onsdag 18 augusti 2010

Carpe Diem och Award

Förbi är de ljumma sommarnätterna och termometern visade endast två grader varmt senaste natt, det ger onekligen ett stänk av vemod att konstatera hur snabbt en sommar är förbi. Men visst är det avkopplande med sensommar, inga större krav på på bevattning, rensning och man får ta in den sensommarkänsla som är kvar och hösten är ju faktiskt en fin tid. Jag som är en stor vän av den årstidens färgskala, njuter kanske allra mest av de kryddiga färgerna som är mera jordnära och passar mig bättre, än de riktigt intensivt gräs-gröna.

Fånga stunden (eller Carpe Diem), är två ord som är så välbekanta för de flesta och ibland undrar man, hur många tänker egentligen på de två små orden som har förmodligen en större innebörd? Vi har för det mesta så bråttom både med det ena och det andra, vi vill hinna prestera ngt under en dag, en vecka eller under en hel semestermånad, och har en massa drömmar och visioner om hur vi önskar disponera tiden tillräckligt väl. Men vad då, det är väl inte att sitta läsa en god bok hela semestern som avses (vilket är bra iofs), eller bada osv, utan att få göra det som är givande och trevligt för dagen och som ger stort nöje i just det ögonblicket.

Jag har i alla fall fångat stunderna i dag, bättre kan det knappast bli!

Av en gäst som jag hade i veckan fick jag denna gulliga nackkudde och den är så söt, passar perfekt i sammanhanget. Tack vännen L!
Ser man på, där ligger ett påbörjat handarbete, mera om det senare ifall det leder till önskat resultat!


Det är väl sällan fel att få doften av nybakat i huset som ger hemtrevnads känsla och kan lova att dessa havrecookies blev jättegoda.


Dörrkransen har varit en riktig fuling hela sommaren och ändå har jag inte fått bytt ut den, men eftersom många bloggare är riktiga inspiratörer blev det äntligen ett kreativt ryck idag och nu hänger en ny fräsch krans på dörren.

Att bereda stommen gav mig lite julverkstads känsla, eftersom jag snodde ihop den av torkat gräs som är väldigt praktisk, om man önskar återanvända och förnya den senare.


Klädde den med Lammöron och fäste med nålar.



Pyntad och klar med det man har.


Det var några av mina fångade stunder idag!


Av Lena fick jag en trevlig överraskning, en Award. Tack snälla du för den! Med utmärkelsen följer, att man skall ge den vidare till sju andra bloggare och då önskar jag denna gång ge den till mina nyaste vänner, med trevliga bloggar som ofta lämnar små rara kommentarer här hos mig och förtjänar en utmärkelse.





Alla ni övriga vänner får en varm bloggkram och tack för att ni finns, med all den kreativitet och inspiration som delges på era sidor i form av växter, ideér osv! Ni är inspiratörer varenda en!



Nu skall jag göra som humlan, trycka näsan i kudden. Godnatt mina vänner!


Kram

38 kommentarer:

Birgitta sa...

Vilken fin krans du tillverkat. Och bakat läkra bakverk också. Grattis till awarden, den är du värd.
Önskar dej ett skönt veckoslut.
Kram Birgitta

Inger sa...

Stum av beundran inför din lammöronkrans och din cookiesbild lockar till bakning eller ännu hellre att äta kakorna. Ser stora och goda ut. Ja, det är väl kväll nu.
Kram

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Kollade just bloggen innan jag trycker näsan min i kudden, och vilket fint inlägg ser jag här hos dig! Härlig krans, nu har du inspirerad mig att byta ut fulingen som skräper här på min egen dörr ;O)
Kram och go´natt, Petra B.

Ölandsvindar sa...

Tack så mycket för award! Jag tycker att du verkligen är värd den själv för din fina blogg med texter som verkligen innehåller något. Att använda lammöronen till kransen var verligen fyndigt och ovanligt.
Kram
Kerstin

Ölandsvindar sa...

Åh fyyy! Såg att jag skrivit "verkligen" på tre ställen i den korta texten ovanför. Inte likt mig!
Kerstin

Blommiga Karin sa...

Du har så rätt. Ta vara på dagen. Det försöker jag göra så ofta som möjligt.
Fin kudde och verkligen en vacker krans. Synd att jag inte har så många lammöron kvar...//Ha det så bra!

Snäckskalsdalen. sa...

Men snälla så glad och tacksam jag blev för Awarden! Tusen tack, du ska veta att jag uppskattar det!

Vilken fantastisk krans du gjort! Jag är våldsamt imponerad av ditt fina handlag. Stommen är ju så fin och för att inte tala om slutresultatet! Får mig att vilja gå ut och ta hem gräs och gå till grannen och be om lammöron, där finns massor.....hmmmm....fast idag blir det inte, vi har ett konstant regn här idag. Mysigt att vara inne och pyssla.

Din kakor ser otroligt goda ut och låter nästan lite nyttiga! Recept?

Tack igen, stort tack och ha en god dag!

