tisdag 1 juni 2010

Tisdagstema - Intressant i trädgården

Ja, vad har vi som är intressant i trädgården, det undrar Maria!? Nu när hela världen är så vacker, det är väl intressant nog och för min del behövs inte stora åthävor just nu, jag njuter av grönskan, den rika blomning som pågår i äppelträden med tillhörande humlesurr och det mest fängslande för tillfället är planeringen av sommarblomstren som skall alldeles snart få flytta ut i det fria.

Vilt är vackert och det får man plocka alldeles gratis (inte det som är fridlyst) och binda buketter eller göra en dörrkrans som jag valde att göra av mina blommor. Tipset fanns i en tidning och jag valde att ändra lite på blomstren.

Tänk att få sitta i morgonsolen, känna värmen i ryggen och pyssla med mina ängsblommor. Hunden ligger förnöjd under stolen i skuggan och gillar när matte sitter stilla och inte flyger på överallt. Dagens höjdpunkt och väldigt spännande att få betrakta det färdiga arbetet.





Vilt är vackert och intressant!



Ha en skön fortsättning på veckan!

31 kommentarer:

NataljaOblonskaja sa...

Vilken vacker krans av humleblomster du bundit dig. Och jag håller med dig, de vilda blommorna är ljuvliga. Det behövs inte så mycket mer, skulle vara en kopp kaffe då:)
Ha det toppenbra!
Camilla

Ruben sa...

Det vilda humleblomstret är precis lika vackert som det dubbla jag visade för några dagar sedan. Och styvmorsvioler är bra mycket finare än penséer, tycker jag. Fin krans du gjort!!
Ha det gott!
/Ruben

Maria Berg sa...

Vacker krans så enkel och bara två sorters blommor, ibland är det enkla som är vackrast.
Liljekonvaljen måste ut och plocka en bukett imorgon, tog in en kvist syren just bara för att få känna doften.

Kram kära du,
MB

♥ Eva Linnea ♥ sa...

Vilken fin krans!
Kram från Eva Linnea

Ninne sa...

Vad du är skicklig med både händer,ord o bild. Man njuter fullt ut
Kram Ninne

Inger sa...

Tycker väldigt mycket om din krans, önskar jag kunde göra något liknande. Saknar kanske den rätta förmågan att pyssla och skapa.
Ha det gott!

Lyckoslanten sa...

Man blir hänförd av dina bilder! Så otroligt vackert! Glad att du får njuta av det goda och vackra just nu! ♥

HelenJ sa...

Så vackert! Jag föredrar nog faktiskt de vilda blommorna framför de odlade i trädgården när jag ska plocka buketter. Kanske ett minne från barndomen?

Monica sa...

Hej. Har njutit av din text och dina bilder en stund :)
Dock kragen är ju för söt ...vilken vacker färg! För att inte tala om de vackra buketterna och kransen .... hos dig får man alltid något både för ögat och andra sinnen :)
Tjingeling
Monica

Lotta 8`) sa...

Hej där :) det var ett tag sedan jag hälsade på hos dig men du vet - tiden.... Vi har ett helt fantastiskt väder! så jag är ute tills det är mörkt varje kväll och när jag kommer in, är det ju dags för sängen.... Sa på jobbet idag att den här årstiden borde vi vara nöjda med ett par timmars sömn för morgonen är så vacker! Nu är jag ledig i dagarna tre för student och på fredag blir det trädgårdsresa till Österlen!!!

Vad fint du har det hos dig! Blir lite nyfiken på din fyr - storlek? skulle vilja ha en fyr eller ett sjömärke i trädgården - får klura på detta :)

Ja, det njuts överallt, på alla bloggar nu och i morgon skall jag ta morgonkaffet i trädgården :) innan jag startar upp handlingsracet inför studenten.

Hoppas du har det bra i din vackra trädgård och din krans - suck... kanke jag kunde hinna ut och plocka lite blomster och sno den om en krans till lilla studenten på fredag - tack för bra och vackert tips.

Ha det så gott, kramen ♥

AnnCharlotte sa...

Det är alldeles speciellt att kunna gå ut och plocka in en bukett vilda blommor...så ljuvlig kransen är. Hos mig har det ösregnat hela dagen så det har inte uträttats något trädgårdsarbete idag ;)

Annika Christensen sa...

Jaaaaa... mycket vackert!
Annika

Mies Balkong sa...

Vilken fantastisk krans! Humleblomster är en av mina absoluta favoriter. =)
/Marie

Lilla My sa...

Så vacker krans och jag håller helt med att vilda blommor är också vackra och till och med vissa ogräs är fina:)
Ha det bra
Lotta

kajsastina sa...

