fredag 14 maj 2010

Vatten och kärlek

Plötsligt händer det som vi väntat på, att vi får den underbaraste sommarvärmen, rentav en tryckande hetta och åskregnen som avlöser varandra. Den den ljuvaste grönska har formligen exploderade fram över en natt. Nu är det gott att leva och glömd är alla kalla bistra dagar!

Man får skörda det man sår och det är inte alltid en självklarhet att lyckas med det man föresatt sig. En kombination av mycket vatten och kärlek som verkar göra små underverk. Jag har fått skörda den första Rucolan och salladen. Helt fantastiskt att kunna plocka varsamt de spröda bladen, utan att förstöra plantorna. Känna, dofta och smaka - en sinnrik upplevelse! Tillagad med kärlek och avnjutits med andakt. Dethär är höjdpunkten på att få odla och skörda.




En korg med pärlhyacinter får bli min veckoslutshälsning till er mina vänner!








Kramen

28 kommentarer:

Mia sa...

Underbart är ordet! Igår åt vi första lunchen ute på verandan (för i år) och nu blir det strax frukost. Från att ha gått och huttrat så kan vi plötsligt ha dörrarna öppna och känna den härliga luften i hela huset.

Ha en riktigt mysig helg!
Kram Mia

gittan sa...

Vill du ha mer vatten? Vi får så det både räcker och blir över - jädrar vad det regnar! Vi har fått ca 20 mm innan ivekcan och snart har det fyllts på med ytterligare 10 bara nu på morogonkvisten. PÅ nyheterna igår pratade de om att sommaren börjar idag - inte är, här är det höstrusk! Men efter regn kommer sol =) Bara att bida tiden. Ha en fin helg, hoppas solen lyser över er åtminstone / kram gittan

♥Min Eden♥ sa...

Jo vi har haft ett helt otroligt väder...nu gäller det bara att njuuuta! Jag ska försöka att få igång min köksträdgård också, sent om sider...det är bara det att det är nästan för varmt för att arbeta.
Ha det gött!

Mia sa...

Jag är så glad för din skull, vilka kontraster mot fjolårets frost vid midsommar. Egenodlat sallad det längtar jag till, och då ska jag använda sax, så smart, jag klarar ju alltid bryta sönder plantorna när jag plockar bladen. Toppat med oliver och feta - kan det bli bättre ?

Mammasblommor sa...

Visst är det härligt med värme!
Det är nästan så allt "exploderar" i grönt nu, när värmen kom efter regnet!
Härliga bilder!!
Ha en skön helg!!
//Margot

Mine Blomster sa...

Takk for dine varme og koselige hilsner på min blogg. !!

Utroligt vakkert å komme inn i din blogg. Du gjør så mye vakre saker her, og skriver også så fint ;O)

Ja 17 Mai er en stor fødelsesdag i Norge.. Da skal ALLE folkedraktene frem. Det tar noen år å lage dise draktene , for det er et pirkete håndarbeid... De fleste setter det bort, og får andre til å gjøre de. Da koster disse draktene fra ca. 30.000,- kr NORSKE!!!
Men gjør man det selv, som i mitt tilfelle, blir det en helt annen pris. Men vist er de vakre. Og denne typen som jeg har gjort til min datter, har du ingen lik av. Alle er forskjellige. Det er det som også er litt gøy!!

Jeg likte veldig godt den fine potten med de vakre blomstene i violett og sammen med kvistene du har malt hvite.
Du er sååå flink!! *smiler*

Ønsker deg en fortsatt fin helg.
Masse hilsner fra Meg.
Mine Blomster ;O)

AnnCharlotte sa...

Egen skörd är alltid godast....hos mig är det regn...mycket regn...men med en nyplanterad rabatt känns det helt ok ;)

Inger sa...

Sommaren kom till oss idag, toppen, men oj så mycket som ska göras både här och där. Egenodlad sallad, vilken lyx att njuta av.
Ha en skön söndag!

Mimi sa...

Vad lyxigt med egen rucola redan. Jag kan inte så förrän jag helt och hållet flyttar hit ut om någon vecka. Härliga pärlhyacinter! Hälsn mimi

promenader på landet sa...

Hej vännen! Ja nu är det bara att njuta av varje minut! Jag njuter av det härliga vädret, men även av dina vackra bilder det vet du! Ha en skön söndag! Kramis Maria

Lilla My sa...

