fredag 23 juli 2010

"Rosenbad"

Ack, ack, hur fort tiden rinner iväg! Knappt hinner man svälja frukosten innan dagens planer och små utflykter tar vid. Vi har en otroligt fin sommar och man bör förvisso ta till vara alla små stunder som kan ge guldkant på tillvaron.

Mina tre lediga dagar har varit fyllda med både det ena och det andra och naturligtvis när solen och värmen gassar på är det inte läge för inomhus göromål och givetvis har det har varit trevligare i solskenet. Nej, inte rensat ogräs, skördat mina örter (det blir ett senare inlägg), mmm...vilka dofter, lite shopping, fullt ös med vattenslangen och det vanliga måsten, diska, städa och feja, men det är inte de allra skojigaste man kan ägna tiden åt en skön sommardag.

Nu kan jag riktigt njuta av fredagsmyset när "duktig husmors" uppgiften är utförd. "Rosenbadet" står på bordet och väcker alla sinnen med en riktig färgchock. Här är alla mina ros-färger, utom två (vit och röd) som inte blommar i år, eftersom vintern var mycket hårdhänt med rosorna, är de långtifrån vad de brukar vara. De flesta är kanadensiska rosor.


Namn uppdatering.
Den blodröda rosen är: klängros Quadra. Den rosa dubbla i framkanten är tyvärr en felmärkt ros och därmed utan namn. Längst bak i "badet", en gammaldags buskros.


Rosa ros, främst i bild: Theres Bugnet. Blodröda till höger en rabattros, Europeana

Den orange och svagt ljusrosa rosorna är kanadensiska rabattrosor - inga namn.




Önskar er mina vänner ett riktigt skönt veckoslut med sol, bad och mycket nöje!

26 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Härligt vackra rosor!

Birgitta sa...

Vilken färgkavalkad av rosor. Så vackert. Jag har inte hunnit med bloggen alls senaste veckan. Men nu är jag tillbaka igen och skönt att bloggvännerna finns kvar. Jag älska dina fina trädgårdsbilder.
Önskar dej ett skönt veckoslut.
Kram Birgitta

♥Min Eden♥ sa...

Nej nu ska man inte vara rädd för att knipsa av en kvist och sätta i vas...vilket jag är...rädd för att förstöra helheten på busken...näpp dit me saxen och av med det största knippet med rosknoppar!!

Härliga rosor!!
Ha ett skönt fredagsmys!!!

Åsa! sa...

Så klokt att ta tillvara de vackra dagarna!
Vackra rosor trots den hårda vintern. Mina rosor är inte heller mycket för världen, får nog vara glad att de överlevde överhuvudtaget!

kajsastina sa...

De vackraste rosbilder jag sett på länge!
Min miniros på balkongen har nu 8 knoppar och blommar för andra gången!
Men så vattnar jag den noga.
Ha en skön helg!

Snäckskalsdalen. sa...

Det var riktigt, riktigt läckert! Det ser ut som en riktigt festklänning från något stort, elegant modehus!
Vad har du lagt rosorna i? Väldigt fint arrangerat!
Agneta kramar

Charlotte sa...

Vilket supertjusigt och inbjudande rosenbad... Där skulle man vilja sänka sin lekamen.... :-) Det är sååå fint att blanda massor av färger på rosorna så där....

ja usch vad vintern ställde till det för rosor och annat. Alla mina rosor (har i och för sig inte så många) frös ner helt i vinter......

ha det skönt i helgen Bea!

Kram kram
/Charlotte

Mammasblommor sa...

Så otroligt vackra rosbilder! Fantastiskt härliga färger! Kanadensiska rosor är så vackra och oftast mycket härdiga, jag blir mer och mer förtjust i dom! Det är så härligt att man kan plocka in vackra blommor och rosor för att få njuta av dom även inomhus!
Ha en skön helg!
Kram Margot

Annika Christensen sa...

Du har rosenbad och jag har lavendel bad. Imorgon blir min första lediga dag på semestern.
En liten kort sommar semester blir det i år och en lång till vintern.
Härliga dagar går så fort tycker jag.
Ha det fortsatt skönt i värmen
Kramisar
Annika

Lenas trädgård sa...

Väldigt vackra rosbilder, har sett, men inte köpt några kanadensiska rosor...så vackra!
Drakmyntan är väldigt vinterhärdig härnere i alla fall. Sprider sig lätt, men det gör inget, den är så fin.
ha det gott i sommarvärmen, bra att du njuter utomhus mesta ledig tiden. Tids nog hinner vi vara inne!
Lena

ormbunke sa...

