torsdag 8 juli 2010

Nu...

...blommar det så vackert och rikligt i en del av rabatterna. Om jag skulle välja en månad som är bäst för mig i trädgårdshänseende, valde jag sannolikt juli månad. Då är de flesta av mina sådder som vackrast och belöningen är alla blomsterfyllda krukor, rabatter och det ger verkligen en speciell känsla, att få strosa omkring och plocka med några vissnade blommor, känna, dofta och drömma sig bort från vardagen.

Nu ger trädgården lön för mödan, när man kan förundras över färger, former och den nya bekantskapen med en del sådder. Här är en titt i min lilla värld.


En grupp med krukor där basen var tänkt Törnrosas kjortel (som är sen i år) och klätterstödet är sammanfogat med pinnar i olika riktningar. Månne det håller för hårda vindar? Får kanske en bättre bild av pinnarna när Törnrosa har vuxit till sig!

Årets annueller går de flesta i vitt och blått och Sommarflox är alltid ett säkert val. Blommar


långt in på hösten och bjuder på en tät blomsterprakt.


Nu är planteringshörnan fylld med allehanda växter som är på minutiös bevakning av vatten tillförsel eftersom nedklippta buxbom sticklingar inte skall torka och några nya Basilika krukor, Lavendeln har grott fint och inte minst, en Penstemon kruka håller på att spira som jag vårdat troget sedan fjortonde mars! Nu gror den, fröna som jag fått av en bloggvän och jag sänder tusen Tack! Är riktigt mallig över den odlarglädjen, för det har varit ett visst passande med kyla och sen in i värmen osv. Lycka!


Nu, blommar även Tagetes Linné (även den av samma bloggvän)så vackert ihop med limegrön Rävsvans.


Den Asiatiska kålen som jag sådde i förhoppning att få smaka på spröda och krispiga blad till hösten blev ett fiasko. Jag har äntligen förstått vidden av jordloppans leverne och den skall inte få mig att ge upp kampen om vissa odlingar som den verkar gilla. Till ett nytt år skall aska och fiberduk skrämma den glupska insekt. Skam den som ger sig, nya sådder ligger under fastspända fiberdukar, testar om det går att råda bot på eländet mera i år.


Får jag till slut fresta er kära vänner med en skål med smultron, mmm...det var jättegott att sitta ute på havet idag och äta smultron med en smekande sommarbris i håret. Härlig dag!

Må gott och fånga stunderna!

27 kommentarer:

bea sa...

sukk for en prakt!! likte de blå.. men søren heller så irriterende når insekter spiser opp avlingen!! tro om det er slike jeg har her også.. mange av plantene mister jo alt av bladverk.. helt oppspist men jeg ser ingen insekter på bladene..

den basilikumdrikken under her høres fristenede ut.. når jeg er ferdig med rundvasken skal jeg prøve den:))

ha en fortsatt deilig sommer og takk for kommentaren :)

klem fra mæ i Danmark

Lyckoslanten sa...

Oj så vackert i din trädgård och du är verkligen värd belöningen efter allt jobb! Nu när snöbollsbuskar och lupiner har blommat färdigt är det inte vackert däromkring hos mig!
Mmm... smultron! Ja, du frestas!
Ha en riktigt skön helg! ♥

Njut i din trädgård sa...

Nu är det helt ljuvligt jag håller med. Men hos dig är det nog lite extra special!! Wow vilka bilder!

Men vet du vad jag fick lust till att sätta igång igen. Har liksom precis lagt ifrån mig spaden och går och klipper och pysslar. Tänkte att jag inte ska gräva nåt mer denna månad. Men jag blev så sugen att ta buxbomssticklingar som du!!! vi får se...

Lilla My sa...

Håller med dig att trädgården är som vackrast i juli månad. Här håller riddarsporrarna på att slå ut i blom, dom är så fina tills det kommer nån regnskur och stjälper dom.

Ha det bra
Lotta

Lena/isis sa...

