fredag 3 september 2010

Överhängande och dokumentation

Så har en vecka snart passerat åter och den gamla vanliga trallen har kommit igång med en mjukstart och som sig bör med de vardagliga göromålen. I veckan var verkligen frosten överhängande för första gången denna höst och som ett brev på posten kommer samma funderingar år efter år, skall jag täcka in kvarvarande blommor eller ej, rädda det som räddas kan!? I den sena kvällen väljer jag min vana trogen, att göra min inpackningar för att behålla något i alla fall. En rejäl bukett på köksbordet ifall om...!

Rosenskära

Yrvaken och tidig morgon, termometern är den första jag avläser för att konstatera hur verkligheten blev med sommarblommorna. Har sommarens mödor blivit ett fall för frosten eller ej? Gnuggar ögonen för att riktigt läsa rätt:Plusgrader 0,5! Ja, det var verkligen nära och mina farhågor var helt befogade. Min resväg på morgonen kantades dock av vit gnistrande frost och risken är därmed överhängande. Lusten för trädgård övergår i något annat när vi kommer såhär långt på året, det är snart dags att klippa ner växter och frisera för vintern, kanske peta ner några lökar osv.

Egentligen är det skönt med alla vackra årstider vi har som bjuder på en förväntan och förhoppning! Mina Astrar står sig fint fortfarande och är riktiga höstblomster. Astrar tar god tid på sig innan de slår ut i blomning och jag överväger varje år att inte satsa på just dessa frön av den anledningen, men varje höst är jag nöjd över beslutet att ha sått Astrar.

Astrar


En ny söt Fuchsia har flyttat in för att bevara de vackra kjolarna från frostig frans.

Fuchsia

Drakmynta är en av mina nya sådder, undrar hur den klarar vintern? Bör jag gräva upp den - vinterhärdig? Får lov att läsa på lite grann!


Drakmynta

Enkelt och behändigt kan man få göra en trevlig dokumentation i bokform med alla blomster-bilder av året som gick, med många trädgårdsminnen inpassade på varje sida, blir säkert ett fint nöje att tumma den i vinter. Några tänkvärda citat är infogade på sidorna och reflexioner. Pärmen nedan i blått.

En liten glimt från ett uppslag med tema:Vår/grönt och vitt

Tema: Sommar/Blått och vitt

Ett nöje att sammanställa bilderna till en helhet!

Nu väntar jag på alla vackra färgerna i naturen, hösten är fantastisk - september bjuder på trädgårdsavslutning = min månad!

Uppdatering: Beställning av fotoboken gjorde jag här!

Må gott mina vänner!




29 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Frosten är en lurig besökare och vi har också haft besök av den hos oss. Så nog är hösten kommen. Men vi får hoppas på fina dagar framöver med lite värme och vacker färgprakt. Astrar är tåliga blommor som är vackra på hösten.
Kramisar Birgitta

Lena/isis sa...

Gillar dina vita blommor riktigt mycket. Så fina...ja, nu får man börja plocka in det som måste in eller som du gör , lägga nåt över.Men hösten är härlig ändå. Kramar

kajsastina sa...

Jag tycker om hösten med en klarluft och höstens blommor! Fast frosten kan ju komma på nätterna. Du har verkligen sammanställt dina blommor i album jättefint!
Trevlig helg!

Monica sa...

Det känns som om det inte är långt borta tills frosten är även hos oss :( Bestämde just att övervintrare som bl.a. Afrikas lilja och pellisarna måste in i växthuset ganska snart. Din fotobok är jätte fin ... Var har du gjort den? Kan va nåt att pyssla med i höstmörkret :)
Tjing
Monica

Rosor och ruiner sa...

Trist att frosten redan lurar kring hörnet, det är ju dock bara början av september...
Härlig bukett du tog in, det är nåt jag brukar göra så här års med, på sommaren är man ju inte inne så då är det ingen idé, men nu är man inte lika mycket ute så då kan man ju lika gärna ta in prakten!
Astrar är ju härliga, nu sår jag ju inte nåt, men om jag gjorde det så vore astrar det jag skulle satsa på!

Huset vid ån sa...

Det känns tidigt med frost redan, men det är väl bäst att man börjar skydda sina blommor som man har kvar....Som vanligt bjuder du på underbara bilder!

Trevlig Helg! Kram Therese

Snäckskalsdalen. sa...

Väldigt många fina blommor du har kvar! Och ja, frosten kommer nog snart här också.....det är en ren tidsfråga.
Var gör du dina egendesignade bilderböcker? Den såg väldigt fin ut!
Agneta kram

Trollmor sa...

Vad fin din bok ser ut, och vilken glädje att ha att bläddra i och minnas.
Drakmynta, både ser ut och låter spännande :-)
Önskar dig en mysig helg,
kram Trollmor

Lyckoslanten sa...

Det är inte många blommor kvar hos mig nu. Vilken vacker bok du har gjort och trevligt med olika färgteman. Tänk så mycket trevligare att ha det dokumenterat och en njutning att titta i under vintern. Planera för nytt!
Ha en skön helg! ♥

Ingelapingela sa...

Vackra bilder och texten man möter man på din blogg är lätt att identifiera sig med. Javisst vill man försöka förhala och ta vara på var enda uns av sommarkänslan.

gunsan sa...

Hej .Drakmyntan har även jag sått både vit och rosalila.Jag bor i Oxelösund zon 2 och det har inte varit några problem att övervintra den ute.Klarade även den sista smällkalla vintern.Ha det gott.

billan sa...

