söndag 1 augusti 2010

Rosa skimmer

Fånga dagen och stunden är mottot för många. Men hur är det egentligen, hinner vi alltid fånga ögonblicken och stunderna? Ibland är livet väl hektiskt, med många uppgifter som bara väntar på att bli gjorda eller utförda, allt från det nödvändigaste att sköta om hus och hem, till den sociala biten i livet och däremellan försöka hålla en balans i tillvaron.

Äntligen kan jag njuta av min lilla semester-värld och leva i ett rosa skimmer med mina planer, drömmar, göromål och vilken känsla att inte behöva passa tider, synd bara att vi (maken och jag) har/hade semester på olika tidpunkter. Njuta av morgonkaffet i lugn och ro, ta en morgon promenad med hunden, betrakta vår vackra natur och leva i nuet som man kanske missar stundom i livet.

En rosa dröm i rabatterna blev i alla fall verklighet i sommar:Rosenfibbla, Crepis rubra har blommat så vackert. Senaste år hände ett litet missöde med sådden, men skam den som ger sig! Det negativa är att den verkar ha väldigt kort blomningstid.

Den allra första blomman håller på att öppna sig,


helt utslagen och så vacker!


Det kommer fler och fler för varje dag


och bildar ett rosa skimmer av Rosenfibblans sköna blommor,


så vackert ihop med andra pastellfärger.


Nu tänker jag trampa stigen till min Ateljé och sitta på altanen många gånger per dag (som är under uppbyggnad) och kanske läsa ngn bra bok, ta tag i handarbetskorgen m.m. Här blir det en plats i solen om kvällarna med avkoppling på mina lediga veckor framöver. Vi stiger in i ateljén en annan gång.



Må gott mina vänner!

36 kommentarer:

Anelias hantverk sa...

Så vackra rosa blommor du lyckades med denna gång! Härligt att du nu får njuta av dagen och din semester.
Önskar dig sköna sommardagar!

Kalo sa...

Så söta fibblor. Ha det så jätteskönt på semestern.
Karin

Livet på Vestergård sa...

Det låter som om du kommer att ha en riktigt skön semester, och blommorna förgyller den !
Kram Kicki

Mia sa...

Rosenfibbla, guud vilken söting! Ska genast skriva upp den på min önskelista.

Önskar dig den bästa av semestrar med många lata och sköna dagar! :)

Kram Mia

HelenJ sa...

Hoppas du får många sköna dagar på din semester!
Kram Helen

Lena/isis sa...

Rosenfibbla är väldigt söt. Må nu så gott på din semester. Det är så skönt som du skriver att vara ledig och göra nästan precis som man vill i flera veckor. Tyvärr börjar jag allvaret igen i morgon . Kramar

Lyckoslanten sa...

Det har tagit mig många år att njuta av nuet sommartid, men det är ett måste eftersom arbetstider flyter ut på längden och bredden när det börjar. Man får helt enkelt lämna allt, åka iväg en sväng. Dina rosa blommor är något att glädjas åt och din ateljé som du visade när den var ny var makalös i mina ögon. Något att glädjas åt. Njut nu och tack för raderna! ♥

AnnCharlotte sa...

Det var inte meningen att skrämma dig med hösten....det är fortfarande sommar. Hoppas du får njuta jättemycket av semestern.
Rosenfibblan var verkligen söt, en för mig ny bekantskap ;)

Inger sa...

Så fint att du lyckats med rosenfibblan, den är jättesöt.
Fortsätt njuta av lediga dagar, augusti är en behaglig månad.
Kram Inger

Cyrene M Waern sa...

Vilken vacker fibbla!
Du har så rätt i det du säger om att ta tillvara stunden och njuta av nuet. Det är svårt ibland med alla måsten och livet som rusar förbi.
Kram
/Cyrene

Charlotte sa...

Så fin den är rosenfibblan..... Hoppas du får en riktigt skön semester.... Det ser riktigt mysigt ut vid din ateljé...

Att ta det lugnt och bara vara är ju ibland inte så lätt när man har så mycket roligt man vill göra... Men ibland kan det också bli för mycket. Därför är det verkligen behövligt att INTE göra särskilt mycket och att helt vila emellanåt, även från de roliga göromålen.....

Ha det så jätteskönt!
Kram Charlotte

Charlotte sa...

Hej Bea!

Så kul, måste bara säga att jag tror vi kommenterade hos varandra exakt samtidigt... fniss........

Kram vännen!
/Charlotte

Britt sa...

Vilken vacker Rosenfibbla. Har aldrig haft en sådan. Är det en perennväxt? Får försöka få tag i en sådan till nästa år.
Önskar dig fortsatta härliga sommardagar. I morgon fortsätter vi vår semesterresa till Alfta och Rättvik.
Kram Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fibbla, det var den finste fibbla jag sett.
Ha det gott när du sitter i den fina rödvitrandiga stolen, ser väldigt snygga ut.
Agneta kramar

Lilla My sa...

Så söt fibbla var har du köpt frön till den? vill ha, vill ha....fnisss.

Sådde rosa maskrosor i våras men dom blommar antagligen först nästa år om dom klarar vintern. Hoppas det! Har visat att i familjen var dom är planterade så ingen drar upp dom och tror det är ogräs...

Ja och vad blir det i handarbetsväg? Nyfiken i en strut är man ju.

Ha det bra
Lotta

Knatten sa...

