söndag 20 juni 2010

Små glimtar

Åter ett veckoslut till ända, tänk vad tiden går fort och nu när allt är så vackert borde man hinna njuta maximalt av vår vackra nord! Grönskan, sommaren, vyerna, havet och den blå himlen - det är sommar!
Många planer och önskningar fanns inprogrammerade inför helgen och jag undrar om något egentligen blev som vi tänkte innan? I all hast på en shoppingdag när det ändå bara spöregnade och sen var det ju förstås TV-soffan som gällde, men naturligtvis går ett kraftigt åskväder förbi och det var absolut inte önskvärt just då! Nåväl, det var bara att inse, naturens krafter är starka mäktiga och vi fick släcka ner för en god stund. Nåja, i den stilen gick fortsättningen av hela dagen och ibland får man bara konstatera, att oberoende var man finns och hur det än blir, är varje minut lika dyrbar och värdefull, att gnissla över det som varit är helt onödigt. Vår bästa tid är nu!

Det har varit ett ovanligt drygt jobb med planteringen av mina sommarblommor i år, vädret satte dels stopp för ett tag och tiden har delvis inte medgett till att gräva ner de sista plantorna. Nu hoppas jag på vackert väder och friska tag i morgon och förhoppningsvis skall blomstren stå klara i rabatter och krukor inför midsommar firandet.

Bjuder på små glimtar ur min trädgårdsvärld.


Inbjudande och fräscht med örter och lite sallad som står trappan i en vacker vit emaljkanna.



En av årets favoritsådd är Blomsterkörvel som har otroligt vackra blomkorgar.


Rabatten intill altanen som ännu inte hunnit i full blom, men dominerar i vit/rosa.



I en annan rabatt gillar jag kombinationen Daggkåpa och Mose Brinnande buske.


Alunrotens vackra färg är en "blickfångare".



Vit Rosenplister med silverfärgade och vackert ådrade blad är fin som marktäckare, tyvärr gillar haren den vintertid.



En del av mina Hostor är frodiga i år och gör sig bra ihop med Snöbollsbuskens limegröna bollar ( som blir vitare). Lite längre in i bilden ses Stjärnflockan.


Små kuddar i vitt och rosa är sött, Mossflox och Saxigfraga..



Getrams och Spetsmössan är fint i hop.

Nu händer det något för varje dag och det är med samma förtjusning jag vandrar omkring i trädgården (ibland många gånger per dag... fniss.) för att betrakta och se om det knoppas eller i värsta fall, om några växter lider av små angrepp av ohyra. Det är verkligen en rogivande tillvaro, avkopplande, avstressande och sinnrikt att uppleva färger, former och all skönhet med blommor och blad!

Hoppas ni mina vänner, har tid att njuta av den vackra årstid vi har!

Kramen

22 kommentarer:

Black Iris sa...

Vilka härliga blomsterbilder du visar idag och du jag håller med dig om att Vår bästa tid är nu.

Maidi

gunsan sa...

Blomsterkörvel var vacker .en växt jag missat.Är den perenn?Är glad i alla vite blommor.Även din Rosenplister var fin.Ha det got.Gunsan

Inger sa...

Blomsterkörveln är fantastiskt fin. Hoppas du får en riktigt bra trädgårdsdag i morron:)
Kram Inger

ormbunke sa...

OH! vad det grönskar i din trädgård. Du får ta det onda med det goda att det regnar. Du behöver kanske inte vattna så mycket när du planterar dina sommarblommor. Ha det gott. Anita

AnnCharlotte sa...

Så mycket fint du har. Klart man ska gå och titta både två och tre ggr om dagen...så man inte missar något ;))

Lyckoslanten sa...

Skulle jag ha en sådan trädgård skulle jag nog aldrig gå därifrån! men det är väl därför det är så fint - du har tillbringat din mest dyrbara tid åt dessa blomster! Belönad har du blivit! Underbart! ♥

Rosor och ruiner sa...

Ja, visst är det rogivande att ta sig en tur i trädgården, flera gånger varje dag. Och så ser man nåt "nytt" och då måste man in efter kameran...;o) Vilka fina planteringar och kombinationer du har!
Rosenplister har jag haft, men de tog över för mycket... och så blev de tyvärr lite risiga, så de fick åka...men söta är de, håller med!

AnnA sa...

Natti Bea!
Jovisst är det ljuvligt i sommartid!
Just det att sommartiden är lite fördröjd gör att all blomstring inte blir så explosionsartad.
Denna helgen har jag förövrigt nästan bara jobbat - och det har varit extra hektiskt.
Men jag har ändå upplevt att den första rosen i vår trädgård öppnat sitt flor, och mycket knoppning är på gång...Härligt!
Underbara foton, Bea!
Kram!
AnnA

Hantverkarglädje sa...

Du måste ju ha en fantastisk trädgård med så många olika blommar som blommar redan. Förstår att du njuter i fulla drag för trädgårdsjobb ger ju mestadels glädje. En solig dag önskas till "oss alla".

