söndag 17 oktober 2010

Avlövat

Nu är den vackra hösten snart ett minne blott. Avlövat är varje träd och buske, kretsloppet gör sitt än en gång. Veckan som gått har stormen ruskat om ordentligt och färgade naturen i det gråaste grått! Vart tog alla vackra bladen vägen! Det som förgyllde trädgården så sent som i veckan, nu står dom där och spretar åt alla håll med sina fula kala grenar och inte ger mycket för vare sig ögat eller sinnet.


Det enda som vållar mig lite bekymmer och fortfarande är och så förblir vintergröna, mina Buxbom! Hur skall jag övervintra dessa, i kruka utomhus, i källare + 4 grader och mörkt, flytta hela rasket ur krukan ner i jorden!? Ja, nu tänkte jag göra det bekvämt för mig egentligen, men vad tiden lider ångrar jag mig lite grann och undrar om det är bäst att göra likt senaste vinter, ta plantan ur krukan och gräva ner den i en jordhög!? Kan någon ge mig tips hur jag bäst förvarar den och dela gärna era erfarenheter med mig( zon 4)? Jag som hade tre bokstäver i ryggen
L A T, när det gällde denna vackra växt, tvekar nu lite!
Avlövad är däremot mina flammande Aronia, vacker om något på hösten!


Nu när det mesta har gått i vintervila är fåglarna en tillgång med liv och rörelse. Jo, dom skall vi ta vara på som ett vinternöje och ge trädgården vingar även vintertid!
Njuter varje morgon med mitt morgonkaffe och betraktar de söta bevingade vännerna utanför mitt fönster som verkar ha stor glädje av alla kala grenar trots allt. Dom sitter under, inuti och mellan alla kvistar, skalar sina frön, tar skydd för eventuella hotande faror ovanifrån eller något annat som stör tillvaron vid fröladan.


När man ändå donar på med frön och påfyllning, kan man göra det vackert både för sin egen del och skydd för fåglarna och det är rätt skojigt att iaktta fåglarnas frenetiska sökande efter frön i blomkrukan och när det smakas på äpplena allt emellanåt.

Torkade buketter av solroskakor hänger intill stammen under fågelbordet.


Jag vill dessutom slå ett slag för Franska blåmunkar, det var en otroligt fin växt må jag säga! Nu klippte jag in dessa kvistar innan frostnatten och de har hållit i vas något enormt fint! Nu hoppas jag verkligen att mina många egen odlade plantor klarar vintern för att bjuda på den ljuvaste blå färg i blomning nästa sommar. Håller tummar!


Till sist vill jag ge er mina vänner, det vackraste jag har/hade idag som tack för alla gulliga och vänliga kommentarer! Ni är fantastiska och precis som många andra skrivit - ni gör min dag och fyller den med vackra ord! Tusen tack för att ni finns!


Må gott!

33 kommentarer:

kajsastina sa...

Jag tackar för den vackra visningen av höstbilder!
Fortsatt trevlig söndag!
kram

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej kära du !
Även här har frosten slagit till, men vi har massor med färggrann höstlöv kvar, än så länge.
Så fint du arrangerade med äpplen.
Visst är tanken trist att få vänta i många månader tills det blir grönt igen, men tänk på all den tid vi få över för våra andra hobbies! Den tanken håller modet uppe hos mig. Kram, Petra B.

Nette Cecilia sa...

Så vackert du gjort det åt fåglarna,o rosen med frost är såå vacker,kram Nette

haspet sa...

Men visst kan det vara vackert med bara grenar också? Men jag förstår vad du menar, från färgfyrverkeri till bara grått... Vackert du gjort åt fåglarna, viktigt att dom får lite godis så här års. Tack för den vackra rosen. Ha det bra.// Peter

Mia sa...

Nu blir jag riktig avundsjuk, har du haft dina franska blåmunkar helt fram tills nu! Mina avblomstrade för flera månader sen. Jag älskar den blåfärgen, värnar om plantan, den vill jag absolut inte förlora. Du har lagat det så fint utanför dina fönster, jag hade gärna varit en liten sparv på besök. I morgon ska jag förresten gå ut och hänga upp mina solrosor, vad fint det ser ut och vilken fin omtanke för dom små. Att jag inte tänkt på det..
Ha en fin vecka :)

Jord under naglarna sa...

Man brukar ju vilja höja blicken, men nu får man sänka den lite och snjuta av den gul-orange mattan som pryder marken just nu. Även här har löven blåst av träden nu.

Jag hoppas du får råd och tips angående buxbom av någon annan för det är något jag inte vågat mig på.

Må så gott Bea!

Ingelapingela sa...

Ja, visst är det vemodigt nu då det har blivit mer påtagligt vad vi har att vänta. Ikväll var det då sannerligen ruggigt att ta kvällsrundan med Charlie. Tur att man har honom som alltid är lika glad för att ut oavsett väder. Ändå kan vi gå in och värma oss då tänker jag på alla de vilda liven som måste vara ute i ur ocgh skur.

