tisdag 24 augusti 2010

Gräva, flytta och plantera...

Då var det gjort! Jag hann just precis få klart innan regnet strilar ner och så lägligt med rotblöta för mina nyplanteringar. Den största anledningen var naturligtvis behovet att svänga lite på en rabatt som kom i vägen för en planerad grusgång. Rabatten som förövrigt var helt eländig och passade perfekt med en grundlig förnyelse och jag fick formligen nysta bort marktäckaren Guldpeng. Nej fyy, man skall akta sig för marktäckare, åtminstone tänka efter hur man planterar dom!
Fick ny fin jord hemkörd, bara att svinga spaden och skyffla jord i alla hörn, flytta plantor och riktigt "gotta" mig över en stor ny fin rabatt-ruta och klämma ner det som stått och väntat i krukor länge nog på en bättre plats. Nöjd över insatsen, trots att det känns lite segt i musklerna såhär efteråt, men det går över!

Förövrigt är det lite höstkänsla hos mig, det blir alltmer påtagligt med björkarnas gulnande löv och sommarblomstren är på refrängen, några enstaka uthålliga rosor, klematisar och floxar som blommar, men ingenting är riktigt fräscht och vackert mera i år. På något sätt gick allt så fort, blomsterbåten blommade snabbt över som brukar hålla sig fin hela augusti, men inte i år. Nu är det bara enstaka plantor som visar färg. Men, inget år det andra likt!

En liten glimt från min blommiga värld. Bilden nedan när blomsterbåten var som vackrast.


En klematis som blommar uthålligt, men med allt färre blommor för var dag.

Den kanadensiska buskrosen är inte lika frodig i år, men liten ros fägring är ändå inte fy skam.


Slutligen min nya sådd för året, Franska blåmunkar som överraskande nog hinner blomma i år trots att det angavs blomning först på andra året. Vilken ljuv blå färg! Rik är jag också på dessa plantor och spännande att se hur de klarar vintern.



Må gott mina vänner!

21 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Jag tycker det ser ut som att det finns lite att njuta av fortfarande...och själva vissnandet kan också vara fint...man kan ju ibland riktigt se hur växten drar ner näringen i rötterna inför vintervilan...
Härligt med ny rabatt...alltid spännande att sse hur den artar sig.

Rosor och ruiner sa...

Ja, vissa marktäckare är riktiga ogräs, silverarv och lammöron tex, din Guldpeng har jag ingen erfarenhet av, men tack för "varningen"!
Härligt med ny rabatt, får vi se resultatet? ;o)

Lyckoslanten sa...

Oj va' jag beundrar personer som kan hålla blommorna vid liv så länge, njuta längre av dem! Bra att du får göra det nu efter allt roligt jobb. Roligt med överraskningar!
Ha en toppen onsdag! ♥

Hantverkarglädje sa...

Håller med att marktäckare skall man akta sig för.
Det var en läcker blå färg på dina blommor, sällan man ser några så blåa blom.

Lena/isis sa...

Härligt att ha gjort lite .....jag vill också men tyvärr finns inte orken och energin just nu. Men den kommer , försöker jag att intala mig. Vackra växter du bjuder på . Kram

gittan sa...

Jag tycker nig att du har riktigt mycket att njuta av fortfarande. Munken har en härlig färg, hoppas den klarar vintern hos dig. Jag längtar efter att få ta itu med något av mina planerade projekt men sommaren var alldels för kort och jag har haft så mycket att stå i med butiksförberedelserna att planerna får vila tills våren kommer igen. Men suget finns här allt =) Hoppas du visar bilder från ditt projekt. Ha det gott / kram gittan

Charlotte sa...

Man känner sig så nöjd efter en sådan 'gräv-insats'... även varenda muskel i kroppen värker..... Håller med om att höstens små tecken tyvärr börjar visa sig allt mer... Man vill liksom krampaktigt hålla kvar sommaren ett tag till.... Tycker den här sommaren gått snabbare än någonsin..... Du har ju massor av blommande härligheter kvar...

Kul med frösådder som blommar överraskande tidigt! Har aldrig hört talas om blåmunkar tidigare.... Själv håller jag på att fundera på att så lite perenner nu. Brukar egentligen bara så på våren. Men tycker att det är ganska svårt med många perenner.... Det kanske är bättre med höstsådd ändå. Brukar du så perenner på hösten?