Borde kanske ha planterat lite ruckola i växthuset hade den ett år ute i trädgårdslandet men då åt några djur upp den för den blev full av hål sen dess har jag inte iddest pröva igen.
Härligt med sommarvärme vi njuter för fullt! Grönskar så härligt ute i trädgården nu.
Ha en skön helg
Lotta

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Härlig att solen skämmer bort er, som hade så kallt förra säsongen.
Nu är det vår tur att huttra och huka, det regnar som bara det.
men ändå tycker jag det är skönt.
Inga brunbrända gräsmattor i maj ;O) Allt kan ses positivt.
Kram och trevlig söndag, Petra B.

Kalo sa...

Visst är det härligt med värmen! Älskar dina bilder på pärlhyacinterna!
Karin

Moa sa...

Så härligt för er i er ända av sverige.. men det kommer hit också det vet jag ju. Imorse var det fantastiska 13 grader vid halv nio, rekord!!! men mulet och lite regntungt men jag är i alla fall glad över att det inte är 5+ på morgonen. Njut av värmen och livet..kram/moa

STENLYCKA sa...

Hej Vännen!
Har inte hunnit titta in till dig på ett tag,jag har saknat dina vackra inlägg och ditt inspirerande hem.
Min tid har inte riktigt räckt till bloggen för jag och min bror håller på att röjer ur vår föräldragård som skall försäljas. Det har varit en jobbig tid med minnen och många saker som föräldrarna har samlat på sig under ett långt liv som nu skall fördelas mellan oss.
Därför har det varit tyst från mig på din blogg men jag hoppas snart kunna skriva lite oftare till dig.
Önskar dig allt gott och tack för rara hälsningar!
Många kramar från Raina

Charlotte sa...

I går var det sommar-värme här också - riktigt skönt. Det är först nu som man riktigt förstår hur kallt det varit innan. Barnen slängde på sig shorts och fann sig direkt i den nya temperaturen :-)

Nyskördad rucola är så god. Vilken lyx. Brukar knapra på bladen när jag är i växthuset också. Gillar verkligen smaken på bladen.

Ha' det bra!
/Charlotte

Lyckoslanten sa...

Ja visst var det här en underbar helg och jag var inte hemma och fick uppleva de åskväder vi har haft här och som slog ut telefon och internet. men jag möttes av grönska och det tackar jag för! Njut av veckan som kommer! ♥

Britt sa...

Vilken härlig bild av salladen. Men regn det har jag fått så att det räcker för ett bra tag fram över. Alldeles fullt med vatten på gräsmattan//Britt

Åsa sa...

Så gott med egenodlad ruccola! Jag har precis planterat min så jag lär få vänta ännu ett tag.
Ha en bra måndag imorgon Bea!

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Vilka underbara bilder du bjuder på, dom blir man verkligen glad av! Ha en bra start på den nya veckan! Kram Therese

Jord under naglarna sa...

Jag kan inte minnas att våren nånsin kommit med sådan ketchupeffekt någon gång tidigare. Fört bara kyla, kyla, kyla och nu rena sommavärmen från en dag till en annan - härligt!

Ha en fin fortsättning på veckan!

Hanna sa...

Ha en fortsatt bra vecka!
kram
Hanna

Bea sa...

det må være en opplevelse å kunne gå ut å plukke inn salat fra egen hage:)) har aldri prøvd det.. fristet virkelig det bildet :))

ha en trivelig kveld.. klem fra Bea :)

Hantverkarglädje sa...

Härligt med egenodlat. Har du möjligen drivbänk? Jag brukar nämligen få några veckor tidigare i den men mina är ändå som små mössöron.

Monica sa...

Mumsigt med egenskördat ... jag väntar än på min ruccola :)
Tjingeling
Monica

Gudrun sa...

Den sista bilden var verkligen fin, härligt med det gula bakom.
Underbart att få göra sin egen sallad av sådant som man själv drivit upp.
Denna tid som är nu, den är så ljuvlig.
Ha det gott,
kram

karina sa...

Hejsan!
Jo, här har det varit och är fortfarande bra kallt. 2 dagar har lite sommarvärme varit framme så det är nu både klippt och färdiggrävt runt alla rabatter. Tänker njuta av min trädgård i år för nu borde alla plantor täcka rabatterna och jag kan bara gå och dra upp lite ogräs då och då "ler". Nja lite ´projekt finns men det är bara smågrejor så min nyinköpta hängmatta kommer att bli välbesökt med en bra bok många gånger om. Jobbigt med influenser och bloggkrångler, men de har lovat att den ska vara fixad denna vecka, men de har de ju sagt förut och fortfarande är scrollerlisten borta "ler". Hoppas du får en skön Pingsthelg och att regnet håller sig på avstånd hos både dig och mig, Karina.

Birgitta sa...

Vad härligt att sommaren kommit till dej också. Även vi har fått njuta av den sedan i lördags.
Ha det så gott.
Kram Birgitta