söndag 19 september 2010

Förväntan

Dagarna blir allt kortare, morgondimman ligger tät och gryningen tar sin tid i anspråk, allt andas höst och en stund i trädgårdsstolen känns verkligen inte inbjudande, den är blöt och kall efter alla regndroppar som fallit i helgen, trots att solen glimtar fram ett par gånger orkar den inte torka upp vare sig trädgård eller möbler ngt nämnvärt.

För det mesta har vi en förväntan på något t ex hopp om att hösten bjuder på en vacker färgprakt och många soliga dagar, eller en plan för något som kanske hinner ta form innan kölden sätter stopp för projektet. I trägården kanske någon höstblommande art som kanske tar god tid på sig för att utveckla blomman och visa färg. Jag tänker på mitt Silverax /Brunetta och nu hoppas jag och har en förväntan på att den hinner med blomningen även i år. En ljuvlig doftande spira med vita skira blommor. Tänk, att från tidig vår till sen höst kunna hoppas på något i rabatterna, det är verkligen ett nöje!

Min största förväntan har hittills varit mina Höstanemoner och äntligen har de öppnat sina blommor och varje dag måste de betraktas och beundras. Ljuv rosa/lila färg med gul tofs i mitten som gör den intressant för flygande insekter.





Förväntan på trädgårdsåret är snart till ända och kunde inte ha avslutats vackrare hos mig, när allt annat börjar bli lite luggslitet. Kanske man borde jobba vidare på den känslan av förväntan och trycka ner några lökar för spänningens skull.

Må gott mina vänner!

30 kommentarer:

Ruben sa...

Vilka fantastiska bilder av höstanemonen! Om det nu börjar avta med blomningen i trädgårdarna får vi i stället uppleva en färgsprakande natur! Inte dumt det heller! Men, sätt för säkerhets skull lite lök!!! ;-) Det tänker jag göra bara jag får leveransen.
Ha det gott!
/Ruben

Gunilla sa...

Hinner din silverax blomma?.
Här står den med höga knoppspiror men jag har inte fått se den blomma ännu. Den är flera år gammal.Fast det var ju för bladverkets skull jag köpte den.
Den vanliga silveraxen har blommat ut redan.
Höstanemonen är ju en riktigt fin växt min står ochså i full blom och nu hoppas jag att den klarar vintern , den är ny för iår.


Ha en riktigt fin vecka
kramen/Gunilla

Inger sa...

Ljuvliga bilder av en vacker växt:) Vi har haft kanonväder idag och man har kunnat sitta i trädgårdsmöblerna, men jag hade inte tid.
Ha det gott!

Hilde sa...

Dahlia er en stor favoritt hos meg, så jeg håper du får noen knoller i jorden neste vår - det er jo alltid en neste vår når man er hageeier...
Skjønne høstanemoner du viser - mine har blitt borte - har plantet de flere ganger, men jeg fpr de desverre ikke til...
HIlde

AnnCharlotte sa...

Höstanemonenären riktig favorit i min trädgård...fina blad, vackra knoppar och så fantastiskt söta blommor ;)

AnnA sa...

Hej Bea!
Underbara anemonfoton!Och vackert ordat!
Jag hittade ett vitt praktexemplar av höstanemon på växtbytardagen på Tjugekull...
Jo, jag har också en del lökar och knölar med förväntan på den vår som kommer, att trycka ner i jorden...
Ha en skön vecka!
Kram!
AnnA

Charlotte sa...

Åh... Bea det är ju det det handlar om.... att ha något att se fram emot.....(men nuet är bra det också förstås....) Såå fina bilder du tagit på höstanemonen.... Jag är så glad över mina som jag planterade i våras.... så jag förstår verkligen din glädje......

Fniss.... absolut ska du trycka ner några lökar..... för spänningens skull ;-)

Kram, kram
/Charlotte

Lyckoslanten sa...

Så vacker den är anemonen! Verkligen ett fint slut! Att trycka ner en lök låter ju hoppfullt, en förväntan på vad som kan hända nästa år! Så fint från ateljén i tidigare inlägg! Ha en skön måndag! ♥

Märta sa...

Vacker anemon med den lilla humlan!
Jag tämker oxå trycka ner lite lökar ännu i höst.
Nu ska jag ut på en morgonpromenad.
Ha en skön dag!
Kram
Märta

Vildrosen sa...

Här har inte silveraxen tänkt att blomma iår, ser det ut som. Vackra bilder av anemonen och vackert skrivet.
Önskar dig en fin höstdag.

