söndag 28 november 2010

Den rätta julkänslan!?

Adventsfirandet har vi inlett idag med det första tända ljuset. Visst är det vackert och ger stämning i det ögonblick när ljuset fladdrar lugnt, andäktigt och vilsamt, kaffedoften sprider sig och julkänslan kan infinna sig! Vacker tid med alla trevliga julbelysningar, stjärnor, ombonade hem, förväntansfulla barn med luckor eller paket att öppna i dagarna framöver, men när får du den absoluta julkänslan att infinna sig?

- Kanske när snöflingorna faller så sakteliga ner mot den redan vita marken och fyller alla skrymslen med små vackra kristaller överallt, t o m på din mössa under promenaden?
- Eller då du är på jakt efter den vackraste julgranen som du inte verkar finna på första ronden?
- Nej, då paniken lägger sig och du kommer på att inga julklappar ännu är köpta?
- Då du får baka sju sorters kakor och fylla alla skafferi med godsaker inför den stundande helgen?
- När du får chansen att skura hemmet skinande rent i varje vrå, med yttersta noggrannhet?

Ja, ni märker säkert att jag tagit i lite för att tydliggöra min tanke idag. Det behövs ofta så lite för att göra julkänslan betydelsefull och riktigt, inte ngt märkvärdigt, bara det som ger ngt för sinnet att vila i, utan stress, ingen brådska, inga krav eller andra krävande insatser.

Har varit på julmarknad idag i gammal hederlig bondmiljö från förr i tiden. Det gav mig verkligen riktig julkänsla, rena nostalgitrippen, julmusik, glögg och pepparkaka, gammal lanthandel med karameller i strut och framförallt utbudet av vackra alster i julens förtecken som alla hantverkare gjort till sin försäljning. Det var vackra korgar, bockar, hjärtan av alla slag, dörrkransar osv Vi strosade omkring bland stånden i -17 grader och det kändes rejält kallt i kinden, snöknarren var påtaglig under skorna och yllesockorna fyllde sin uppgift för att hålla kylan på avstånd. Trots kölden var det en angenäm stund att känna stämningen, njuta av vackra hantverk, allt det juliga. Det gav mig i alla fall den riktiga julkänslan idag!

Orkar du med några bilder från min dag? Dörrarna stod öppna till de flesta gamla husen som är tidsenligt inredda.

Längs de grånande bodväggarna står borden uppdukade med vackra ting, t o m väggarn fick tjäna som visning.

När hantverket är som bäst!

Mellan husen skymtar rustik miljö.


Den vackraste julgranen skulle koras under dagen.

De gamla väggarna och husen andas historia.

Liten kaffetår till slut och kanske en strut med karameller!?

Hoppas ni mina vänner får en fin vecka!

Kram

35 kommentarer:

Åsa! sa...

Så mysigt det ser ut på dina bilder Bea! En riktigt vacker skylt med kaffekannan.
Önskar dig en fin vecka!

promenader på landet sa...

Hej kloka Bea! Så mycket tänkvärt du skriver om julen och visst är det bra att få sig en tankeställare! Jag försöker verkligen njuta av det jag tycker är mysigt, julmusik, tända ljus, glögg och bakning! Underbara bilder längtar till julmarknad! Kram Maria

Inger sa...

Vilken trevlig miljö för julmarknad.
Jag kan känna julstämning av granens doft särskilt på juldagens morgon. Alltid spännande att se hur årets gran ser ut, doften är det viktigaste för mig, granar doftar olika mycket.
Kram

Ruben sa...

Det var verkligen några originella julbockar!! Riktiga lyxvarianter!!! ;-)
Ha det gott!
/Ruben

billan sa...

Klart att jag orkar med dina bilder från dagen som gått.....de framkallar lugn och känsla av julefrid.
Ha en fin vecka!
Kram.

AnnCharlotte sa...

Vilken härlig julmarknadsdag det blev för dig, trots kylan..en av de där vackra halmbockarna hade jag kunnat köpa om jag varit där ;)

Hilde sa...

Så vakkert på julemarkedet! Julefølelsen for meg kommer av luktene og stemningen i huset... håper vi får god tid til å bare myse i dagene som kommer!!!
hilde

Annika Christensen sa...

Orkar alltid se bilder hos dig.
Vilken vacker miljö.
Det du skriver här är precis vad jag upplevt idag.
Att hitta en gran och komma hem alldels vit på mössan och röd om näsan.. lycka.
Min man pussade mig när jag kom hem och sa -Du är ju för söt..
Kram till dig och tack för dina kloka ord
Annika

Birgitta sa...

Hej! Hann inte in till dej på första advent. Men så fint du pyntat och likaså i din ateljé. Fina adventsbilder.
Ha en skön vecka.
Kram Birgitta

Charlotte sa...

Vad mysigt med en riktigt gammeldags julmarknad.... Ska gå på en liknande nästa helg.... Julbockarna var hur söta som helst. Julstress och måsten är inte kul alls.... och något jag försöker undvika. För mig är myset viktigast.... då kommer känslan. Bakar inte mängder av sorter innan första advent som jag brukade göra förr, eller köper massor av smarta, väl uttänkta julklappar till alla.... eller har ett dignande julbord... Det går ändå....
Julpyssel, dofter, julmusik, glögg och en tänd brasa är det bästa tycker jag...

Kram Charlotte

Livet på Vestergård sa...

Jag skulle gärna varit där! Men barnens aktiviteter måste få gå före. I den miljön känner man säkert julstämningen :)
Kram Kicki

Angel.Pearls sa...