Vad det måste dofta ljuvligt om ditt rosenbad. Fick inspiration att och gå ut och plocka några rosor. Tyvärr springer inte innesysslorna ifrån en men man behöver inte va så noga om dammkornen ligger i hörnen.Ha en bra fortsatt helg. Kram. Anita

Njut i din trädgård sa...

Jag är så kass på att plocka in rosor. Jag ska alltid iväg och tycker att det är så synd om jag ändå inte är hemma. Men en kväll som denna är det perfekt med en ros på tv-bordet. Jag springer ut direkt!

Tjopp tjolahej!

Inger sa...

Rosorna ser ut att ha det väldigt bra, skulle gärna vilja veta vad de heter. Har du någon bra rosenleverantör?
Önskar dig en skön helg!
Kram

Lilla My sa...

Här hos mig ska det vara lätt skötta rosor såna som klarar vintern utan att behöver pjoska med dom. Fast en ros får lite mera pjoskande och det är en honungs ros, är zon3 kanske. Få se om den blommar nåt i år.

Här var det kyligt i morrn +6 grader var det när jag gick till stallet en 6 tiden...men det var härligt att dra in frisk luft i lungorna.

Ha en bra dag
Lotta

karina sa...

Hejsan!
Japp den växer året runt i min gul-orange rabatt och tack för namnet. I år har jag tänkt när jag sett rabatterna att de har tagit sig bra på de här 4 åren jag har hållt på med dem. Men tänk när alla plantor blivit så frodiga och höga som det står på påsarna, då går damen på Öland och bara drar upp grässtrån och lite ogräs som växer över blomstren "ler". Har varit och köpt mig några clematisplantor att samplantera med de andra jag redan har för de har tagit sig dåligt. Fick en klätterväxt med också som de sa man skulle ta in vintertid, men nu bor jag i zon 1 och då tycker inte jag att den regeln gäller så jag testar den året runt. Lite äventyrlig måste man väl vara även i trädgården och just nu väntar jag på en paus i regnandet så jag kan flänga runt med spaden och plantera alla småplantorna i rabatterna. Vackra och frodiga rabatter du har och visst är det tjusigt med gamla ting att smycka och rosenbad, så vackert med alla färgerna. Ha det gott, Karina.

Hanna sa...

Så vackert.
Ha en bra fortsättning på helgen.
Kram
Hanna

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Hej Bea!
Du har så otroligt inspirerande bilder, man bara suckar och njuter:-) Vilken trädgård!
Du måste bo i min blogroll, du me!

Ha det så jättegott! Hillevi

Livskrafter sa...

När dagen doftar rosor är dagen som bäst...UNDERBART
kram
E

Blommiga Karin sa...

Vilka vackra färger på dina rosor. Vilket ögongodis!! ;) MVH Karin

India sa...

Vackra rosor, har tittat lite på Kanadensiska också för de ska vara så tåliga. Blev ännu mer inspirerad nu!

Jord under naglarna sa...

Härliga rosor!
Vinter gick hårt åt mot mina rosor också, men jag har i alla fall en som blommar och två som är på gång.

Sol hade vi igår och mycket nöje nästan hela tiden, men inget badande har det blivit i helgen.

Idag har jag tillbringat flera timmar i kyla och ösregn eftersom vi tänkte ropa in en kökssoffa på sommarauktion. Kallt och blött var det, men nöjda med vårat inköp nu i alla fall!

Lyckoslanten sa...

Du må vara en lycklig människa med alla dessa vackra rosor! Min lycka var total efter en vecka borta att komma hem till en blommande ros! Allt det goda till dig under veckan som kommer! ♥

AnnCharlotte sa...

åååh...jag sticker ner näsan i ditt rosenbad och känner hur gott det doftar ;))

Anni sa...

I Stockholm blev det minsann en regnig och mulen helg - mycket ovant efter den långa och torra värmen! Men välbehövligt!

Vilka fantastiskt vackra bilder du har i dina bloggar! Gillar allra mest de med fåglarna i holken i andra bloggen, men även dina rosor här!

Black Iris sa...

Vilka underbara rosor du har och det där du säger om vattenslangen får mig att tänka på vårt torp.
Här uppe i Jämtland har vi inga blommor alls eftersom vi bara är här ca 2 veckor per år men på torpet har väl det mesta torkat bort nu efter den här sommaren.
Håller tummarna för att alla mina fuchsior som står i krukor klarat sig.

Kram Maidi

Halina sa...

Härligt och inspirerande ROSA-inlägg :))
Mvh Halina