onsdag 8 september 2010

Färgerna avmattas

Underbart vacker dag, solen värmer och det andas höst i varje strå på åker och äng, färgerna avmattas i naturen, det till trots bjuder hösten på en lyster av den behagliga ockra gula nyansen som färgar omgivningen, i mitt tycke väldigt vacker och jordnära.

Fortfarande kan vi ana några fjärilar som fladdrar omkring i trädgården om än något tilltufsade, även trollsländorna vingar klipper ljudligt med sina vingslag, landar för ett par sekunder och vingarnas vackra rutmönster blänker till i solskenet i regnbågens alla färger.

Eftermiddagen och kvällen har ägnats åt städning och upprensning inför den förestående riktigt kalla hösten. Mina pellisar fått flytta in i vinterförvaring, bäst att passa på när behaglig värme råder och man kan njuta av arbetet och pysslet med krukorna utan brådska. Lite höstpynt på trappan osv. Tänk att en höstkruka är minst lika trevlig att göra som vårens första kruka med Violer!

Färgerna i rabatterna antar en alltmer avmattad färg och några godingar i svag lila färg fångar min uppmärksamhet idag.



Egen sådd Lavendel som klarat vintern i flera år, blommar sparsamt i sommar, men doftar ljuvligt.


Ny för i år lila färgad Drakmynta, hoppas den överlever och bjuder på vackra spiror även nästa år igen.


En lila Klematis som kom igång sent och blommar fortfarande.


Frösådda Bukettgilia, tveksamt om det blir något fler år av just den blomman.

Ha en fortsatt skön vecka mina vänner!

23 kommentarer:

Inger sa...

Jag brukar inte komma mig för att plocka in krukorna förrän frosten är ett faktum, och dit känns det långt just nu. Fin klematis, är det 'Blue Angel'?
Ha det gott!

AnnCharlotte sa...

Jag brukar också vara sen...alltför sen t.o.m....

Charlotte sa...

Me too..... Hösten är härlig, då trädgårdslunken blir långsammare (åtminstone för mig)... Alla solstrålar är en lyx och man känner sig fylld av sommarens all fägring.... förhoppningsvis för att kunna klara sig till våren... då förrådet kan fyllas på igen.....

Fina lila blommor....

Kram
/Charlotte

Annika Christensen sa...

Dina ord värmer så gott och det är en ren fröjd att läsa.
Ja färgerna är så behagliga nu tycker jag.
Ha det bra själv
Annika

Anelias hantverk sa...

Härligt att sommaren håller i sig litet till med varma dagar och vackra blommor som inte frosten tagit ännu.
Ha en skön dag!

Lyckoslanten sa...

Tack så fint du muntrar upp! Lila klematis fanns det gott om i sonens trädgård. Skulle gärna ha haft likadan här hemma. Nu ser jag att vi får en vacker dag till och det tackar vi för! Ha det gott! ♥

Lotta sa...

Det är en härlig känsla att städa upp efter sommaren, även om det känns lite vemodigt. Men hösten är ju fantastiskt vacker, vilket inte minst dina lila blommor visar.
Ha det bra. Lotta

Livet på Vestergård sa...

Nu är det en njutning att vara ute när solen värmer. Fina blommor du har ännu! Jag undrar om min lavendel kommer att klara vintern...
Ha en bra dag! Kram Kicki

Lena/isis sa...

Ja, det är dax nu att så sakteligen plocka in och städa ute i trädgården. Försöker att ta lite i taget så det inte blir stressigt. Härliga milda färger på blommorna på bilderna. Kramar

STENLYCKA sa...

Vilka ljuvligt bilder!
Egentligen har jag inte tid med detta att blogga för här hos mig är det full rulle ifrån det jag vaknar tills jag går i säng, men jag var ändå tvungen att ta en sväng in på din blogg mellan kaffekoppen och duschen. Gillar att besöka dig och idag gav dina bilder mig ett inre lugn inför ännu en stressig dag på jobbet.
Kram och ha en skön förmiddag och dag!
Raina

Vildrosen sa...

Inte är det kul att städa undan sommaren inte, har börjat så smått och lika tråkigt är det varje år,men ett måste.

Ruben sa...

Drakmyntan upplever jag som en rätt så tuff perenn. Tror säkert att den klarar vintern. Jag har bara den vita, men den har vuxit till sig väldigt bra genom åren. Men litet känsligare är det nog med lavendeln klarar sig - den är nog lite kinkigare.
Ha det gott!
/Ruben

Huset vid ån sa...

Jättefina o behagliga färger....Alltid lika fint att titta in till dig!

Kram T

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Oj, vad jag njuter av dina fina växtporträtt!!

Ha det fint! kram H.

Mia sa...

Det kan ju vara skönt att städa upp i trädgården, minnas lite av sommaren och gå mot nästa årstid. Det bleknar i rabatterna här också, men så är det lite gult som sticker fra. Din drakmynta ser söt ut, den klarar sig fint här hos snöiga, kalla 'mig' så det går nog bra hos dig också :)

Lilla My sa...

Har du vägarna förbi jobbet i helgen så kika in, många fina erbjudanden när vi har höstmarknad och kaffepannan är varm :)
I morron måste jag handla lite material från jobbet fick ett så bra tips på en krans av min jobbarkompis...
Ha det bra
Lotta

Britt sa...

Jättefina bilder du visar. Vi får hoppas att vi får många fina sensommardagar ännu.
Önskar dig en härlig helg,
Kram Britt

Ingelapingela sa...

Absolut jätteviktigt att suga musten ur de härliga dagarna njuta sol och varma färger. Tids nog får vi ligga i ide ett tag och ta igen oss från trädgårdsarbete.

Idag ser ut att bli en mellandag... grå och regnig men fredag!

Trevlig helg

Ölandsvindar sa...

Jag vill inte börja plocka in krukorna ännu! Men man kikar lite extra på termometern varje kväll. Det ser ut att bli en regnig fredag så det blir lite innepyssel idag. Trevlig helg!
Kerstin

Moa sa...

Härligt att gå o pyssla lite så där, gjorde samma häromdagen och visst är det mycket trevligare när det är lite värme kvar. Drakmyntans färg var fin, har en vit och tycker om den lilla fina.. känns lite blyg i min trädgård men tittar man närmare så är det såå söt. Önskar dig en härlig helg.. Moa

Halina sa...

Ljuvligt inlägg med supersköna bilder :)
Mvh Halina

Åsa! sa...

Ja, nu börjar höstbestyren så lätt i trädgården. Det känns faktiskt helt okej!
Ha det gott i helgen Bea!

Snäckskalsdalen. sa...

Visst är det vackert ute nu när färgerna mattas av samtidigt som en del färger blir starkare än någonsin. Dina bilder är underbart vackra som vanligt.
Agneta kram