söndag 18 juli 2010

I morgon....

... ord som de flesta använder för att göra någonting lite senare, kanske i morgon!? Nej, det blev ingenting av det påtänkta den dagen heller, det får bli en annan dag. En dag när det faller ett stilla sommarregn som vattnar mina rabatter så varsamt, utan den kalla strålen från vattenslangen. Rensningen av rabatterna får också bli en annan dag, när molnen skymmer solen och gör kanske livet med trädgårdshandskar på händerna en lite humanare tillvaro, det är ändå bäst att jag slopar hela tanken på alla måsten som skjuts upp till "i morgon" och njuter av vädret och sommaren som är som ljuvligast just nu.
Ingen semester inom räckhåll ännu för min del och jag får lov att fånga varje minut som går för att betrakta, njuta, dofta, känna och beundra mina blomster i många olika färger. Detta är om något, lön för mödan! Vill ni ta en titt hur det blev? Varsågoda!

Entrérabatten

Till höger om ovannämnda rabatt.

Från en annan vinkel.


En del av plank-rabatten.

Gavelrabatten är lång och svår fotograferad, så jag bjuder på det bästa ur den för tillfället - Krolliljorna som är fantastiskt vackra i år.

Mittemot en rabatt som är under uppbyggnad i purpur och har mest skador efter vinterns hårda framfart. Denna färgton är min favorit för tillfället, silver och mörkbladigt.


Gillar min nya sötnos, Rosenkragen (perenn) som jag sådde i våras och nu visar den första färg och passar så väl tillsammans med purpur-tanken.

Stenrabatten (från ena sidan) är ett enda fluff av olika Nejlikor, Spetsmössa, Klätterros och inte minst mina kära Silverax som nu har feta knoppar och hoppas att de även i år hinner blomma lika ljuvligt som senaste höst!


Brinnande kärlek ligger tryggt omslingrat av de mörk-bladiga Silveraxet, ett vackert par ihop!


Alla mina amplar bjuder på den ljuvaste pastellfärg i år, en söt kompott!


Det var en liten inblick av min blomstervärld.

Vilka planer ni än har för i morgon, ha en underbar dag!

Kramen

26 kommentarer:

gittan sa...

Det är så vackert hos dig Bea! Och så duktig du är på att hålla dig till färgtemana i planeringarna, det fixar då inte jag =P Morgondagen blir en dag fylld av avkoppling (som de flesta dagar här just nu) "Imorgon" är en annan dag och den tänker vi inte ens på - maken har ju semester. Då lever vi för dagen, gör det vi känner för och struntar i alla måsten. Han som jobbat alldeles förmycket (i mina ögon) fick en hängmatta i present av mig för att slappa i så mycket det bara går. Det ska va gött att leva! Ha det gott vännen / kram gittan

Hanna sa...

Fina trädgårdsbilder.
Kram
Hanna

Maria Berg sa...

Krolliljorna - här hann liljbaggen ta en stor del av den men några fina blommor fick jag allt.

Tre år det är sin tid- härlig med alla nya vänner man hunnit träffa både här och sedan några i riktiga livet, hoppas en dag att vi får ses.
Smultron skål och precis som du säger försöker jag njta av nuet vilket är svårt ibland. Kram MB

Gudrun sa...

Hej vännen!
Vilken härlig tid vi har, kan man njuta ihjäl sig? tror inte det men det tar tid att njuta och fånga stunderna. Jag tar massor av kort, rabatterna förändras ju så fort.
Jättefina bilder och härliga färger,så härligt med krolliljor, jag önskar mig massor men har bara någon som säkert dröjer flera år innan den kommer med vackra blommor.
Ha en fortsatt fin sommar och en härlig semester när den kommer.
Kram från mig.

bean emäntä - bea's sa...

Oj så mycket fint du har gjort! Då kan man väl unna sig lyxet med ordet imorgon...? Njut av din vackra trädgård!

Charlotte sa...

Njuta varje stund, varje dag känns viktigt nu. Vill insupa varje sekund av värme och sol.... Vill ha mer!

Såå fina rabatter du har...... Det är helt underbart att gå omkring och titta, lukta, känna och kanske klippa sig en bukett att ta in.....

Kram Charlotte

Hantverkarglädje sa...

Nog bör du vekligen hinna njuta också för din trädgård måste ju vara helt underbar. Trädgårdsjobb ger ju också en njutning. Trevligt att få en inblick i något så vackert.

Madame C sa...

Vilka underbara bilder och färgkombinationer. Vilken rikedom!

Visst måste vi njuta nu! Underbart är kort och denna sommar som skänkte så mycket sommarvärme - vill aldrig att den ska ta slut...

Underbart är kort så njut, njut!
Ha det sommargott,
Charlotta

Mammasblommor sa...

Men åhh, så vackert det blommar i dina rabatter! Så många ljuvliga blommor, krolliljorna är fantastiskt fina!
Det är verkligen en härlig tid nu att få njuta av allt det vackra! Under semestern lägger jag bort alla måsten och vi gör det vi tycker är kul för dagen, så skönt att få leva så ibland! Jag njuter enormt mycket av sommaren och att få vara ledig!
Ha det gott!
Kram Margot

AnnA sa...