Agneta kram

Jord under naglarna sa...

Du gör alltid så vackra och personliga kransar och den med lammöron vill man ju bara känna på! :)

Vi är på gång att byta ytterdörr och nu har jag gett mig den på att jag också ska kunna göra fina kransar och pryda den med. :)

Åsa! sa...

Så fyndigt att klä kransen med lammöron!
Och grattis till awarden, den var du väl värd!

Britt sa...

Vilken vacker krans du tillverkat. Fiffigt att göra kransen med lammöron.
Grattis till Awarden och tusen tack för din gåva av den. Den uppskattas verkligen.
Ha de gott
Kram Britt

Märta sa...

Grattis till awarden!
Din krans är härlig,ljuvliga färger!
Hösten närmar sig med stormsteg,den första lilla tranplogen flög över här idag.
Tag väl hand om dig!
Kram!

Lyckoslanten sa...

Du är verkligen en begåvning på många sätt! Jag har verkligen Carpe Diem som motto, men visst lever man ett steg före många gånger!
Höstfärgerna är ljuvliga! Njut! ♥

ormbunke sa...

OJ! har du redan kommit i höststämning. Här är temp. på dagarna över 20+ och hyfsat 13-15 på kvällen. Mycket regn har vi också fått så det är väldigt blött i jorden. Jag försöker få inspiration av dig till lite olika planteringar bl.a med mina små dockor som jag köpte på Hantverksmässan i Båstad.Men som din fina dörrkrans vågar jag mig nog inte på.
Idag plockade jag av lite plommon och det blev fyra burkar plommonmarmelad. Trädet dignar av plommon så hälften trillar ner och sen äter getingarna upp de allra mognaste.Hoppas att ni slipper frost på ett tag. Ha de gott. Kram. Anita

Mammasblommor sa...

Vilken härlig krans du gjort! Hade ingen aning om att man kan använda lammöron till sånt!Så duktig du är!
Tänk att ni har så kallt på nätterna redan, visst är det skönt med hösten men kölden behöver väl inte komma så tidigt!
Ha ett trevligt veckoslut!
Kram Margot

kajsastina sa...

Jag älskar den här årstiden då det är lättare att andas (ingen pollenallergi), grönsaker, bär och frukter mognar. Allt luktar moget!
De jordnära färgerna kommer senare.
Är inte spec pysslig, men beundrar din fantastiska blomkrans.
Må så gott!

Nette Cecilia sa...

Jag blev bara gladare o gladare för varje steg jag gick i din blogg idag.För det första din fia krans lammöron de ser så gulliga ut o slutresultatet bara så vackert.Sen tack för awarden,surprise jag funderade nog vad jag hade att hämta hos dig,Kram Nette

Nette Cecilia sa...

Kan ju inte skriva fina men nu blev det bättre

AnnCharlotte sa...

Ojoj...2 grader låter lite kallt.
Men hösten har sina höjdpunkter den också. Och det hade varit bra trist med bara sommar ;)
Vilken vacker krans...och goda kakor, gissar jag. Fint paketerade iallafall. Jag tillbringade min förmiddag med att baka ett hundratal bullar inför dottern ridklubbs tävling på söndag.Och så fick jag ju göra några till oss själva också...

HelenJ sa...

Kransen är jättefin! Lammöronen funkar verkligen jättebra som stomme.
Jag kan faktiskt tycka det är skönt med hösten. Tempot sjunker (särskilt för mig som jobbar i branschen och verkligen har högtryck hela sommaren) och antalet måsten i trädgården sjunker. Man kan till och med strunta i den helt vissa dagar. Fast snart längtar man ut till sin runda igen.... =) På hösten kan jag verkligen "Fånga dagen" - på sommaren rusar den bara förbi...
Ha det bra
/Helen

Lenas trädgård sa...

Oj, så glad jag blev! Och faktiskt stolt också, TACK, snälla goa du för den fina utmäkelsen!
Ska ge vidare imorgon, hinner inte nu.
Av ditt inlägg här blir man som vanligt häpen över din kreativitet och dina underbara texter. Så DU är verkligen värd din Award!Vilken fin krans, den skulle jag vilja ha. Lammöron har försvunnit från min rabatt, men får nog försöka få tag i igen...?
Än en gång TACK och njut av din sensommar så länge du kan. Men vad kallt du har det om nätterna...
Kram Lena

Hemma hos Jeanette sa...

å vad du är händig vilken fin krans du har gjort
önskar dig en trevlig helg
kram Jeanette

karina sa...

Hejsan!
Jag tror jag kan namnen på typ 10 växter i min trädgård, men vill gärna ha ett namn i fotoalbumet och i bloggen "ler". Det stod Campunella på namnlappen och skulle söka efter ett svenska namn. Ser att det5 är ett artnamn så jag ska ta ett kort och visa på handelsträdgården. Den är så vacker med den blå färgen på höstkanten och jag återkommer med namnet. Har sökt och inte hittat den men jag fann en riktig skönhet som heter Campanula Persicifolia "la Belle". Tänk så mycket vackert det finns att söka efter nu när man börjar få fullt i de stora rabatterna och kan börja med de lite udda sorterna. Har Carpe Diem på ett bra ställe, ska visa i ett inlägg. Tror aldrig att jag glömmer bort det efter stroken, men man vet aldrig. Ha det gott, Karina.

