fredag 24 september 2010

Färgsymfoni

Varför är hösten stundom så trist med ofantligt gråa dagar, varför måste regnet piska ner från himlen i tunga våta droppar en hel dag, utan uppehåll? Varför kan inte solen lysa och sprida några guldstänk på de vajande löven som dinglar löst på alla grenar och sprida ljus över tillvaron för varje själ som längtar efter solglitter i de lekande höstlöven som kan göra små underverk för alla sinnenas välmående.

Hur vackert är det inte när hösten spelar en symfoni av färger och använder hela palettens nyanser av jordnära färger för att måla vår vackra värld i de vackraste toner. Jag njuter i varje fall av dessa toner och beundrar alla penseldrag av höstens skala, men avstår gärna det regngråa.

Liten färgsymfoni till helgen i en väldigt anspråkslös kombination, men så färgglatt och uppiggande i allt det gråa. Aronia är en underbar buske som bjuder på en färgprakt i hösttider, har vackra klasar av mörka bär och mycket trevlig höstdekoration. Nu gillar dock koltrasten densamma och flockas i busken dagen lång - kalas!






En Award har jag dessutom fått av bloggvännen Britt, med den vackra bloggen Freshgarden. Tack för den snälla du!
Till den hör att man skall berätta tre saker som ligger mig varmt om hjärtat och sedan ge den vidare till fem bloggvänner.



Hmm...tre saker?
Två som ligger oss varmt om hjärtat är våra barnbarn och en av dom fyller två år i morgon!
Mitt hem och min familj är två andra hjärtliga ting.

Nu gör jag det enkelt för mig denna gång och sänder denna söta Award till alla mina vänner i blogglistan. Ni gör min dag och ligger mig varmt om hjärtat! Tack för alla rara ord som skrivs!


Med det önskar jag er alla vänner ett riktigt skönt veckoslut!

32 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Ja, de där regniga dagarna..... när de är där så är de irriterande men man minns bara de ljuva höstdagarna :)

Vilket härligt fruktfat du bjuder på idag, på din blogg :) Mycket vitaminer som skall stärka oss mot regninga dagar och envisa baskilusker.

Fin award du fått, den är du verkligen värd *ler*, det är alltid nöjsamt att titta in till dig och läsa en stund.

Ha en skön helg och må solen lysa på dig ♥

ormbunke sa...

OH! vilken vitaminkick dina bilder ger mig.Behövs när det är regn och rusk. Men vi har haft två underbara soliga dagar. Temperaturen har visat 20+. Men det skall dra ner kallare luft från norr. Med kalla nätter så nu är det bråttom att ta in växter som inte klarar frosten.
Ha en skön helg. Kram. Anita

Madame C sa...

Ja, höst kräver höstsol och djupblåa skyar, det är då ett som är säkert!

Aroniabären ser både vackra och läckra ut:)

Ha det gott,
Charlotta

Inger sa...

Ja, varför måste det regna, har öst ner hela dan hos mig:(
Fina färger du ändå lyckats hitta. Och grattis till din award! Såklart att barnbarnen är hjärtekära, i morron kommer två av mina på besök, då är det slut på friden...
Fortsatt trevlig helg!

AnnCharlotte sa...

Här har varit ett par riktigt fina och varma dagar men nu tog de just slut...med hällregn och åska ;(((
Men visst är hösten vacker när den visar sig från sin bästa sida ;)))
Ha en skön helg...

kajsastina sa...

De blöta och grå dagarna vill jag vara utan men då solen skiner och värmer som idag väger det upp. De höstsprakande färgerna och den klara luften gör att åtminstone jag blir piggare!
trevlig helg

Viola sa...

Så friske og fristende høstfrukt du legger frem her, får vann i munnen av dem - og en fryd for øyet å se..! Du er en veldig flink fotograf selv!

Flott Award du har fått! Og takk for at du vil dele den med alle dine bloggvenner, men jeg tror jeg skal avstå fra awarder. Har tenkt på det en god tid.. De er så vanskelige å gi fra seg, da jeg ikke kan velge ut noen fremfor andre.. Det beste man kan få er kommentarer!