Ingen frost här än, men den lurar runt hörnet....:(
Blir alldeles sommarvarm i hjärtat av dina bilder! Visst är den en liten Annabelle, din fina fuchsia?

Nästa vinter ska jag också ha en egen bilderbok att bläddra i....
Må så gott!

Lilla My sa...

Så fina foton du gjort men är det en bok som du själv har gjort eller har du låtit trycka upp den? Nyfiken som jag är så vill jag ju veta :)
Här har ett och annat åkt på komposten det märks att hösten är här.
Ha det bra
Lotta

Mia sa...

Den boken måste vara ett sant nöje att sitta och njuta av utöver hösten och vintern. Jag gjorde såna tre år, sen blev det bloggen, absolut inte det samma. Dina blider är ju så fantastiska och dina små ord värmande och eftertänksamma, kanske du skulle publisera den 'på riktig'? Det blev säkert en stor knallsucce :)

Åsa sa...

Aj du, har ni redan frost!

Fotoboken ser verkligen underbar ut, något att njuta utav när höststormarna ryter!

Inger sa...

Fantastiskt fin och proffsig bok och läcker fuchsiabild:)
Äntligen har vi haft en fin dag idag med värmande sol.
Ha en fin söndag!

HelenJ sa...

Vi har redan haft frost på jobbet - i går morse var det -2 grader i vår växtbutik. Och nu pratar vi alltså om södra Sverige: gränsen mellan Småland och Skåne! Hemma har jag klarat mig än så länge, men det känns som om dahliorna lever farligt. Fast sedan kan det gå ända till jul innan nästa kalla natt kommer. Knepigt....
Astrarna var helt underbara - du gör helt rätt som fortsätter med dem! =)
Ha det bra
/Helen

Anelias hantverk sa...

Vilken underbar fotobok du har gjort! Den blir ju verkligen trevlig att ta fram i vinter eller om några år och titta på alla fina blommor du haft denna sommar. Dina foton och text här på bloggen är ju helt fantastiska.
Ha en fin dag!

Ölandsvindar sa...

JA nu håller man tummarna inför varje natt. I morse var det bara plus fem här och vi som ska ha VARMA höstar här vid havet.
Skön söndag till dig!
Kerstin

Britt sa...

Har själv funderat på en liknade bok nu fick jag mer inspiration//Britt

Ruben sa...

Din fotobok ser ju helt fantastisk ut, enbart pärmen är ju en höjdare!!!
Måste säga, att i år är min frostberedskap riktigt låg. Men nu börjar det nog bli dags att kolla väderrapporten och avläsa termometern.
Ha det gott!
/Ruben

Huset på landet sa...

Vilka vackra höstblommor som finns hos dig! Å så härligt med fotoboken med bilder på allt det vackra!
Javisst är man rädd för frosten nu, man vill ju njuta av blommorna ännu!

Kram, Nicole

♥Min Eden♥ sa...

Åh, vilken underbar idé att göra en bok! Inte illa, det skulle man faktiskt kunna göra :)

Charlotte sa...

Frost... redan...?! Hos mig har vi faktiskt klarat oss undan frost sedan april. Inte ens en knäpp i maj eller juni (eller augusti för den delen...). Vilka fina vita blommor du har nu.... Underbart med vitt nu när det börjar mörkna... Drakmyntan sådde jag också i år. Jag tänker den låta vara kvar i rabatten... bara så där :-) Klarar den sig så klarar den sig....

MEN BEA..... vilken bok!!!! Såååå fin... vilka urtjusiga bilder man kan se..... DET var en toppenidé..... något sugen jag blev.... kanske blir en vintergrej man kan pyssla med... att välja ut de finaste bilderna från året..... Tack så mycket för tipset!

Ha en fin vecka!
Kram Charlotte

Huset vid ån sa...

Tittar in o Tackar för titten!
Hoppas att du haft en skön o vacker hösthelg! Kram Therese

bean emäntä - bea's sa...

Tack för vackra bilder igen! Lite samma tankar här, ordnade mannen och dottern att ta in tomaterna här om natten, men det blev igen nattfrost som tur var.

Må gott du själv med!

Black Iris sa...

Frosten ja, den är farlig för vissa.
Jag brukar ta in Fuchsior och Dahlior den sista helgen i September och det brukar fungera.
Du skriver så fint om årstidsväxlingarna, men du jag tycker att hösten är underbar.
I helgen klippte jag ner massor med växter men jag har enormt mycket kvar där uppe på torpet.
De säger ju att man ska låta växterna stå kvar över vintern men jag trotsar det och klipper ner precis allting nu på hösten och växterna kommer tillbaka så snällt varje år.

Kram Maidi

karina sa...

Hejsan!
det är nu man börjar förstå att man bor i en mildare zon än de flesta. Här börjar det blomma om på nytt av det jag klippte ner efter blomningen. Förhoppningsvis kommer inte frosten förrän i början av november (om man inte räknar förra årets väder) så jag gör vintervila i min trädgård i slutet av november. Kan ju gräva hela året men man måste låta både natur och själ vila några månader för att få ny inspiration till våren igen. Drakmyntan är härdig hos mig och den vackra blå växten köpte jag en till av så nu har jag namnet. Den heter Gentiana scabra. Ha det gott, Karina.

Vildrosen sa...

Ja, nu står kalla nätter med frost och lurar bakom hörnet och borta är den ljuva sommaren, en fotobok med bilder av den sommar som varit kan då vara skönt att ha och ta fram för att återuppliva minnet av den ljuva tiden