Gunilla sa...

Hej Bea

Vilka fina arrangemang du gjort till fåglarnas förnöjelse.

Jag har mina buxbom planterade i rabatten de har klarat sig i tre vintrar nu så jag tror att du kan göra det. De har växt riktigt bra ochså, jag har inte köpt någon speciell sort. Vi har zon 5 men det skiljer ju på vart i trädgården de är planterade.

Ha en fin fortsättning på veckan

Gunilla

AnnCharlotte sa...

Antar att din Buxbom skulle må bäst av att övervintra i jorden. I krukan kan det nog bli för kallt om fötterna ;)
Här har det varit ordentlig frost och nu är det många blad som faller här också....trist....
Åh vad fåglarna måste gilla dig ;)
Jag matar inte fåglarna för jag vill inte lura hit dem till mina två katter....
Ha en bra vecka.

Hilde sa...

Så vakre bilder - høsten er vakker men også litt vemodig for oss hagefolk... Jeg har rusket opp litt i hagen i dag, og i morgen satser jeg på å få kjøpt løk - bedre sent enn aldri på en måte... Hi hi hi
Hilde

Lotta 8`) sa...

God kväll :)
Ja, nu har inte vi heller mycket löv kvar på träd och buskar och vildvinet är alldeles kalt - trist! Men mossan i gräsmattan är grön i alla fall ;)

Buxbom hos dig tror jag skulle klara vintern bäst nedgrävd och sedan skydd av snö. Hur har du gjort förut? Vet ju också att de tycker om lite skydd för kalla vindar, massor av löv. Inomhus i kruka går ju oxå bra men de får ju inte torka ut. Mina står kvar i krukor ute med massa löv som skyddat lagar men å andra sidan brukar vi inte ha så kalla vintrar - med undantag av årets vinter :)

Ha en bra vecka, kram ♥

Lyckoslanten sa...

Härliga bilder! Vilken skillnad det är när man bor tre-fyra mil från havet och vid havet när det gäller löv på träden. Det skiljer ju sina två veckor allt nog. Fin ros i frost! Vi har även nötskrikor (som jag tror) som spatserar här på gräsmattan.
Ha det så skönt i början av veckan! ♥

Inger sa...

Finns buxbom med olika härdighet. Jag har både i kruka och rabatt. Krukan förvarar jag ljust och svalt inomhus.
Lycka till!

Charlotte sa...

Hej Bea!

Känns som att vi har ungefär samma läge... MIna aroniablad ligger också på marken.... och många andra också. Men det finns faktiskt en hel del grönt kvar i träd och buskar, fastän det känns som om allt blåst ner....

Ang. buxbom skulle jag nog också gräva ner den. Har upplevt att de gånger jag förvarat de i kruka över vintern har det varit kinkigt på våren och solen då som torkar ut den. Tror inte kylan egentligen är problemet. Så från och med i år har jag bestämt mig för att sluta vinterförvara i kruka. Läser vad Inger skriver (hon bor bara ca 10 min söderut från mig) och att hon förvarat buxbom inomhus... Tyvärr har jag inga såna svala och ljusa platser......

Håller precis på att ladda med fågelmat..... Kul att göra det fint också..... Precis så tänker jag också.....

Ha en bra vecka!
Kram Charlotte

Livskrafter sa...

Jag ÄLSKAR din bilder
Ha en fin vecka kram'Emma

Ölandsvindar sa...

Här växer det vilda blåmunkar och de har bosatt sig vid min damm och är fortfarande vackra. Visst är det trist när alla färger försvinner men ibland kan jag tycka att det är så vackert med den där gråskalan när alla färger, tom den gröna färgen på barrträden försvinner. Och så fåglarna förstås, vinterns lilla glädjeämne.
Kram
Kerstin

Sköna o Gröna Ting sa...

Hej góa Bea!
Tack för din underbara hälsning, jag blev så glader kan du tro!
Nädå, jag kan väl aldrig tänka mig att vi får en sådan vinter till, jag föredrar mer "lagom" med snö, si så där 1-2 decimeter max:)))
Skåning som jag är så gillar jag inte allt för mycket snö!

När det gäller dina buxbom plantor finns det nog inget alternativ.., gräv ner dom i jorden och det bör du göra NU!
Jag hade två kvar i sina krukor förra vintern och där trivdes dom INTE, på våren blev det blött och sunkigt i krukorna och rötterna tog stryk utav det.
Dom dog....

Dra "latmasken" ur dig vännen och greppa tag om spaden och rädda dina dyrgripar innan det är för sent:)
Lycka till...

Kram
Marianne

Blommiga Karin sa...

