fredag 27 augusti 2010

Summering

Tänk vad tiden går när man har det gott och bra! Snart är de lediga och stundom bekväma dagarna förbi och jag får andra rutiner att rätta mig efter, dagar som kommer att växla mellan sen kväll och tidig morgon, vecka efter vecka och livet får andra dimensioner.

Jag fick en liten semester-summerings-tanke häromdagen och undrade: Vad har jag egentligen gjort och utfört dessa veckor? Jag som hade en rad av planer, önskade ha tid med, måste få gjort, förutom de mest vardagliga göromålen. Nu kan jag konstatera att mycket av det jag hade "målat" upp i tanken, har inte ägnats en sekund heller och får sälla mig till den skaran som har stora planer varje semester och "landar" slutligen i verkligheten och inser att det inte var det viktigaste att hinna göra allt på några futtiga veckor. Ofta kommer andra oplanerade saker in i bilden och kullkastar mycket av det man tänkte innan, men det hör väl till att drömma om den lediga tiden.

En av mina semesterdagar spenderades på den stora marknaden i senaste helg. Jag som sällan har tur att göra trevliga fynd till humana priser, fick faktiskt två (!) ting med mig hem.
Bruna muffinsformar med prickar var precis vad jag ville ha och passar fint i höst- och äppeltider. Testade är formarna och äppelmuffinsen blev goda.


(Syrenhortensia blommorna är inte från min trädgård)

Mitt andra fynd är den vita Arabia kannan, klingande porslin, slät och vacker yta och den blev min till ett förmånligt pris - jättenöjd! Ja, kan man tänka sig, två små ting för min del, av det enorma utbudet som fanns!

I morgon firas ngt som vi kallar Veneziaden eller Villaavslutning (sommarstuga) med facklor, marschaller, lyktor och ljus, kan närmast tolkas som ett avsked till sommaren. Min senfärdiga Kornvallmo få symbolisera våra facklor och lysa för er kära läsare!



Må gott mina vänner!

21 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Hej!
Ja tänk vad tidn går fort när man är ledig. FAst det gör den även när man jobbar.
Perfekta inköp måste jag säga.
Fin bild när äpplena ligger i lådorna.
Ha en skön helg
Annika

Inger sa...

Vi har så kallad lyskväll i morron, med marschaller längs hela havskusten och längs stränderna av sjöarna norra och södra Dellen, där jag brukar hålla till. En kanna från Arabia är alltid rätt, är en stor vän av Arabia.
Trevlig helg!

STENLYCKA sa...

Ja nu var det dags för många att summera sommaren. Och för mig som hade semester under den varmaste perioden kan känna lycka att solen fick värma min kropp inför mörka vinterdagar.
Vilka trevliga inköp du gjorde som också kom till nytta, dina muffins ser så trevliga och goda ut.
Önskar dig en trevlig Veneziad!
Kram Raina

Madame C sa...

Ha en god villavslutning i helgen!
Ha det gott,
Charlotta

AnnCharlotte sa...

Farväl till sommaren låter lite väl drastiskt redan....lite till vill jag ha ;)))
Ha en bra helg ;)

Lilla My sa...

Här ska idag bli cupkakes gjorda i nya härliga formar gillar också att köpa när man hittar fräscha färger på dom.
Äpplen såg jag fanns i massor på min mors gård så jag har på känn att det blir en del äpplen åt oss också och bakverk gjorda på äpplen.
Ha det gott
Lotta

Lyckoslanten sa...

Visst är det bra att ha visioner om vad som ska hända på semestern, men som du skriver är det sällan man hinner med alla sina planer. Ofta känns annat viktigare och det som var planerat finns oftast kvar och väntar på sin tid, eller kanske var det inte så viktigt!
Fina fynd gjorde du! Njut nu av denna helg, en mycket speciell sådan. Jag ska åka norrut!
Lycka till när jobbet kallar! ♥

♥Min Eden♥ sa...

Tur att du hittade något för dig också på marknaden ;) Jo nu är det Venezianskt som gäller...Ha en bra helg!!!

