lördag 7 augusti 2010

Må bra - tid

Sommaren är definitivt årets bästa må bra - tid. Alla sinnen får sin välbehövliga dos av vackra intryck från trädgård och natur, växter som spirar i allsköns former, dofter som sprider sig intill altanen i sensommarkvällen och lycklig den som får hämta första påsen med skörd av det man en gång i tidig vår sådde, ansade, vattnade, avlusade och gödslade gång efter annan och nu är det äntligen dags för att känna lyckan med egen skörd och särskilt Auberginerna som hyllats om extra mycket. Tänk att få hålla den vackra frukten mellan händerna som har ett mörkt violett färgat skal, blankt och vacker droppform. Verklig känsla av må bra - tid!


Dofter ger ofta starka associationer till ngt man minns, ibland med negativa förtecken och ofta med de förhoppningsvis positiva för de flesta. Mina torkade örter gav en rejäl doft-kur och riktig sommarängs-föreställning rann mig i sinnet och lite tanken på torrt hö av de knastrande örtbladen. Men vilken arom! Ännu en må bra - injektion, att få sitta ner i allsköns ro och laborera med mina örter och göra ett örtsalt för vinterns maträtter och brödbak.


Att få kaffegäster anstår det väl en värdinna att bjuda på ngt gott till kaffet och jag gillar att dekorera och pynta, så även kladdkakan fick en sommar dekoration. Alla mår väl gott av det som både ger ngt för ögat och gommen, en kaka med trevlig topping, hoppas den smakade för mina gäster.


Ett fång Gladioler står på mitt bord som påminnelse efter en fin dag.


Mina sommarblommor har bjudit på många må bra stunder, stundom med den enkla sköna blomningen.

Sommarljus

Doftande slingrande vingar som bär upp i det blå.


Luktärt (kommer inte på namnet i skrivandets stund)

En trevlig överraskning fick jag dessutom här i veckan, att jag vunnit en vacker handgjord sidenscarf hos Märta på bloggen: Fammo handarbetar. Tusen tack för vinsten min vän!


Sol, sommar och massor av må bra - tid, det är livet!



Må bra mina vänner!

35 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Ja, visst är sommaren en riktig måbratid! Vilken härlig chokladtårta du gjort, visst gör det en hel del att det även ser läckert ut för ögat! Och vackra blommor fick du med - härligt!

♥Min Eden♥ sa...

Oj du är en riktig pysslare, vilken hääärlig tårta, ring mig nästa gång du bakar så kommer jag på kaffe ;D

Inger sa...

Klart man mår bra med så mycket fint omkring sig, eller skapar man så mycket fint för att man mår bra:)
Ha det gott!

Lilla My sa...

Den här sommaren kommer vi nog att minnas som den bästa på väldigt länge :) Varmt och skönt och allt spirar och gror. Hoppas hösten blir varm och skön den med.
Ha det bra
Lotta

Annika Christensen sa...

Ja det där med dofter är så sant.
Det var det jag saknade mest i vintras.
Härligt örtsalt skall genast ut och plocka lite till.
Vilken läcker solrosbild.
Annika

Sköna o Gröna Ting sa...

Käre nån.., när jag sitter i höst/vinter och inte kommer på hur sommaren "känns" då skall jag minsann gå in till dig Bea och läsa detta inlägget!!!!
Du fick fram känslorna för allt det sköna sommaren erbjuder på ett fantastiskt sätt.., tack för dom fina orden!

Jag fortsätter att kika runt en stund hos dig, ha en skön söndag!
Kramar till dig
Marianne

Kalo sa...

Underbara bilder du servera. Det är glädjande i söndagsregnet. Aubergine, jag blir grön av avund!
Karin

Anelias hantverk sa...

Grattis till den fina vinsten! Må bra ser jag att du verkligen gör med allt det du pysslar med i trädgård och allt det du skördar! Jättefin och god tårta du bjöd på!
Ha en fin dag!

IreneL sa...

Visst har vi en härlig tid nu! Det är bara att passa på och njuta av allt fint!
Vilken fin vinst..grattis!
Ha en fin dag! / Irene

Mia sa...

Den som ändå hade haft dig som värdinna, vilka goda grönsaker du ser ut att ha fått, auberginer också, dom odlar du i växthuset eller? Kakan ser ju ut som ett konstverk,det blå, är det gurkört mån tro..Är dina glodioler redan i blomst, jag har ju inte sett knoppar ännu.. Mums och underbara bilder Bea , har en fortsatt fin sommeruke :)

gittan sa...

Man kan ju inte annat än hålla med dig. Visst är det en fantastisk tid! Aubergine har jag aldrig smakat, squash odlar jag däremot varje år och aubergine anv. man väl på samma sätt? Jag känner att jag nog borde prova, jag gillar ju det mesta i grönsaksväg. Framförallt gilar jag att skörda från mi negen lilla odling =) Men du, vad hatr du gjort fär att få Gladiolerna att blomma redan? Mina har inte ens knoppar än - ett tecken på att allt inte är först i söder "skrattar" Hoppas du får en härlig söndag / Kram gittan

X-blog sa...

Ja, sommaren bjuder på många måbra stunder! Och din blogg är verkligen en måbra blogg!
Så otroligt vackra bilder!

Ja, det var längesedan jag var här och besökte dig med, jag har inte varit lika aktiv i blogg-världen i år.
Men då TB havererade så öppnade jag en ny blogg för att berätta om växthusen och den hittar du på http://vaxthustradgarden.blogspot.com
Jag är inte jätteflitig med inlägg där, då det mesta som händer nu är möten med intressanta kontakter, öka kunskapen och så.

