måndag 25 oktober 2010

Så blev det...

...vinter än en gång! Snön som föll i veckoslutet ligger kvar och visst är det lite skojigt med alla vackra snömössorna på den bruna "kronan" som en gång varit en vacker blomma och dessutom bjöd denna morgon på en fantastiskt vacker frost, det var vitt, krispigt och hela naturen var sagolikt vacker.
Lite förrädisk halka på min morgonpromenad och får akta mig att jag inte sätter mig i den vackra men iskalla snön i ett obevakat ögonblick. Egentligen är jag ingen vinterälskare, men man får göra det bästa av alla årstider och passa på att fånga stunder som denna dag. Rätt skönt att inte behöva tassa omkring med vatten till alla krukorna, slita och riva i ogräset, nu är det välförtjänt vila från trädgården som behövs under de mörka vintermånaderna.

Jag hann precis i rätt tid fixa en plats för mina Buxbom som jag skrev om i mitt tidigare inlägg.
Tack för alla goda råd och jag blev helt klar över hur den skulle övervintras hos mig, att den inte klarar krukan och måste tas ur och planteras! Nu har den fått en permanent plats vid entrén och jag är väldigt nöjd.



Mina enda plantor Grönkål som klarade sig undan jordloppans framfart, jag som hade hoppats på några fler, just för den hållbara grönska till långt in på hösten.

Ett par dagar efteråt hade det varit för sent med Buxbom-flytten, ty marken frös, snön dalade och bäddade in alla växterna (tills vidare) i ett vackert snötäcke.

Som sagt, frost, vinter och flera graders kyla har bildat små blickfång i min lilla värld. Färger är det sparsamt med, men mina Mangold är tåliga och strävsamma, likaså de självsådda Penséerna i snödrivan.


Mangolden sent sådd, men strävar på ur snön med röda spiror i stjälkarna.



Bugar djupt av kyla och snö, för att resa sig igen och....

..kantas av frost.


Trappan till mitt krypin i full vinterskrud, men visst var det trevligare med snöfritt, endast med några prasslande löv!?


Hoppas ni mina vänner får en trevlig kväll!


Forsätt gärna att delta i min utlottning - lycka till!

32 kommentarer:

Ruben sa...

Så fina bilder, särskilt violen. De är makalöst vackra! Och viss gör du det bästa av vintern!!
Ha det gott!
/Ruben

Gudrun sa...

Visst är det vackert med vintern och dina bilder är jättefina.

Precis som du säger så är det lika bra att gilla läget, vi bor ju trots allt här i norden och allt blir ju lättare om man gillar läget. Men nog skulle jag önska att vintern var kortare.
Så bra att du hann plantera din buxbom.
Ha det gott.

Nette Cecilia sa...

Vackra vinterbilder jag tyckte också om den frostade violen kram Nette

Lenas trädgård sa...

Vinterbilder!? Oj, så tidigt, men så har ni det väl hos er...
Nej, inte jag heller gillar vinter, men dessa bilder är ju vackra!
kram, Lena

Birgitta sa...

Ser att vintern kommit till dej och du har så fina vinterbilder.
Vi slapp snö och regn den här gången, men kylan fortsätter. I morse -11. Gillar inte vintern.
Kram Birgitta

Mia sa...

Inte är vintern bara dum, man kan gå i ide och förkovra sig med andra saker än trädgård. Den ser förresten lika strålande ut som alltid på dina bilder.

Med fingrarna i (j)orden sa...

Jag gillar mangolden. Vilken kämpe!
Eva

Lotta sa...

Härliga frostbilder. Violerna är fantastiska. Ser ut som små kanderade godisar. Ha en fin vecka.

Annika Christensen sa...

Älskar mangoldens röda färg som lyser upp i snön. Vilken bild! Tur att du hann plantera kloten innan frosten.
Jag har inte lyft in mina i växthuset ännu vi slapp ju snöns.
Bara regn och blåst.
Ha det gott

Lyckoslanten sa...

Nu har jag njutit av allt ditt vackra under min frånvaro och vilken tur att jag fick se din vackra utlottning! Underbart! ♥

karina sa...

Hejsan!
Tycker nog mer om allt snöfritt och här ska det grävas för en syrenhäck, så frusen mark vill jag inte ha alls "ler". Visst är det fint med snö och till advent är den välkommen att stanna en månad sen vill jag ha vår. Ha det gott, Karina.

Åsa! sa...

Men har snön kommit för att stanna hos dig?

Inger sa...

Hjärteknipande att se pensén i snön. Tror bestämt att du besitter förmågan att kunna njuta av alla årstider.
Ha det gott!

Snäckskalsdalen. sa...

Så vackra bilder, det ser ut som om växterna är kanderade....!
Kram

Mammasblommor sa...

Härliga bilder! Trots att vintern inte är min favoritårstid så skulle jag nog tycka att det var tråkigt om det alltid skulle vara sommar :))
Ha en trevlig vecka!
Kram Margot

Madame C sa...

