söndag 22 augusti 2010

Mix

Måndag morgon, en ny vecka ligger framför, dagar med vita oskrivna blad, ingen som vet hur den egentligen kommer att arta sig. Planer, önskningar och förhoppningar finns det gott om, men som för de flesta andra kan vi inte rå på det som kommer i vår väg och stoppar vår framfart med de helt oväsentliga tingen som uppehåller oss stundom, händelser som gör att vi tvingas stanna upp och lämna allt annat till sidan för ett tag.
Livet är en blandning av händelser som randar våra livs vävar, ibland med glada färger, ljusa pasteller, mörka och något mer dämpade inslag och förhoppningsvis får vi mest karaktär av de ljusa och glada färgerna i våra liv.

Nu sjunger min semester på sista veckan och tiden går alldeles för fort, jag ville så gärna hålla kvar mina sköna dagar länge än, men jag skall tänja på tiden, hålla varenda dag som en fest för att göra en mix av mina dagar till det bästa och ladda inför den kommande hösten.

Veckoslutet har varvats med allt från sagoläsning, till det årliga traditionella marknadsbesöket samt trädgårdsjobb. Vilket som var det roligaste? Tja... jag tror att tiden för sagor, klippa, klistra och limma var den allra bästa! Små söta händer som med tappra försök klipper ut ett sött hjärta och med noggrant utvald plats önskar limma ett hjärta för att pryda så vackert. De verkligt ljusa inslagen i livsväven. Dessutom att se glädjen och den stora förväntan över picknickkorgens innehåll som vi hade packat inför marknadsbesöket - en höjdpunkt på den dagen!

Marknadsutbudet var enormt också i år, en mix av gamla bildelar, porslin i långa banor , husgeråd, böcker och det är omöjligt att kunna uppfatta allt som fanns uppdukat eller utslängt över gräset. Jag blev så innerligt mätt på allt skrot och ändå travar man planlöst omkring på området, trängs med tusentals andra besökare och man undrar hur mycket av utbudet som egentligen som finner nya ägare eller byter förråd. Mitt fynd blev väldigt litet och det visar jag en annan gång, men lite lustigt egentligen, när man väl är hemma igen kan man tänka klart och se möjligheterna med det som "fastnade" på näthinnan. Jag tummade länge och väl på en sak, något skrymmande i storlek (men rymdes i bilen), fantiserade om möjligheterna, men fick ingen riktig aha idé just då, nu i efterhand vet jag hur jag kunde ha gjort! Trist, när man inte har betänketid, utan måste handla på intuition. Men, jag lever gott och väl utan! Det blir ändå en grå-mix av trädgårdsprylar som skall städas undan snart.

Bjuder på en mix av färger från trädgården i sensommartid som står för de glada inslagen i min livsväv, färger som fångar upp hösten och frukten av det jobb man utfört en hel sommar, ger lyster och livskvalitet i tillvaron.






Hoppas din dag innehåller en mix av sköna inslag!

Kramen

22 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Härliga bilder att njuta av och så skönt att läsa ditt inlägg som andas trygghet,glädje och harmoni!
Ha en bra start på veckan! Kram Kicki

Jord under naglarna sa...

En ny vecka, ett oskrivet blad som jag tillsammans med dottern precis börjat fylla.

Idag är nämligen stora dagen när hon börjat första klass!

Jag känner igen det där att man kan nästan ångra sig att man inte slog till på en viss pryl, men å andra sidan klarar man sig ju ofta utan också. :)

fotopunktMis sa...

Många gånger har jag så gärna velat ha...ibland e saker för dyra eller så kanske jag inte e helt säker...så jag säger...om det finns kvar nästa gång så kanske det e meningen att jag ska ha det..
Ha det...Maria

Lyckoslanten sa...

