onsdag 4 augusti 2010

En samlare bor i mig!

Godmorgon mina vänner! Ni kan tro det är långa sköna och bekväma morgnar som råder här hos mig för tillfället. Finns inget bättre än kaffemuggen på morgonkvisten, allt är tyst och dagen får börja i lugn och ro. Blickar förstrött ut genom fönstret och regnet strilar ner i jämn ström idag, alla blommorna nickar av alla tunga droppar som faller, kanske ville de skydda sina vackra "volanger" i hopp om en lång och underbar blomning ännu i sensommartid! För visst är den intensivaste högsommaren förbi?

Undrar vad den här dagen kommer att bjuda på? Av de regntunga skyarna att döma blir det lite inomhus projekt idag. Vi får se, men jag tror bestämt att en liten hamster bor i mig, av alla skrymslen och vrår att döma! Tror förråden skall få en översyn och en nödvändig röjning, eftersom de ivriga samlarna verkar lägga allt på hög, lite trist jobb men nödvändigt ibland.

En annan "samlare" som bor i mig, är begäret efter skogsbären. Igår kväll fick jag en stund i skogen i all ensamhet bland hallonsnåren, endast små kvittrande finkar och de egna tankarna som sällskap. Att få stå där bland hallonbuskarna och nästan glömma tid och rum, endast med de röda bären för ögat och se hur bär efter bär fyller mitt spann. Vad gör det då, att myggorna är vilda, brännässlan sveper mina armar och händer, skinnet svider och det sticks av hallonbuskarnas taggar. Men bären skall bli mina, samlare som jag är!

Det har blivit lite av varje redan i år, kylen och frysen fylls vartefter och det känns lika gott varje gång att få bjuda på det goda som skogens skafferi bjuder på, trots små vedermödor.

Maria har buketter av trädgårdsblommor på sitt tisdagstema och här bjuder jag på mina "buketter" i lite olika tappningar.

En "bukett" Hjortronsyltburkar,


en fat med färska hallon


och till sist en bukett med de egna sommarblomstren.




Njut av dagen!

Kram

29 kommentarer:

Madame C sa...

Den samlarivern härskade inom mig förra sommaren! Känner igen mig precis. I år har den fortfarande inte infunnit sig. Har frysarna fulla fortfarande, så det gör inte så mycket;)
Ha det gott,
Charlotta

♥Min Eden♥ sa...

Oj, jag vill också in i skogen och plocka!!! Tiden räcker bara inte till...suck!
Vilken ljuvlig bukett du har gjort. Ser proffis ut!!

Ruben sa...

Godmorgon! Goa bilder!
Ha en fin dag!
/Ruben

Cyrene M Waern sa...

Samlare är vi allihop, trallala! Tyvärr har jag bara samlat kantareller hittills och bär finns tyvärr inga här i år pga torkan. Så jag fortsätter att samla på "bra att ha"saker och dagliljor naturligtvis! ;)
Kram
/Cyrene
P.s visst hoppas vi på lite sol till, va? En Indian summer kanske?

Hilde sa...

Det høres ut som en perfekt dag! Bringebær smaker så godt! I dag har jeg vært på Ikea for å kjøpe syltetøyglass - fryseren er full, men mannen vil lage solbærsyltetøy, så da blir det på herlige nostalgiske glass til 19 kr. styk - ikea er topp!
Hilde

Jord under naglarna sa...

Ljuvliga buketter, hjortron och hallon - det vattnas i munnen på mig!

Kalo sa...

Åh, den där hjortronsyltbuketten skulle jag gärna ha här!
Karin

Ölandsvindar sa...

Det måste vara de där gamla samlargenerna som gör sig påminda! Visst är det härligt att fylla på förråden inför höst och vinter.
Kram
Kerstin

Lyckoslanten sa...

Vet du jag tror nog att du är mästare på att fånga dagen också! Det är litet annat nu när man har utflugna barn. Då kan man unna sig litet av livets goda, sitta litet längre med muggen tills jobbet kallar! Fortsätt njut av dagen! ♥

ormbunke sa...

En annan som tillhör den äldre generationen har ju fått låra sig att inte slänga i första taget. Och plocka bär för vinterns behov hör också dit. Tyvärr är det bara blåbär i år då hallonen har torkat in. Hoppas på hösthallonen i trädgården. Hjortron har vi inga här i närheten. De där fina fotade burkarna hade vatt nått. Ibland är det bra med en regnig dag. Ha de gott. Kram. Anita

Charlotte sa...

Önskar samlaren i mig kunde samla mer än jag gör av skogens guld. Men hallon blev det i alla fall tillsammans med barnen i helgen... mums....

Superfina bilder du bjuder på och vilken snygg bukett... Älskar sommarbuketter!!!

(samlingarna i garderoberna ska vi inte tala om :-))

Låter som att du har härliga dagar nu.....

Kram Bea!
/Charlotte

Inger sa...

Samlaren känner jag igen även om jag inte är på värsta viset. Blir mest imponerad av din hjortronsylt, den hade jag gärna, du har väl plockat och syltat själv, hur bra som helst.
Ha fortsatt sköna lediga dagar:)
Kram

Åsa! sa...

Det är en sådan rikedom att kunna ta tillvara bär från naturen!
Ha en skön fortsättning på din semester Bea!

Hantverkarglädje sa...