Fantastiska bilder, men favoriten blev för min del mangolden. Vilken bild!!! Vilken färg!!! Magi!!!

AnnCharlotte sa...

Mangolden är fantastisk...så stark i snön..vilken kämpe ;)
Jag tycker det ser vackert ut på trappan med snö också....men stannar snön hos dig nu eller försvinner den igen?
Hos mig känns det väldigt avlägset med snö...
Ha det bra i veckan ;)

Charlotte sa...

Vintern är vacker och fin den också... Den skulle bara inte behöva vara så lång ;-) och lite tidigt är det väl ändå?! Finfina bilder du visar från ditt vinterlandskap...... Har också mangold kvar ute... riktiga tuffingar är vad dom är.....

I dag är det sol och kring O° här hos mig... Ingen snö än så länge, men ganska fruset i marken...

Ha det bra!
Kram Charlotte

Gunilla sa...

Hej Bea

Som vanligt så har du lyckats fånga så fina bilder med kameran.

Här är det gråmulet och lite snö på marken blandat med grönt gräs.

men det är rätt så isigt.

Men det är bara att inse att vi bor i norr och att när det blir mycket snö så känns det varmare.:o)

Ha det gott
Kramen/Gunilla

Sköna o Gröna Ting sa...

Jisses.., vilken kämpe violen är, den bara VILL överleva vintern!!!!!
Väldigt mysiga och vackra bilder.
Jag känner nog som dig när det gller vintern, är inte speciellt förtjust i den men jag gör det bästa möjliga av den ändå.
Man har ju inget annat val.., jo, om jag skulle ha äran att vinna ett hus i Spanjola eller nåt då hade jag bannimej flytt Sverige när det är som kallast:))))

Nu skall jag koka mig en kopp kaffe.., gott etter maden!!!!
Kram till dig
Marianne

Maria Berg sa...

Ja den där halkan är förrädisk och man får verkligen passa sig.
Jag själv var på gympa igår svängde lite hastigt på överkroppen och mitt i hoppet och fick jätte ont i ryggen - ett smärre litet ryggskott. Så ta det lugnt och men ändå röra på mig mycket men mycket försiktigt.

Tur att ni hann flytta buxbommen och dom där höstlöven på trappan är vacka men läste att snön börjat falla.
Jo, vintern är kall men som du sade man får ta tillvar det årtiderna ger - mysiga innekvällar med levande ljus.
Kram MB

Ninnis familjeliv sa...

Hejsan! Vilken fin blogg du har med så vackra bilder! Så fina vinterbilder! Hit kommer jag snart tillbaka och kikar! Ha en fortsatt trevlig vecka! kram Nina

Britt sa...

Vintern tillhör inte min favorit årstid men man får göra det bästa av den klä sig varmt är en bra början//Britt

promenader på landet sa...

Hej min vän! Här har vi ingen snö än, men det låter faktiskt lite mysigt när du skriver om den. Nu får naturen vila ett tag för att få nya krafter! Må så gott kram från Maria

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Vill börja med att Tack dig för dina vänliga ord inne hos mig, du gör mig verkligen glad!

Dina bilder är också underbara
jag gillar violen som är så där fint "pudrad" av snön o frosten.....

Vad bra nu fick jag vetskap om hur jag ska göra med mina buxbom som fortfarande står i krukor!

Hoppas att du får en Trevlig Dag!
Kram Therese

Sirpa sa...

Hej!
Tack för din snälla kommentar hos mig!
Så skönt, har vi ingen snö kvar!
Vad fint du har det på trappan!
Har en trevlig torsdag!
Kram Sirpa

Beatrice sa...

Jag känner igen det där med att inte riktigt hinna med, men allt har sin tid, antar jag :-). Någon gång ska jag väl hinna ikapp!

Vilken tur att du hann plantera om buxbomen om ni fick snö och kyla. Vi har haft "tur" med att snön inte legat kvar och idag skiner solen igen från en blå himmel efter gårdagens storm. Det är verkligen ett omväxlande väder! :-)

Ha en fin dag!

Många kramar
Beatrice

Black Iris sa...

Vilken tur för Buxbomen att den blev räddad i sista minuten.
Är ändå lite avundsjuk på din snö för här strilar regnet ner så man vill helst bara kura i soffan.

Kram Maidi

Sirpa sa...

Har en mysig kväll och en trevlig helg!
Kram Sirpa

Skimrande kristaller sa...

Så vackra bilder! Ja, man får göra det bästa av årstiderna o försöka se det positiva. Här regnar det just nu.. positivt med det?! Tända lite ljus o baka ☺ Ha en fortsatt bra helg. Kram Lenita

Hemma hos Jeanette sa...

vilka underbara bilder ,tja snart kommer snön för att stanna,själv tycker jag om snö,men inte för kallt bara,
KRAM jeanette

Njut i din trädgård sa...

jag missade snön, jag hade lämnat landet! vilka bilder du visar!

snygg snygg din trappa!