tisdag 15 juni 2010

Kryddor och Tisdagstema - Lök

Vart försvann det sköna och vackra försommar vädret? Hårda och svala vindar har svept över vårt landskap idag och t o m yllesockorna har plockats fram igen. Nu ser det verkligen hotfullt ut med mina sommarblommor till natten, frosten hotar och jag får lov att svepa in mina kära blomster så gott det går, när vinden har lagt sig en aning. Jag hoppades in i det längsta, att slippa detta evinnerliga täckandet, men nej!

Det är lite motigt med mina odlingsmödor just nu! Kryddhyllan i växthuset och min Auberginer har jag svårt att få bukt med efter värmeböljan i maj som ledde till en mängd löss som egentligen lever på björkarnas blad, tog sig in i mitt växthus och verkar trivas även bland mina växter och nu även i kryddhyllan!!



Nu ställer jag mitt hopp till er om goda råd för ekologisk bekämpning. Man vill ju inte äta besprutad mat, det är väl en orsak för att man odlar eget! Har ni tips på "häxbrygder" för löss-bekämpning, så tipsa mig snälla ni!

Ikväll har jag dragit igång med stora artilleriet och gjort min brygd. På med ordentliga handskar, ut och plocka nässlor, spannen full, häll över kokande vatten och låt dra. Duscha sen växterna med avkoket ( utspätt). Jag hoppas mina vackra Auberginer plantor klarar behandlingen.



Kryddor är vackra, doftar gott och ger fin smak av medelhav och kan användas på många sätt. Nu har jag satsat på örter i år och jag är nöjd över mina nya erövringar såhär långt. Dragon, Basilika, Körvel, Pepparmynta, Rucola, Citronmeliss, Paprika osv

Nu är det väldigt trångt i mitt lilla växthus och jag fick ändå en liten plats för avställning eller varför inte, en liten dyna för att sitta ner och känna aromerna från hyllan.



Lök är väl basen för de flesta odlare, Tulpanlökar, Alliumlökar och inte minst alla vårlökarna. Nu har Maria på sitt tema idag - Lök. Jag väljer då gräslöken som blommar så vackert och välbesökt av humlor. Grön, fräsch och en mild löksort som kan användas på många sätt. Men det enklaste är väl ändå, en bit knäckebröd, ett par tomatskivor och finklippt gräslök överst. Gott, nyttigt och vackert!




Det kyliga vädret lockade mig att ta fram mjölpåsen idag och baka ett örtbröd med fetaost. Mmm...så gott det blev! Inget recept, bakat på känsla.



Nu hoppas jag få sova sött och inte oroas över mina blomster i natt!!



Må gott mina vänner!

22 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Nej vet du jag har vaknat vissa nätter av att haft "mardrömmar" om frosten...suck...jag HOPPAS det inte blir frost, verkligen!

Monica sa...

Men... Att du ska behöva oroa dig för nattfrost ännu. Här i sthlm trakten känns det inte som om man ska behöva det, även om det bara är 12 grader...brrrr. Må så gott och lycka till med lössen .
Tjingeling
Monica

Kalo sa...

Jag håller tummarna för + grader! Såpvatten och en hård vattenstråle för att mekaniskt spola bort lössen? Trist med invasion...
Karin

Lenas trädgård sa...

Här är det inte risk för frost i alla fall. Men 13 grader mitt på dagen och regnigt och blåsigt är inte ok heller!FY!!!
Man blir ju lurad på juni!
Fast idag har jag varit på plantskolan och köpt till mig lite pelargoner för första gången i år. Ska planteras i morgon kväll - om det så blir med yllevantarna på!
Vi får väl härda ut...
Lena

AnnCharlotte sa...

Har inget annat tips än dusch med vatten mot lössen...men det kan ju ta sin tid om det är många...
Så fint du har i växthuset med alla örterna...nån gång hoppas jag på att få ha ett växthus ;)

Ruben sa...

Det doftar kryddor och nybakat bröd ända hit! Men lössen - de vill jag inte kännas vid. Tyvärr har jag ingen kur. Mina aklejrutor har drivor av löss. Ibland tar jag vattenslangen och ger dem vad de tål. Dock är jag inte säker på om de dör av det kalla vattnet, eller om de repar sig och kommer igen - jag tror nästan det.
Ha det gott!
/Ruben

Spirande grönt - sa...

Åh, så gott brödet ser ut!

Ha en fin kväll,

Rebecca

Charlotte sa...

Usch vad tråkigt med löss och frostkänningar... Här är det kallt, men inte risk för frost (tror jag i alla fall...). Har ingen kur direkt, brukar bara använda växtsåpa och nypa bort de värsta angreppen..... Håller tummarna att du ska få bukt med dem små invaderarna....

