lördag 22 maj 2010

Sköna maj

Vilken vacker maj månad vi har! En underbar grönska klär vår jord, sol och värme som i bästa högsommartid, fruktträdens knoppar är stora, rosa och runda, skogsgläntan med liljekonvaljer är full med små gröna små spiror som snart sprider en otroligt ljuvlig doft och häggen slog ut i full blom, lagom till Pingsthelgen.



Gräsmattan har fått sin första klippning och genast fick allt ett vackrare intryck i min trädgårdsvärld, trots att jag inte är riktigt klar med rabatterna. Lite sorgligt nog kan jag konstatera att flera perenner inte klarat den senaste vinterns hårda kyla. Jag saknar Rosenflockeln, Floxen har glesnat, den gula perenn Digitalis, mfl. Trist, för allt fyller ju sin plats, med det ger rum för några förnyelser eller förändringar i stället, alltid något positivt.

Jag har som de flesta andra gjort några vårplanteringar i väntan på sommarblommorna och de är tappra violer som klarar lite kyla och hunnit stå ute i flera veckor redan.

Min rostiga trädgårdscykel med ett fång violer.







Önskar er alla en riktigt skön och varm Pingstdag!



Kramen

22 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Hej Vännen!
Ha den bästa dagen!
Njut i nuet och lek i livet!
Du är bäst!
Stora kramen min till DIG!
Raina

Inger sa...

Önskar dig också en fin pingstdag/sommardag! Värmen som jag hela vintern längtat efter är här och mitt lilla barnbarn likaså.
Kram Inger

Lillebeth sa...

Ja, det är bara så härligt nu. Ha det gott!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Visst är det lite sorgligt med växtförluster men kanske finns det lite chans ännu, vissa perenner är ju sena? Superfina pensébilder!
Ha det bra!
Eva

Bea sa...

god morgen:)

det visst dessverre mange som har mistet et og annet under denne vinteren.. trist.. i alle fall for de som hadde planter som ikke går å erstatte :( men som du sier.. man får vende det til noe positivt å plante noe nytt :)

ha en deilig dag:)) klem fra mæ

Lyckoslanten sa...

Jo vintern gick hårt fram, men det kompenserades med denna ljuva majvärme och vi får förnya! Vackra bilder! Ha en skön dag! ♥

AnnCharlotte sa...

Det är trevligt att förnya sig...men helst vill man ju själv bestämma vad som ska bytas ut ;(
jag sitter och kollar runt lite i bloggvärlden innan jag ska ta itu med dagens kraftprov...att gräva upp mitt Zebragräs helt och hållet...har redan grävt upp fyra bitar som jag flyttat men nu ska det sista upp också......

Anette sa...

Äntligen! Det är väl det enda man behöver säga:-) Äntligen är det dags för vårvärme och härliga trädgårdsupplevelser. Nu händer det så mycket, så man knappt hinner med. /Anette

kajsastina sa...

Å så fint! Du bjuder, somalltid, på fina bilder av de vackraste blommor jag vet: violer m.m.
Ha en skön dag.
kramen

Huset på landet sa...

Vilken vacker färg på tulpanerna! Violerna och bellisarna är också så söta tillsammans!
Ja nu har verkligen allt hänt på en gång, man har knappt hunnit med. Känns nästan skönt att det svalnar av ute nu, så att allt inte hinner blomma på en gång...
Floxen har klarat vintern bra här, men vår största perennarabatt är så överfull av scillor och pärlhyacinter än så det är svårt att få en överblick över läget.

Hoppas att du får en fin vecka!

Kram, Nicole

Monica sa...

Tänk att det gör så mycket för helhetsintrycket när gräsmattan är klippt. Vi pratade just om det härom dagen när maken klippte för andra gången i år....Må så gott
Tjingeling
Monica

Mimi sa...

Snön borde ju ha täckt och skyddat. Jag upplever att den faktiskt har gjort det hos mig. Nå det finns ju så många faktorer som påverkar! Härlig värmebölja har det varit, men nu verkar den ta slut. Hälsn mimi

Mammasblommor sa...

Har också klippt gräs och rabattkanter, och allt ser helt plötsligt så mycket prydligare ut!
Vackra bilder! Synd på perenner som inte överlevt, men hoppet är kanske inte helt ute än! Här är det mycket som är försenat efter den kalla vintern!
Ha det gott!!
//Margot

Gunilla sa...

Hej Bea

Visst blir man lite ledsen när växterna fryser bort.
Min Rosenflockel har börjat visa sig så den finns kvar och den perenna digitalisen ochså. Men vintern har gårr väldigt hårt åt klätterrosorna jag får nog klippa ner dessa riktigt mycket, och jag vet ju inte om de får någon blommning iår för de kommer att se ut som buskar innan det har vuxit ut. Men huvudsaken att det finns liv för då finns det ju hopp ochså.

Jättefina bilder du tagit.

Ha det gott
kramen/Gunilla

promenader på landet sa...

Hej vännen! Önskar dig en jätteskön vecka och njuter av dina underbara bilder! Stor kram Maria

Hantverkarglädje sa...

Synd när några växter fryser bort.
Trodde absolut att min vinranka som jag har upp efter väggen hade frusit men se den lever och mår bra. Björnbären som jag trodde skulle klara sig har helt döda kvistar men det kommer nytt från roten. Tyvärr betyder det att det blir inga björnbär för i år.
Kikar in igen.

Charlotte sa...

Maj och kanske första hälften av juni är den tid på året jag tycker allra bäst om. Våren är helt enkelt fantastiskt..... Usch vad tråkigt med sånt som inte överlever.... Jag tror att en av mina största och finaste klematisar har gått åt... Den brukar inte frysa ner helt, har jag tur kommer den upp igen, men i 'mindre format'... inte kul alls.... Men man får ju förnya istället :-) Det gäller att se den positiva sidan....

Fin liten staty du har bakom tulpanerna! Har fått dille på statyer. Inte för att jag har särkilt många (två stycken).

Önskar dig en härlig vecka, denna sista i maj.....!
Kram
Charlotte

NinaVästerplana sa...

Hoppas du har haft en fin pingst. Som du såg så har min gått i hänryckningens tecken ;-)
En underbar tid vi har nu! Har grävt en liten rabatt runt min stora sten idag....
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Lilla My sa...

Det händer så myckt intressant i trädgården så man vill ju inte hinna gå in heller på kvällarna.

Ogräset finns det ju också som borde tuktas lite mellanvarven och så här på landet finns det maskrosor som kommit in i blombänkarna och det ska bort.

Härliga tider vi lever i nu.
Kram Lotta

NatureFootstep sa...

ja, nu börjar det äntligen likna något. Blommor o grönska slår ut i allt snabbare takt. Visst är det härligt?

Åsa sa...

Visst blir det vackert när man får klippa gräset! Här har också häggen slagit ut, det är så vackert så man får ont i magen :)

♥Min Eden♥ sa...

Jag har också mist några plantor i vinter, det är synd verkligen, man blir ledsen...och jag har ju inte råd att mista nå många då jag inte fyller min rabatter ännu :D