Tack för att du delarmed dig av de vackraste blommor jag vet, men som jag inte har möjlighet att se nu - ängsblommmor och humleblomster !!
Nu har vi hundra sommardagar att njuta!
kram
/kajsastina

Charlotte sa...

Oh, vilken fin krans...... Nu är det ljuvt att leva och man känner sig rik! Doften när man kommer ut är fantastisk.....och alla blommorna....

Vilken fin virkad vas till liljkonvaljerna....

Ha' en bra dag!
Kram
/Charlotte

Sköna o Gröna Ting sa...

Kära Bea., vilken ljuvlig krans du gjort.., helt underbar!
Jag log när du skrev att din hund låg nöjd under stolen din och njöt av att matte inte flög runt som en galning:)))
Känner igen det där, tänka att det påverkar våra kära djur så mycket med hur VI beter oss!

Underbara bilder du bjuder på.., älskar nu när allt är så grönt och fortfarande skirt!
Ha en fortsatt skön vecka.
Kram
Marianne

Gunilla sa...

Jag bara håller med alla andra. Jättefin krans och den virkade vasen var ju verkligen passande till Liljekonvaljerna.

Ha en fortsatt fin vecka
Kramen/Gunilla

Mammasblommor sa...

En så förtjusande vacker krans du gjort! Nu njuter man av allt som naturen bjuder på, både vilt och odlat! Allt är så fräscht och grönt nu!!
Härliga bilder, så söt vas till liljekonvaljerna!
Ha en skön kväll!
/Margot

Mia sa...

Du lagar alltid det otroligaste vackra av nästan ingenting, jo klart det är något, men det som är vilt och 'vanligt' blir till juveler när du sätter i gång. Bevis på det är din lilla virkning med liljekonvaller. Meget smakfullt :)

Hilde sa...

Det er veldig deilig i hagen nå! Skjønn krans du har laget, og lillekonvalen er jo bare nydelig!
Hilde

Huset på landet sa...

Kransen är ljuvlig! Jag gjorde en krans av äppelblom häromkvällen, men redan följande dag slokade den, så lyckan var kortvarig...
Intressant berättelse om er apotekardisk, men den blev säkert fin till slut. En apotekardisk finns ju på min vill-ha-lista också ;).

Kram, Nicole

Spirande grönt - sa...

Vilken vacker och vild krans du gjort!

Ha en fin kväll,

Rebecca

Huset vid ån sa...

Hej min rara bloggvän! Tack för dina omtänksamma o värmande ord inne hos mig...Kram Therese

Snäckskalsdalen. sa...

Oj så ljuvligt!

Förvarar du den på något speciellt sätt under natten t ex så den får lite längre livstid? Eller får den torka?

Jag plockar av alla blommor när jag går med hunden. Det är så underbart att kunna göra det!

Och din krans är supervacker!

Agneta kram

Lilith sa...

Vilken fin krans du gjort! Och åh så söta liljekonvaljerna är i den virkade korgen! Liljekonvaljer är mina absoluta favoriter.
Kul att hitta nya österbottniska bloggar förresten! :)
Råkade se fyren i bakgrunden på den andra bilden i ditt förra inlägg, och nu måste jag bara fråga var du fått tag på den? Vi har nämligen varit på jakt efter en fyr till trädgården men har ingen aning om var man hittar såna... Har inte sett såna där stora till försäljning någonstans.
Ha en fin fortsättning på veckan!

karina sa...

Hejsan!

Du skrev tosippa med det var den vackra blodörten som jag hade i inlägget. Måste söka efter recepten för det ser riktigt gott att ha i vinterna te. Vacker krans du gjort och här samlas de största kottarna som ska bli en krans som jag defenitivt inte nyser av "ler". Ha det gott Karina.

Birgitta sa...

Hej! Ser att konvaljerna blommar hos dej. Här får vi vänta några dagar till på dem. Visst har vi en ljuvlig tid nu och det känns så skönt att leva.
Kram Birgitta

gittan sa...

Så vackert Bea! Jag tror dessutom att du kan konsten att njuta av det lilla här i livet - en stor gåva! Jag njuter tidigt varje morgon när jag tassar ut för att öppna växthuset. Tyst och stilla, solen lyser och fåglarna kvittrar, gräset är vått av dagg och doften av nybgyggt kaffe möter mig i köksdörren när jag går in igen. Tänk vad härligt det är att leva! Ha en fin helg / kram gittan

Britt sa...

Kan bara hålla med dig det är så ljuvligt nu. Grön och massor med blommor//Britt

NatureFootstep sa...

nu var du snabb på fågelbloggen. :)
Vilka trevliga försommarblomster du hittat.