fredag 11 juni 2010

Trevligt veckoslut!

Solen lyser och det är sommarkänsla i luften även denna morgon. Vågar jag månne tro att vi slipper kalla nätter framöver? Hoppas på det i varje fall, för nu är snart mina sommarblommor utplanterade och alla brickorna, krukorna och diverse tillbehör är prydligt undanstädade.

Finns det något som påminner om sommar, mera än syrendoften?



Jo, naturligtvis jordgubbar! Kunde inte låta bli att göra årets första smakupplevelse igår. Mmm... så gott!




Jag badar formligen i blomster och njuter likt Makaonfjärilen i Mossfloxen.



Allt är så vackert och skirt som Spetsmössan med sina små ljuvliga blommor på vacker spira.



Den ena sådden efter den andra visar färg och i detta fall en Sommarklätt. En vacker blomma, men kunde ha såtts lite senare än vad jag gjorde. Nu får den fungera som ampelväxt med de vackra silverfärgade bladen.



En överraskning, att min favorit fuchsia har överlevt vintern! Blue angel som har den vackraste "sommarkjolen" av dom alla.



Nu blir det veckosluts jobb för min del och hoppas ni mina vänner får en avkopplande och skön helg.

Kramen

30 kommentarer:

Gudrun sa...

Visst är det härligt när det finns massor av blommor. När vi får känna dofterna och njuta av allt det vackra.
Fina bilder och jordgubbar det blev jag sugen på.
Önskar dig en fin helg (på jobbet?)
Kram

Med fingrarna i (j)orden sa...

Blue Angel var ju en fanstasiskt vacker fuchsia. Grattis till den lyckade övervintringen!
Eva

Maleviks Rosenträdgård sa...

Här var det somrigt.....härliga bilder :)
Håkan

♥Min Eden♥ sa...

Javisst har vi ändå haft bra väder, jag är nöjd såhär långt, och tänkt..inte en enda frostnatt, i allafall inte hos mig. Härligt...det enda är att jag är sååå förkyld. Ha det bra, även om du ska jobba!
/Nina

Inger sa...

Spetsmössan är verkligen söt, min står väldigt trångt bland andra perenner. Grattis till fuchsia som redan blommar, kommer att dröja tills mina är i blom, gillar också de blå-vita mycket. Hos mig öser regnet ner idag, längesen sist.
Ha det gott, du blir kanske ledig efter helgen.
Kram Inger

Mia sa...

Härliga tider är vi i nu. Jag har blivit som besatt av jordgubbar, vräkt i mig en liter om dagen sedan förra veckan... hihi

Din fuchsia, helt fantastisk. Jag gillar egentligen inte blommor som är kinkiga som ska vinterförvaras och daltas med men den var verkligen vacker, förstår varför du tycker den är favorit. :)

Trevlig helg!

Kram Mia

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej Bea, vad fint och sommrigt det ser ut hos dig, här regnar och blåser sommaren bort ;O)
Men jag trivs ändå med all vatten ovanifrån. Ha en underbar helg, Petra B.

Lyckoslanten sa...

Så otroligt vackert! Du borde göra en bok! Mossfloxen är ovanligt vacker denna försommar! Ja, vilken vacker kjol den har Blue angel! Vädret är inte helt fel när det gäller jobb denna helg! trevligt veckoslut till dig med! ♥

ormbunke sa...

Mums för gom och ögon. Du får gärna skicka ner lite sol och värme hit.
Tur att jag hade blomman för dagen i uterummet annars hade den nog blåst sönder.Blue Angeln var jättesöt. Tyvärr så far mina fuchsior illa nu i regnet.
Ha en bra helg trots jobb. Kram. Anita

Mammasblommor sa...

Härliga somriga bilder! Här har vi regn, blåst och allmänt busväder, inget som lockar till utomhusliv! Men regnet vi fått behövdes nog, så växterna är tacksamma!
Ha en trevlig helg!
Kram Margot

NataljaOblonskaja sa...

Vilka härlig blombilder du bjuder oss på idag. Njuter av fuchsians kjolar, och jordgubbar. Även en Makaonfjäril har du lyckats fånga på bild. Så fin och så ståtlig, inte ofta man får syn på en sådan.
Ha en sköön kväll!
Camilla

AnnCharlotte sa...

Syrendoften är verkligen sommar och skolavslutning i mitt "doftminne" ;))
Så härligt när jag är ute med hunden...i vår park är det verkligen tätt mellan syrenerna och jag älskar den här tiden ;)

Karin / Livsluft sa...

Hej Bea!
Tack för din gulliga kommentar för ett tag sedan.Den uppmuntrade mig verkligen!
Läser att du haft en lite tidig semestervecka...Skönt att den blev fin för dig!:-)Här nere i Skåne har vi mest haft regn och kallt hela våren och försommaren här så nu längtar vi efter lite värme och mer sol.Håller med dig om att syren är en riktig sommarblomma, och i år har den faktiskt blommat här precis vid skolavslutningen som när jag var liten, hii.Annars brukar det gärna bli några dagar av sådan värme att nästan allt är överblommat när skolavslutningen kommer. har du smakat jordgubbar redan?Så härligt! Ser friskt och fräscht ut på din bild.
Och din blå fuchsia är ju underbar!!Visste inte att den finns i blått.En sådan skulle jag vilja få tag i.
Tyvärr kom jag igång för sent med min sådd av sommarblommor, så det har inte blivit något i alla mina små torvkrukor i plastväxthuset.Får vi bara lite mer värme och soldagar så skall jag slänga ner lite fröer direkt i marken och se om det funkar bättre. Köpte ju så otroligt många fröer i år, i rena ivern.:-)
Ha nu en fortsatt skön helg, trots jobb.Du får njuta extra de stunder du är ledig mellan passen.
/Kram Karin

Charlotte sa...

