torsdag 20 maj 2010

Sommarkänsla

En ny dag med nya möjligheter, solen går upp i horisonten och silar de ännu bleka solstrimmorna genom lövverket, den riktiga sommarvärmen verkar fortgå, men hur länge till, det är ju ändå bara maj månad!?



Börjar min dag för att ta en sväng till växthuset, gräset ligger dagvått efter nattens timmar, av solens morgonstrålar glittrar det till i alla små grässtrån, bladverk och blommor som är dekorerade med små diamanter av dagg. Det är vackert och fåglarna sjunger högljutt, några flyttar sig oroligt från gren till gren, då jag närmar mig deras revir.



Alla lökar blommar ut så fort!



Det daggvåta gräset, värmen och sommarkänslan ger mig en påminnelse om barndomens somrar, då gräset alltid var så grönt och vem har inte sprungit barfota i daggvått gräs eller vandrat på en äng, med solgula maskrosor som plockades famnen full och händerna blev alldeles kletiga och fläckade ner sommarklänningen.
Förutom träskor var vita bomullsskor väldigt populära då som nu och jag kommer ihåg när tvättbaljan åkte ut på trappan för att skrubba tennis-skorna rena och jag kan ännu känna doften av såpa vid bara tanken.



Det blev ett par skor med den rätta sommarkänslan igen, för den kommande sommarens båtliv och den somriga maskroskransen måste bara få bindas och upplevas återigen.



Sommaren är också överraskningarnas tid och här är en söt överlevare! Dessa märkligt små sköna godingar, nämligen Primula som vi köper tidigt på våren och vi hinner knappt hem med dom innan de slokar. Nu fick jag rådet av min goda bloggvän Maria: Försök håll liv i den tills du kan plantera ut den! Tack för det goda rådet, nu blommar den livskraftigt och jag har fått större glädje utav utav den nu, än när den stod halvdöd på en undanskymd plats.





I min gröna "barnkammare " är det trångt om saligheten just nu och väldigt varmt! Några små "bebis-plantor" lider smått av hettan, en del ränner iväg på höjden, stora vattenmängder går åt och förstås, en ljuvlig blomning har börjat, Mini Petunian är en av de första. Så söt!

En sommar går så fort och mycket är det man vill hinna uppleva och njuta av under den korta blomstertid som vi har. Men....allt får ta sin tid och det man inte hinner med, får stå över till en annan gång!



Många solvarma hälsningar till er mina vänner!

28 kommentarer:

Märta sa...

Oj så vackra bilder,o så fint du skriver.
Här är så ljuvligt nu,varmt o skönt.
Ha en skön dag!
Kram!

Lena/isis sa...

Så mysiga bilder och lilla vovsingen är ju så gullig i sin krans. Efter att ha läst dina rader om barndomen kan jag riktigt känna hur det var då. Måste tänka tillbaka lite :) Att allt har sin tid och det man inte hinner får vänta måste jag lära mig lite mer av eftersom jag är ganska så otålig. Vill ju inte missa nåt:) Men jag jobbar på det...Kram

Anelias hantverk sa...

Men oj så vackra foton du tagit och texten är så fin som du skrivit! Ja visst är det sköna dagar nu, hoppas vi får en fin sommar.
Ha den skön dag!

Halina sa...

Härlig inlägg med mycket värme...
Fina bilder :))
Ha en skön dag
Halina

Ruben sa...

Jag tror du är mer poetisk än vanligt idag! Kan det vara våren? Fantastiska foton och poetiskt, poetiskt!!!
Ha det gott! /Ruben

Mammasblommor sa...

Så vackra foton och så fint skrivet! Vad söt vovven ser ut!
Sommarvärmen fortsätter och det är så ljuvligt och fint ute, nu kan man dröja sig ute sent på kvällen och mysa,så härligt!
Ha det gott min vän!
//Margot

Bea sa...

å som jeg lengter etter det du beskriver her:))

ja, hvorfor stresse.. da går man sannelig glipp av det som er det beste.. roen !

ha en deilig kveld.. klem fra mæ

PS! nydelig bilde av sommerpyntet hund:))

Charlotte sa...

Vilken fin vovve med kransen i håret :-) Och vad fint du skriver - du är en riktig berättartalang! Har i vår planterat ut några primulor som jag 'hållit vid liv' för att testa och se om de hänger kvar tills nästa vår och blommar igen, men ute i rabatten. Fina färger på minipetuniorna....

