söndag 6 juni 2010

Ljuvt och gott

Finns det något bättre än en stilla sommarmorgon, när solen tränger sig lite blygsamt genom skogssnåret i tidig morgon och daggen ligger fortfarande kvar i gräset? Daggkåpan är så vacker av alla dropparna och glittrar till i alla regnbågens färger. Det är friskt, men fortfarande lite svalt i luften och lugnet ligger fortfarande över bygden.





Den gamla Apeln är så vacker och jag får lov att andas in all den sköna ljuva doft som sprider sig från trädet. Vita vackra blomsterklasar och till skillnad från i fjol, får den blomma ostört från frostnätter och bjuda humlorna på ett enormt jobb.
Även äppelträdens svagt rosa blommor är ljuvliga, att man nästan ville smaka på ett par blommor. Nu är det gott att leva och få njuta av allt det vackra !




Sommarblommorna har fått flytta ut för avvänjning och nattens "täcke" skall tas bort, solen får lysa på blomstren och göra gott för den lilla plantan. Ja, många krukor blev det även i år och några sorter blir direkt kompostfyllning, ty det är inte lätt att veta hur nya frön artar sig när det väl spirar. Några blev ett enda skört trassel och det finns inte en chans att få dom små krukorna hanterbara. Nåja, värre katastrofer finns än en dålig investering i en påse frö av dålig kvalitet, kanske var det ändå "trädgårdsmästaren" som saknade kunskapen om just den sorten.

Förövrigt för jag en ojämn kamp just nu i mitt växthus och med sommarblommorna som står på utsidan. I medlet av maj när värmeböljan nådde oss fick vi en löss invasion på björkarna som enligt uppgifter inte skulle skada annat än just björken. MEN, min rukola sallad fick jag slänga, Auberginer har stora kolonier under bladen med löss och jag kämpar på med mina naturmedel som verkar föga på de envisa rackarna!! Dessutom fastnar de överallt, på kläder, trädgårdsmöbler, ja, det är en liten plåga just nu.


De första planteringarna är gjord och minipetuniorna blev en fin välväxt liten planta och dessutom söta i både färg och utseende.



Min sirap gjord på granskott (se tidigare inlägg) blev god, med en karaktäristisk smak av barrträd. Utmärkt som sötningsmedel i te, på pannkakor, glass m.m.



Önskar alla mina vänner en fin vecka!

25 kommentarer:

Ninne sa...

Så underbara blommor. Här är Alla äppelblom slut, men vi har ännu tulpaner som blommar. Sen börjar Pioner o Vallmo o ja det är sååå mycket , men det ska du veta DIN blogg måste jag bara in o beundra. Vi har suttit ute på altan o njutit till kl.10 ikväll,så nu blev det en snabbtitt i bloggen.
Mina foto fr helgen får vänta till i morrn.
Kramisar Ninne

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Äppleblommor räknar till mina favoriter. Så köra, rara och förgängliga de är.
Gillar dina fina texter i inläggen, dem ramar in dina härliga foton.
Ha en skön vecka, Kram, Petra B.

AnnCharlotte sa...

Mina äppelträd har snart blommat över och nu hoppas jag att humlorna och co har gjort sitt jobb.....trist med lössen men du hinner nog så ny ruccola skulle jag tro.
Ha en bra vecka ;)

Mies Balkong sa...

Vackra ljuvliga äppelblom!
Å vad jobbigt med bladlössen, de uslingarna.

Granskottssirap låter spännande. =)

Ha en skön vecka!
/Marie

Lilla My sa...

Det är en härligt tid nu i trädgården, bara att njuta!
Kram Lotta

♥Min Eden♥ sa...

Jo Bea, morgnarna är helt underbara. Jag brukar försöka vakna tidigt för att få njuta av morgon-stämningen, den är slagbar.
Ha det skönt!
/Nina

AnnA sa...

Godmorgon Bea!
Jo, det är gott, att tassa ut på morgonen i myskläder, och njuta av hur dagen vaknar. Det finns underbara fotograferingsmöjligheter också.
Sagolika äppleblomsbilder du visar!!!!!!!!!
Ha en skön dag!
hälsn
AnnA

Lyckoslanten sa...

Jättevackert där hos dig! Det här ser ut att bli en vacker dag! Jag har burit böcker, men ska nu njuta en stund av det gröna. Tack för allt vackert du skriver! ♥

Jord under naglarna sa...

Så fint det är hos dig nu!

Förutom lusbilden då förstås, usch. Jag frågade maken i helgen var alla gröna uslingar kom ifrån, men vi tittade aldrig på björkarna.