Hej!
Här finns ännu vackra löv i alla dess färger på träden, men vi hade en rejäl frostnatt i helgen.
Vad fint du gjort till fåglarna!
Buxbom kan du förvara med lite skyddsväv mot den varmaste vägg du har. Lycka till!

Fotobloggen 2010 sa...

Härligt med alla vackra höstfärger. Min nyplanterade Aroniahäck har verkligen sprakat. Hade hoppats att få testa bären til sylt, men skatorna hann före... Övervintring av växter brottas även jag med, hur gör man med Gojibäret t.ex? Fuchsiorna har fått olika behandling olika år med varierande resultat och pelargoner har jag ingen större tur med, men jag försöker alltid. Har även ett litet fikon och en numera jättestor passionsblomma som trivts bra i uterummet men som behöver en plats inne. Mina blommor tenderar att bli för stora.

Ha en fortsatt skön höst!

Christina

Ninne sa...

Ja lika njutbart här som i den andra bloggen.
Den blå munken skulle jag bra gärna vilja ha. älskar ju blå blommor. Den ska jagas till våren för den är snart på G Eller?
Ninne

♥Min Eden♥ sa...

Ja stormen har verkligen ruskat om ruska-träden...:) Men det är ändå skönt att med gott samvete slänga sig på sofflocket och titta på när löven dansar runt därute...samtidigt sorligt att det är över nu...
Ha det bäst!!!

Ruben sa...

Vilka fantastiska bilder!!! Skönt när man börjar bli klar ute. Jag gjorde ett ryck idag, och tog in de sista krukorna och packade från golv till tak i garaget - det verkar få plats i år också!!
Ha det gott!
/Ruben

Beatrice sa...

Hej fina Bea!

Tack för din kommentar hos mig, den gjorde mig jätteglad! :-)

Precis som hos dig så har alla vackra höstlöv blåst av träden nu och allt ser genast mycket tråkigare ut. Det är grått och trist och mulet, men tack och lov har vi inte haft mer snö. Hoppas att ni klarar er från mer snö också!

Så vackra bilder du visar igen från din sagoträdgård, de franska blåmunkarna är så vackra. Vilken lycka att de fortfarande blommar!

Du har så fint i ditt växthus också med alla frukter och frön! :-)

Ha en fin måndag!

Många kramar
Beatrice

Black Iris sa...

Vad roligt att du skriver om våra underbara småfåglar.
Jag och "gubben" njuter hela året av de som inte flyger söderöver.
Om du visste vilket krig det är ute på vår balkong nu när jag hängt ut talgbollar till dom.

Kram Maidi

Vildrosen sa...

Nej, nu är det inte många löv kvar på träden, lite dyster och tråkigt ser det ut ute. Det är nu man börjar längta lite efter snön som lyser upp. Vackra arr.
Ha en fin morgondag

Birgitta sa...

Vilka fina höstbilder du bjuder oss på idag. Hösten är snart ett minne blott. Vintern står för dörren. Det talas om snöoväder på väderleksrapporten. Hoppas vi slipper det.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Huset vid ån sa...

Ja, Nu är verkligen hösten här. Både med färger o väder.....

Som vanligt bjuder du på underbara bilder!

Tusen Tack för dina vänliga ord inne hos mig, blir såå glad!

Må så gott!
Kram Therese

fotopunktMis sa...

Du vet väl om att du e värdefull
Maria

Annika Christensen sa...

Ja nu har frosten varit här också och det med besked kan jag säga.
Men trägården kommer ju igen ochh igen...
Jag hade tagit ur buxbomen ur krukan och grävt ner den.
Risken är stor att den inte klara att stå i kruka. Jag har några som jag tar in i växhuset och det har gott bra.
Må så gott själv
Annika

Sirpa sa...

Grattis till vinsten hos Tankar från Trädgågdsmästaren!
Har en fin onsdag!
Kram Sirpa

idémakeriet sa...

Vad fint du skriver, det är redan en konst i sig.
Tack snälla för din söta kommentar inne hos mig, roligt att du tyckte om min krans.
Visst dan du få apa lite, med lite inspiration från andra och lite egen kreativitet brukar man ju hitta sin egen stil eller hur?
Ha en skön kväll.
Kram gerda

karina sa...

Hejsan!
Den växten ska jag titta efter. Jag krattade en stor hög under ett av träden för allt hade inte kommit ner, och man kan undra vart allt ligger efter detta regn och blåst. Hoppas grannen slipper löven men ängen brevid får gärna ta emot så slipper jag kratta ihop allt igen. Visst är det vackert efter en frostnatt men här har det kommit lite väl tidigt i år. Ha det gott, Karina.

Åsa! sa...

Kan du inte gräva ner den och täcka med löv, eller fryser den ihjäl då måntro?

Vi har också haft ett par rejäla frostnätter så löven börjar dala mot marken. Bara att luta sig tillbaka och börja fundera på nästa års trädgårdsäventyr!

Må gott Bea!