Nej, jag har köpt färdiga plantor. Det borde ju finnas att köpa frön. Fint att plantera i en båt /eka eller ser jag helt galet. Visst är det väl det på den första bilden?? Gott med smultron. Tyvärr är inte våra så goda. Ha en trevlig helg. Kram

Mia sa...

Åhh så mycket härlig sommarinspiration... smultron, jo tack! När jag plockar dem här hinner de aldrig landa i någon skål... hihi

Trevlig helg!
Kram Mia

Kalo sa...

Så vackert du har det och så somrig. Här plockades det smultron igår, härligt!
Karin

STENLYCKA sa...

Hej!
Förstår att du njuter av allt ditt arbete.Måste vara spännande varje år att se vad det blir av allt du sår och sätter. Ljuvligt vacker är din trädgård nu det kan jag se på dina bilder.
Nu får du njuta och ha det så skön.
Idag skiner solen igen på oss. Var lite mulet igår, passade bra för mig för jag behövde skrämde lite på alla dammråttor men jag tror många sprang och gömde sig under soffan.Ja..ja får kolla lite ordentligare en annan gång....
I dag är det trädgården som skall få en uppfräschning.
Ha det nu så skönt!!!
Raina

gittan sa...

Åh, så fint Bea! Kan vi stoppa tiden för en stund nu så att allt härligt varar lite längre? Idag ska jag försöka hitta en sommarpresent till maken min, en hängmatta på ställning (våra träd är fortfarande för små) det tycker jag han borde ha under Valnötsträdet. Där ska jag sen tvinga honom att ligga och koppla av de första semesterdagarna (han har haft en stressig tid och behöver gå ner i varv) Om jag mutar honom med en kall dansk pilsner så borde det ju inte vara något åroblem att få honom att ligga kvar "skrattar" HA en härlig helg / kram

Anelias hantverk sa...

Så härlig trädgård du har, nu när den är som allra bäst! Så duktig du är på blommor jag vet ingenting om sådana varken namn eller skötsel så jag beundrar verkligen de som kan. Tack för hjälpen med namn på mina vilda! Frågade flera på ort och ställe men ingen visste eller kom ihåg vad de hette.
Ha en skön dag!

Halina sa...

Härligt och somrigt inlägg...
Det är alltid sååå givande att besöka Dig...
Fina bilder på blomster och så mumsiga smultron :))
Ha en skön helg
Halina

Skoogstrollet sa...

Ja du, visst är det härligt att njuta av alla andras bilder och självklart tittar jag in när du har nya inlägg.

Vad den oranga blomman heter har jag ingen aning om. Jag googlade på kattfot som du föreslog, men de bilder jag fick upp visade mest rosa till vita blommor, men det kan ju vara en förädlad trädgårdsvariant kanske. Vi får se om jag får någon mer kommentar om den. Ännu har jag bara en bok som heter Sommarblommor. Så småningom får jag nog skaffa någon där det går att slå upp perenner eller det kanske är floran jag behöver. På andra ställen har vi ju gott om fibblor och kråkvicker där gräset får växa lite, så det är svårt att veta om den är odlad eller vild sedan tidigare.

Mammasblommor sa...

Verkligen en ljuvlig tid nu, med allt underbart vackert som blommar! Visst är det väl en gammal båt du har planterat i, på första bilden?? Det ser otroligt härligt ut!
Smultron...mmm...ljuvligt gott!
Ha det skönt i sommarvärmen!
Kram Margot

Ruben sa...

Vilket överdåd av blommor! Fantastiskt vackert i din trädgård!
Den blåa sommarfloxen - wunderschön!!!
Ha det gott!
/Ruben

Britt sa...

Vilken fin tagetes blomma//Britt

Mimi sa...

Sommarfloxen blev jag väldigt förtjust i. Den ska jag nog försöka mig på i nästa år. Vackra rabatter i din trädgård. Hälsn mimi

Inger sa...

Visst är det en fröjd att få lön för mödan och kunna njuta av alla blomster och inte längre behöva vara rädd för frostnätter. Juli är en toppenmånad, borde vara förbjudet att arbeta. Fint har du det:)
Ha det gott i värmen!

