tisdag 6 juli 2010

Får jag bjuda...

... på något läskande i sommarvärmen? Några jobbar, andra har semester, men det hindrar inte att göra vardagen till en fest, med en svalkande dryck.

Varsågoda, smaka och njut!





Basilikadrink

Stöt blad från 1 basilikakruka i mortel med 2 msk strösocker. Det får inte bli alltför mosigt.
Blanda med 1 l äppeljuice, den gröna saften från silade basilikabladen. Fyll på med 1 l fruktsoda och is. Blandas i en stor kanna.

Mitt tips: Byt ut fruktsodan mot kolsyrat vatten och pressad citronsaft.


När solen står högt på himlen och värmen håller greppet, är det gott att få dra sig tillbaka med den trevlig bok eller tidning som omväxling till att rensa ogräs i rabatterna, för hur det än är, växer det oförtrutet. Därtill skall det vattnas och rotblötan är välbehövlig för att ge växtkraft till sommarblomstren.

Den allra första solvarma jordgubben...mums!



Må gott mina vänner och njut av sommarvärmen!

18 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Oj, jag älksar basilika så det låter jätte gått!!!

AnnCharlotte sa...

Mmmm...låter gott...det är ju inte bara växterna som behöver släcka törsten.
Jag vattnar mycket nu men jag klagar inte utan njuter av den härliga sommaren ;)

Anelias hantverk sa...

Åååå så gott i sommarvärmen som vi nu har fått!
Njut av fina dagar!

Birgitta sa...

Hej vännen! Låter riktigt läskande. Kan behövas i sommarvärmen. Förstår att både du och växterna behöver vätska.
Önskar dej en fortsatt skön vecka.
Kram Birgitta

Mammasblommor sa...

Det låter jättegott! Härligt med något som är läskande nu i värmen!
Både vi och växterna behöver mycket vätska dom här varma dagarna!
Ha det riktigt skönt och gott!
Kram Margot

Ruben sa...

Hallå där!!! Den där jordgubben skulle ju jag ha!!!
Ska prova din basilikadryck vid tillfälle. Trots att jag gillar basilika, låter det inte som det skulle bli jättegott precis. Men, det blir det nog, eftersom du rekommenderar drycken. Återkommer med omdöme när jag smakat. ;-)
Ha det gott!
/Ruben

Charlotte sa...

Det där låter väldigt intressant - har aldrig druckit 'basilika' förut även om jag ätit basilika i alla andra möjliga former..... Läskande drycker behöver man verkligen i massor nu. Värmen är härlig.... men törstig blir man.....

Du undrade över hur jag hinner med allt i trädgården. Den är ca 2000 kvm, och ibland hinner jag och ibland inte. Knepet är att inte hetsa upp sig om man inte hinner..... Men det är klart, jag åker helst inte bort på våren och sommaren. Har inga problem att roa mig med allt man kan göra och njuta av hemmavid i trädgårdeni

Ha det strålande!
Kram Charlotte

Inger sa...

Ja tack, gärna nåt gott att dricka i värmen. Idag hade vi 23-25 grader och det kändes kallt:) Jag trivs med värmen så länge jag får vara ledig.
Ha det gott!

Lyckoslanten sa...

Tack för den goda drinken! Ja nu ska både vi och växterna ha mycket vätska! Det blir aningen tungt att hålla igång i solen. Min dag har gått åt till städning och matlagning inomhus, så i morgon vill jag ha en dag i solen!
Ha det gott du med en bok i skuggan emellanåt! ♥

Mimi sa...

Måste låta min basilika växa ännu, får väl hålla mig till kallt vatten så länge. Jag har också fått smaka min första jordgubbe redan! Visst är de egenodlade godast!! Hälsn Mimi

gittan sa...

haha.. jag håller med Ruben, det låter inte jättegott att dricka basilika. Men jag är väldigt förtjust i basilika i maten så varför inte =) Du hade ju inte rekommenderat drycken om den inte vore god (hoppas jag) Jag njuter verkligen av värmen och går mina kvällsrundor med vattenkannorna utan att klaga. Fast det ska erkännas att det känns lite onödigt att fylla vattentunnorna vid växthuset med slangen varje morgon, det kunde ju fått regna lite lagom nattetid "ler" Jag vattnar ut 200 liter ur tunnorna varje kväll till mina krukor i och utanför växthuset, en skön kvälls-avkoppling efter en dag i trädgården tycker jag. Ha det gott / kram gittan

•lotta på solrum• sa...

verkar ju underbart gott!

Maria i Sennan sa...

Den bästa tid e nu..och så blommar flädern..ha det..Maria

karina sa...

Hejsan!
Ja, nog går det åt massor att dricka i den här värmen så ditt tips ska komma till användning. Skulle väldigt gärna se en mörkblå himmel med massor med regnmoln över min trädgård, minst 2 dygn för det behövs. Flera av mina sådder visade sig vara fel färg för just den rabatten, men man har väl beställt nya fröer "ler". Någongång ska det väl bli rätt färg i rätt rabatt och framför allt det rosa violkungsljuset som just nu lyser knallgult emot mig "ler". Ha det gott, Karina.

haspet sa...

Det låter himla gott och svalkande. Det är ju inte bara våra växter som trånar efter vatten, vi behöver ju också svalka oss emellan varven. Hoppas du har det gott och njuter i fulla drag av den härliga sommaren.// Peter

Kalo sa...

Så smarrigt och läskande!
Karin

Åsa! sa...

Det där lät svalkande och gott, precis vad jag behöver just nu!

Snäckskalsdalen. sa...

Tack för recept på god drink! Sådana kan man alltid behöva. Jag menar både recept och drinkar....
Vilken allium du hade i ett tidigare inlägg, det vackraste i alliumväg jag sett!
Agneta kramar