Ønsker deg en flott helg! :)

Mimi sa...

Vilket vackert fruktfat. Aronian är uppäten för länge sedan av trastarna här hos mig. Idag ser det ut att bli ett underbart väder och termometern visar redan nu tidigt på morgonen på 15 grader. Ska njuta höst i vackra färger!!! Hälsn Mimi

Ölandsvindar sa...

Det kanske måste vara lite grått ibland för att man ska uppskatta de vackra dagarna. Jag har goda vännner som bor på Madeira och visst, en vecka där ibland är jätteskönt, men jag skulle inte kunna vara utan de här väderväxlingarna som vi har här uppe i norden.I dag har vi en härlig höstdag här men vi har inte riktigt fått alla höstfärger ännu.
Kram
Kerstin

Lyckoslanten sa...

Så fint du leker med språket och precis som du gillar jag höstens färger! Jag fick en Aronia av den avgående klassen i våras och jag ska utöka antalet med tiden.
Grattis till awarden! Du gör verkligen dina bloggvänners dag!
Ha en skön helg! ♥

haspet sa...

I brist på sol IRL så får man njuta av dina vackra bilder och fina ord. Dina tankar om hösten får mig genast på gott humör. Hoppas du får en riktigt trevlig helg och att solen kommer att skina över dig.// Peter

Lotta sa...

Så sant som du har skrivit! Den vackraste höstdagen, tycker jag, börjar med grå och fuktig dimma på morgonen för att sakta spricka upp och bli en strålande dag med sprakande färger. Det ser lovande ut här idag.
Ha en fin helg

Hantverkarglädje sa...

Grattis till awarden. Tänkte en gång när jag läste här på din blogg om du inte skrivit någon bok ännu? Du får alltid orden att glida ihop på rätt sätt och utsmycka alla meningar med det du vill ha sagt.

Anonym sa...

Kommentar från Nykarleby angående heliotropövervintring. Jag har fleråriga heliotroper som jag övervintrat i vårt inglasade uterum.
De trivs tillsammans med pelargonerna och får samma skötsel som dem. De första blommen brukar visa sig i april och sprider då en ljuvlig vaniljdoft tillsammans med mandarinträdets doft.
//Maria

AnnA sa...

Hej Bea!
Läckra foton, med härliga färger!
Inget regn i Skåne, men lite disigt väder=läckra foton.
Trevlig Helg!
hälsn
AnnA

Åsa sa...

Hej!

Åhhhhh, vilka vackra bilder!

Här uppe i norr fick vi ett fantastiskt vackert väder i eftermiddag, underbart med den lite kalla men klara luften, och färgerna i naturen är enormt vackra.

Ha en fin kväll.
Kram på dig.
Åsa

Britt sa...

Vilka vackra frukt bilder och färger du bjuder på idag och det grå regniga glömmer vi fort //Britt

Moa sa...

Det är väl tur det kommer härliga klara och sköna höstdagar ibland allt regn och blåst.. =).. vore tungt annars. Dina bilder är sååå ljuvliga, höstiga och läckra.. kram och ha en härlig helg.. Moa

Monica sa...

Härligt, sprakande och färgglatt fruktfat du bjuder på i dag :) Nog har hösten ett speciellt färgspel att njuta av. Trevlig lördag kväll
Tjingeling
Monica

Snäckskalsdalen. sa...

Gratulerar till awarden! Välförtjänt.
Det är lite tråkigt när det regnar för mycket, lite går väl an, men inte dag ut och dag in......
Vacker aronia!
Kram

Charlotte sa...

Jaaaa.... Regnet kan man vara utan nu..... Soliga höstdagar är så fina..... Då går man igång och blir pigg och glad :-) Diggar Aronia också... (har en hel häck....) Men det gör som du säger också diverse fåglar... Brukar ändå få behålla en hel del bär.... Men i år är det rensat på ALLA sorters bär... Inte ens ett ynka rönnbär finns kvar....

