tisdag 28 september 2010

Tack för i år

Så kom den då, den oundvikliga nattfrosten som avslutar den kvarvarande höstfägringen. Kvällen var kylig och man kunde just ana att natten blir kall och klar, månen blänkte på natthimlen och gjorde sitt till för att bilda de första frostrosorna och vackra silhuetter i morgonsolen av frusna blad och blommor. Morgonen därpå var hela naturen och trädgården vit och krispig, vackert för all del, men så trist när man ville behålla den vackra hösten länge än. Löven singlar i luften och det råder riktig höst i luften.

Nu är det slut med alla vackra blomstervolanger som dansat i takt med höstvindarna, med frostig fåll gör virvlarna något stela, de niger och bockar som om de ville säga: Tack för i år! Vilken tur att jag hade ledigt dessa dagar och fick njuta av den vackra trädgårdsavslutningen. Men, det kommer en ny vår!

Höstanemonerna blev en kort session, Silveraxet håller ut ännu, men hyser inga större förhoppningar om blomning.





Jag har ägnat mycket tid på utsidan och inte haft det minsta lust att sitta inne och kura i så fint väder. Grävt och rensat, tömt krukor och stuvat in i förråden, plockat upp rötter och knölar för vinterförvaringen, ja ni vet hur det är, man har jämt jobb trots att blomningen upphört och slutligen skall några lökar ner, för att hålla förväntan och spänningen på topp inför en ny vår.


Oj, vilket slit man gör frivilligt!

Sista buketten av sommarblomstren fick pryda köksbordet i helgen, men nu ligger alla de vita vackra astrarna och ståtliga rosenskäran på komposten och blir återvinningsmaterial till ett nytt år.



Hög tid att förnya min dörrkrans eftersom fåglarna är små förstörare och hackat sönder den tidigare och jag kände för att göra en ny idag med mossa på stommen som jag gjorde tidigare av gräs och pyntad med lite hösttema. Mossa är ett material som jag gillar oerhört, mjukt, vackert och användbart. När rosorna blir trista är det enkelt att peta ner t ex några kottar m.m.
Mera alster skall jag visa lite senare - kanske har jag drabbats av "mossiga -febern"!?



Hoppas att även ni har begåvats med en solig, vacker och varm höstdag!

Kramen

19 kommentarer:

Hilde sa...

Det har vært frost her i natt også, så i dag er de siste overvintrende plantene reddet inn... Skjønne frostbilder du deler i dag, og jeg tror jammen jeg skal stjele ideen med mosekransen... Har hatt en ide om å få til et hjerte med bjørkekvister også... Hmmm - tror jeg skal ut å være litt kreativ i morgen ... Det er et vidunderlig høstvær om dagen her! Har ennå ikke fått ned tulipanløker eller ryddet ferdig i hagen, så her er nok å ta tak i selv om hagen er liten...
Klem Hilde

bea sa...

men så vakker den kan være.. frosten :)) vi har nok hatt frostnetter men jeg merker det ikke på samme måte nå uten hage :))

å for en nydelig krans.. du er så flink med disse du Bea:)ja, mose er nydelig.. tenk så tomt det hadde vært uten den..

ha en koselig kveld.. klem fra mæ

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Hej Bea!
Det blir vackra bilder av er nattfrost i varje fall, lite vemodigt som vanligt är det alltid...
Snygga mosskransar!

Passar på att tipsa om UTLOTTINING hos mig också, 5st SUPERMYSFINA PLÄDAR, passar väl bra så här inför myset inomhus:-)

Ha det fint! kram H.

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vemodig blir man, usch, snart knackar farbror Frost väl även på min dörr....men än så länge håller han sig på utkanten.
Fina bilder. Men Bea, visst blir det nu härligt hos dig med all tid inomhus där du kan skämma bort oss med dina fina ord som du komponera i ihop till dina inlägg.
Det är som BALSAM för själen, varmkram i höstmörkret Petra B.

Charlotte sa...

Den där mossjukan tror jag bestämt att jag också fått... En ganska trevlig åkomma tycker jag..... ;-)

Näe...har du också haft frost....... Lite tidigt är det väl ändå.... Hade hoppats på att få skjuta upp det oundvikliga åtminstone i några veckor till... Har inte grävt upp något ännu.... Har helt enkelt inte hunnit. Men senast till helgen åker allt in.... Åh... vilken vacker krans du gjort... Den jag har ser anskrämlig ut vid det här laget..... Måste göra en ny snart.....

