måndag 30 augusti 2010

Så och skörda

Underbar morgon, allt är tyst och stilla, dagen får börja så småningom, betraktar min värld genom fönstret, daggen ligger kvar länge innan de svaga vindarna torkar varje strå, det är vackert med de små daggdropparna som fuktat varje blomma och blad in i minsta skrymsle, det gnistrar till som små diamanter av solens strålar. Måste ta mig en sväng på utsidan för att riktigt känna på morgonluften som ännu är lite sval, det andas höst av de alltmer tilltagande gula löven att döma. På de veckade rosbladen ligger dagen som ett glimmer och jag stryker lätt med handen på bladen och lägger märke till att mitt inuti rosen härbärgerar en liten insekt intryckt långt in i rosens mitt-del och rör på sig lite lätt irriterat, det var tydligen inte dags att vakna ännu!
Koltrasten tjattrar plötsligt till och upptäcker mitt närmande av bärbuskarna. Bären som börjar bli övermogna är den bästa bjudningen för fåglarna för tillfället och det är livlig trafik till och från mest hela dagen.


Dagen som bjuder på en strålande sol och en blå himmel, det känns verkligen uppiggande med ljuset efter alla gråmulna dagar. Hur skall jag forma denna dag på bästa sätt? Tror det blir perfekt tillfälle för att samla in och skörda det jag har sått, men jag undrar lite hur det går för Blomman för dagen som bara skjuter upp i det blå och har massor med knoppar, men inte hunnit med en enda blomma ännu i år, hinner - hinner ej, det är frågan, frosten känns överhängande nära!? Jag som gjort ett "nätverk" kring störarna så omsorgsfullt för att gynna en rik blomning och tyvärr ser den ut att bli ytterst liten och kortvarig.


Dill och persilja har vuxit enormt fint i år, jag har testat persilja som förgrodda plantor och direktsådd för att eventuellt få riktigt tidig persilja. Det visade sig dock, att det var helt onödigt,eftersom sådden på friland kom igång fort och den förkultiverade stannade i tillväxten vid utplanteringen ett tag och inte alls lika frodig idag. Nu var det i alla fall testat!
Dillen har jag sått i tre omgångar och haft fin fräsch dill hela sommaren och nu fick saxen klippa ner allt och sparas i fryst form.




Att samla frön är jag verkligen lite dålig på, men av någon anledning fick jag "frödille" idag, strosade omkring och nuddade försiktigt i några frökapslar, det rasslar till så där trevligt och man blir lite nyfiken att kika in i den lilla kronan som bildats efter en blomma. Där inne ligger runda små svarta korn som flyger sin väg i en liten oförsiktig rörelse. Hämtar korg och påsar, insamlingen fick sin början och det blev en och annan påse.


Fröna till paprikaplantor petade jag helt enkelt ur en färsk paprika och sådde. Nu har frukten mognat, nästan alla på en gång, röda vackra och lite avlånga i formen. Säga vad man vill, men visst är det en särskild känsla med egenodlat!? Lite synd att säsongen är så kort!


Ja, då var det det dags att samla ihop sig och återgå till den vardagliga lunken. Lite "ringrostig" efter flera lediga veckor, men det brukar lösa sig och fort är man in i gamla rutiner.

Må gott mina vänner!

26 kommentarer:

Inger sa...

Sol och blå himmel har jag inte sett på länge. Du lyckas med det mesta i trädgårdsväg, både till lyst och matnyttigt:)
Ha det gott!

Lyckoslanten sa...

Du får känna dig väldigt rik som kan skörda eget och även samla frön för en ny säsong! Mycket möda ligger bakom, men det har du säkert fått tillbaka i form av glädje och skörd flerfalt1
Lycka till nu med jobbet! man är rätt snart på spår igen! ♥

Åsa! sa...

Det är en stor rikedom att kunna skörda det man själv sått!

Mia sa...

