänligt men har inte kommit till skott än, men tackar för inspirationen av dina alster och jag ska nog försöka mig på en tomte är tanken. Men snart ska jag mysa med barnbarnet ett par dagar sen får det bli tovning i höstrusket. Ha det gott, Karina.

Vildrosen sa...

Visst kan man undra över all fallfrukt som ligger och blir förstörd, så mycket rådjursmat som går till spillo om inte annat. Roligt att få se en av dina tavlor du målat, jätte vacker och fina tovade alster.
Här har snöat hela dagen så nu ligger det ett vitt täcke ute, ganska fint, det lyser upp.
Önskar dig en fin kväll

Charlotte sa...

Åh... du både tovar och målar.... Vilken jättefin tavla du gjort! Du är riktigt konstnärlig..... kul att du visar lite av vad du gör!!!!

Fallfrukt är vackert tycker jag också.... Men kan vara en börda också.... Om de får ligga för länge innan man tar bort dom :-)

Ha det fint!
Kram Charlotte

♥Min Eden♥ sa...

Åh duktiga du! Va rolgit att du visar!

Lotta sa...

Men, vilka härliga tovade frukter och jättefin tavla! Du är duktig, du!
Kram

brittabloggar sa...

Så fint!

Lyckoslanten sa...

Men vilken underbar tavla! Du är en mångkonstnär! ♥

Lenas trädgård sa...

Tusenkonstnär - det är vad du är! Så fint! Allt du gör!Alla fina bilder!osv...
Kram Lena

STENLYCKA sa...

Tack rara Bea för din goa hälsning. Tänk det snöar även idag och nu måste jag ta bilen till staden. Detta gillar jag inte. Såg i vår lokala tidning at det hade varit många trafikolyckor i går på vägarna.
Det tar ett tag innan man blir van vid vinterväglaget.
Vilken underbar duktig konstnär du är, tavlan var så vacker. Hoppas jag får se mer konst på din blogg.
Kram Raina

Beatrice, mamma till skrutten Robin sa...

Ja, verkligen. Men idag gick det mycket bättre ute, då var nästan alla fröknar ute också. Så imorgon ska jag prova lämna honom och gå hem för första gången... Spännanade :)

Gunilla sa...

Håller med alla de andra.
Vad duktig du är , tovar så fina frukter och tavlan är ju så naturtroget målat du är så duktig.

Här har det snöat hela natten och dagen så nu är nog vintern kommen. Hoppas att det får ligga kvar för det blir så ljust och fint.

Ha det gott
Kramen/Gunilla

Huset på landet sa...

Så otroligt duktig du är på att skapa både med färg och ull! Å så har du ju verkligen öga för allt vackert i nautren.

Här är marken täckt av ett tjockt snötäcke sedan igår kväll!

Kram, Nicole

Lotta 8`) sa...

Jättefint tavla! Blir avis på de som kan måla, jag har provat akvarell men är lite "stel" i mitt måleri och fastnar i at tmåla av, istället för att måla med känsla - som du ser ut att kunna väl :)
Tova däremot klarar jag av ;) för visst är äpplerna i korgen tovade?! söta!

Vet du - såg idag en bild som jag skulle kunna tänka mig att fästa på papper med penseln men får då först smyga över till grannen med kameran och fånga deras träd som är helt avlövat men med massor av röda äpplen kvar och det ser så härligt ut i novemberrusket - lyckliga äro de fåglar som besöker det trädet :))

Ha det bäst i höstmörkret, kramen ♥