onsdag 29 september 2010

Steg för steg - Ymnighetshorn

Här fortsätter det sköna höstvädret och det är underbart vackert när solen går ner om kvällen. Bäst att passa på och njuta av frisk luft och vi tog en sista tur på tranbärs plockning igår kväll.
Oj, så segt det var att traska omkring på den rejält våta marken, foten satt fast i den blöta mossan om jag stannade upp för länge, det blev ett sug och det behövdes ett steg med kraft för att komma loss. Det suckade och plaskade under fötterna hur blött det var, för att inte tala om att plocka de kalla och våta bären. De vackraste hängde förstås närmast den vattenpölen! Nöjd med kvällen trots det något slitsamma underlaget, men motion skadar ingen!

Nu tänkte jag visa steg för steg, hur man gör ett ymnighets horn i mossa, eller vill man kalla det strut.

1)
Vad du behöver: Kycklingnät ( inte den hårda varianten), avbitartång, plåtsax, spoltråd, pensel, vattenflaska, handskar, kraftig järntråd och naturligtvis en stor hög med mossa. Det går mycket mera än man tror.
- Klipp ut en fyrkant i nätet.
- Vik nätet på mitten och det bildar en triangel som på bilden



2)
Öppna ena halva av triangeln.
- Börja med att rensa mossan från skräp, borsta med penseln.
- Placera den med gröna sidan nedåt.
- Se till att kanten där vikningen finns, blir väldigt välfylld med mossa. Se bild.

3)
När du fyllt hela triangeln tät och fin, kan du fästa sidorna lite provisoriskt för att svänga på "steken" och kontrollera utseendet och om det behöver förbättras på något håll. Duscha mossan då och då, så håller den ihop bättre.


4)
Sy sedan ihop sidorna med spoltråd, vik in de vassa nätpiggarna.



5)
Nu är det dags att forma struten.
- Lägg din arm på insidan av struten och tryck hårt, forma med din vänstra hand och rulla ihop ena sidan.
- Sedan andra sidan likadant.
- Nu borde du ha en formen av en strut - ett ymnighetshorn.
- Sy ihop sidorna ( lite omlott) med spoltråd som blir strutens baksida.
- Gör en upphängning av den grova tråden.


Tips!
Beroende på hur du vill att din strut skall se ut, kan du göra alternativt som jag gjort nedan, böj nedre delen av struten. Bara att klämma och forma.

Ett annat alternativ är övre kanten, jag gjorde gallret inte riktigt fyrkant och fick därmed en rundare form upptill. Smaksak!

Fodra struten med plast, fyll den med det du önskar. Plantera direkt eller använd lämplig kruka.
Den blir tung så gör ett ordentligt häng!

Såhär blev min med rund kant, fylld med "ögongodis"! Den som vi gjorde just är ofylld än så länge.


Hoppas jag instruerat lätt och begripligt!

Lycka till!

Kramen

38 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Ååå, så fint, det vill jag också göra ett, vilka bra instruktioner och vacker dekoration i hornet. Och mossa bara älskar jag. Tack för det!
Agneta kram

Anelias hantverk sa...

Ååå TUSEN tack för tipset! Så fin den blev som färdig med den vackra kombinationen av kvistar och kottar!
Ha en jättefin dag!

NataljaOblonskaja sa...

Tycker den blev alldeles utomordentligt snygg. Och väldigt bra beskrivet. Blev faktiskt sugen på att försöka göra en. Måste bara införskaffa hönsnät, för mosssa har jag gott om.
Ha det toppen!
Camilla

Livet på Vestergård sa...

Så fin den blev! Roligt med beskrivning också.
Hae n fin dag! Kram Kicki

AnnCharlotte sa...

Vilken fin beskrivning...och ett väldigt vackert horn.
Men jag har en bit att åka för att hitta till mossa...det är nog lite för mycket gräs i den som finns på riktigt nära håll ;)))

gittan sa...

Suverän beskrivning som t.o.m jag förstod! "hahaha" Synd att man inte har någon mossa inom räckhåll annars hade jag nog kunnat tänka mig att prova på. Jag tror jag spar din beskrivning på min hemdator, man vet ju aldrig om det dyker upp något mossigt tillfälle / kram gittan

Madame C sa...

Men wow, alltså! Tack goa snälla för denna fina instruktion. Himmel vilken inspiration jag fick!!!
Ha det gott och tack än en gång,
Charlotta

Åsa! sa...

Bea du är helt otrolig att skapa med dina händer! Och så roligt att du delar med dig av instruktionerna.

Må gott!

♥Min Eden♥ sa...

Oj va fint!! Och det verkar inte alls vara svårt...hm, borde man gå på moss-jakt :) Tack för att du visade!!

Gudrun sa...

Tack Bea för instruktionen. Vad fint det blir.
Här finns det rätt mycket mossa så jag får nog ta och göra mig ett horn.
Önskar dig en fin kväll.
Kram

Växthusmadam sa...

Men vilket kanontips! Tusen tack, ska absolut pröva det på min lediga dag på måndag!!!!
Växthusmadam

STENLYCKA sa...

Nu får jag ut på mossjakt. För det här måste jag pröva att göra. Så vackert det blev. Tack snälla, för tipset!
Kram Raina

Njut i din trädgård sa...

Super kul - ett jätte TACK för instruktioner! I helgen blir det strutar! Tjoho vad kul!!!

Din är sååå himla fin!!!

karina sa...

Hejsan!