Charlotte sa...

Jaaaa, juli är en slags 'skördemånad' för all tid man lagt ner i växthuset med sina sådder..... Underbart att gå runt och njuta av allt som blommar. Usch med jordloppor, det tror jag inte jag haft någon gång. Just nu är det små gröna maskar som smaskar i sig diverse hos mig... inte kul alls. De där smultronen såg verkligen solvarma och goda ut..... Härlig trädgård du har Bea!

Kramar Charlotte

Mies Balkong sa...

Oj vilket pyssel du har haft med din planteringshörna. Sann odlarglädje!

Härlig smultronbild, mums! =)
/Marie

♥Min Eden♥ sa...

Ja Bea det är hääälit nu!! Javisst va kul att få dela med sig av frön åt bloggvänner, det ger sååå mycket! Ha det gött götti gött!

Jord under naglarna sa...

Så vackert!

Årets första smultron plockade jag idag, det är lyx att kunna nypa sig några smultron när man går förbi.

Må så gott!

Annika Christensen sa...

Ja nu är det fin och härligt!
Hur har jag kunnat glömma bort att ha sommarflox??
Tack för tipset.
Ha det fortsatt gott
annika

Black Iris sa...

Du skriver så mjukt och gott om alla dina fina växter. Det är härligt.
Visst har vi en underbar tid just nu och idag har vi fått några rejäla regnskurar som lättade upp både i luften och på marken.
Vi har också en hel del angrepp av olika slag på en del växter. Det är inte klokt vad mycket ohyra det egentligen finns.
Ha det så bra i sommarvärmen

Maidi

AnnA sa...

Mmm! Vilka goda smultron, Bea!
Och tagetesen är ju en riktig läckerbit!
Ja, tagetes är en bra blomma, hatad&ratad, men den småblommiga eller randiga eller franska...Ja det är godingar i min smak!
Ha en skön vecka!
Och NJUUUT i din trädgård - det ska jag göra...
hälsn
AnnA

Rosor och ruiner sa...

Ja, nu får man fånga stunderna! Själv föredrar jag nog juni, då allt ännu är lite fräschare/grönare, men visst, juli är också fint, allt är ju uppväxt och rabatterna är välfyllda!

Livskrafter sa...

Ja nu är det sannerligen vackert så att man nästan blir tårögd. Fast jag kan nog tycka att alla årstider och perioder har sitt eget lilla vackra på sitt sätt
kram'Emma

Karin / Livsluft sa...

Hej goa Bea!
Tack för dina rara kommentarer hos mig! Är det bra med dig annars?Det är såå längesedan jag varit in hos dig, och det är jag uppriktigt ledsen för.Orken har inte funnits till att vara på bloggen överhuvudtaget, mer än att slänga in ett inlägg då och då. Sorgligt men vad gör man? Jag hoppas jag snart orkar vara här lite mer.Den kraftiga järnbristen ihop med B-12-brist, folsyrebrist mm har fullständigt däckat mig. Inget har blivit gjort i trädgården heller, och den gapar tomt mot mig förutom några plantor som vuxit till sig sedan förra året då vi planterade dem. Så nu ska jag åtminstone göra ett ryck och plantera lavendel och några klätterrosor, har jag bestämt. Något litet måste den gå framåt i alla fall.:-)Så jag ska ut och leta.
Detär ljuvligt att sommaren kom till slut, även här i Helsingborg för vi har haft det skruttigt med vädret hela våren och hela juni, så nu är jag och många med mig glada kan du tro. 23 grader i havet och ljumma vindar gör gott för både kropp och själ.
Hoppas du haft det fint och har kunnat njuta av sol, värme och ledighet.Det ser alldeles ljuvligt ut i din trädgård.Finns blå sommarflox, det visste jag inte.Kanske blandar jag ihop det med höstfloxen?
Ha nu en riktigt god fortsättning på sommaren, fina du! Tänker på dig allt som oftast.
Stor kram från mig!/Karin