Kram
/Charlotte

Åsa! sa...

Man blir aldrig klar i en trädgård, alltid nya projekt. Det är väl just det som är det roliga, eller? Har ni haft frost redan, eller börjar det bara hösta sig iallfall?

STENLYCKA sa...

Hej Vännen!
Underbara bilder från din trädgård. Hos mig har regnet förstört så mycket av höstens blommor. Jag behöver också ge mig ut i min trädgård och flytta om lite växter. Några har blivit så stora så de skall få stå lite mera i bakgrunden. Men så som det har regnat här..... får vänta ett tag. Hoppas solen kommer tillbaka och att det blir så där vackert höstväder så man kan vara ute och njuta lite i trädgården innan vintern.
Kram och ha det så gott, det är alltid underbart härligt att besöka din vackra blogg och läsa dina inlägg!
Kram Raina

Mimi sa...

Så mycket vackert ännu! Dina franska blåmunkar är ju otroligt vackra. Såna måste jag fnog fröså nästa sår, ifall jag bara minns! Härlig ros och båten var ju helt underbar! Hälsn Mimi

Ölandsvindar sa...

Blåmunkar är vackra. De växer vilt här överallt på torrängarna.Jag är inte säker på vad min petunia är för sort. Jag ryckte bara åt mig två plantor sent i våras, när det var rea på dem och de är superfina nu. Men ser väl lite ut som Million bells.

Livet på Vestergård sa...

Så roligt det är att jobba med en ny rabatt och ny jord. Marktäckare ska man verkligen se upp med. Jag gjorde mig av med flera i våras. Det är inte roligt när de tar över helt och hållet.
Blomningen går fort, men det är mycket som är vackert när höstfärgerna kommer också.
Ha en fin dag! Kram Kicki

Gunilla sa...

Hej Bea

Visst är det roligt med förnyelse i trädgården. Jag har tagit bort ett stort antal Bergenior vid dammen och grävt upp allt annat ochså så nu blir det nyplantering. Riktigt spännande att ha något att se framemot nästa vår, att kunna se hur det blir och vad som kommer upp.
Hösten är ju en bra tid att plantera perenner och buskar jag älskar att gå på plantmarknader och hålla utkik efter reor i plantbutikerna för då kan man göra riktigt fina köp av träd och buskar.
Din båt är ju jättefin ännu med all blomprakt.
Kanadensiska rosorna de har börjat blomma nu också här, de blev hårt nedfrusna i vintras. Jag hoppas att alla knopparna hinner slå ut.

Hösten har då gett sig tillkänna, vi har fått mycket regn och gråväder den senaste veckan, jag ser framemot helgen för enligt prognosen så kanske det blir sol.

Ha en fin fortsättning på veckan

kramen/Gunilla

Jord under naglarna sa...

Roligt med lite förändringar och kanske lite mera grävning. :)

Jag har ju tjuvstartat med en ny plantering som jag egentligen tänker göra till våren, men jag hade ju en del plantor att stoppa ner redan nu så varför vänta?

Britt sa...

Vilken härligt klematis och det ser ut som det blommar fint hos dig fortfarande//Britt

Ruben sa...

Allt är så vackert! Och klematisen - tänk om man hade en sådan ändå, otroligt vacker!!!
Ha det gott!
/Ruben

Nette Cecilia sa...

Jag borde också börja jobba med trädgården den har stått i förfall denna sommar pga mitt opererade knä som inte ännu går att böja riktigt bra,du har så fina blommor ännu ,Nette

Vildrosen sa...

Mycket fint blommar ännu och den franska blåmunken gillar jag skarpt för att inte tala om din båt.
Ha det gott

Inger sa...

Finns väl inget roligare än att gräva, flytta och plantera. Motion får man också. Så fint din ros blommar:) Men gula björklöv, det har vi inte ännu.
Ha det gott!

Annika Christensen sa...

Franska blåmunkar.....
Det hade varit något för mig.
Jag skall också snart börja flytta och dona.
Vad mycket fint du bjuder på Bea!
Annika

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.