tisdag 21 september 2010

Heliotrop

Oj, så det regnat idag, riktig höstrusk-väder, tom hunden svängde i dörren när regnet stod som spö i backen! Men det känns gott att få göra något trevligt inomhus, förutom det nödvändiga göromålen har jag tassat runt och bara njutit av mina lediga dagar.

Igår var det förövrigt en fantastiskt fin dag med höstsol som värmde och finns det något vackrare än en skogspromenad, när solen glittrar mellan grenarna och på backkrönet värmer det så gott. Gamla stubbar och grenar är som små stilleben i den dova färgskalan, trollsländorna fladdrar till ett par gånger, de stannar upp och betraktar världen med stora ögon, snart är det slut med den flygfärden för i år.

Eftersom dagen inte lockat till mycket annat än pyssel och tidsfördriv, kom jag att fundera över vad som blev positiva överraskningar med min trädgård och odlingar. Kanske blev något ett riktigt bottennapp vad sådder beträffar, men som vanligt är det mesta ändå övervägande på plus sidan.

En riktig fullträff blev min nya sådd - Heliotrop. Hade ingen aning om hur den kommer att arta sig eller överhuvudtaget växa. Men, den har överträffat alla förväntningar!
Nu undrar jag förstås om den kan övervintras frostfritt utan ljus? Har någon av er erfarenheter?

Heliotropen en fyllig planta med täta blomklasar, regntålig, älskad av insekter och djup lila färg.


Fint ihop med vitt och rosa.


Ett par favoriter till en annan gång.

Får jag slutligen fresta med nybakat? "Frallor" med soltorkade tomater och Basilika, mums...!



Ha en fin vecka mina vänner!

30 kommentarer:

Inger sa...

Heliotropen är fin, inte minst doften, eller hur. Tror den är svår att övervintra, har inte provat utan haft den bara över sommaren. Kostar inget att försöka...
Dina bröd ser bara så goda ut:)
Ha en bra vecka du med!
Kram

ormbunke sa...

Ja,det är väl härligt med skogspromenader och låta fantasin flöda. Du kan ju det med fantasi när du gör dina arrangemang och buketter. Heliotrop vet jag bara att man sår så de har nog svårt att övervintra. Jag bjuder på kaffe om du bjuder på bullar. Ha de gott. Kram. Anita

Charlotte sa...

Åh... måste först säga att jag precis funderade på att ta ett litet kvällsfika... hrmmm.... när jag sen fick se dina frallor.... kommer jag definitivt göra det.... kommer dock inte få knapra på något så gott..... De ser underbara ut.....

Vet inget om övervintring av heliotropen..... men det kan ju vara värt att pröva...

Usch i morse vid 5-tiden brakade höstens värsta regnfall hittills lös, det haglade t o m så att det blev små vita högar... usch.... näe.... fram med solen... Det är lite varannan dag nu känns det som... men temperaturen kryper sakta men säkert neråt....

Kram Bea!
/Charlotte

AnnCharlotte sa...

Vilken härlig färg på heliotropen. Kul när sådden lyckas extra bra ;)
Nu ska jag sova...jag ska inte gå till kyskåpet...inte...inte....blev faktiskt lite sugen när jag dina bullar ;)))

Lyckoslanten sa...

Undrar om jag ens har sett heliotrop, kanske, men när man inte kopplar ihop med namn så. Glad att du lyckades! Låter smaskens med nybakad fralla, men just nu får bröd låg prioritet hos mig.
Ha en bra fortsättning på veckan du med! ♥

Skimrande kristaller sa...

Vilken vacker blomma! Sån härlig färg. Låter gott med nybakat bröd! mmm. Ha en bra dag. Kram Lenita

gittan sa...

Jag frösår nya Heloitroper varje vår men har för mig att jag läst någonstans att de ska kunna vinterförvaras... Maken min älskar vaniljdoften från dem och därför har jag varje år en planta i varje kruka på grindstoplarna som han kan sticka nosen i när han tar in morgontidningen. I år planterade jag en i en väggkruka utanför ytterdörren, perfekt i "näshöjd" Vid närmre eftertanke så undrar jag om du inte kan ha den inne som krukväxt också? hoppas regnet lyser med sin frånvaro idag / kram gittan

Ruben sa...