Natti Bea!
Underbara rabatter, och mer tuktat än hemma i min vilda trädgård...Men jag fångar också olika ögonblick, och så får det bli som det blir.
Numera har jag semester -SKÖNT!
ha det!
hälsn
AnnA

Annika Christensen sa...

Vad mycket fint du bjuder på.
Jag har verkigen njutit av denna dag. Hemma och ledig en hel dag är underbart.
Vad mycket man hinner när man är ledig...
Har jag tur får jag en dag till.
Det blir till att ta långledigt till hösten.
Ha det gott
Annika

Annika Christensen sa...

Glömde kramen.

Kram
Annika

Lyckoslanten sa...

Vilken tur att du kan dela med dig av detta virtuellt! Man borde ordna exkursioner till ditt blomsterparadis! Men jag förstår att du vill ha lugn och ro där, njuta som Ferdinand, lukta på blommorna. Förstår inte hur du hinner med detta!
Ha en skön vecka bland dina blomster! ♥

Ölandsvindar sa...

Ojojoj! Här sitter jag med min brungula "gräsmatta" och bara suckar över alla dina jättefina rabatter.Men nu har vi fått 23 mm regn så det kanske börjar grönska ett och annat strå.
Kram
Kerstin

Mia sa...

Men jisses vad det blommar hos dig! Jag blir alldeles överväldigad och bara önskar att mina rabatter var lika färgglada.

Här har det fortfarande inte regnat och det börjar verkligen bli kris i trädgården. Vattnade i alla fall en stund igår och redan idag ser jag hur allting riktigt reser sig igen. Räknar ändå inte med någon jätteblomning i denna torkan.

Ha en härlig sommarvecka!
Kram Mia

Mimi sa...

Tack för din fina snälla kommentar! Jag tror jag klarar mig just nu, men lägger ditt erbjudande om lite professionella råd om hjälp bakom örat för svårare stunder. Jag är väl medveten om att det kommer att bli bara värre.
Dina rabatter är så otroligt vackra. Det där med att få allting så ordentligt och välplanerat är jag usel på. Jag tror alltid att nu går det att plantera galet, inte växer det sig så stort, och alltid gör det det och någonting finns där bakom och får inte ljus. Så till slut är allt en enda stor djungel som man får skära sig igenom med sekatör! Jag var just och skar ner halva hallonrabatten, för att dagliljorna alls skulle synas! Ha det gott!! (Och tack ännu en gång för omtanken) Hälsn Mimi

Fotobloggen 2010 sa...

vilken härlig blomstervärld du har omkring dig! Du har så rätt beträffande morgondagen, dels skall man inte skjuta upp allt till sedan, imorgon eller annat , utan passa på här och nu och dels skippa all krav, dammtussarna finsn kvar likväl som ogräset och det kan vänta.

Carpe Diem!

Anelias hantverk sa...

Jag säger då bara det...UNDERBAR TRÄDGÅRD!

Ninne sa...

JAg har inte ord!! DU har dem o förmedlar dem såväl som dina bilder. JAg bara njuter o önskar att du själv också får massor m tid att vara bland dina underbara blomhav.
Kroll liljan blev jag bara sååå avis på
Alla måsten har jag glömt o gömt, men visst behöver man bli påmind!
Tack för ord o bild
STORA KRAMEN
Ninne

Snäckskalsdalen. sa...

Så sant, så sant - du har satt ord till tankarna, så man är med precis!
Underbara blommor! Visst är det för ljuvligt denna tid.
Cichorium intybus L, så heter cikoria å latin så ettdera borde gå att söka på i frökatalogerna.
Din blogg är sååå fin!
Agneta kramar

Åsa! sa...

Så klokt du skriver Bea!
Maffiga riddarsporrar, mina har jag klippt ner idag, hoppas på en andra blomning!
Kram

Rosor och ruiner sa...

Vilka fina rabatter du har, vilken grönska! Klart du skall njuta av det, och inte göra en massa måsten.
"Gör ingenting i dag som du inte kan skjuta upp till morgondagen.." ;o)

Inger sa...

Tack för titt hos dig, la särskilt märke till ditt stöd för riddarsporrarna, funkar det bra? Ett ständigt bekymmer hur och när man ska binda upp dem.
Ha det gott!
Hoppas det blir lite bra semesterväder kvar till dig sen.

Lilla My sa...

Så vackert du har i din trädgård.
Har du nåt bra tips på stöd åt riddarsporrar? Jag gillar dom och har måååånga men när regnet kommer eller det blåser då ligger dom, trist!
Vi fortsätter njuta av trädgården.
Vi hörs
Lotta

Beatrice sa...

Hej Bea!

Hoppas allt är bra med dig! :-)

Vilka underbara rabatter du har därhemma och vilka fantastiska sommarbilder du bjuder på! Dem ska jag njuta av en stund till :-).

Många kramar till dig
Beatrice

Black Iris sa...

Vilka härliga rabatter du har och så välskötta. Verkligen imponerad.

Maidi