Det är en härlig mix du bjuder på! jag gillar bildspråket! Våra livsvävar ser så olika ut och visst önskar man att det ljusa ska överväga. Härligt med barnbarn som göra att väven får inslag av gyllene trådar.
I kväll är jag verkligen tacksam över dagens ljusa inslag.
Hoppas du får en fin sista semestervecka! ♥

Birgitta sa...

En riktigt bli glad mix från de egna odlingarna minsann. Både grönsaker och blommor och det lyser upp i den grå vardagen. Du skriver så poetiskt om livsväven.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

karina sa...

Hejsan!
Härliga bilder och att gå ifrån de obligatoriska kokosbollarna från en marknad har jag inte gjort än. Ha det gott, Karina.

Charlotte sa...

Vilka sköna bilder... Älskar buketten med sensommarens alla färger.... Å alla fjärliar.... mysigt! Kul att gå på marknad... eller det där med att göra utflykter tillsammans... Egentligen spelar det då ingen roll vad man gör... med en härlig picknick-korg att se fram emot blir utflykten alltid trevlig....

Ha det så skönt de sista semesterdagarna.....
Kram Charlotte

Mies Balkong sa...

Du skriver så fint och fjärilsbilderna är helt fantastiska!
Hoppas att dina sista semesterdagar blir riktigt härliga! =)
/Marie

Black Iris sa...

Ojoj vad fint du skriver och bilderna är inte dumma de heller.

Kram Maidi

Nette Cecilia sa...

Härlig mix talande färger för årstiden,Kram Nette

Rosor och ruiner sa...

Ja,visst är livet en mix, en blandning av måsten och lustfyllda inslag, små ögonblick som bara är ljuvliga och man vill bara stanna tiden, men tiden går vidare och nya ögonblick kommer...sen måste man väl ha mer vardagliga "måsten" också för att riktigt förstå att njuta av de mer sköna stunderna!

Annika Christensen sa...

Väldigt härlig mix du bjuder på.
Som en blandad godispåse liksom.
Du kommer att få något annant iställer för den saken du tummade på det brukar vara så.
Ha en skön vecka
Annika

Inger sa...

Visst är livet en blandning av glädje och sorg, det upptäcker man om inte förr med åren. För mig har trädgården alltid varit till tröst. Och det här med små barnhänder, så fint. Gillar dina bilder:)
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Du skriver så fint och målande, det är en fröjd att läsa. Så mycket ni hunnit med.
Vilka fantastiska grönsaker och i synnerhet morötter du har skördat. Vilka fantastiska färger. Och blommorna är underbara.
Agneta kram

AnnA sa...

Hej Bea!
Underbara bilder till en eftertänksam text - ja, man ska försöka njuta av livet och väva ihop en förnöjsam livsväv. Lite grå inslag, gör att de klara färgerna lyser ännu klarare.
Ha det gott!
Kram!
AnnA

Livskrafter sa...

Underbart skön kombination av bilder och ord. Jag njuter och läser
Ha det gott
kram
Emma

Halina sa...

Jag bara njuter... :)))
Mvh Halina

Lilla My sa...

Jag var aldrig till Juthbacka marknaden men så jobbade jag och inte kom jag heller på nåt som jag behövde om inte ett blombord :) men det är försent nu att vara efterklok...
Här har det inte blivit några grönsaker i år har inte riktigt lust med dom. Det är blommor som gäller här men bra att andra odlar nyttiga saker :)
Ha det bra
Lotta

Huset vid ån sa...

Åh, Vilka härliga bilder du bjuder på, dom ser både goda o vackra ut......Må så gott! Kram Therese

Gudrun sa...

Hej vännen!
Du fyller dina dagar med mysigheter och delar dina sinnesintryck till oss. Tack för det.
Hoppas resten av din semester blir skön.
Kram

Mia sa...

Det är så allt för lite tid till njutning nu om dagen, men det har nog med prioriteringar att göra lika mycket som stort arbetspress.. Vara här inne är en njutelse, du tar verkligen vara på varje gyllent ögonblick :)

Kalo sa...

Helt underbara bilder!
Karin