torsdag 17 juni 2010

Lila

Kvällen är vacker, fåglarna sjunger frenetiskt, svalorna glider fram på lätta vingar och söker en boplats, leker lite grann och tar en paus för att vissla på sin säregna melodi. Det är sommar!
Middagen kunde avnjutas på altan och solen gassade på rejält. En nödvändig avkoppling efter dagens mödor gav ny energi för något helt annat.

Tanken glider in på vad som kunde bli kvällens projekt, jo, det skall jag ta itu med, eller nej, det måste jag allra först greppa och ändra på, men nej, springer lite av och an, ingenting blir riktigt gjort ikväll som jag trodde på till en början. Lämnar allt åt sitt öde, tar en långpromenad med hunden, njuter och lugnet lägger sig. Den rastlösa trädgårdsinnehavaren kommer till insikt om att det kommer flera dagar och man hinner inte göra allt på en kvällsstund.

Nu blommar det så vackert överallt, både i naturen och rabatterna och visst är det skojigt att få göra buketter och få njuta av det som man vårdat och ansat till glädje för sig själv och andra. Det är mitt lilla sommarnöje, att få frossa i material som finns att tillgå.

En bukett i lila toner på blommorna och limegrönt gräs. Gjorde den för någon dag sedan och den står sig fortfarande fint på utsidan.
Roade mig att läsa på lite på om färgen lila och den symboliserade en hel del inom folktro och religion, bl a associerar färgen visdom, kreativitet, värdighet osv Ja, allt kan man tydligen utläsa och tolka i färgernas fantastiska värld.

Från en korg med blommor


till en färdig bukett


i lila nyanser och


blir lämplig i vattenkannan,


i den gråa färgen och


det vajande gräset är så vackert.


Sann blomsterglädje!

Ha det gott mina vänner!

18 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Oj, Bea det var jätte vackert...man blir nästan sentimental... :|

Jag känner igen mig där att man inte får något gjort, yrar från ett ställe till ett annat...

Ha det bäst...
/Nina

Lenas trädgård sa...

Oj, så vackert! Lila är vackert i olika nyanser på blommor, men annars gillar jag inte alls lila, t ex som klädfärg. Köper aldrig lila kläder.
Väldigt vacker bukett!
Ha det gott o fortsätt njuta, i morgon är en annan dag!
Lena

Mammasblommor sa...

En sån vacker bukett i underbara färger!
Ibland är det skönt att göra ingenting! Det blir alltid tillfälle att göra det man först tänkt i allafall, och trädgården är ju ett "evighetsprojekt" som man aldrig blir helt klar med!
Ha det gott!
/Margot

AnnCharlotte sa...

Så vackert...och härligt att få frossa i allt som blommar just nu ;)

Gunilla sa...

Visst är livet underbart när man får ta tillvara stunden.
Jättefin blombukett och fina bilder.

Ha en jättefin helg
Kramen/Gunilla

Hantverkarglädje sa...

Visst ska man göra ingenting ibland, det är ju just då man åtminstone stannar upp. Ha det gott.

Birgitta sa...

Vad vackert med lila blombukett. Vet du jag älskar den lila färgen.
Helt riktigt att du njuter lite av allt vackert också.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Lena/isis sa...

En jätte söt bukett. Mysigt att ha egna blommor i trädgården att göra buketter av. Kram

Charlotte sa...

Vilka fantastiskt vackra buketter du gjort Bea....... Älskar lila! Och tillsammans med gräset - hypersnyggt!

Känner helt och fullt igen mig i att irra runt och försöka få något gjort, tills man ger upp och tänker att det blir en annan dag istället...... :-)

Kram kram
/Charlotte

Lilla My sa...

Härliga färger i buketten om man ändå hade hjärta att plocka blommorna och sätta i vas men för det mesta gör jag det inte utan jag njuter av blommorna i trädgården :)

Ha det bra
Lotta

Anelias hantverk sa...

Men oooj så vackert!
Ha en skön helg!

Huset vid ån sa...

Jag blir så glad när jag ser dina vackra bilder, dom är verkligen ljuvliga.....Sommarkramar till dig! Therese

Monica sa...

Det känns bra att veta att de flesta verkar ha samma drag av "virrighet" ... :) Underbar bukett i lila!!
Trevlig Helg
Tjing
Monica

Britt sa...

Vilken vacker bukett och så fina bilder och text//Britt

Lillebeth sa...

Underbarast av alla färger. Så fantastiska buketter. Ha det gott!

Lyckoslanten sa...

Vilken vacker bukett! Jag klär inte i lila, men lila blomster är faktiskt vackra! Oj så mycket syren det fanns på Gotland och Midsommarblomster! Ha det gott! ♥

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Superdupersnyggt! Jag blev sugen att springa ut och förlusta mig själv med en bukett! Lönnnäsorna är verkligen pricken över i:-)

Ha det gott!H.

PS Håller med om geumen, kan vara lite väl mycket "in your face"....

Åsa! sa...

Vilka vackra buketter! Lila är snyggt, helt klart.