Mimi sa...

Javisst gäller det att njuta nu! Och det gör åtminstone jag, i fulla drag! Blomsterkörveln var ju verkligen vacker. Kronbladen var ju faktiskt lite som vit magnolia åtminstone på din bild. Härlig. Nästa år, då jag har växthuset klart så då ska jag ha mycket frösådder. Jag riktigt väntar på det! Hälsn mimi

Gunilla sa...

Hej Bea

Vilka fina blomsterbilder du visar idag. Jag har planterat ner de sista sommarblommorna nu i helgen som var för det har ju varit dåligt väder här ochså och kallt.

Rosenplistern har jag ochså White Nancy. En vinter hade haren ätit upp allt och jag trodde inte den skulle repa sig men den blev jättefin så nu klipper jag ner den jäms med marken, tidig vår då blir den så tät och fin.

Jag får gå och kontrollera växterna mot ohyra det verkar vara riktigt gynnsamt iår.
Klätterrosorna kommer fint efter nerfrysningen i vinter allt frös bort så det blev bara som små buskar kvar, det som varit täckt av snön.

Visst är det ljuvligt att gå ut i trädgården och titta på allt som knoppas och blommar , tidigt på morgonen då är det ljuvligt när solen börjar värma. Nu växer allt så snabbt så det nästan syns.

Ha en riktigt fin fortsättning på Midsommarveckan.

Kramen/Gunilla

♥Min Eden♥ sa...

Oj, va lummigt och fint du har!! Hos mig kapar mycket tomt som sagt...men med tiden med tiden :D Ha det gött!

Charlotte sa...

Hej Bea!

Ja, nu vill man strosa runt flera gånger per dag.... Risken är annars att man missar något som slår ut....det går ju så snabbt nu... Du har det verkligen jättefint i dina rabatter.... Och Blomsterkörvel.... vad fin... den måste jag prova på att dra upp nästa år... Ohyra är inte kul..... Måste nog gå ett varv för att kolla upp angrepp...

Den där alunroten (visst är det Creme Brulée?) är så fräck med sin färg....

Vår bästa tid när nu....... YES!

Kram
/Charlotte

Britt sa...

Så fina bilder. Moses brinnande buske har jag lyckats att "brännt" mig på i år igen. Men den får stå kvar för den är vacker//Britt

Huset på landet sa...

Underbart vackra bilder!
Ja nu är det flera helger då vädret inte visat sig från sin bästa och det har blivit ändrade planer.
Det ser i alla fall ut som om du är på god väg med alla planteringar och till midsommar är nog din trädgård som allra vackrast!

Kram, Nicole

karina sa...

Hejsan!
Många tycker den ser vissen ut den vackra orangebruna alunroten. Har den i min gulorange rabatt och den är så vacker med sina nyansskiftningar. Moses brinnande buske har jag men inte har jag sett till några blommor på den än, men den är ganska liten än plantan. Kall vår har det varit men jösses vad allt har blivit frodigt i trädgården. Nu gäller det att underhålla med vattning för här blir det rena rama alvarsmark i gräsmattan, men man får hoppas det regnar nattetid så man kan fnula istället för att gå omkring med slangen. Önskar dig en trevlig midsommar, Karina.

Kalo sa...

ÅH, så mycket fint du visar. Underbara kombinationer!
Njut av din trädgård!
Karin

Britt sa...

Så mycket fint du visar en riktigt fröjd för ögat. Härligt med färska kryddor.
Ja, man får passa på att njuta av sin trädgård den korta tid sommaren är.
Ha de gott
Kram Britt

Mammasblommor sa...

Hej Bea! Så mycket vackert som blommar hos dig! Härliga rabatter med mycket fint! Blomsterkörveln var en nyhet för mig, blommorna ser ljuvliga ut! Ska komma ihåg den för kommande inköp!
En så ljuvlig tid det är nu, jag har tappat räkningen på hur många rundor jag tar i trädgården under en dag! Vill absolut inte missa något av det vackra!!
Ha en skön midsommarvecka!
Kram Margot

Åsa! sa...

Rosenplister, så perfekt att du visade den bilden! Jag har nämligen funderat på vad dessa vackra blommor heter.
Det är vackert nu Bea, vi får njuta så mycket vi hinner och kan.

gittan sa...

Så mycket vackert du visar och vilka fina kombinationer av växter. Det är en helt underbar tid nu men hos mig ser det ganska rörigt ut iplanteringarna eftersom en del vårblommande blommar först nu och då inte riktigt passar ihop med det som är mer rätt itid. Men vad gör väl det, jag njuter i fulla drafg och laddar battterierna med dorfter och bilder att minnas när vintern åter är här. Ha en fortsatt fin vecka /Kram gittan

Angel.Pearls sa...

Underbara blomster -det vita i kombination med det gröna är underbart! Ha en fin midsommar!//Eva