Ha en fortsatt skön sommar!

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Hej Bea!
Tack för omsorgsfulla tankar.. Jag har nyss kommit hem och ser att jag måste fixa lite höstfint i rabatterna, det borde få sommaren att kännas längre!
Jag har nu lagt till din fina blogg i min trädgårds blogroll:-)

Den där kladdkakan vill man ju gärna smaka på!
Ha det fint! Hillevi

AnnCharlotte sa...

Grattis till vinsten ;)
Jag tror jag får bjuda in mig på en kopp kaffe och lite vackert pyntad kaka.........

Livet på Vestergård sa...

Det blev en riktigt må bra stund att komma in hit och njuta av allt det fina du odlat och fotat.
Ha en riktigt skön söndag! Kram Kicki

billan sa...

Här var det massor med härlig måbra-sommar, auberginen är så vacker med sitt blanka, mörka skal, och gudomligt god!
Ja det gäller att ladda med "varma intryck" så att vi klarar den långa vintern.
Du har väl en del semester kvar? Lite mer skön sommar har vi väl också kvar?....
Må så gott!

Snäckskalsdalen. sa...

Tack för bröllopsdagshälsningen! Då är vi två par i alla fall som stretar på - visst är det skönt!

Vilken fin text du har idag, man riktigt tänker till när man läser och bilderna är fantastiska.

Att kunna dekorera en kaka som du önskar jag att jag hade förmågan att kunna, det ser underbart ut!
Agneta kram

Charlotte sa...

Vilken kladdkaka......!!!! Det var nog bland det somrigaste jag sett.....

Håller med om allt du skriver...... Må bra tid....mmmmm....... Åh vilken fröjd att kunna skörda aubergine.... Hur har du tagit om dom plantorna? Har aubergine på gång (för första gången)....

Örtsaltet ser riktigt fräscht och gott ut... Det måste jag prova... Hur gör du ditt?

Kram Bea!
/Charlotte

Rolf sa...

Den där kladdkakan såg verkligen god ut.
Vilka fantastiska bilder på blommorna du har tagit. Och visst ska vi må bra under sommaren och det gör vi när solen är framme.

Ha en bra dag

Hemma hos Jeanette sa...

ljuvliga bilder du bjuder på, och så sant att sommaren bjuder oxå på underbara dofter
kram Jeanette

Blommiga Karin sa...

Hej jag håller verkligen med dig om att sommaren är alla sinnenas tid som får kroppen och själen att må bra.
Vacker syn för ögat ger verkligen alla dina bilder. Kakan ser jättegod ut...
Tur hade du som vann en så fin scarfs. Ha det så bra! Kramisar

Ruben sa...

Du kan då verkligen konsten att fånga blommor såväl som kakor på bild!
Må så gott!
/Ruben

Märta sa...

Oj så fin o god kakan ser ut,o allt annat du fotat,sen skriver du alltid så fint!
Ha en skön kväll!
Kram!

Halina sa...

Det är rena nöje att stanna en stund hos Dig...
Härliga blombilder och kakan ser sååå smaskigt ut, mums!

Ha det gott
Halina

Halina sa...

Grattis till vinsten!
Halina

Åsa! sa...

Ja nu är det gott att leva! Det gäller att njuta av varje dag.

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder du visar,på din fråga till mig svarar jag 40km söder om Vasa du kan inte missa det läser du vbl ser du min annons imorgon,Nette

Black Iris sa...

Vilken härlig bildkavalkad och så fint du skriver.
Grattis till den fina vinsten ockå.

Kram Maidi

ormbunke sa...

Vad härligt att läsa dina fina ord och dina härliga kreativa bilder.Så underbart att kunna skörda så fina grönsaker.Den tiden är förbi för en annan. Mumsig dekorerad kladdkaka och med den firade du väl din fina vinst.Ha de gott. Kram. Anita

karina sa...

Hejsan!
Visst är sommaren härlig och här på ön så brukar den hålla isig till slutet på september. Har ännu inte vant mig vod att det är badväder efter skolan börjat men när mannen blir dagledig ska det njutas på "nästan" folktomma stränder. Men här ska det bli marknadsdag i veckan och njutas av kokosbollar som alltid köps och äts för mycket av "ler". Ha det gott, Karina.

Mammasblommor sa...

Grattis till den vackra scarfen!
Så mycket vackert du bjuder på,kladdkakan ser fantastiskt god ut med sin somriga dekoration!
Örtsaltet, så intressant...hur gör du, torkar du kryddorna först, eller är dom färska??
Sommaren har varit härlig på alla sätt och vis, hoppas att sensommaren/hösten blir varm och fin också!
Ha det gott!
Kram / Margot

Britt sa...

Ja, sommaren är en riktig måbra tid och att kunna återhämta sig i den stressiga tid vi lever i.
Härligt när man kan skörda sina egna grönsaker.
Kakan ser såå god ut.
Ha en härlig vecka.
Kram Britt

Vildrosen sa...

Visst är det en härlig måbra tid om än lite för mycket regn på sista tiden kanske. Ljuvliga bilder.

Britt sa...

Så bra skrivet Bea, det är en härligt tid och det gäller att ladda batterierna//Britt

Njut i din trädgård sa...

Jag har så mycket örter så jag vet inte vad jag ska göra av allt! Kul med örtsalt, det tror jag att jag vågar mig på! Tack för tips!