Förstår att den riktiga julkänslan infann sig där -underbar miljö! Rätta julkänslan för mej: när allt är 'klart',alla 'är glada' o jag kan njuta lite glögg, vacker musik, tända ljus och en stunds avkoppling..det får gärna snöa oxo!! Ha en fin vecka/ Eva

Vildrosen sa...

Vilken fin och traditionell gammaldags julmarknad...med snö och kyla.En av de fina julbockarna skulle jag vilja ha, så fina.
Julstämning är för mig- julmusik, doften av nybakade pepparkakor, glögg och snön som faller utanför fönstret.
Ha en riktigt skön vecka.
Kram

Anelias hantverk sa...

Ja visst är det fin julstämning på den marknaden! Men hur kunde du fotografera i den kölden, jag vågade inte alls dra av mina vantar. Fina detaljbilder därifrån!
Ha en bra dag!

Hantverkarglädje sa...

Allt det gamla och genuina gör nog sitt till en fin julstämning.
Ha en bra dag.

Ninne sa...

Klart man orkar. Du förmedlar det såå gott. Sån julmarknad skulle alla få uppleva.
Ha det fortsatt gott i advent
Kram Ninne

Märta sa...

Jag orkar alltid se på dina bilder o läsa dina fina ord.
Ha en skön vecka!
Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka fantastiska bilder och vackra saker för att inte tala om de underbara timmerväggarna.....jag njuter!
Kram

Tigris Predikantan sa...

Jag är tillbaks från den mörka djungeln, så du vet. Lämnar ett litet tassavtryck. Ha en trevlig kväll!

Lotta sa...

Det var de mest fantastiska julbockar jag någonsin sett!! Mysiga bilder du visar, verkligen julstämning så som man vill ha den.
Kram

Hemma hos Jeanette sa...

Så ljuvliga bilder, julbockarna var dem finaste som jag har sett,så söta
Kram Jeanette

Rosor och ruiner sa...

Härligt med en gammal julmarknad, det är vid såna tillfällen som den rätta julkänslan infinner sig, i rätta omgivningar, snö, juldofter etc!
Hoppas du får en skön vecka!

Lyckoslanten sa...

Jag brukar ju annars vara på den marknaden, men nu gick jag över ån efter vatten! Vilka julstämningsfyllda bilder! Ha en bra dag! ♥

Britt sa...

Gillade bocken ser så fin ut vackra bilder och klok text som vanligt//Britt

Jord under naglarna sa...

Marknaden ser jättemysig ut! På dina bilder ser det lite ut som julmarknaden vi brukar besöka på Jamtli i Östersund.

Det är mycket som ger julkänsla, men den absoluta är när granen tagits in och man känner doften av den!

Huset på landet sa...

Så härliga bilder från julmarknaden! Där var det stämningsfullt och vackert!
Julstämning för mig är alla julens dofter och att pyssla och förbereda i lugn och ro med glada barn...
Å den perfekta julgranen, jag tror faktiskt inte att den existerar...Har letat så många år nu ;).

Kram, Nicole

Skimrande kristaller sa...

Vilka underbara bilder! Vilken stämning du har fångat upp! För mig är julkänslan de små tingen, specielt dofterna som har med jul att göra. Rätt som det är så kan jag känna kaneldoft eller ljusdoft o det får mig att stanna upp o känna stämningen, mmmm... Ha det gott. Kram Lenita

Ölandsvindar sa...

En av de bästa stunderna är skinkmackan och julmusten kvällen före julafton med tända ljus, hyacintdoft och en vacker julskiva. Och då menar jag inte med någon av dessa popartister som till varje pris ska sjunga "O helga natt".
Kram, kram
Kerstin

Kalo sa...

Så mycket adventsmys. Jag ser fram emot julmarknad i helgen.
Karin

Gunilla sa...

Vilken härlig gammeldags julmarknad du verkar ha varit på. Det är så trevligt att kunna gå och titta på alla fina hantverk och gammeldax slöjd.
Jag var på julmarknad här i bruksmiljö och det är så fint . Smedjan hade öppet så att man kunde titta på när smeden jobbade och glasblåsaren fanns ochså där.

Jag vill känna att julen närmar sig när jag besöker julmarknaden.

Halmbocken har jag kvar än som jag gjorde på kurs för snart 20 år sedan den är fortfarande lika fin.
Den har hedersplats framför granen varje jul.

Ha en riktigt fin vecka
Kram/Gunilla

Beatrice sa...

Jag tror att ingen kan uttrycka sig så vackert som du... :-)

Vilken härlig julmarknad du besökte, trots att det var så hiskeligt kallt! Jag bara älskar såna gammaldags miljöer där varje byggnad bär på en historia.

Jag blev så förtjust i de vackra julbockarna, de var lite annorlunda mot dem man oftast brukar se!

Många kramar
Beatrice

Gudrun sa...

Vilken härlig julmarknad jag kom till. :)
Får se om jag kommer till någon.

Önskar dig Bea en fin kväll.
Kram

från denna dag sa...

Mysiga bilder du har! visst är det från stundars? jag och mina vänner var där och sålde i år, lite väl kallt men så härlig stämning! :)

Hoppas du had en fin dag där!

//Ulrika

från denna dag sa...

Tack själv!
Vi stod lite på sidan om i år, så det var fler än du som hade missat oss..
men det gick toppen iaf trots det lite sämre läget:)

Ha de bra du med! Och tack för trevliga lässtunder me din blogg! :)

//Ulrika

Viola sa...

Så vakkert Bea!! Veldig stilig inngangsdør, med all dekorasjonen! Julebukkene så fine! Og jeg likte det siste bildet godt, søtt.. og så står det på både svensk og finsk, herlig!! =)