Må så gott!

•lotta på solrum• sa...

fint stilleben du gjort med apelblom i flaskor!

Vittran sa...

Visst är det underbar tid nu. Allt som blommar. Man hinner nästan inte att njuta för det går så fort.
I dag regnar det så det blir inte så mycket av att njuta.
I lördags sköts en ung sugga här, hon hade inga kultingar. Så nu är det en gris mindre i skogen.
Ha en bra dag!

Åsa! sa...

Är det de ryska lössen som kommit till er? Här hade vi en släng av dom för ett tag sedan, men nu är dom borta.

Lena/isis sa...

Tråkigt med de där otäckingarna som drog över vissa områden. Vi har inte märkt av nåt som tur är. Vackra bilder du bjuder oss på. Här har äppelblomningen gått väldigt fort över. Förra året hann jag ju med att känna den underbara doften men inte i år. Ha en bra vecka du med. Kram

Mammasblommor sa...

Vackra äppleblombilder, de är så ljuvliga! Hos mig har äppelträdet blommat över!
Tråkigt med så mycket löss!! Riktigt äckliga typer!
Håller med om att det är härligt på morgnarna, allt är tyst,lugnt och skönt!
Ha det gott!
//Margot

Maria i Sennan sa...

Att Fånga Dagen..ger Lycka..att läsa vackra ord..ger Känsla..
Må så gått..Maria

Kalo sa...

Så fint du har det! Här kommer litet välbehövligt regn. Fruktträden har blommat över för denna gång men de blommade länge.
Karin

ormbunke sa...

Härligt med din beskrivning av din dag i trädgården. Tråkigt med lössen. Har aldrig sett att det har varit på björk.
Fruktträden har blommat färdigt och det var väl lite si och så med insekter då.
Ha det gott i veckan. Kram Anita

agge sa...

Maskrossoirap och grankottsirap ,det har jag aldrig hört talas om förut,låter jättespännande! Agneta

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Ljuvliga bilder du visar! Som poesi:-)

Ha det gott!

Inger sa...

Hej Bea!
Fy så tråkigt med lössen som du råkat ut för, hoppas de snart försvinner. Så skönt att du sluppit frosten i år. Apropå din kommentar hos mig, det är ingen rödblära utan en primula från Karelen. Jag köpte den på en liten plantskola mitt ute i skogen utanför Tammerfors. Min farfarsfar kom från Finland, det var ju rätt länge sen. Jag har bra kontakt med Finska Rosensällskapet och har varit på Nordisk Rosenweekend två gånger i Finland, i Helsingfors och Tammerfors. Alltid lika kul.
Kram Inger

Mia sa...

Vilka kontraster, vackra äppleblommor och otäcka löss. Inget ont som inte har något gott med sig..men löss, vad gott bringar dom?
Blev tvungen att se närmare på sirapsrecept sist du visade, blev inte lagat något då, men planer om att pröva med fläder..
Ha en fin vecka :)

Gudrun sa...

Hej Bea!
Tack för besök. Ja, nu är det en underbar tid för oss trädgårdsälskare. Men visst är det mycket pyssel med växterna. Jag sådde en annorlunda (för mig) digitalis som inte verkade ta sig, efter lång tid i växthuset så ser det ut som om det kommer upp nu, så idag skall jag skola om dem. En del frön beter sig inte som man förväntar sig.
Tråkigt med bladlöss invasion och så äckliga de är. Sådana klämmer jag på stormhattarna.
Ett päronträd mår dåligt och enligt information jag fått så angrips päronträd av något som finns på kinesiska enar, har du hört något eller sett något om detta?
Önskar dig en fin dag.

Ruben sa...

Vilka sagolika bilder av äppelblommorna. Och, du - det är inte bara du som känner doften. Den känns ända hit - rakt ut genom bildskärmen!!!
Ha det gott!
/Ruben

gittan sa...

mmmm...... vilka bilder! Löss är ju allt anant än skoj, hoppas du får bukt med dem / kram gittan (vaddå beroende "skrattar")

Mine Blomster sa...

Kjære Bea
Jeg vil bare si en STOR TAKK for alle dine vakre ord på min blogg.Og for styrk klemmene du sender til meg.. Mine tårer renner når jeg leser alt det vakre du skriver til meg. også det vakre diktet av Pam Brown.
Utroligt vakkert.! Tusen takk. Jeg kommer tilbake til deg, når jeg har fått denne roen tilbake. For jeg vil gjerne inn i dette lyset nå!!

Kan jeg sette din dikt på min blogg? ?

Klem til gode deg Bea
Hilsen fra Birgitte