Ja snart är min semester slut. En vecka kvar som ska utnyttjas på bästa sätt. Handarbete har jag oxå i handen. Eller en bok.
Fibblan var riktigt söt. Jag visste då inte det fanns en rosa fibbla. Har bara sett den blå. /Knatten

Ölandsvindar sa...

Ja, tid att njuta måste man ha och det är lätt att glömma bort det. Häromkvällen satt jag på trappen till friggeboden i kvällssolens strålar och tittade på hur svalorna flög runt och fångade myggor. Det var en så skön stund och så ringde telefonen....så var det slut på det fina ögonblicket.
Kram
Kerstin

Vildrosen sa...

Att till 100% leva upp till måttot "fånga dagen" är nog få förunnat. För många "måsten " och "ska bara " styr nog våra liv. Önskar dig en fortsatt njutbar semester.
Rosenfibblan ser ut som en rosadröm, kanske blir det en blomma att prova nästa år.
Ha det gott

Huset vid ån sa...

Underbara bilder hos dig som alltid, och altanen ser så mysig o inbjudande ut. Där skulle jag gärna slå mig ner en stund.....Ha en fin vecka! Kram Therese

Ruben sa...

Fint!1 Nu får jag ångra att jag inte sådde någon rosenfibbla i år. Men man kan ju inte ha allt alla år, den får en ny chans 20111
HA DET GOTT!
/Ruben

Mammasblommor sa...

Vilken ljuvlig rosa färg Rosenfibblan har! Så vacker, en riktig "vill ha" blomma!
Ha en riktigt skön semester!
Kram Margot

Nette Cecilia sa...

Vacker blomma ,ha det bra Nette

Mammasblommor sa...

Hej igen!! Den blåa blomman på min header är Praktveronika "Knallblau"! Jag har klippt ner den nu, med en stilla förhoppning om en andra blomning ifall hösten blir lång och fin!
Kram Margot

Åsa! sa...

Så roligt att fibblan blev så lyckad i år!

Det är inte lätt att fånga dagen och stunden. Det finns ju så mycket roligt man vill hinna med. Livet kan kännas så kort...

Vittran sa...

Hej!
Jag har också sått Rosenfibbla. Föll för den när Ruben visade bilder på den för några år sedan. Jag kan bara hålla med dig om att den är ljuvlig. Här har den blommat ett tag. Det är en blomma som jag kommer att så varje år.
Din semster låter härlig.
Ha det gott!

promenader på landet sa...

Hej goa Bea! Vad klokt du skriver om att fånga dagen! Det låter som du lyckas bra med det på din ledighet, låter såå skönt! Vakra bilder också som alltid! Må så gott kramfrån Maria

Mia sa...

Rosenfibbla, bara ordet i sig själv är ju underbart. Semester, lata planer och drömmar, blir säkert skönt där på terassen, med handarbete.. Jag bara jobbar i semestern, med trädgården, inte gör det, passa på och njut lite också.. Ha en finfin ferie och tjusig blomma :)

Annika Christensen sa...

Den var fint... förstår att den ger dig lycka.
Jag går också och drömmer omkring så mycket jag kan och när jag kan.
Skulle varit ledig denna veckan men det sprack.
Fast snart får jag vara långledig och strunta i både vad det är för dag och vad klockan är.
Ha det forstsatt härligt och njutfullt
Kram
annika

Maria Berg sa...

Fibbla... jag som brukar dra upp just fibbler så fort som dom visar sig fast mina är det där vanliga gula måste hålla med dig om att dessa är vackra och ett rosa skimmer vill jag gärna leva i.

Rosen bad, och mynta socker och nu vet jag dessutom vad jag skall använda min gamla cykel till, tack.
Men du har en förmåga att få till allt så vackert så att även skorna blommar hihihih.

Sköt om dig min vän, njut av ledigheten prcis som du skriver vi finns här och det gör ju inget med ett och annat sticker upp lite här och var det har också sin charam.

Det sägs ju att
"Lite damm i hörnen visar bara att man gjort något roligare"
Kram till dig och hoppas du får många sköna soliga dagar.

/MB

Livskrafter sa...

Semester med ett rosa skimmer. Låter hur härligt som helst
Ha det gott och njuuut
kram
Emma

Maria i Sennan sa...

Åhh Bea..rosa skimmer..men om jag nu får säga mitt hjärtas mening..så älskar jag den sista rödvita bilden..det bor kanske en liten "dansk tant" i mej..
Må så gått och ha det..Maria

Jord under naglarna sa...

Så söt hon är! Pastellrosa i trädgården är jättefint tycker jag.

Jag hoppas din stig blir upptrampad snabbt för det bör betyda att du legat/suttit i solen mycket. :)

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Hej!
Ursöt liten växt, finfina bilder:-)
Ha det gott! H.

Gudrun sa...

Oj, vad söt den var rosenfibblan, den väckte ha begär hos mig, skall lägga ut en annan skönhet i rosa idag.
Det låter som om du har det härligt och hoppas att hela din semester blir riktigt bra.
Kramar från mig.

Huset på landet sa...

Visst är det både skönt och nödvändigt med semester för att ladda batterierna och orka med allt det där som man tycker att man borde...
Rosenfibblan är så söt, er trädgård är underbar!

Kramis, Nicole

Britt sa...

Jag är i nästan samma tillstånd som dig. Sem tider härliga tider//Britt