tisdag 8 juni 2010

Hoppsan....

... är det redan slut? Ja verkligen, en vecka semester gick så ofantligt fort, min dyrbara tid har dock varit väl förvaltad. Vädret har varit ypperligt, njutit i fulla drag av grönskan blommorna och av friheten att bestämma dagens göromål själv. Hur i all sin dar hinner man jobba, när nästan halva förmiddagen förbrukas på att läsa dagstidningen, fylla tvättmaskinen, vika tvätt, städa undan frukosten och lite bloggtid förstås!?

Nu får det bära eller brista, en del av sommarblommorna har åkt i rabatterna idag. Ca 200 plantor har grävts ner och det är ett digert jobb, men det bästa med hela proceduren från frö till planta, när det äntligen är dags för planteringen. Anledningen var, att det utlovats regn och det är yppeligt väder för nyplanteringen. Nu får vi hålla tummar och tår, att inga frostnätter är i sikte som skadar växterna och ställer till en mindre katastrof.

Några glimtar ur min blomstervärld.



Dillpion (eller Herrgårdspion som jag blev upplyst om, vilket är det riktiga kanske?)



Tovsippan


Dubbel Tovsippa


En av mina sådder, Hängpetunia Cascade



Nu hänger jag trädgårdshatten på gungstolen, tar paus från myllan, ogräs och kladdiga trädgårdshandskar.


Ha det gott mina vänner!

32 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Ja, det behövs faktiskt lite regn. Och jag känner i kroppen att jag också måste vila. Jag har inte ännu kunnat koppla av, jag jobbar lite väääl mycker även om jag har semester.

Men ha det bra, och det passar ju bra med regn nu om du ändå ska börja jobba, bra tajming :)

Mimi sa...

Här är knastertorrt, så lite regn skulle inte skada här heller. Så underbar den dubbla tovsippan är, på någon annans blogg såg jag också idag en rosa tovsippa. Fina växter! Hälsn Mimi

Inger sa...

Wow, vilken häftig trädgårdshatt och gungstol med förresten. Rätt tid för dig att ha varit ledig och du har ju hunnit en hel del minst sagt, trots slappa förmiddagar. Känner igen det, här händer inte mycket före lunch om jag är ledig. Så jättemånga sommarblommor du har, måtte frosten inte komma.
Ha det gott!

AnnCharlotte sa...

Wow...200 plantor,jag är imponerad. Vilken lycka det måste vara att plantera alla dom efter att ha dragit upp dom själv.

Trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Hej igen!
Jag ska köpa ny kamera med utbytbara objektiv. Kan du tipsa mig om vad du använder för utrustning?

Ha det gott! H.

Lenas trädgård sa...

Vilken härlig vecka du verkar haft...fast snabbt den gick...
Tiden går ju alltid fort, när man har roligt, sägs det ju. Men jag tycker nog all tid går alldeles för fort numera...har det med åldern att göra? Eller har man alltid roligt?
Sån fin Petunia!, jag gillar eg inte den blomman...
Ha det gott, snart är det helg igen! kanske lite ledigt igen?
Lena

Rosor och ruiner sa...

oj, så många plantor du har, håller tummarna att det inte blir frost nu!
ja, man fattar inte hur man hinner jobba, när man är ledig, dagarna rinner iväg ändå! Själv fattar jag inte hur folk som jobbar heltid hinner med sitt liv...men man anpassar sig väl.

Lyckoslanten sa...

Mer än vackert! Lyfter min hatt, som inte är grön, och njuter av ditt grönskande rike! Ser att du har fina runda stenar som jag är på jakt efter! Jag har dem på tråden! Skönt att du fick en fin vecka! Ha det gott! ♥

Sköna o Gröna Ting sa...

Wow.., 200 plantor, hur mår ryggen:)?
Låter fantastiskt spännande att få se alla dessa gro från frö till rejäl planta.
Hoppas det är något vi får se en glimt av här sedan:)
Vackra bilder...
Hoppas du får en skön vecka
Kram till dig
Marianne

Charlotte sa...

Kul Bea att höra att det är fler som är lika odlingstokiga som jag när det gäller att dra upp från frö.... Visst är det kul! Har nästan planterat ut alla mina nu - lite kvar dock :-)

Håller med dig om det där med 'hur hinner man jobba egentligen' - dagarna fylls hur lätt som helst med små göromål.... förutom allt som finns att pyssla med i trädgården förstås!

Skönt att veckan varit bra i alla fall!

Ha en bra arbetsvecka :-)
Kramar
/Charlotte

Åsa sa...

Men så vackert du har det! och vilken underbar hatt! har du klätt den i mossa? fantastisk ide.
Håller tummarna för dina blommor.
Ha det gott.
Kram Åsa

Ninne sa...