Heliotrop har jag haft för många år sedan, men då fuskade jag, och köpte en färdig planta! ;-) Har aldrig tänkt tanken att den går att driva fram från frö. Den har ju en väldigt fin doft så jag är säker på, att du haft stor glädje av den.
Ha det gott!
/Ruben

gittan sa...

Hej, nu är jag här igen =) Jag skulle vilja be dig dela med dig av receptet på bullar ;P Hembakta frallor om något gillar jag och det lät otroligt gott med basilika och soltorkade tomater / kram

Mimi sa...

Heliotropen har jag kollat in en tid nu. Måste försöka mig på att så den i nästa vår. Hurdana småplantor? Kraftiga eller tunna snören? Jag har lite svårt med såna där tunna, de vill alltid misslyckas, så därför frågar jag om jag ens har en chans! Hembakat 'är bäst, jag är just nu inne i hembakat varannan dag. Ska absolut pröva med soltorkade tomater i, det har jag inte ännu gjort, säkert skulle mörka oliver också passa bra i de frallorna! Hälsn mimi

Ölandsvindar sa...

Ska nog prova att så heliotrop nästa sommar. Har bara köpt plantor förut.Jag har en stor kruka med basilika som fortfarande är fin och det är så härligt på smörgås med ost, tomat, skinka eller bara smör.
Kram
Kerstin

Livet på Vestergård sa...

Så gott med nybakat!
Så fin heliotropen är.I min rabatt finns mycket rosa, där skulle den passa bra!
Ha en fin dag!

Madame C sa...

Nej, någon erfarenhet har jag inte... Men efter att ha läst om den tidigare i sommar på olika bloggar är den definitivt med på önskelistan! Inte minst för sin omtalade doft...

Nu flyttades den upp i listan, flera pinnhål!:)
Ha det gott,
Charlotta

STENLYCKA sa...

Åhh vad du frestar med nybakat....jag kommer gärna och fikar hos dig. Tänk att få sitta hos dig och prata en stund om vårat gemensamma intresse trädgård.
Här är det full fart på gubbar och borrmaskinen som borrar och borrar i berget, är snart nere på 160 meter. Det går nästan inte att gå ut för det är hela tiden en folksamling på garageuppfarten, av gubbar, som står och beundrar den smutsiga,fula, dånande borrmaskinen.
Jag är tacksam att jag får vara inne.
Förstår mig inte på karlar och dess beundran av fula maskiner.
Kram Raina

Karin sa...

Hej!
Heliotrop råkar vara min mammas favorit och trots att de ibland är svåra att gro, så har hon lyckats övervintra de senaste 3-4 åren i garaget, några +grader och mörkt. Det har gått jättebra, och man kan få till riktigt stora plantor när man får en sån tidig start. Om man slår in krukan i t.ex. bubbelplast borde det inte vara någon fara. Förra året hittade jag även rea-plantor för 5 kr styck på plantagen, vilket var fantastiskt. Lycka till!

Blommiga Karin sa...

Hej!
Jag har hört att helitrop är en sommarblomma, men visst de kanske går att övervintra det är väl värt ett försök iallafall?? Ljuvliga.
Brödet ser smaskigt ut =)

Åsa! sa...

Nu gäller det att ta tillvara de fina dagarna som bjuds, vi ska leva på dom i några månader framöver :)

Brödet ser smarrigt ut!

Njut i din trädgård sa...

Jag vill så gärna börja baka - REGELBUNDET! Att det ska vara så svårt. Tänk om jag kunde få bjuda kidzen här hemma på frallor. mmmm och så kan jag sitta och mumsa med en kopp te framför tv:n...

kajsastina sa...

Heliotrop - vilken vacker blå färg - visste inte att de också luktar gott. Din kombination av vitt, rosa o blått är super fint!
Ta vara på de vackra höstdagarna, idag har vi haft strålande sol och varmt!
kram

Viola sa...

