tisdag 14 september 2010

Höstkänsla

Hösten gör sig alltmer påmind, vinden river och sliter i de gulnande löven som dansar omkring på gruset och gräsmattan, för att samlas i högar, skrymslen och vrår runtom i trädgården. Skymningen inträder snart och det blir allt kortare kvällar som får en annan karaktär vad tiden lider. Slut för i år är trädgårdsvandring i den sena kvällen, ingen bevattningsrunda, ingen tid för trädgårdsnjutning av hög sommarluft i kvällningen. Ingen lust och energi för storartade planer som kan ta form en skön sommarkväll, de är som utrunnet i sand - bortspolade eller likt höstlöven singlande omkring i höstvirvlarna och går inte att fånga.

Min entrérabatt bjuder fortfarande på en vacker blomprakt och den är jag så nöjd med, vita nyanser i hösttid var verkligen ett effektfullt val av sådd. Nu står Astrar och Rosenskäran och vajar i höstvindarna, skonade än så länge från frosten. Hoppas de får vaja länge än!


"Mera skörd" har Maria på sitt tema och det passar mig perfekt så här i hösttider. Många bloggare har varit på höstmarknader, skördefester osv och visat upp många vackra och inspirerande bilder från besöken. Den tanken har jag spunnit vidare på och gjort min egen höstinstallation - "På väg till marknad".






Med höstvindarna i ryggen på mina trädgårdsrundor och lite höstpyssel, drar jag mig så småningom tillbaka in i stugvärmen och får tid för annat trevligt. Egentligen är det rätt skönt med årstidsväxlingar!

Tusen tack för alla rara kommentarer!

Kramen

33 kommentarer:

Maria Berg sa...

Men så himla läckert, jag bara tittar och njuter.
Ger mig ett par idér men som vanligt går allt det där vardaliga först så det blir nog inte så mycket tid till att själv pyssla ihop något. Så jag tittar en gång till och njuter lite till.

Kram MB

Lena/isis sa...

Så fint och mysigt du gjort. Otroligt duktig du är att få till det där lilla extra...Kram

AnnCharlotte sa...

Men vad fint....både i rabatten och på cykeln. Hoppas frosten låter vänta på sig ;) så du får njuta av allt det vackra lite till.

Inger sa...

Känner igen mig, tänkte ikväll att fy så mörkt det är. Förstår att du glädjer dig åt din vitblommiga rabatt och din fina skörd:)
Ha det gott!

Lenas trädgård sa...

Ja, hösten är onekligen här - hos mej också i kväll. Utomhus blåser det kalla, regniga vindar. Har mest kurat i soffan med massor av tända ljus, skönt, men lite sorgligt dock... älskar ju sol, värme o massor av blomster...
Ha det gott! Man får njuta av det som bjuds...
kram! lena

Rosor och ruiner sa...

Ja, du har faktiskt rätt, _egentligen_ är det rätt skönt med årstidsväxlingar...trodde inte jag skulle skriva det...men när vi väl kommer så här långt, så känns det rätt ok ändå, även fast den långa mörka perioden kunde va bra mycket kortare....
vitt gör sig fint nu när det är mörkare tycker jag!

ormbunke sa...

Tur att det finns lite blommor kvar som lyser upp. Vilka härliga arrangemang med de fina och nyttiga grönsakerna.De fotona hade varit nåt för grönsakshandelns PR. Ha de gott. Kram. Anita

Charlotte sa...

Jaa du Bea... så där känner jag också... Hösten innebär ett nytt tempo i trädgårdlsivet (för mig i alla fall)..... Nu är det dags att ta på sig de mysiga koftorna och elda i kakelugnen.. (DET gillar jag....). Har varit och köpt lite lökar i dag... Men har knappt börjat fundera över planteringarna. Lökarna köptes på känsla utan att veta var de kommer hamna...

Sååååå fina skördeinstallationer du gjort.. Gillar, gillar, gillar dom..... Din cykel är helt underbar... så fint med lådan där bak... Inte behöver du åka på någon skördefest... Du kan bjuda in till en istället.... Älskar dina bilder......

Kram vännen!
/Charlotte

Vildrosen sa...

Vilka fin blommor du har och vilken vackert lastad cykel du har att glädjas åt nu när hösten nalkas på allvar.
Ha det gott

Lyckoslanten sa...

Den cykeln skulle man gärna ha i sin ägo! Ja nu sliter det i trädkronorna, men hos dig känns det ändå som sommar med allt det vackert blommande. Vilken fin skörd! Ha en bra dag! ♥

Ingelapingela sa...

Vilket läckert arrangemang du bjuder... en inbjudande höstcykel som då ser ut som om den anlänt direkt hem från torghandeln :-)

Ruben sa...

Sådana fina bilder, och vilka arrangemang du gör!!!!!! Det är ju helt fantastiskt!! Vilken skördeglädje de förmedlar!
Ha det gott!
/Ruben

Annika Christensen sa...

Ljuvligt och alldeles underbart Bea!
Vitt är verkligen fint och som du säger särskilt på hösten.
Vita astrar var ju bedårande...
Ha en bra dag
Kram
Annika

Livet på Vestergård sa...

