måndag 4 oktober 2010

Vad gör jag ...

Ny dag och nya möjligheter! Vindarna ruskade om alla löven rejält redan i arla morgontimman, det susar av vinden i knutarna och lövhögarna verkar föra sin egna piruetter med små konststycken. Sitter förstrött med mitt morgonkaffe och blickar ut över trädgården som delvis är nedklippt och trist i dagsläget. Tänk, att en säsong försvinner så snabbt! Vad har jag egentligen gjort under de korta sommarmånaderna? Vad ville jag få ut av min möda med trädgård?
Nåväl, jag har precis som de flesta andra njutit av mödan med planteringarna och den eviga förväntan och förhoppningen från tidig vår till sen höst, om de söta små knopparna som en dag skall vecklas ut och få beundra blommans skönhet. Speciellt i år då sådderna var många nya arter för min del och spänningen var nästan olidlig - lyckas eller misslyckas. Nu blev inte allt som jag tänkte mig, men vad gör det, jag hade så många andra färger och sorter, några kommer igen nästa år, andra inte.

Vad gör jag, när det mesta har gått i vintervila? Alltid med samma tanke denna årstid: Hur fyller man ut en trädgårdsblogg vintertid? Jo, det får bli en mix av innehåll!

Maria har lila på trädgårdstema och det passar väl bra att haka på.
Fjärilslavendeln köpte jag i somras och den blommade oavbrutet, doftade enormt gott och vad gör man när hösten kommer och den sannolikt inte klarar min vinter? Flyttar in den med pellisarna förstås och vet ni...den trivs utomordentligt och sätter nya knoppar åter!



I helgen har jag besökt handarbetsmässan och det var en fantastiskt berikande dag, massor av idéer lämnade på min näthinna och fina alster till salu och förövrigt en angenäm dag. Det som kanske dominerade mest i utbudet var ull, garn, tovat, designkläder i ull, ja, det var en uppsjö vackra hantverk i den naturprodukten. Självfallet fanns det välförsedda försäljare med pappers-material till scrapbooking, men sån tur att förnuftet övervinner och jag kan snabbt ta mig förbi dessa vackra papper. Man hinner ju inte med allt här i världen ändå!

En liten visning från mässan är väl på sin plats. Denna dam hade många söta inrednings prylar, kuddar osv.


Keramik har jag aldrig prövat på men alltid lika fascinerad av konsten. Änglarna var enormt uttrycksfulla och ingen var lik den andra och hade gärna fått flytta hem till mig, de var dock väl dyra, men ett fint hantverk och det skall värdesättas (fick lov att fota)!


Eftersom ullen var den dominerande produkten, blev mina inköp även ulliga, gulliga, varma och sköna torgvantar med inner-vante till. Sitter fint på handen och blir perfekt bl a som foto-vante när det är kallt och blåsigt. Halsduken stickade jag på vårkanten och är riktigt mjuk och skön. Därmed är jag utrustad för vinterns nordliga vindar.


Tusen tack för alla rara kommentarer i mitt förra inlägg! Ni är fantastiska bloggvänner!

Må gott!

20 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Men fick du en dag på hantverksmässan! Jag var i valet och kvalet, men beslöt mig för att hantverka hemma. Tack för den "dela med dig" och det andra vackra för ögat mitt! ♥

Rosor och ruiner sa...

Som vanligt sätter du ord på det som rör sig i mitt huvud! Säsongen försvinner fort och vi njuter av förväntningarna etc!
Ha det gott!

Inger sa...

Jag är ännu inte färdig i trädgår´n inför vintern, känns nästan som att årstiderna flyter i varann. Helt klart behövs vintervilan, har också tänkt lite grann på att summera sommaren men inte kommit så långt. Nu har vi varmare igen och det känns skönt. Ha en bra vecka!
Kram

AnnCharlotte sa...

Det finns väl alltid något att blogga om. Så mycket som man längtar efter ;)))
Fast jag har nog en månad kvar att jobba eller två om det blir en mild höst....I morgon ska jag klippa gräs....

Viola sa...

Vakre blomster! Og det var noen fine hansker du har kjøpt deg! Og et fint sjal du har laget! Du finner sikkert på ett eller annet fremover.. :)
Klem herfra! :)

Lilla My sa...