Inte får det frysa på sån odlargärning. Tur att du fick en bra vecka o hoppas du nu inte jobbar mer än att du verkligen hinner få din rekreation i den underbara trädgården o att du hinner slänga in lite bilder så även vi får njuta ditt verk.
Ha de gott fortsatt
Kramisar fr Ninne

Cecilia - Vi tre o trädgård sa...

Vad du är klok som tar semester NU när det är som bäst!

Cecilia - Vi tre o trädgård sa...

Vad du är klok som tar semester NU när det är som bäst!

Annika Christensen sa...

Ja du ibland undrar man hur man hinner med att jobba. Just nu gör jag inget annat känns det som.
Underbara blomsterbilder du bjuder på. Dubbel tovsippa.. har aldrig sett. Tack för att du visar.
Ha det gott
Annika

Lilla My sa...

I arla morgonstund har jag också börjat ta ur växthuset och sätta ut få se då men jag kan inte tro att det skulle komma mera frostnätter nu...

Ha det bra
Lotta

Huset vid ån sa...

Jag riktigt ser trädgårdshatten på gungstolen framför mig, det finns ingen som kan beskriva saker så bra som dig....Åhh, Vad jag skulle vilja ha en dillpion tycker dom är såå fina! Ha en bra dag vännen! Sommarkramar Therese

bea sa...

huff.. regn har vi hatt nok av.. jeg vil ha sol og varme:))

nydelige bilder!! og den hagen ser fantastisk ut:)

ha en flott dag.. klem

Maria i Sennan sa...

Du hade tur med vädret..här i Sennan vräker regnet ner..den där blomsterhatten har jag missat..läcker..ha det..Maria

Åsa! sa...

Bea, du är verkligen en fena med kameran, så fina bilder, alltid! Ha en bra kväll på jobbet!

Snäckskalsdalen. sa...

Så mycket fint! Gör du så många plantor? Mycket arbete - men det är ju så kul. Och när det sedan tar sig så känner man lycka!

Vi har väldigt torrt ute i naturen, men det vågar jag knappt säga för då kommer det väl regn dag ut och dag in och det vill man ju inte. Bara lagom!

Agneta kramar

Lena/isis sa...

Härligt att ha haft semester:) Synd att det alltid ska gå så fort. Oj va´mycket plantor. Angående lyckoklövern jag bloggade om så är det lökar som man måste ta upp på hösten för vinterförvaring. Så då hinns det kanske inte med att sprida sig . Vet inte hur det fungerar. Kram

Fågel Blå sa...

Tack för din kommentar!
Ja det går så fort när man är ledig!!!!!
Man har jämt så mycket att göran det är nya projekt hela tiden!
Hoppas du får en fin Kväll!
Kram Kathrine

Kalo sa...

Oj så många plantor du har planterat. Måste bli riktigt maffigt! Söta bilder!
Karin

STENLYCKA sa...

Åhhh har du en dillpion, något som jag har önskat mig länge men har tyckt att de är väldigt dyra att köpa. 700 kr för en pytte liten.
Så duktig du har varit som satt så många sommarblommor. Vilken vacker trädgård du har, jag ser att du har sten i den också.....
Kram och ha det gott vännen!
Raina

Vittran sa...

Jag tycker att tiden går fort nu. Känns som om det är lite svårt att hänga med.
Här har det regnat större delen av dagen.Det behövs säkert för det är torrt så när det blir sol igen växer allt så det knakar.
200 plantor är mycket. Det måste kännas i ryggen efter all plantering.
Nä nu får det inte komma någon frost.
Ha det gott!

Hemma hos Jeanette sa...

oj du har hunnit mycket och planterat så många plantor ,du har en mysig trädgård o fina bilder
önskar dig en trevlig helg
kram

Huset på landet sa...

Låter som en riktigt skön semestervecka! Ja regn skulle behövas, men lite tråkigt är det med regn till helgen...
Har du sått dillpionen själv? De är otroligt vackra, men ack så dyra att köpa. Det blev ingen i år heller...
Trevlig helg!

Kram, Nicole

Gela sa...

Vilken gungstol imponerad!!!
Här regnar det också idag tur att jag fick en del planterat igår. Har fått nästan allt ut i landen nu. Hoppas du får en riktigt fin helg och tack för kommentaren/Gela

Britt sa...

härligt med en veckas sem och att du har hunnit mycket och även vila//Britt

Viola sa...

Så mange vakre hageblomster du har! Og en original og morsom og søt gyngestol!! :)

Maria Berg sa...

Underbart du har i din trädgård och vilken charm med gungstolen och hatten.

Ja, tänk när man har semester undra man egentligen hur man hinner med allt när man jobbar.

Njuter av de sista syrenerna och ser med späning på att irisen slår ut, har 4 nya som jag inte riktigt vet vilken färg, en har aprikos en är gul med de andra vet jag inte ännu.

Jag har också smakat det först "gubbarna" - härligt nu är sommaren här även om det regnat de senaste dagarna.

Kram kära du,
MB