Oj så fina bilder! Jag tycker också att det är rätt så skönt med årstidsväxlingarna när man väl kommit över att sommaren är slut.
Ha en fin onsdag! Kram Kicki

gittan sa...

Jisses vilka underbara, inspirerande bilder du visar! Du har verkligen känsla för det vackra! Visst är hösten här, alldeles för tidigt men det är ju som med de övriga årstiderna i år, ingenting har ju varit "normalt" detta året. Jag hoppas bara att det blir en lång och fin höst så att vi hinner njuta lite till av vackert väder och trädgården (så klart) Kram

Ölandsvindar sa...

Vilka fina skördebilder!Här på Öland jobbar alla på för fullt nu inför Ölands Skördefest under första oktoberveckan med tyngdpunkten på veckoslutet. Det är nästan årets höjdpunkt här på ön.
Kram
Kerstin

Åsa! sa...

Astrar, det måste jag så nästa år, de är underbara såhär års när allting annat börjar gå ut sig!

♥Min Eden♥ sa...

Hjälp va myysiga höst och skörde bilder!!! Jag gillar dem jätte mycket!!!! Ha det gött!

AnnA sa...

Hej Bea!
Vilka vackra ord om hösten - ja, det är höst, det får jag väl acceptera, då...
Och så läckert pimpad cykel!
Inspiration till min egen "Svala", som just nu bär upp planteringskön.
Ha en skön dag - här i Skåne blåser det, men solen lyser!
Kram!
AnnA

Växthusmadam sa...

Så fina och inspirerande bilder du visar! Hösten erbjuder ju så härliga färger!
Växthusmadam

Jord under naglarna sa...

fantastiska bilder! Det ser jättevackert ut!

Viola sa...

Virkelig mange vakre bilder du har satt inn her! Hva er bedre enn å rusle rundt på Høstmarkeder akkurat nå..! Selv har jeg ikke rukket det ennå.. Får lyst på alskens grønnsaker når jeg ser disse bildene! Lekre!! Klem fra meg :)

Lilla My sa...

Nog har hösten kommit i går hade vi regn och sol mellan varven och träden tappar löv. Jag gillar nog hösten också men så kart våren är bäst :)

Så fint det blommar hos dig ännu här börjar det nog avta men ett och annat blommar. Såg att gullrispen börjar blomma.

Ha det bra
Lotta

Huset vid ån sa...

God Morron vännen!
Men Du vilka underbara bilder, inspirationen flödar.....Så himla fint!

Må så gott!
Kram T

Skimrande kristaller sa...

Vilka härliga bilder! Verkligen! Du ä ju så duktig på att fota! Här står regnet som spön i backen! Vilken tur att jag får vara här i värmen o tända lite ljus ☺ Ha det gott. Kram Lenita

Njut i din trädgård sa...

Mycket snygga höstdekorationer!

Ursnyggt med vitt på hösten, lyser så vackert i höstmörkret. Så fint du gjort!

Magnys Lille Krinkelkrok sa...

...så fantastiske nydelige bilder...
klem,magny

Black Iris sa...

Så himla mycket fina bilder och så vackert du beskriver hösten.
Visst är det på något sätt härligt med årstidsväxlingarna.
Jag gillar alla fyra men jag har nog de starkaste känslorna för hösten ändå. Lugn och ro får man då.

Kram Maidi

STENLYCKA sa...

Varje årstid har sin charm och jag är lycklig att jag bor i ett land med olika årstider, tror inte jag skulle gilla sommar året om.
Vad tjusigt det var med bara vita blommor i rabatten. Lyser så vackert på kvällen.
Ha det så gott och underbara bilder från höstens läckerheter.
Jag håller tummarna att inte frosten skall ta våra blommor än på ett tag.
Kram Raina

Huset på landet sa...

Så vackert astrarna blommar!
Å vilken härlig höstinstallation du gjort! En sån lockande blandning av vackra färger av höstens skörd!
Visst har hösten mycket fint att bjuda på också, och egentligen började man ju bli lite trött på att springa omkring med vattenkannan ;).

Trevlig helg!

Monica sa...

Wow vilket härligt bild arrangemang på skörden :) Trevlig Helg
Tjing
Monica

bea sa...

oj,oj dette var vakre bilder!! jeg kunne nesten kjenne duften av epler og grønnsaker:))

vi er inne i en deilig tid, så lenge vi får beholde sol og litt varme.. himmelen er så nydelig her nord nå hvor lyset 'slukkes' til normal tid:)nå gleder jeg meg til alle fargene som snart skal kle skogen:))

ha en herlig helg.. kram:)

Mammasblommor sa...

Åh så mycket vackert du bjuder på, rena njutningen! Skördebilderna är härliga och jag hoppas du får njuta av din underbara vita rabatt länge än!
Jag hade tänkt få så mycket gjort i trädgården idag, men tyvärr vräker det ner regn i massor, så istället får det bli lite inomhuspul!
Ha en skön helg!
Kram Margot