Først: De frallorna så veldig gode ut!! :)Så, ja takk! ;) Nydelig blomster også! Det jeg synes er så godt når det blir regn etter mange dager med sol, er at jeg kan ta det med RO! For når det er sol, så blir jeg fort rastløs.. Da er det så mye jeg GJERNE skulle gjort, ut på tur, som ikke alltid går i oppfyllelse..
:)

Snäckskalsdalen. sa...

Heliotrop är en underbar sommarblomma, lite underskattad, kanske, doftar den inte gott också?

Härligt med nybakt bröd!

Jo, blogger bråkar med mig. Det har varit så väldigt lättvindigt och smärtfritt och inga problem.

Så plötsligt en dag ville det sig inte, jag fick byta till nya versionen, överst av de tre man kan välja bland i inställningar.

Och då blev det bara huller om buller.

Det är inga problem att överföra bilderna (mer än att det tar längre tid och att bilderna inte har sina nummer/beteckningar synliga i "hämtrutan") och jag har fixat det med texterna efter lite tragglande. Texten ville bara hamna i ruta ihop med bild, och så ville jag inte alltid ha det, men det går nu.

Det stora bekymret är att bilderna hoppar omkring. Helt slumpartat. Jag lägger dom i fin ordning och så lyckas jag få text, kanske mellan första och andra bilden.

Och så plötsligt ligger översta bildern nederst och när jag försöker rätta till det går det inte. Oftast antingen försvinner bilden eller så kommer den upp på ett par tre ställen, helt ologiskt.

Och markören kan jag inte alltid flytta, den lägger sig också lite slumpartat, vilket innebär att jag inte kan skriva text där jag vill.....

Helt obegripligt, jag kan inte analysera vad jag gör för fel.

Och det är bara när det gäller just blogger som jag står helt handfallen, mycket annat har jag inte minsta problem med när det gäller datorer.....

Skulle det vara så att du har något förslag på lösning så tar jag tacksamt emot det, för det går ju inte att ge upp!!!

Kram Agneta

Lilla My sa...

Heliotrop har jag inte provat övervintra den har varit en slit och släng för mig men kanske det går?! Underbar doft...har dock inte drivit upp den från frön utan köpt en färdig planta från jobbet.
Hösten är verkligen här men det stör mig inte för stickningen tar all min tid :)
Ha det bra
Lotta

Beatrice sa...

Det lät så mysigt när du beskrev din höstpromenad i solen. Här glimtar solen fram då och då, men enbart under mycket korta stunder. Under resten av dagarna är det bara REGN, REGN och REGN!

Vad vacker din heliotrop är, jag förstår att den blev en ny favorit! Finns de fortfarande kvar eller har alla sommarblommor vissnat hos er nu? Hos oss finns det inte en blomma så långt ögat kan nå, förutom några dahlior som kämpar tappert i sina krukor på förstutrappen :-).

Ha en fin vecka!

Många kramar
Beatrice

Gudrun sa...

Hej Bea!
Ville bara säga att du kan kolla min blogg en gång till. Du gillar ju växter och nu tänkte jag ge bort några knölar och lökar. Först till kvarn gäller.

Heliotropen är verkligen underbar, den doftar så gott.
Önskar dig en fin kväll.
Kram till dig.

Mammasblommor sa...

Helt fantastiskt vacker färg på Heliotropen, härligt att få så fint resultat av frösådd!
Dina frallor ser bara så goda ut, blir riktigt sugen :)
Här har vi fått njuta av två soliga härliga dagar, så skönt efter allt regnande!
Kul att du vill vara med i min tävling, lycka till!
Önskar dig en trevlig kväll!
Kram Margot

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Mig frestar du jättemycket, låter smaskens med dom frallorna!

Hoppas att du haft en bra dag!
Trevlig Helg!

Kram T

bea sa...

nydelig farge på den planten.. kjenner den ikke og har ingen råd..

men jeg skulle gjerne hatt oppskrift *Frallor* de så himla gode ut!!!
kan du legg den ut ??

Ha en riktig god helg.. klem fra mæ:)

Britt sa...

Vad härligt med nybakat bröd//Britt

bea sa...

tusen takk:)) dette må jeg prøve..

God helg.. klem til deg

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Hej!
Man får härliga rysningar från den lila-rosa-vita färgkombon:-)
Ljuvligt!

Kram H.