måndag 6 september 2010

Smak av sommar

Vilken fantastiskt vacker dag! Solen värmde gott på altanen och svalorna har t o m kvittrat uppe i det blå, en något förbleknad sommarkänsla infann sig så smått, ja, vågar man tro på en Brittsommar!?

Resultatet av veckoslutets turer i skog och mark skulle rensas och tas till vara. Så praktiskt att vädret tillåter mig att sitta tillbakalutad i trädgårdsstolen med lingon- och blåbärsskörden i korgarna framför mig. Liter efter liter med röda runda mörkröda lingon placeras på siktet för att befrias från skräp, de stora, feta, vackra och runda blåbären ligger och väntar på sin tur att få en översyn, färgas i en behaglig blå färg av solens strålar. Kunde inte motstå "habegäret" när det formligen drällde av dom fortfarande i skogen.

Vad sägs om Blåbärssylt med vanilj? Det är verkligen smak av sommar!



Trädgården har inte den rätta sommarkänslan kvar mera i år, men några godingar bjöd på små guldkorn idag, när solen värmde.
Kejsarvindan som jag väntat på hela sommaren blev en liten besvikelse, den har endast haft ett fåtal blommor och blir absolut ett nytt försök nästa år igen - planer redan!


Cosmos Sjöstjärna är vacker, trots att frosten hotat står den sig fint fortfarande.


Mina kära Dorotea blev inte i år vad de brukar = misslyckande, blommar ändå lite klent med några få plantor.


Fin dag med smak av sommar och stänk av glitter.



Ha det gott mina vänner!

29 kommentarer:

Lotta sa...

Underbart vackra bilder, och blåbär med vanilj låter bara sååå gott.

Inger sa...

Älskar blåbär och lingon är oumbärliga. Kejsarvindan ser bara så läcker ut, tror inte jag sett den tidigare. Känns som jag glömt hösten för en stund, nu när värmen kom tillbaka.
Ha det gott!

Vildrosen sa...

Visst låter det gott med blåbär och vanilj. Här har skörden av blåbär blivit dålig iår då det har varit ont om dem.
Ha en bra vecka

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka underbara bilder och så ljuvligt du verkar ha haft det sittandes där i solen och rensa bär, jag älskar att både plocka och rensa bär, jag känner mig så rik då!
Agneta kram

Madame C sa...

Så underbart mycket vackert du har i trädgården ännu! Och blåbärssylt med vanilj - wow! Det vattnas i munnen:)
Ha det gott,
Charlotta

Anonym sa...

Blåbär och vanilj låter underbart gott. Jag måste se till att plantera ett par blåbärsbuskar i en pallkrage! I min trädgård blir det inte mycket frukt och bär alls i år, avr det kanske för kallt i våras?
Kram gittan

Lena/isis sa...

Låter väldigt gott med blåbärssylt med vanilj. Vad fint du har gjort med burkarna. Fina band och etiketter. Din Cosmos sjöstjärna, är det samma som rosenskäran Sea Shells? Jag har sått Sea Shells men tyvärr har den inte blivit som varken på Impectas bilder eller som hos dig. Om det är den du visar. Det har nästan bara blivit blad på min med nån enstaka blomma utslagen som inte påminner ett dugg om den riktiga Sea Shells. Så är det....tråkigt. Roligt att få se din. Kramar

Charlotte sa...

Åh.... blåbärssylt med vanilj låter superdupermaskigt.... Vilken söt liten pressglas-skål..... Menar du att du hittat mycket blåbär?! Jag har inte själv varit i skogen och plockat, men har hört att det är ett dåligt blåbärsår, och även lingon... Blåbär och lingon är verkligen något man VILL ha hemma för att kunna göra sylt.... Får bättra mig till nästa år.... Ser att du också gillar att pyssla med etiketter och band.... Visst är det kul!!!! Dina var jättefina... vilken bra idé att ha ett snyggt rivet papper på ett annat.... Det ska jag lägga på minnet till en annan gång......

Kram vännen!
/Charlotte

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Fantastiska bilder Bea, blåbär är det bästa jag vet. Har varit bortrest till Narvik (Kick Off)där jag vandrade bland lingonen.
Kram Petra B.

Anelias hantverk sa...

Ja varma höstdagar som vi fick ha igår är helt underbara! Så gott med blåbärssylt och vanilj. Så vackra blommor du har!
Njut av dagen!

Mia sa...

Vi får njuta dom, de bonussommmardagarna vi får, för allt dom är värda. September innehåller små glädjer den också, jag är dårlig på att plocka bär men det låter både mysigt och gott :)

Ölandsvindar sa...