Så fint att du testade, jag har undrat jag också om jag borde förgro persiljan, då kan jag fortsätta så den direkt ute. Dill, tre gånger, och vilken bunt du visar! Dillen vägrar växa i min trädgård har jag intryck av, den spirar fint, börjar växa men sen är det slut, tunna strån som står där.. men jag har hört många som har problemer med just dill, så extra skryt till dig :)
Samla frö? Kul.

Charlotte sa...

Hej Bea!

Den dillen var frodig...... Vad fint allt ser ut... och paprika... Det har jag aldrig lyckats med. Har i och för sig inte provat så många gånger... Åh... så underbart att få fylla frysen med egna kryddor. All min basilika fick jag slänga förra veckan. Hade fått några otrevliga maskar som fanns överallt.... Inte kul alls....

Såå kul att samla fröer.... Det roar jag mig med också...

Ringrostig var ordet... Men det brukar ordna sig som du säger... även om det inte känns så :-)

Usch i dag såg några gula blad på björkarna..... DET är alldeles för tidigt... Jag är inte riktigt redo för fullskalig höst ännu...

Du beskriver alltid så fint hur du ser på trädgården... Det är lätt att leva sig in i orden...

Kram tjejen!
/Charlotte

Lilla My sa...

Vilket härligt väder vi hade i går jag njöt för fullt om än jag var på jobbet. Idag ser det också ut att bli en bra dag. Nattfrost har vi haft i natt hur har det varit hos dig? Lyfte in dom flesta krukorna i växthuset i går kväll min dahlia blommar så vackert.
Ha det bra
Lotta

AnnCharlotte sa...

Du beskriver ditt odlande så härligt och kärliksfullt...Verkar som du hade en bra "avrundning" på ledigheten...och utan den där vardagliga lunken är väl ledigheten inte så åtråvärd ;) och njutbar.

gittan sa...

Du beskriver det så vackert att man nästan känner det som om man vore där med dig =) (det hade jag iofs inte haft något emot alls) Din dill ser verkligen frodig ut, jag odlar inte dill länre eftersom jag alltid får löss på den. Har du något knep mot det?

Jag kunde inte låta bli att le åt orden på slutet, om du är ringrostig så hoppas jag att jag inte rostat ihop helt i maskineriet efter att inte ha jobbat på drygt 1 1/2 ÅR "skrattar"
Kram gittan

Angel.Pearls sa...

Härlig läsning, underbara bilder! Kram/Eva

Lenas trädgård sa...

Sån härlig beskrivning av ditt trädgårdsliv! Du är nog en liten poet, eller hur? Man blir så lycklig av att läsa dina "reportage" från ditt paradis...
Lycka till med nystarten på jobbet!
Det var inte så hemskt! Men visst längtar man till fredagarna särskilt! Kram! Lena

ormbunke sa...

Idag har vi också en sån härlig morgon som du beskriver så fint. 5+ i natt men temp. väntas på dan att bli runt 20+.
Det ligger en hop avklippta fröställningar och väntar på mig att förvaras. Men det blir inte så mycket. Det är det där med förvaringen. Paprikan har inte kommit så långt då jag haft den ute i år. Får nog sätta in den i uterummet.Dill och persilja får jag inte att växa. Min plommonmarmelad blev iallafall god. Ha det nu gott på jobbet.Kram. Anita

Gunilla sa...

hej Bea


Vilka gröna fingrar du har att odla grönsaker är något som jag inte provat på. potatis är väl det enda.

Ja nu kommer hösten med stormsteg, vi hade 3 plus inatt så jag har tagit in alla pelargonier och ställ dom i uterummet för det är ju nu som de blommar som mest.

Jag har inte kommit iform ännu efter semestern känner mig inte riktigt motiverad, kanske det är för vi har haft så grått och trist väder.

Hoppas på en riktigt fin höst

Ha det gott
Kramen/Gunilla

Ruben sa...

