torsdag 1 juli 2010

Droppar

Dagen är slut och jag får äntligen pusta ut och andas frisk härlig sommarluft ett par andetag och styra vägen hem. Det är halvmulet och plötsligt tornar molnen upp sig på himlen och färgar den alldeles mörkblå, precis åt mitt håll. Nej, inte mera droppar idag, tack det räcker! Men tyvärr, efter ett tag spöregnar det, stora tunga droppar som kommer i mängder och vägen är nästan som en flod, det rinner åt alla håll. Vägen hem ger mig lite "dropp-tankar" som jag gärna delar med mig av.

Med tanke på min bloggrubrik, kom daggdroppen till av den anledningen, att mina rader, tankar, nedskrivna ord, här på detta forum är egentligen som en droppe i havet bland alla tusentals skribenter, en droppe av impulser, en glimt av mitt liv, engagemang för trädgården och växterna som ger mig livgivande droppar, pyssel och skapande som t o m kan ge en dusch av inspiration om tiden medger. Droppar som jag förmedlar på mitt sätt, med mina formuleringar, präglar mina små droppar med solvarma tankar och förhoppningsvis med något som ger lite nöje i den stunden mina vänner tittar in.

Även efter ett regn, ger mig dropparna i trädgården en sällsam upplevelse, när molnen skingras och solen spricker fram ur molnen. Droppar som hänger kvar på blommor och blad är fascinerande att betrakta, solglitter i regnbågens alla färger, klänger sig fast ett par ögonblick för att uppslukas av solens varma strålar eller i ett lätt vindspel försvinna i intet.

Mitt allra första inköp till min trädgård blev denna Pion, således en mångårig kamrat i vått och torrt.


Så vackert formade droppar och dessutom viktiga droppar för allt liv.



Livgivande droppar som ger tillväxt och alla mår bra utav.

Tänk om det inte fanns droppar - ett torrt liv!


Genom alla rara kommentarer som droppar in på min sida, blir jag alldeles rörd av vänligheten. Tusen tack!

Kram!

23 kommentarer:

Inger sa...

Droppar är vackra, liksom dina texter och bilder är fulla av njutning.
Ha det gott!

AnnCharlotte sa...

Tänk att vi droppar möts i ett hav av bloggare....
Ärligt talat så skulle det inte göra ont med en skur eller två här hos mig ;)

STENLYCKA sa...

Jag tänk vad viktigt det är med droppar.Här hos oss är har det varit varmt ett längre tag och inga droppar alls. Så jag och trädgårdsslangen får ligga i .... från den ena rabatten till den andra. Men jag skall väl inte klaga, snart får jag vara inomhus och dra dammsugarslagen istället.Då fördrar jag att vara ute och njuta av min trädgård medan jag vattnar.Istället för att ta bort damråttor.
Önskar att du får lite sommarvärme och sol hos dig!
Kram och ha det bästa från en som går på semester imorgon!!!
Raina

Sköna o Gröna Ting sa...

Bea Bea, så vackert du skriver och du kan tro att jag inser det viktiga med "dropparna" efter ditt underbara sätt att beskriva deras viktiga roll för oss alla här i livet:)
Vilket härligt avslut på denna dagen Bea, nu är det dags för mig att hoppas i bingen efter en slitsam dag i trädgården.
Slitsam men kul.....

Hoppas du får en UNDERBAR helg.
Kram till dig
Marianne

Lilla My sa...

Här kom det också regnskurar och mycket men nu i morrn lyser solen. Fick ni åskväder också kanske? Här mullrade det lite och blixtrader några gånger men det var inte direkt här över.
Kram Lotta

Ruben sa...

Vad härligt att läsa allt positivt du skriver om droppar! Du har ett sådant öga för små detaljer! Digitalisen ser lite "snörvlig" ut, men det beror nog mer på växtsättet än på dropparna, den är säkert glad för lite fukt på läppen!! ;-)
Ha det gott!
/Ruben

Lyckoslanten sa...

Ditt bloggnamn kan ha många betydelser och en droppe av tankar för varje dag. Så fint du fångade dropparna på blommorna där, speciellt den vackra pionen. Jag gillar alla dina "droppar"!
Får se om det kommer några droppar från ovan idag! Ha det gott! ♥

Anelias hantverk sa...

Vackra droppar du fångat i ord och bild!
Ha en droppfri dag från ovan!

Lena/isis sa...

Tycker så mycket om dina vackra bilder. Och du skriver som en poet. Duktig du är.....Underbart med droppar på blommor. Namnfixerad som jag är så undrar jag ju vad pionen heter :-) Kram

Mimi sa...

Härligt droppinlägg! Vackert skrivet och så gudasköna bilder. Önskar jag fotograferade lika fint som du! Hälsn Mimi

Gunilla sa...

Ett livgivande droppinlägg så fint du skriver.
Här har det bara regnat 5 mm under hela veckan så det är lite torrt. Men det är ju sol och värme som vi vill ha så jag får inte klaga men om det regnar på nätterna vore det inte så dumt.

Ha en fin sommar
Kramen/Gunilla

ormbunke sa...

Visst måste vi alla ha droppar stora som små för att kunna leva. Jättefina droppbilder. Ha en skön helg önskar Anita.

Märta sa...

Vackra droppbilder,du har så rätt i att livet skulle vara torrt utan droppar.
Önskar dig ett soligt veckoslut!
Kram!
Märta

Mammasblommor sa...

Underbart vackra bilder och så fint skrivet! Droppar är livsnödvändiga!
Otroligt vacker pion!
Ha det gott!
Kram Margot

Britt sa...

Vi skulle också behöva droppar men jag hoppas att det väntar till vedckan helgen vill jag ha varm och solig//Britt

Cyrene M Waern sa...

Vilka vackra bilder som vanligt! Droppar på växter är otroligt inspirerande att fotografera, de låter fantasin skena iväg med en...
Ha en skön helg!
/Cyrene

Charlotte sa...

Vad vackert du skriver om de livgivande dropparna....
Tur att de finns - för ett torrt liv vill man ju inte ha..... :-)

Ha det sommargott!
Kram Charlotte

Charlotte sa...

Vad vackert du skriver om de livgivande dropparna....
Tur att de finns - för ett torrt liv vill man ju inte ha..... :-)

Ha det sommargott!
Kram Charlotte

Åsa! sa...

Och jag älskar dina "droppande" inlägg Bea!
Hoppas du får en riktigt fin helg.

Hantverkarglädje sa...

Visst är vi enormt beroende av dessa ibland sköna vattendroppar. Jag skriver sköna för det är dom ju på dina bilder, tagna som av en skicklig fotograf men det är du ju också. Nu har vi allt gott med regnet och nu sist med den sköna värmen.

Kalo sa...

Gillar dina vackra, vackra bilder!
Karin

Hanna sa...

Ha en fortsatt bra sommarkväll!
Kram
Hanna

Nette Cecilia sa...

Härliga bilder!Nette