Mimi sa...

Vi bränner båt ikväll på forneldarnas natt. Jag har haft en blombåt också, men den här är inte i sig själv en vacker båt.
Semestern blir nog aldrig riktigt såsom man tror på förhand.
Man får väl önska dig en skön Veneziansk kväll då!! Hälsn mimi

Mia sa...

Är inte det lite av charmen, dagarna går och man gör det som faller in, inget större stress och sjas. Även om man har lagt planer så blir inte hälften gjort, men ibland är det själva planen som är bäst inte genomförandet. Men nu planlägger jag äpplemuffins en gång i löpet av helgen, det ser så gott ut och jag har ännu inte lagat något av äpplen. Vilken smakfullt tid vi har framför oss :)

Charlotte sa...

Det är ju både och det där med planer på semestern eller inte... Ibland kan det vara skönt att faktiskt uträtta något..... och ibland är det skönt att bara vara och inte planera så mycket.... Att ta det som det kommer är ibland svårt men är väldigt avkopplande också....

Fynden är super.... Nu blir jag sugen på att baka något med äpplen....dina muffins ser riktigt lockande ut. Svärmor kommer på besök snart (och stannar några dagar)... Kanske ska slänga ihop en kaka innan dess....

Ha det så mysigt ikväll!
Kraaam Bea
/Charlotte

Britt sa...

Visst går sem snabbt men jag tyckte att jag har haft det så skönt och nu känns det bra att vara iväg på jobbet igen//Britt

Mammasblommor sa...

Vilka fina fynd du fick med dig hem från marnaden! Äppelmuffinsen ser jättegoda ut, mums!
Önskar dig en trevlig Veneziansk!
//Margot

Black Iris sa...

Fynd på marknad och äppel-muffins är ju inte fy skam men jag håller med dig.
Allt man hade tänkt för sommaren blev definitivt inte av men det blev ju ändå en himlans mycket annat så man får väl vara nöjd med det.
Fast visst hade det varit både skönt och trevligt med ett par månader till.

Kram Maidi

Babsan sa...

Som vanligt njuter jag av dina vackra bilder! Det var länge sen jag tittade in och har nu uppdaterat mig.

Du är verkligen duktig med kameran!

Ölandsvindar sa...

Fulltecknat schema inför semestern ska man inte ha. Bättre att den blir som den blir med spontana händelser.Min svärfar arbetade på Ido som fick sina toalettstolar i porslin från Arabia. Det medförde att vi fick vår bröllopsservis i brunt stengods levererad instoppad i toalettstolar direkt från Arabia.Rolig händelse som vi fortfarande återkommer till ibland när vi äter på tallrikarna.
Kram
Kerstin

Huset vid ån sa...

Visst går tiden fort alltid, vilken vacker bricka du har gjort i ordning. Mycket godsaker, och Kannan var väldigt fin....Ha en trevlig söndag! Kram Therese

Livet på Vestergård sa...

Ja många saker var fortfarande ogjorda efter min ledighet också, men man behöver vara lite impulsiv på semestern också och inte ha allt färdigt planerat.
Nu har vi avslutat villasäsongen också. Det blir nog bara någon tur när man stänger till för vintern ännu.
Kram Kicki

Beatrice sa...

Ja, en sommar går så fort... jag funderar också på vad jag egentligen gjort i sommar? Helt klart är att den är över nu...

Vad mysigt att strosa runt på marknaden och vilka fina fynd du gjorde! Man blir så glad när man hittar något som man verkligen vill ha :-). Många gånger går man ju på loppisar och annat utan att hitta något alls!

Ha en fin måndag!

Många kramar
Beatrice

Jord under naglarna sa...

Innan ledigheten känns semestern evihetslång och jag brukar försöka summera ihop vad som gjorts istället för vad som inte hanns med att göra.

Må så gott!

Blommiga Karin sa...

Villavslutning var något nytt för mig. Det låter trevligt! Fina fynd du har gjort och härliga bilder på både äpplen och muffinsar. Ha det gott!