Här var det också riktig sommar igår. Tänk att man börjar redan nu att planera för nästa sommar. Vid frukostbordet i morse kom jag på att jag borde skaffa längre pinnar till stöd för solrosorna nästa år. Det är härligt. Man liksom hoppar över vintern.
Kerstin

Livsnjutaren sa...

Mums med blåbärssylt, och med vanilj låter extra mumsigt.....

Vilken otrolig vacker bild, den sista, med dropparna.

Så vacker bok du gjort, nu blir man ju sugen på att göra en själv ;)

Ha en skön dag!

Livet på Vestergård sa...

Vilka härliga dagar vi har just nu! Det gäller att ta vara på dem.
Blåbär och vanilj låter riktigt gott. Jag kunde också konstatera när jag var ute och plockade lingon i lördags att det fanns massor med blåbär kvar i skogen.
Tyvärr förstörde älgflugorna nöjet den dagen...
Ha en bra dag!

Angel.Pearls sa...

uNDERBARA BLOMSTER DU FORTFARANDE HAR I DIN TRÄDGÅRD -HÄRLIGT MED HEMLAGAD SYLT -BARA NJUUT! kRAM/eVA

ormbunke sa...

Blåbärssylt! Det vattnas i munnen. Jag fryser in både blåbär och Lingon för att ta fram senare. Lingonen rårör jag för det mesta. Dina burkar är ju hur söta som helst. Härligt när blommorna fortfarande är så fina. Ha de gott.Kram. Anita

Hantverkarglädje sa...

Låter spännande med blåbär o vanilj. Dina burkar är så fint dekorerade att man kunde tro de skall bli presenter. Ha en bra dag.

Jord under naglarna sa...

Blåbär med vanilj låter jättegott! Här har vi inga blåbär i år, tyvärr.

Jag har en lika skål som du och har sökt efter någon större variant, men det verkar inte finnas. Den är så fin med sina daggdroppar.

Jag gissar att din fotobok blir riktigt fin för du är en duktig fotograf och berättare.

/Åsa

Gunilla sa...

Blåbärssylt med vaniljsmak. Det låter gott.

Kejsarvindan har blommat sparsamt hos mig ochså iår men jag skall se om jag kan ta frön. De är ju så kraftväxande och täcker bra.

Idag var det grådisigt på morgonen och blött ,men nu skiner solen och det är 17 grader så jag njuter i fulla drag.

Ha det gott
kramen/Gunilla

♥Min Eden♥ sa...

Blåbär med vaniljsmak...åh det tillochmed låter underbart :) Och vilka härliga bilder!! Vilken underbar "dropp"-bild!

Lilla My sa...

Du är duktig som syltar och saftar den biten har inte gått hem hos mig riktigt men det är roligt att läsa om andra som donar med det.
Ha det bra
Lotta

AnnCharlotte sa...

Blåbärssylt äter jag gärna men jag har dåligt tålamod att plocka...lite synd faktiskt. Är uppväxt med en mamma som skulle plocka allt och göra sylt av allt...det gick nog inte i arv ;))
Vackra bilder, speciellt den våta...

Huset vid ån sa...

Mums, Gott för både öga o gom....Härliga bilder!

Tack för dina alltid så rara ord inne hos mig, blir såå glad!
Kram Therese

Gudrun sa...

Bea!
Du är otroligt duktig på att ta kort. Frestare är du också :)
, jag blir så sugen på din blåbärssylt. Börjar bli lite hungrig tror jag.
Ja, nu är det skönt i landet igen, hoppas det håller i sig länge.
Önskar dig en fin dag.
Kram

Lyckoslanten sa...

Tänk om jag hade missat kommentera detta vackra inlägg! Vilken njutning! Så vackra syltburkar och den sista bilden är ju otrolig! Tack!
Ha det så gott du med! ♥

Åsa! sa...

Vackra bilder, som alltid Bea! Du är verkligen en fena med kameran.

Blommiga Karin sa...

Vilka vackra bilder från sommarens bär och blomster. Låter gott med blåbär och vanilj:)

Maria Berg sa...

Du skriver vackert och du tar ljuvliga bilder, jag känner smaken av sommar och doften av dina blommor.
Dorotea är så häftig på stjälken då det ser ut som små vatten droppar och pärlor, MB

Maria Berg sa...

Jag igen, ville bara säga att jag länkat dina två denna och om Havorn på min blogg idag då det handlar om mer skörd och dina inlägg var så himla bra!!! , vill att andra också ser dem, MB