Kram Bea
(det är inte såå långt till våren ändå..... intalar jag mig....)
/Charlotte

Mia sa...

Lite vemodig, lite skönt och full av förväntan på nästa säsong. Jag skulle så gärna fått gjort mer ute, gjort mig färdig men här kom en operation emellan så nå får det vänta till nästa år. Hoppas jag ska få satt några tulpaner innan tjälen sätter sig i varje fall. Dina bilder ser ju vackra ut i frosten. Kanske får vi en dag i oktober också som kan njutas ute, vem vet?

Rosor och ruiner sa...

Nja, inte idag - tänker på det där du skrev om solig vacker höstdag...här har varit storm rent ut sagt, och grått o trist på det, så nu har man fått vara inne o kurat. Men nån frost har vi ännu inte haft *peppar peppar* det kommer väl snart det med, så himla vemodigt att det är slut för denna säsong...Ja vad vi sliter i våra trädgårdar, men härligt är det! Må gott!

Snäckskalsdalen. sa...

Så frosten har kommit till dig, här hade vi endast +3 grader i morse, så snart är nog frosten här också. Det är vackert och blir det lika vackert som på dina bilder må det vara hänt. Underbara bilder.
Kransen du gjort är jättefin.
Kram

AnnCharlotte sa...

Så mossigt...och vackert ;)
Kallt har det varit här också...längtade efter vantar idag och frös när jag jobbade. Det blir mer kläder på imorgon. Men frosten har vi sluppit ännusålänge.

Lilla My sa...

I går märktes det av på jobbet att frosten skördat bort sommar blommorna för alla kom och köpte ljung eller callun så dagen var intensiv...
Härlig mosskrans du gjort jag hade tänkt i år att jag ska ta mig i kragen och börja på nån krans men det är nog stickningen som tagit över...
Ha det bra
Lotta

Madame C sa...

Så många dubbla känslor du förmedlar idag. Känner precis som du. Vemod men också en slags frid. Om några veckor är trädgården stängd och igenbommad för i år och det är tid för vila och reflektion. Och längtan, som du säger. Kul med allt nytt som vi inte vet hur det blir nästa år.
Ha det gott,
Charlotta

Lena/isis sa...

Ja, nu har vi haft frost vi med. Blir sugen på att fota frostbilder när jag ser dina vackra bilder. Ha det bra. Kramar

IreneL sa...

Jag har inte haft frost ännu men den kommer nog snart! Imorse var det bara +1 grad!
Ja det är mycket nu att ta bort och ta rätt på!
Fin krans! Jag har oxå gjort mosskransar men ser att fåglarna varit och dragit i mossan!
Ha en fin dag! / Irene

Hantverkarglädje sa...

Nog får vi själva tillverka något vackert nu när de levande blommorna gjort sitt för i år. Kransen den var mycket vacker av mossa. Tror bestämt att jag tar grundidén från den och gör en själv. Hoppas på en fin höstdag även i dag.

Britt sa...

Vilka vackra frostbilder. I morse var det alldeles vitt ute på gräsmattan så man vet vad man har att vänta.
Jättefin krans du gjort.
Kram Britt

Lyckoslanten sa...

Utanför skolans fönster har solrosor blommat så länge på flera åkrar, men nu lyser inga glada och gula blommor där mera, nu är de bruna och trista. Ja vilket otroligt jobb du lägger ner på den trädgård och det har varit så lärorikt att följa dig under detta år. Men vilken vacker krans! Moss på dig! ♥

Lotta sa...

Vackert och lite sorgligt blir det med frosten. Ännu sorgligare bir det om man inte hunnit plocka in allt som inte tål det. Jag måste nog lägga på ett kol här. Mosskransen är helt underbart vacker, förresten.
Ha det bra.

kajsastina sa...

De frostbitna blommorna som gnistrar då solen skiner på dem - kan inte bli vackra och du har också "fryst ögonblicket". Till våren är det att börja om igen,
trevlig kväll

softgrey sa...

Första besöket på din härliga blogg, men det kommer absolut att bli fler. Ljuvlig mossgrans. Ser fram emot att få se fler såna.

Ha en fin kväll

/Anette