Nu var det inte så klokt att jag fick se dina hallon för jag är helt tokig efter de bären. Kommer att vara orolig hela min bortavaro om det skall finnas några kvar när vi kommer hem. Blåbär har jag plockat en del men de är lite svårare att plocka med en dålig rygg. Ha det så gott och mumsa på.

AnnCharlotte sa...

Samlare...kan man nog säga om mig också ;) fast en del samlingar är omedvetna, de i källaren, i lådor och skåp etc...etc..
Hjortronsylt...mmmums..

Mammasblommor sa...

Härliga bilder med hjortronsylt och hallon, så gott, så gott!
Behöver bara kika in i mina förråd, för att inse att det bor en liten hamster i mig också! Borde ta itu med saken, men det får bli en annan dag, en annan gång :o))
Din bukett är så vacker!
Ha det fortsatt skönt på semestern!
Kram / Margot

Maria Berg sa...

Vackert och framför allt ser det supergott ut!

Mina hallpnplantor gav nästan ingen ting i år MEN jag hittade min planta med gula hallon.

Tyvärr har jag inte tagit till vara mina vinbär mer än lite till "dekortaion" men dottern min har ätit upp hela kruksbärsbusken, nja kanske inte busken men i alla fall alla bär.

Kram MB

Birgitta sa...

En liten hälsning till dej som har semester. Ser att du njuter av dagarna. Vi har haft soligt och varmt idag.
Njut av sommaren.
Kram Birgitta

Snäckskalsdalen. sa...

Visst är det kul att plockar bär och hjortronen är jag ju så klart avis på! Så gott!
Härliga tider!
Agneta kramar

haspet sa...

I år har det blivit dåligt med samlande av bär för min del ,semestern på landet var nog lite i tidigaste laget för det men kanske finns det lite bär kvar till helgen. Annars hoppas jag på att jag kan samla in massor av gula kantareller snart efter regnet. Så vackra bilder, den på hallonen är ju helt ljuvlig. Ha det bra.// Peter

Mia sa...

Visst ska man samla, så mycket gott som finns i naturens skafferi, men ormar håller mig borta, får hålla mig till trädgårdens grödor. Dina buketter är underbara, men vad har du för grönt under, ser läckert ut, är det irisblad?
Forsätt njut din semester, skönt att veta man har tid, tid till att städa och ordna i bodar till och med :)

Lilla My sa...

Plocka bär skulle jag också vilja men tiden vill inte riktigt räcka till och så skulle jag gärna vilja ha nån med mig...
Vilket regnväder vi hade i går och storm i natt nu ser det ut att bli fint väder igen.
Ha det gott
Lotta

Ingelapingela sa...

Du har en så fin blogg Bea!

Det där med att samla blir som ett gift i blodet. Härligt då det pågår... men viktigt också att stanna upp göra något av det så det inte bara växer en över huvudet. Tror nog att jag själv efter sommaren behöver samla ihop, sortera och dona ;-)

Vildrosen sa...

Ja, vem är inte en samlare...kan ju vara bra att ha. Din samling av hjortronsyltsburkar...vaniljglass och hjortronsyl, det vattnas i munnen vid tanken. Lite kantareller och lite hallon har det blivit, blåbär ser det ut att vara ont om här så det är väl lingon som står på tur.
Ha en underbar dag

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Sitter här med min andra kopp kaffe och njuter av alla bilder på din blogg. Man blir riktig glad.
Här ska det bli regn idag, förhoppningsvis.
Sensommar? Ja den hettaste värmen är väl avklarat och bra är det.
Blommorna vill nog ha det lite svalare och jag med.
Kram, Petra B.

Black Iris sa...

Åhh så det vattnas i munnen av dina bärbilder.
Uppvuxen som jag är med hjortronsylt i mängder och hallon är ju bara så gott.
Önskar att jag kunde uppbringa någon som helst lust att plocka själv men det går liksom inte.
Ibland får man ju vara lat också.

Kram Maidi

Anette sa...

Vilka fina hallon! Här är hallonen vansinnigt små i år. Kan det bero på att det har varit så torrt kanske. Även blåbären är lite ynkliga och körsbär är det inga alls. Men jag har i alla fall en massa bär på min amerikanska blåbärsbuske.

Här har vädret inte varit så bra under tiden jag har jobbat så maken har röjt undan en massa hemmavid och så har jag fått "godkänna" lite när jag kommit hem. Det känns rätt skönt faktiskt. Dessutom har vi städat undan en massa leksaker. De ska sparas till barnbarnen så de har ställt långt in i förrådet ;-)

Men det känns verkligen skönt när man har rensat undan lite och jag tänkte ta en rensningsrunda i köket nästa vecka när jag är ledig igen. Tänk så mycket saker man aldrig använder!

Ha det så gott. /kram Anette

Livskrafter sa...

Ja är det inte underbart, så säg, att befinna säg ute i skogen för sig själv och bara filosofera
LJUVLIGT
Ha en fin lördag
kram
Emma

Mine Blomster sa...

Du skriver så utrolig nydelig.
Det er som å lese en liten novelle dette her ;O)

Du er flink som får alt i hus. Selv har ikke tiden rukket til i min hage... Men nu er snart tekoppen min tom...og jeg skal så ut i min hage for å klippe, luke og rydde. Kansje er det også noen bær her med!!

Tusen takk for dine gode hilsner på min blogg. De varmer så, dine vakre ord BEA!
Varme klemmer fra meg ;O)
Mine Blomster