måndag 28 juni 2010

Midsommar-dyningar

Så är midsommaren förbi för i år, den helg på året som innehåller den maximala sommarkänslan, pyntat med de vackraste blommor och vädermässigt önskas helst en stor sol och ljumma smekande vindar om vi skall få en riktigt fin midsommar!?

Precis just så blev vår midsommar, ett fantastiskt väder som bjöd på en underbar dag med lite extra gott på faten, serverad på altan och doften från hundratals blommande Dagliljor gjorde måltiden till den bästa aptitretare.
Därefter lockade det vackra vädret till en båttur som varade till sena timmen. Tänk att få njuta av tillvaron till tonerna av måsarnas tidvisa skränande och blånande horisont där himmel och hav möts, nästan utan gräns och lätta havsbrisar som vädrar kvällsluften. Havet som är närapå spegelblankt, det är avkoppling på hög nivå, så välbehövligt på min enda lediga dag i helgen som varit.

Midsommarrosen eller den sk Finlands vita ros, har fått pryda bord och fat i helgen. Så vacker och doftar ljuvligt och jag gillar det gula inuti rosen.







Vad passar bättre än att presentera min tre års långa väntan som äntligen är slut. Nu visar min orientaliska Vallmo färg, den är stor och inuti är den som ett konstverk. Tänk, att något kan bli så vackert = lön för mödan!



Hoppas att ni mina vänner, hade en angenäm helg!

Kramen

35 kommentarer:

Monica sa...

Ja vi har med haft en super helg!
Finlands vita ros, ja suck hos mej blommar den inte, den vill liksom inte växa till sej, men den är så fin så jag lägtar tills min ska blomma..
Ha en go kväll kram Monica

promenader på landet sa...

Hej vännen, du är min blomsterblogg som jag gillar så mycket:) Må så gott! Kram Maria

billan sa...

Vilken fin midsommarafton ni haft. Även vi hade blommor och god mat, men vi fick hålla till under verandataket, regnet vräkte er och åskan mullrade medan vi mumsade på sillen:)
Må å gott!

Snäckskalsdalen. sa...

Såå otroooligt vacker den är Finlands vita ros. Och doftar gör den? Ljuvligt, en sådan skall jag önska mig.
Och vallmon, underbar! Så glad man blir när man längtat!
Agneta kramar

Ingmarie We sa...

Helt otroligt vackra foton!

Lyckoslanten sa...

Ja visst är den ljuvlig Finlands vita ros! Härligt är vad det var med spegelblankt vatten, så sant. men vallmo! Påminner mig om den första gång jag satte foten på grekisk mark och gick på vallmoäng. Grattis! ♥

Lenas trädgård sa...

Oj, så vackra rosbilder! Är den vita rosen remonterande? Är det en klättrare? Så vacker den är! Vill gärna ha...
Härlig helg har vi också haft, tack!
Kram Lena

AnnCharlotte sa...

Vi är nog många som har haft fint midsommarväder i år...
Vilken ljuvlig vallmo...och visst stämmer det att den som väntar på något gott....;)

Inger sa...

Du gör Finlands vita ros ännu vackrare:)
Ha det gott!

Charlotte sa...

Hej Bea njutare..... :-)

Härligt att du haft en bra midsommar..... Vilka fina bilder du visar på Finlands vita ros.... Den ÄR verkligen allt du beskriver. Har den nämligen själv :-) Men visste faktiskt inte vad den hette tills för en vecka sedan.....

De där chokladkakorna ser inte lite smaskiga ut...... och jättevallmon är såå fin. En pampig upplevelse!

Ha det gott vännen!
Kram Charlotte

Charlotte sa...

Hej Bea njutare..... :-)

Härligt att du haft en bra midsommar..... Vilka fina bilder du visar på Finlands vita ros.... Den ÄR verkligen allt du beskriver. Har den nämligen själv :-) Men visste faktiskt inte vad den hette tills för en vecka sedan.....

De där chokladkakorna ser inte lite smaskiga ut...... och jättevallmon är såå fin. En pampig upplevelse!

Ha det gott vännen!
Kram Charlotte

Mia sa...

Det är så jag tycker mig känna duften av den vita rosen när jag ser dina bilder, fastän jag aldrig har känt den. Däremot skulle jag gärna ha den vackra rosen i min trädgård.. Din vallmo har en härlig mjuk pastellfärg, något helt annat än dom orange som står här och skriker. Visst var det skönt med en riktig midsommar, fint och varmt väder hade vi, det är inte varje år det händer. Nu hoppas jag du får fortsätta njuta värmen en stund till :)

Mies Balkong sa...

Finlands vita ros, ett så vackert och romantiskt namn på denna ljuvliga ros. Dina bilder är dessutom fantastiska! =)
/Marie

Lilla My sa...

Den rosen är nog en av dom härligaste rosorna vi har här. Jag har den inte i trädgården men när stallet står den och ståtar och doftar.

Valmon är för härliga. Dom vill jag också ha flera av i trädgården. Vid Monets trädgård blommade dom över allt så vackert.

Ha det bra
Lotta

Ruben sa...

Det var verkligen en fin färg på vallmon! Och så bra alla färgnyanser kommer fram i fotot! Den här vallmon skulle man kunna njuta av en låååång tid! Den rödoranga, som jag har, blir man glad av när de första blommorna kommer, men efter efter tre veckors blomning är man ganska trött på den.
Finlands vita ros är verkligen vacker.
Ha det gott!
/Ruben

Hanna sa...