Jag gillade också i fjol att besöka hantverksmässa i Seinäjoki om det var dit du var? I år ska jag besöka Tammerfors i slutet av november det ser jag framemot.
Fina lavendel blommar dom än eller är det en tidigare bild.
Ha det bra
Lotta

Anelias hantverk sa...

Jag besökte också hantverksmässan, det blev en heldag med mycket inspiration! Finns verkligen mycket att se och inhandla där, men när tiden ska räcka till att göra allt pyssel vet jag inte :)
Ha det bra!

Britt sa...

Hantverksmässa lät roligt att gå på och inspireras. Fina bilder därifrån. Fjärilslavendel är så vacker, skall investera i sådana nästa år.
Tack för tipset i förra inlägget om struten. Skall kopiera detta och testa.
Kram Britt

Ruben sa...

Vilka fina lavendelbilder! Stod och funderade på om jag skulle köpa en kruka av denna sort i våras, men mer blev det inte!
Ha det gott!
/Ruben

Vildrosen sa...

Den hantverksmässan skulle jag inte ha något emot att besöka, låter väldigt trevligt.
Fina bilder på lavendeln, köpte själv lavendel i kruka i våras men den blev det inget med de som växer i rabatten är desto finare.
Önskar dig en riktigt trevlig dag

Mia sa...

Ja sommaren är över och ut. Man kan undra var den tog vägen. Hos oss här västerut regnade den bort iår..Men trädgården går sin gång, nya planer läggs för nästa år. Nu ska vi snart fira jul sen är det bara att starta upp på våren igen. Livet går fort i vuxen ålder.
Det har varit en ren njutelse att få fölga din sommar och trädgård en säsong till :)
Vantarna ser flotta ut, fotovantar måste vara perfekt för en som är så flink med kameran som du :)

Njut i din trädgård sa...

Du skriver underbart och tar fantastiska bilder så jag tvivlar inte en sekund på att jag kommer att fortsätta njuta här hos dig hela vintern!

fotopunktMis sa...

Att "stänga" trädgården bädda ner växterna för vintervila...något man gör med blandade känslor..man tackar för i år..och önskar pånyttseende till nästa vår...
Må så gått...Maria

Maria Berg sa...

jag älskar konstverk i trädgården men det skall ha det där lilla extra, precis som änglaran som du vissade alla var olika och uttrycksfulla - helt underbart!

Aprpå trädgårdspynt, så kommer Disny ut med en ny teckasnd film i slutet av februari somhandlad just om trädgårdstomtar hihii.

Ser verkligen att halsduken ser mjuk och inbjudande ut, nästan så man vill ha lite kyla så att man får tillfälle att använda den.

Kram till kära dig, MB

Huset på landet sa...

Låter intressant med hantverksmässa! Du fick säkert med dig massor med inspiration hem!
Fjärilslavendeln är jättefin, kanske något att prova nästa år...
Vilken härlig mosstrut du gjort i det tidigare inlägget! Tack för inspirationen!

Kram, Nicole

promenader på landet sa...

Hej goa Bea! Ny dag nya möjligheter så sant så sant! Jättevackert med lila, så fina bilder! Må så gott kram från Maria

Mammasblommor sa...

Visst känns det vemodigt att stänga ner trädgården inför vintern! Jag hoppas nog på fortsatt varmt väder ett litet tag till eftersom jag har en del som behöver fixas än innan allt är klart inför vintern!
Härlig lila färg på lavendeln!
Ha det gott!
Kram Margot

Livskrafter sa...

Wow...stormförtjust i änglarna som var enormt vackra
Ha en fin onsdag
kram
Emma

Beatrice sa...

Vilka vackra lila bilder du visar idag, lila är en av mina favoritfärger och märkligt nog tycker jag än mer om den färgen på hösten :-).

Vad spännande att gå på hantverksmässan, de verkade ha jättefina saker där. Ibland måste man bara tvinga sig själv att gå förbi, även om man hittar något fint. Men det är svårt! :-)

Många kramar till dig
Beatrice

Lotta sa...

Lite vemodigt är det allt att packa ihop trädgården inför vintern. Men innan man hinner blinka sitter man och pustar ut efter julruschen med frökatalogerna i knät, sen drar det igång igen. Det är ändå rätt skönt att gå på sparlåga ett tag.
Härliga lavendelbilder du visar. Lila är läckert. Ha det så bra.
Kram