Men vad duktigt du är som bakar bröd.... det ser jättegott ut!

Kramar
/Charlotte

Hantverkarglädje sa...

Ja nog blir man trött på denna väntan på värme.
Angående lössen så det ända naturliga som jag tycker hjälper är tallsåpa men jag vet tyvärr inte om man kan spruta det på köksväxter. Hoppas du får bot på dem.

Annika Christensen sa...

Trist med ohyra.
Fint verkar du ha det trots allt.
Jag sprutade nässelavkok på min löss i växthuset och på allt det övervintrade och det funkade.
Prova på någon planta bara.
Lycka till och sov gott
Annika
Som inte kommer ihåg vad en värmebölja är.

Maria Berg sa...

Håller verkligen tummaran för dig, så att herr frost uteblir!

Mina barn har börjat simskola och det är utomhus dock i temporerat vatten behöved då det hagalde när vi kom dit idag.

Härligt med den lilla dynan intill alla dofter.
På min honungsazalea kom det två blommor i år och de doftar så förföriskt, men är nu överblommade.

Härligt med nybakt bröd, min man är en mästare på det och igår satte han degen till kanelbullar, han gör deg och jag gör fyllningen.

Kram MB

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Ojojoj ohyra är inget kul.
Vi använder alltid nesselbrygd mot sådant, men jag har varit desperat nån gång och blandat lite grönsåpa med vatten och sprayade in lössen så dem hade svårt att håller sig på benen och började glider och kana omkring...sedan sprutade jag med vattenslangen på de upp och ner vända bladen och stjälkar och väck var lössen.
Hoppas att sommaren hittar tillbaka till Skandinavien nån gång.
Kram Petra B.

STENLYCKA sa...

Godmorgon!
Vågarr jag säga att här har vi en underbar morgon med strålande sol och riktigt varmt. Önskar att det kommer till dig också, för det låter inget kul med nattfrost. Dina bilder är som vanligt helt ljuvliga. Du kan det där med att hantera en kamera!!
Önskar dig en bra dag med sol.
Kram från Raina till dig goa Bea!

bea sa...

jo vi har temperaturer ned mot null vi også på natten.. glad jeg ikke har hage her !

lus kan jeg ikke hjelpe med.. brukte eddik på rosene men det hjalp ikke..

håper noen har gode råd..

ha en deilig dag.. klem

bea sa...

meg igjen..

kom på noe; skummet melk skal drepe lusene men ikke eggene.. det betyr at du må gjenta behandlingen ofte..

og her er en side jeg kom over nå:
http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=7&t=24102

håper det hjelper!!

Jord under naglarna sa...

Vaknade till radion i morse där de varnade för FROST, mitt i juni??, och att det meterologiskt inte anses vara sommar här där jag bor... :(

Din örthylla må verkligen bjuda väldoft!

Inger sa...

Löss och kyla, trädgård medför bekymmer men ännu mera glädje. Lycka till med bekämpningen av löss och måtte frosten inte komma. Jag känner mest till bladlöss på rosorna som jag dödar för hand.

Mia sa...

Löss är illa nog, men frosthot, inte i år igen, stackars dig, jag håller tummarna för att det går bra!
Gräslökens små kulor är bland det finaste jag vet, egentligen mycket sötare än alla dom stora allium lökarna.
Brödet ser gott ut och örter kan man ju göra massa gott av, jag skördar friskt av mina plantor varje dag, det är en njutning att gå där och knipa lite här och lite där :)

Huset vid ån sa...

Åhh, Jag känner doften av nybakat bröd ända hit och så alla färska kryddor, mums! Härliga o inspirerande bilder....tråkigt med lössen men jag har tyvärr inga råd att komma med! Hoppas att du får en vacker dag med mycket solsken...SommarKramar Therese

Anette sa...

Det såg allt lite fullt ut i växthuset, med det är ju bara härligt! Löss är ju mindre härlig. Jag brukar spraya med varmt vatten några dagar i rad. Inte skållhett vatten alltså ute ljummet. Sen kan man ju alltid pilla med fingrarna om man inte har för många förstås.
Så tråkigt att inte ditt varma väder höll i sig. Till mig har det äntligen kommit och nu hoppar jag det stannar ett tag. /kram Anette

Åsa! sa...

Jag kokar 5 dl vatten, 1 dl såpa och 1 dl T-röd. Låter svalna och sprayar på bladlössen. Funkar utmärkt, men man måste upprepa det varje dag.

Hanna sa...

Ha en fortsatt bra vecka.
Kram
Hanna