Huset vid ån sa...

Tack för att du delar med dig av både fina ord och härliga bilder! NackKudden var jättefin o säkert väldigt skön också.Och din krans med lammöronen var ljuvlig.....Trevlig helg! Kram Therese

Charlotte sa...

Hej goa Bea.....

Fånga dagen, SÅ viktigt... men inte så lätt alla gånger.... Tror jag har lärt mig mig det dock.... Tror att det handlar om en slags livsinställning där man uppskattar allt man har (i stället för att stirra sig blind på det man inte har), är hyftsat tillfreds med livet och har en insikt om sin egen roll i allt som händer.... Men det är klart, när man hamnar i perioder av 'ekorrhjul' är det lätt att glömma.....

Härligt att du haft fina 'carpe diem' dagar....

Vilken superin kudde du fått (en bra påminnare) och kakorna ser försvinnande goda ut.... mmmm.... för att inte tala om din helt fantastiskt fina krans....!!! Så fint med lammöronen.... det är något jag aldrig provat men så gärna skulle vilja...

GRATTIS till din award....!!! Den är du så värd... Och oj, vad glad jag blev att du skickat en till mig.... Tack så hjärtans Bea! Vad go du är!

Nu ska jag ner och äta hotellfrukost och ta god tid på mig :-) Det är sista dagen nu på vår lilla familjetripp, i eftermiddag åker vi hem...

Ha det underbart.... å kram vännen
/Charlotte

Njut i din trädgård sa...

Hej Bea,
jag såg Remember me på video igår. Grät i floder och idag går jag och tänker på Carpe diem hela tiden. Men jag måste påminna mig själv eller bli påminnd av anda. bra inlägg!

Anonym sa...

Tack för senast, att få se din fina trädgård å en trevlig pratstund ;).
Vilken fin dörr krans du gjort du ser möjligheter med allt<3 .
KRAM
CARPE DIEM
LENA

Gudrun sa...

Hej min goa vän!
Tack för ditt gulliga inlägg.
Hmmm, så kallt redan! Inte kul. Men det är som du säger, det blir lite mer ro när vattning är över. Här är det för mycket just nu. Jag gräver och gräver och kör stenar som ligger under ytan. Det är fint med sten men ack så tungt.
Vilken fin krans du gjort, lammöron är bara för ljuvliga.
En fin helg önskar jag dig.
Kram

Britt sa...

Kul med awarden den hamnade helt rätt så fin kransen vart med lammöronen//Britt

Black Iris sa...

Jättmycket tack för awarden jag precis upptäckte att jag fått.
Jag tar den med mig och lägger ut den vid tillfälle. Just nu är jag uppe på torpet där jag knappt får in en kommentar.
Lammöron har jag lite grann av här på torpet men om jag plockar av dem nu, hur förvarar jag dem sen?
Din krans var så jättefin.

Kram och tack
Maidi

Livet på Vestergård sa...

Grattis till awarden!
Så fin din krans blev.Så snyggt med lammöron.
Ha en skön helg! Kram Kicki

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Grattis till awarden den är du väl värd för du skriver så trevligt och bjuder på mycket inspiration.
Vilken krans den blev ju så fin!
Ha en skön helg
Annika

Lilla My sa...

Du är flitig som en myra med att sylt och saft samt att göra kransar. Den bästa tiden är nu när höstmörkret rullar in och man får pyssla och mysa med tända ljus.
Ha en skön helg
Lotta

♥Min Eden♥ sa...

Åh du är så duktig på handarbete och pyssel. Tack för tipset att använda torkat gräs till stommen, det är ju perfekt!

Huset på landet sa...

Vilken underbar krans du har gjort!
Hos oss hänger ingen krans för tillfället, men jag ska nog göra en snart också, kanske av rönnbär...
Nog är det lite vemodigt då hösten smyger sig in, men alla årstider har ju sin charm, så mycket härligt väntar på hösten också!

Ha en fin söndag!

Kram, Nicole

Livskrafter sa...

Vilken underbar humlebild:)

Hösten är underbar och jag älskar lugnet som infinner sig och läggersig som en skön slöja övertillvaron

Ha en fin söndag
Emma

Växthusmadam sa...

Finfint med dörrkransen med lammöron! Jag har också lammöronpysslat i sommar, det är rena terapin med alla ludna, snälla blad!!!
Bra tips att sno ihop kransstommen av gammalt gräs - tack för det!
Ha en skön söndag önskar Växthusmadam

Hanna sa...

Vacker krans du har gjort.
kram
Hanna

Angel.Pearls sa...

Den kransen blev riktigt fin! Grattis till awarden o ha en fin vecka//Eva