Momsiga fruktfat..... riktigt höstligt och färgstarkt!

Grattis....... till awarden..... kul, kul!!!!!

Nu hoppas vi på sol imorgon!!!

Kram Charlotte

Black Iris sa...

Häller devis med dig om allt regn och grått och trist.
Jag är nog en så typisk höstmänniska som nån kan bli ändå.
Jag njuter av att sitta inne i stugvärmen och pyssla med det jag tycker om och inte känna att jag måste ut och göra någonting.
Jättegrattis till Awarden för den är du värd med alla dina fina inlägg.

Kram Maidi

Lilla My sa...

Regn ja det har vi nog fått till led och lusta i två dagar men nu i morrn hade vi is på bilrutorna så det tycks ha varit kallt i natt.
Frukter och grönsaker borde man ju proppsa i sig nu under hösten men jag är inte riktigt duktig på att äta sånt tycker jag.
Fina foton dock!
Ha en skön söndag
Lotta

Vildrosen sa...

Om det inte funnits de regniga dagarna, då skulle vi aldrig ha uppskattat de fina dagarna så mycket som vi gör.
Vacker bild på fruktfatet.
Önskar dig en riktigt skön söndag

Åsa! sa...

Nog kan det kännas tungt med dessa regndagar. Det gäller att tanka upp så mycket ljus och värme det bara går de dagar det är fint väder!

Må gott Bea.

Huset på landet sa...

Aronia är verkligen dekorativa bär! Jag tycker precis som dig om de vackra höstfärgerna, men höstregnen och gråa dagar är så tråkiga. Det är en annan sak med ett uppfriskande sommarregn, men på hösten är det ingen njutning med regn och rusk.
Grattis till awarden! Härligt med barnbarn, hoppas att de inte bor så långt borta!

Kram, Nicole

Beatrice sa...

Tack för den fina grattishälsningen! :-)

Ja, jag avstår då också gärna det regngråa! Jag älskar hösten, kanske för att jag är höstbarn, men det är en sanning med modifikation. Det jag älskar är soliga och varma höstdagar medan naturen sakta byter färgskala, inte regn, rusk och höststormar som nästan får taket att blåsa av...

Grattis till din fina award, den är du värd! :-)

Ha en fin måndag!

Många kramar
Beatrice

Hemma hos Jeanette sa...

vilka färger du bjuder på ,härligt, och vist är väl hösten fin med alla färger oxå, jag älskar ju hösten då mår jag bäst
kram Jeanette

karina sa...

Hejsan!
kan inte klaga på vädret här för vi har haft en solig och så skön helg, men nu kommer höstvindarna så man får riktigt streta framåt i vinden. Aronia och Blåbärstry satte jag förra våren och hoppas få smaka av nästa, men några trybär blev det och smakade precis som nyplockade blåbär. Ha det gott, Karina.

Gunilla sa...

Hej Bea

Vilka otroligt fina fruktfat du visar jag blir så sugen på frukt.

Visst blir man less på när regnet öser ner vi fick 45 mm. Från Fredag till Lördag mitt på dagen .

Men nu börjar kylan visa sig nu på morgonen var det minus 2,5 grad och bilen var vit av frost.
Så nu vet jag vad som väntar framöver.
Hoppas att solen kan skina på oss på dagarna så att det gråa inte tar över för fort.
Grattis till den söta awarden .
Ha det gott
Kramen/Gunilla

Livskrafter sa...

Jag älskar höst...jag älskar färg och jag älskar den höga luften som hör hösten till...för att inte tala om dofterna som kommer fram på hösten...mumma för själen
Underbara bilder du bjuder på...tack
kram
Emma

Ingelapingela sa...

Läckra fruktfat... i brist på sol får man arrangera och njuta inne. Själv gillar jag att kunna ta på min nya regnkappa... har inte haft någon på många år...

Men visst är det något visst med en solig höstdag när naturen bokstavligen står i brand!