Hoppas på en tur i skogen i helgen där det finns mossa, för härikring är det dåligt med den varan. Vilken vacker strut du gjort och här blommar silveraxet men inte lika mycket som förra året. Men har du redan fått frosten till dig och här går jag och väntar på att druvor och hösthallonen ska mogna klart. Vill inte ha någon frostnatt förrän i8 november, men den lär nog komma när den behagar. Ha det gott, Karina.

Monica sa...

Wow! Vilken fiiiin .... Det blir nog till att gå ut och leta mossa. Måste bara prova :)
Tjing
Monica

Lyckoslanten sa...

Nämen vilken pedagog du är och min haka ramlade ner, är så imponerad! Vackert! ♥

Hilde sa...

Så lekkert det ble! Jeg skal på hytta og da blir det mosepluking!!! Har en plan eller tre jeg gjerne vil sette ut i livet - flott inspirasjon hos deg!
Hilde

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
åh, Vad duktig o pysslig du är....
Den blev jättefin och du inspirerar verkligen mig....

Må så gott!
Kram Therese

Jord under naglarna sa...

Mossfeber, ja kanske det. ;) Så fint!

Vi har otroligt vackra och soliga höstdagar nu, men tyvärr mörka kvällar igen.

Vi ska låta sätta in en pardörr inom några veckor och jag vet med bestämdhet redan innande är på plats att de ska prydas med fina kransar. Jag kanske kan få hit dig och hålla kurs med mig! :)

Nu ropar maken att jag ska komma ut och kolla in den fina stjärnhimlen (då är det ju okej med mörka kvällar ändå.

/Åsa

Inger sa...

Snyggt och proffsigt, du besitter nog en ängels tålamod som lyckas med såna skapelser.
Ha en skön helg!

bean emäntä - bea's sa...

Snyggt! Det där ska jag defenitivt prova någon gång.

Vakra fröstbilder här nedan!

Må gott!

Lotta sa...

Åh, så fint och vilken jättebra beskrivning. Detta måste jag försöka mig på att göra. Tack!

Black Iris sa...

Ojojoj, vilken underbar strut och tack för instruktionen.

Kram Maidi

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vilken härlig höstdekoration och instruktion. Gissa vad jag plocka till helgen ;O)
Ha en fin helg, Petra B.

Vildrosen sa...

Med mossa inom räckhåll och en suveränt bra beskrivning, jag kommer nog att fixa det...men ...frågan är kommer det att bli lika VACKERT som din.
Önskar dig en trevlig helg

Britt sa...

Detta inlägg gillade jag. Vad kul att se hur du gjorde. Det vart jätte fint//Britt

Charlotte sa...

Hej du kreativa vän!

Det där var bland det snyggaste jag sett.... Tack snälla för att du visade så i detalj hur man gör..... Du må tro att jag blir sugen nu....... Måste bara på mossjakt först... för en, två, tre.... hur många som helst såna där vill jag bara ha nu.... iiiiiiii...... vad fint det kommer bli... Din färdigdekorerade var ju ultraläcker... så kul med kottarna som hänger... (menar fint förstås...)

Ha en fin helg!
Kram Charlotte

Rosor och ruiner sa...

Så fint det blev, va pysslig du är! Kul att se hur man gör, även om jag inte tror att jag skulle få till det lika bra som du...;o)

Lilla My sa...

Så vackert att ha på väggen du är så duktig och händig en riktigt florist bor nog i dig. Ha en riktigt skön helg
Lotta

Ruben sa...

Så elegant!!! Nog inget en klåpare som jag ger sig i kast med. ;-)
Lycka till med garageförvaringen. En god kaka till kaffet, och du kanske får ha så många krukor du vill i garaget!! ;-)
Ha det gott1
/Ruben

Mammasblommor sa...

Åh så vackra grejer du gör, du är så duktig!! Ditt färdigdekorerade horn är bara så läckert!
Ha en skön helg!
Kram Margot

från denna dag sa...

Tack för din härliga kommentar, roligt att du tycker om min blogg!

Och här hittar jag ju massor att kika på! du har verkligen jättebra beskrivningar också, sånt gillar jag!:)

Hit kommer jag igen!

fotopunktMis sa...

Tack snälla du för ditt vackra ögongodis..det gör gått i hela kroppen av att titta på den
Må så gått..Maria

Beatrice sa...

Hej Bea!

Hoppas att du har haft en bra helg i det vackra vädret!

Vilken otroligt vacker strut eller ymnighetshorn du har gjort! Den blev hur fin som helst :-). Tack för att du beskrev så i detalj hur man gör en sån, jag blev riktigt inspirerad att prova själv. Jag får väl plocka med mig mossa hem nästa gång vi gör en skogstur! :-)

Ha en fortsatt fin söndag!

Många kramar
Beatrice

Fighter ღ sa...

Vacker! Å tack för tipset!

Blommiga Karin sa...

Tack för tipset på den vackra struten. Nu blev jag sugen på att fixa en sådan...Fast det får bli en annan dag. =)
Kram Karin

Ölandsvindar sa...

Den var snygg. Något att pyssla med nu när allt annat börjar lugna ner sig. Den fina "hyllan" som du såg på min blogg är nog en gammal lejdare tror jag att det heter, en stege till båten alltså. Riktigt fint hantverk!
Kram
Kerstin

Hantverkarglädje sa...

Det var bra att få en lektion i att göra något av mossan. Den blev verkligen fin. Ha en fin höstdag.