Ha' det gott!
/Charlotte

Kalo sa...

Så vackert! Jag njuter av värmen! Snart snart hoppas jag mina klarbärsträd blommar!
Karin

Mimi sa...

Bra tips det där med primulan. Härlig bild på jycken! Och sån känsla i texten igen! Jag komer speciellt bra ihåg maskrosfläckarna på de obligatoriska vita vårjeansen som man alltid införskaffade inför maj. Sen var de inte så vita nånsin mer.... Hälsn Mimi

♥Min Eden♥ sa...

Åh...jag är sååå rädd att vi får frosten på besök nu..det vore katastrof!! Men om både du och jag håller alla tummarna uppe så ska vi tro och hoppas att vi klarar oss?!
Njuuut :)

Inger sa...

Jag undrar samma som du, hur länge ska värmen hålla i sig. Det här känns lite sanslöst och jag är dåligt förberedd. Konsten att njuta sitter också tyvärr långt inne just nu. Tack för din påminnelse!
Kram Inger

billan sa...

Värmande inlägg!
Här har åskregnet vräkt ner under eftermiddagen, nu doftar det sommar......
Visst är det mycket man vill hinna med nu, sommaren är alldeles för kort!
Må så gott!

AnnCharlotte sa...

Maskrosfläckar...ja det har vi nog alla varit med om...
Idag har det varit riktigt somrigt hos mig också....nu går det undan hos växtligheten...det är bara att hänga på ;) och njuta så mycket man kan...

Angel.Pearls sa...

Härliga bilder på dina fina växter! Ha en skön helg!//Eva

Gudrun sa...

Du är en riktig mästerfotograf, underbara bilder. Skrivandets konst har du också.
Så söt hunden blev, blir det en annan krans till midsommar?

Ha det gott.

Mia sa...

Bland allt ljuvligt och vackert hos dig ( som alltid) måste jag ju bara säga att det sista bildet, det var verkligen sommar och stiligt :) Maskroskrans, mmm....

Lilla My sa...

Det är nog så härligt med denna sommarvärme men få se när det blir kyligare har på känn att många människor har planterat ut ett och annat och inte tänkt på att det kan komma frost nätter ännu...
Jag har det mesta i växthuset ännu.
Söt vovve!
Kram Lotta

Lyckoslanten sa...

Väldigt vackert! Mirakel med primulan där! Sköna dagar att njuta av nu även om man får hållas inomhus en stor del av tiden. Ha en skön helg! ♥

Hantverkarglädje sa...

Bilder och text man blir glad av. Vi vill nog alla ha denna ljuvliga värme länge, länge eller åtminstone snart igen.

Hantverkarglädje sa...

Visst är det ok. Bara roligt att nån gillar ens blogg.

Åsa! sa...

Men, nog är värmen här för att stanna? Jag har bestämt mig för att nu är det sommar och därmed basta :D
Må gott Bea!

Huset vid ån sa...

Vilket härligt inlägg Bea! När jag läser dina rader så ser jag allt framför mig....Sommarkänslan är på topp! Önskar dig en Trevlig o Skön Pingsthelg! Kram Therese

Sköna o Gröna Ting sa...

Jisses vad fint du skrivit vännen, du fick mig att skriva upp såpa på min inköpslista:)
Den doften är som du skriver..., SOMMAR!!!!
Det var en fröjd att hälsa på dig så här på morgonkvisten.., tack.

Ha en underbar helg Bea...
Kram
Marianne

Skimrande kristaller sa...

Vilka vackra bilder! o så fint du skriver! Visst ä det en härlig tid vi nu möter!! Ha en trevlig pingst! Kram Lenita

Annika Christensen sa...

Hej!
Det var den sötaste hund jag sett på länge...
Ja du är så hoppfull... en ny dag med nya möjligheter..
Längtar tills imorgon.
Ha det gott i sommar värmen.
Annika

Lenas trädgård sa...

Du är ju en riktig poet! så vackert o så tänkvärt, som vanligt...
Så är det, man måste stanna upp o njuta av det man har, även om tiden tycks gå för fort och annat måste skötas. Vi har ju bara detta livet, men ibland kan man inte styra över det som sker runt omkring oss...
Ha en rikgtigt skön forts på Pingsthelgen!
Lena

Maria Berg sa...

Underbart härligt med sommarkrans både på skor och hund - och vitt som snö (tack och lov att den smälte till slut)

Kram MB