Britt sa...

Jättefina bilder av höstanemonen. Nu vart jag sugen på att skaffa några till nästa år. Sätter man dessa lökar nu eller till våren?
Ha en fin kommande vecka.
Kram Britt

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Tänk vilken skillnad det kan vara.
Här blommade höstanemonerna redan i juli tillsammans med rosorna.
Jag var fakstiskt lite förbluffad över det. Men de blommar fortfarande.
Hösten kan vara fin länge här och jag har mycket kvar att göra ännu.
Idag har lugnet lagt sig så nu skall jag ut och ta igen det jag missade i helgen.
Kram
Annika

Livet på Vestergård sa...

Så fin höstanemonen är!
Här har det tryckts ner lökar som förhoppningsvis ska glädja oss en ny vår :)
Ha en bra dag! Kram Kicki

Ölandsvindar sa...

Det var en riktigt fin bild på höstanemonen! Jag tänkte i ett mycket svagt ögonblick att jag skulle hoppa över alla nya lökar i år. Men...nu är jag uppe i tre förpackningar och det blir nog några till.
Kram
Kerstin

Anelias hantverk sa...

Så vackra bilder och Anemonen i närbild var riktigt tjusig i min favoritfärg! Härligt med lökar som kommer opp på tidigt våren.
Ha en bra dag!

NatureFootstep sa...

vackra blommor, förstår att du njuter nu. Du är bra på att ta macro bilder. :)

Åsa! sa...

Anemoner är underbara höstblommor! Jag tycker om den här årstiden, för lugnet och känslan av att vi är påväg in i en ännu lugnare tid.

Våren är ju helt underbar, men också så intensiv, precis som sommaren.

Vi har det ännu ganska varmt och gott, 15 grader är det idag, men det blåser. Bor man på en ö så gör man :D

Må gott Bea!

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Som jag sagt förut, så älskar jag att läsa din text och se på dina vackra bilder! Dom är makalöst fina.....

Hoppas att du får en fin höstvecka med mycket sol!

Kram T

Nette Cecilia sa...

Ljuvliga höstanemoner,Nette

Tyra i Vaxholm sa...

Härliga bilder på Höstanemonerna. De är verkligen en efterlängtad fägring så här års./ Tyra

Black Iris sa...

Höstanemonen är verkligen en liten fin färgklick just nu.
Du skriver så vackert om din trädgård och det känns så rofyllt.

Kram Maidi

Gudrun sa...

Hej Goa Bea!
Vilka fina bilder du tar, I like ;)
Höstanemoner är verkligen underbara, så vackra i sina rosa nyanser.
Jag har för några veckor sedan köpt 2 plantor av silverax/brunetta och hoppas att de skall trivas.
Önskar dig en fin kväll.
Kram

Livsnjutaren sa...

Vilka härliga bilder och så vackert du skriver. Just nu njuter jag av vädret varje dag, regn som sol.Jag njuter av hösten och av luften. Promenaderna tar jag även om det regnar,det är jätteskönt. Jag har lärt mig att njuta av nuet.Det är underbart.Inte alla dagar som det lyckas men för det mesta funkar det;)Kom gärna in till mig på tävling om en Chabby Chic tavla. Önskar dig en skön vecka.

Lenas trädgård sa...

ja, man häpnar som vanligt!
Visst ska vi sätta lökar! har bara själv inte kommit mig för än. Men det blir mestnarciss-sorter, för rådjuren gillar tulpanerna mest.
tack för fina ord o bilder!
Lena

Lilla My sa...

Har du lyckats med höstanemoner? Jag hade ett år men inte blev det några blom och sen under vintern frös dom bort! Vackra är dom i alla falla.
Vi hörs
Lotta

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka underbara bilder på höstanemonen! Och vacker text om din trädgård!
Kram Agneta

Angel.Pearls sa...

Åh, Anemoner -de är såå läckra, verkligen mina favoriter! Eva

Huset vid ån sa...

Kikar in o önskar dig en fortsatt fin höstvecka vännen!

Kram T

Birgitta sa...

Vilken tur att sommaren varit god mot dej och trädgården. Nu går vi oundvikligen mot den mörkare årstiden. På torsdag är det höstdagjämning och då är ju dag och natt lika lång över hela jorden. Så fina blommor du har hos dej.
Kram Birgitta

Mammasblommor sa...

Underbart vackra bilder på höstanemon, önskar att den kunde trivas hos mig!
Ha en trevlig kväll!
Kram Margot