Oj oj oj vad paprikorna ser fina ut!!! Och allt det andra också! Spara frön måste man ju, jag är som en ekorre och sparar mer än jag kanske borde, men för säkerhets skull - fjolårets frön kanske inte gror... Ja, ungefär så tänker jag.
Ha det gott!
/Ruben

Hantverkarglädje sa...

Ser nästan för läckert ut med dina egenodlade paprikor.Lyxigt.

NataljaOblonskaja sa...

Nu blev jag allt riktigt avundsjuk. Min dill misslyckades totalt iår. Den bara torkade bort som den gör vissa år.
Det låter annars som om du har en riktigt härligt sensommardag i din trädgård, och njuter för fullt med fröinsamling och annat plock.
Ha det bra!
Camilla

Kalo sa...

Vilket ljuvligt inlägg. Det gör mig glad.
Karin

Annika Christensen sa...

Hej!
Det brukar gå ganska fort att komma in i den vanliga lunken.
För mig tar det längre tid att varva ner. Blommanför dagen har snart gjort sitt hos mig och har blommat länge och mycket. Fast vind och regn förstörde den.
Hoppas den frödilledag blev en bra dag.
Kram
Annika

Ingelapingela sa...

Godmorgon Bea!

Lika härligt som vanligt att ta del av dina målande vardagsskildringar. Men nu får jag jobba på för att måla min dag ;-)

Huset vid ån sa...

Som alltid är det en fröjd att både läsa din text och ta del av dina vackra bilder.....Hoppas att du får en fin höstdag! Kram Therese

Njut i din trädgård sa...

Hej Bea,

ja som man sår...

Jag gjorde samma sak med basilikan som du gjorde med persiljan och jag upplever exakt samma sak!

Ha det gott!

/Caroline
Ps. det där med och klicka är ju inte alltid min grej. he he

Vildrosen sa...

Härligt att läsa din inlägg. Visst känner man sig rik att kunna skörda egenodlat för att inte tala om så gott det smakar. Paprikorna ser delikata ut.
Ha det gott

Solhatten - Isas Trädgård sa...

Hej Bea !

Tror det är första gången jag tittar in till dig .. kommer gärna tilbaka !

Har också Blomman för dagen som inte blommat än och går varje dag och kollar om inte i alla en liten blomma skulle kunna blomma just i dag.
Ha det så gott !

/Isa

Ölandsvindar sa...

Det är ett så härligt lugn ute nu! Hos mig ligger dill och basilika i frysen och jag ska stoppa dit lite persilja också. Jag norpar en vindruva då och då när jag pysslar i växthuset. Det lilla nya isolerade växthuset är på gång. Då kan jag börja riktigt tidigt nästa vår och få fart på alla sölkorvar i trädgården.
Kerstin

Livskrafter sa...

Ja det är en fantastiskt fint id vi är i nu..jag njuuuter
Ha det gott
kram
Emma

Beatrice sa...

Vilken härlig dag du hade med skörd och fröinsamling! Det låter väldigt rogivande och avkopplande :-).

Vad mycket fint du har i din trädgård, både persiljan och dillen och paprikorna ser så aptitliga och fräscha ut. Det är något speciellt med egenodlat, bara man lyckas med odlingen förstås :-).

Här är det höst och kallt idag, det blåser riktigt kalla vindar och jag som har haft fönstren på glänt mer eller mindre hela sommaren, fick lov att stänga dem då det var iskallt på golven...

Ha en fin dag!

Många kramar
Beatrice

Black Iris sa...

Du skriver så vackert om minsta lilla sak så man blir alldeles lyrisk.
Frön har jag samlat en hel del i år. Framförallt vallmo som jag nu har 4 olika sorter av och sen har jag många olika akleja-sorter. Alldeles nyss blev jag på en blogg tipsad om att man kunde ta frön även av purpurklätt så det ska jag ut och göra nu.

Kram Maidi