Håller helt med dig Bea: syréner och jordgubbar - somrigare än så blir det inte..... Nu är det tid att njuta..... Åt jordgubbstårta igår och det blir nog jordgubbar och glass idag till efterrätt... mums!

Sommarklätten har väldigt fina blommor - den har jag aldrig drivit upp - kanske ska prova nästa år..... och din övervintrade fuchsia - supersnygg! Förstår att du är glad.......

Ha en bra jobbarhelg! Här öser regnet ner nu och det stormar.... usch... blir nog inne idag..... :-)
Kramar
/Charlotte

Åsa! sa...

Syrener är fantastiska. Tänk att en så lättodlad buske kan vara så vacker!

Kalo sa...

Fina bilder. Jordgubbar ser underbart somrigt ut. Här har vi försommarstorm :(
Karin

Anelias hantverk sa...

Vilka underbara foton du tagit på lika underbara blommor!
Ha det bra!

HelenJ sa...

Vackra bilder på vackra blommor - men vackrast är nog fjärilen. Tänk att du har såna hos dig! Är riktigt avis....
Ha en fortsatt bra helg.
/Helen

Huset vid ån sa...

Tack för dina fantastiska sommarbilder, jag njuter.....Sommarkramar till dig! Therese

Jord under naglarna sa...

Så vackra bilder!
Här är syrenen bara i knopp ännu, men snart så får även jag njuta av den fantastiska doften!

Första jordgubbarna blev det i torsdags då det var skolavslutning. Känns somrigt att fira in sommarlovet med jordgubbar!

Mia sa...

Nu blommar det vackert hos dig, och du frestar med underbara bilder som alltid. Den spetsmössan, den vill jag föröka få tag i, tycker den ser helt förtjusande ut.
Ha en fin helg :)

Vittran sa...

Jag älskar syrener men det oväder som drog förbi här igår har gjort att alla blommorna ligger på marken. Doften av syren är helt underbar!
Kastanjens blommor ligger spridda över den ena gräsmattan, visst höll blomningen på att gå över men det här blev riktigt tråkigt.
Nu hoppas jag på solsken.
Du har en sådan där fin fuchsia som jag har letat efter men inte lyckats att hitta.

Underbara bilder som vanligt. Man blir glad när man ser dina bilder.
Ha en bra dag!

Mimi sa...

Så vackra bilder! Hoppas ditt jobbarveckoslut gick bra. Vädret var ju inget att hurra för.
Så fin din fuschia är! Jätte vacker.
Macaonfjärilen är ju härlig. Här har inte synts sådana på länge. Hälsn Mimi

Ingela sa...

Väntar med spänning på våra syrener, älskar doften! Thiarellan är också här en favorit. Blue angel ser verkligen läcker ut, kanske skulle våga mig på en fuchsia...

Hälsningar
Ingela

Britt sa...

Hej Bea!
Tack för din kommentar hos mig.
Ursäkta att det tog tid innan jag svarade, men det har varit så mycket med kalas och avslutningar.
Härliga bilder du bjuder på. Vi har ju en härlig tid nu med all blomster. Ser gott ut med jordgubbarna. Skall se om jag får tag på svenska nu till helgen.
Ha en härlig vecka.
Kram britt

Lilla My sa...

Min fuchsior trilskas och vill inte alls övervintra så jag har köpt nya varje år när vi haft stickling vecka på jobbet. Undrar hur man ska få dom att övervintra....

Solen var framme halva dan här men nu öser regnet ner, trist men jag hann få in kläderna som tur.

Ha det bra
Lotta

Åsa sa...

Hej goa du!

Ljuvliga bilder hos dig som alltid! vilken fröjd, och vilken blomma Blue Angel!!! Grattis till övervintringen.
Visst har vi en härlig tid framför oss, med massor av ljus och värme.
Ha det gott i din trädgård.
Massor av kramar från mig.
Åsa

karina sa...

Hejsan!
Läste om lössinvasionen i björkarna. Vi har en stor men inga löss och då får man väl vara glad att man har en tallskog och inte lövskog omkring sig. Less som den blir jag när alla träd släpper barr och kottar för det gör en aning ont när de kommer in i gräsklipparen och skjuter iväg på mina ben. Tar reda på det mesta av barren till hallonlanden och de största kottarna till vinterns eldning. Läste om att kottar doppade i toppen i stearin ska vara bra tändved så det ska jag prova mig på, sen får skogen tillbaka det den gett. Har sparat recepten på sirap så till nästa vår ska det provas och avnjutas. Din fuschia är den en perenn sort? Vet att det ska finnas flera sorter och jag har provat på en i rött, men den klarade inte av vintern trots att det är zon 1. Ska prova igen om jag hittar på den, men finns det fler sorter så skrivs det upp och söks efter på nätet. Den dillpionen jag har sått fanns det inte någor annat namn skrivet så herrgårdspion kanske är ett smeknamn på en vacker skönhet, får kolla lite närmre på det om den trivs och blommar hos mig. Ska hämta morgontidningen snart och se vad som händer på ön så Ha det gott, Karina.

Livet på Vestergård sa...

Både jordgubbar och syrener det är verklig sommar det! Härliga bilder som man njuter av.
Ha en fin dag! Kram Kicki

bea sa...

masse nydelig her .. spesielt den siste 'blue angel' ..

jeg får dessverre ikke disse til.. tror jeg overvanner de:(

må lese videre.. har mye å ta igjen:)