Vackra blommor.
Kram
Hanna

Britt sa...

Men Bea den första bilden är ju bara för //Britt

Gunilla sa...

Visst var midsommaren jättefin vädret var kalas och som sig bör så regnade det på natten .
Findlands vita ros är ju fantastiskt fin och vallmon lika så.
Vacker bordsdekoration har du ochså du har ju verkligen sinne för detaljer.

Ha en riktigt fin sommar framöver.
Kramen/Gunilla

ormbunke sa...

Jag riktigt känner hur ljuvligt det var att sitta och njuta i båten på din beskrivning. Måste fråga efter Finlands vita ros när vi besöker trädgårdsmästaren. Vill ha en vit ros som blir mellanhög. Nu har vi fått rikti högsommarvärme. Ha de gott. Kram Anita

Nette Cecilia sa...

Vilken underbar vallmo.Hälsn Nette

Maria i Sennan sa...

Dessa rosor..vad e det som gör denna blomma så efterlängtad..
Doften..färgen..eller vad
Har en gammal klätterros som jag bara väntar på ska slå ut..
Må så gått kära du..Maria

Mimi sa...

Midsommarrosen är underbar. Min är på slutrakan av sin blomning. Men tänk att den alltid blommar på midsommar. Jag kan faktiskt inte minnas en enda utan den i full blom! Hälsn Mimi

Annika Christensen sa...

Ohh ja jag hade det toppen bra!!!
Vilka fina rosor... känner doften ända hit.
Hörs och ha det gott
Annika

Black Iris sa...

Helgen för mig var också strålande med sol, värme och go gemenskap.
Vilken läcker Vallmo du har där, färgen var ljuvlig.

Kram Maidi

Jord under naglarna sa...

Finlands vita ros... så vackert!

Skönt att höra att midsommaraftonen blev så där fin. Vädret spelar så stor roll just under den helgen för man SKA liksom vara ute hela dagen och helst sitta på bryggan och njuta av solen.

Britt sa...

Hej!
Så fin midsommarrosen är. Liknar den jag har men jag vet inte vad den heter eftersom jag fick en planta av den.
Och den rosa vallmon har jag sett på flera ställen och har letat efter den hos våran handlare men ej hittat. Får försöka få tag i den till nästa år.
Ha en fortsatt fin sommarvecka.
Kram Britt

Mammasblommor sa...

Vilka härliga bilder! Rosen ser fantastiskt fin ut, önskar att jag kunde ha den också, men den blir för stor för min lilla täppa!
Vallmon ser ljuvlig ut, underbart med en så vacker belöning för all väntan!
Ha en fortsatt skön vecka!
Kram Margot

Skimrande kristaller sa...

Vilken fin o härlig midsommarafton ni hade. Du bjuder på så otroligt vackra bilder!! Ha det gott. Kram Lenita

Åsa! sa...

Det låter som en alldeles underbar midsommar Bea!
Kram

Livskrafter sa...

Ja midsommar har verkligen varit en härlig helg på alla sätt.Underbart njutningsfullt

Vilka bilder du bjuder på :) blir helt knockad
Ha en fin dag
kram
Emma

Cyrene M Waern sa...

Det låter som en alldeles underbar midsommarafton och det måste jag erkänna att vädret skapande en speciell känsla i år! Väder, sällskap och mat: det kan inte bli bättre! Dessutom månen som speglar sig i vattnet i sjön! Vilken romantik! Precis som det ska vara!
Din vallmo är verkligen vacker! Har försökt ta fröer från mina, men jag vet inte om det lyckas, har tyvärr inte lyckats tidigare år.
/Cyrene

Lillebeth sa...

En av sommarens höjdpunkter: när spinosissiman blommor, hos dig som hos mig. Ha det riktigt skönt!

Huset på landet sa...

Oj så vacker vallmo, den var nog väl värd att vänta på!
Midsommarrosorna är så vackra nu då de blommar lite över allt. Vi har planterat en rosa enkel midsommarrosbuske på sommarstugan och den har blommat så fint den också.
Hoppas inkommande helg blir finfin med massor av sol!

Kram, Nicole

karina sa...

Hejsan!
Den finska rosen har blommat här också men än så är det inte tillräckligt för att sätta i vas. Vi tog bort presenningarna på båtskjulet och vinterns snö hade inte förstört så mycket, så till nästa midsommar blir det kanske en båttur och uppdukat på durken. Visst är det roligt att se något man väntat på slå ut och här blommade den grekiska Trädslingan för första gången förra året, så vacker men ack bara 1 cm i diameter. Hoppas ni som oss har skön sommarvärme, Karina.

karina sa...

Hejsan!
Den finska rosen har blommat här också men än så är det inte tillräckligt för att sätta i vas. Vi tog bort presenningarna på båtskjulet och vinterns snö hade inte förstört så mycket, så till nästa midsommar blir det kanske en båttur och uppdukat på durken. Visst är det roligt att se något man väntat på slå ut och här blommade den grekiska Trädslingan för första gången förra året, så vacker men ack bara 1 cm i diameter. Hoppas ni som oss har skön sommarvärme, Karina.