söndag 30 maj 2010

Njutning med kungliga förtecken

Ett veckoslut är till ända som bjudit på många trevliga stunder både för avkoppling och dels kantad med en hel del trädgårdsjobb. En ny vecka randas så småningom, men det känns nästan overkligt att vi hunnit till den tidpunkt när det är dags för mig att få njuta av en semestervecka. Välbehövlig på alla sätt och nu hoppas jag på fint väder och jag begåvas med förnäm tillvaro bland alla ljuvliga blomster som visar färg och några med kungliga förtecken.




Men visst, jag får lov att ta sikte på mitt landmärke, för att inte bli alltför hänförd av grönskan, dofterna, blommorna och den gamla Apelns underbara äppelliknande blomning och ett enormt humlesurr. Riktig sommarkänsla!



I växthuset visar den ena sådden efter den andra färg och en del väntar på att få lite större svängrum för tillväxten. Dockkragen är ny för min del och helt förtjust över dessa små blommor.



Kejsarkronan blev en överraskning, ty minnet var kort och jag undrade vad i all sin dar som tränger ur jorden med en sådan kraft och inte förrän jag såg knopparna tände det till!



Kungsängsliljan kom till slut, efter ett visst oroligt väntande bjuder den på en utökad blomning år efter år. Tackar för det!



Till er mina vänner, för den fina respons på mitt senaste inlägg. Tack för alla trevliga kommentarer!



En vecka framöver är bara min tid, ingen obarmhärtig väckning, eventuellt till vacker fågelsång - kvalitetstid!

Kramen

21 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilken lycka att bara kunna njuta av en ledig vecka nu när allt står i sin första blommning och allt börjar på riktigt vakna till liv.
Riktigt fina bilder visar du ochså.
Jag njuter och hoppas på att värmen kommer nu för det har varit lite snålt med den.

Ha det riktigt gott och njut av ledigheten.
Kramen/Gunilla

Lenas trädgård sa...

Så härligt med en semestervecka! Hoppas du får njuta till 100% och inga "måsten" som stör. Värmen vill jag också ge dej, det är ju just nu för snålt med den, här i alla fall...
Kram lena

billan sa...

Rättan tid att ha en ledig vecka nu när grönskan och blomningen kommer igång på allvar. Hoppas bara att det snart kommer lite värme.
Njut av din ledighet och må så gott!

bea sa...

så mange nydelig blomster du viser igjen:)) og nå har min rutelilje på norsk, og vibeegg på dansk fått et svensk navn også.. Kungsängsliljan :))vakkert navn.. jeg lærer litt hver dag:))

Keiserkrone hadde mormor sving på.. hennes hage var fylt av disse herlige lysende klokker:)) bare ett problem.. hennes hvite duker når de blomstene drysset sitt fine støv utover:)))

ha ei deilig uke.. klem fra meg:))

ps! fant ingen oppskrift på sirup.. vil du dele hemmeligheten ?? det så så spennende ut..

Charlotte sa...

Vad skönt med en semestervecka....just nu! Hoppas att du får fint väder också. Måste ju var helt underbart att få vara ledig nu för att riktigt hinna uppleva allt som händer nu i den härligaste av tider...

Visst är det roligt när man får sig överraskningar i form av blommor som kommer upp som man glömt.... :-)

Ha' det sä skönt under din vecka.....
Kram
/Charlotte

Lyckoslanten sa...

Vilken fin sammanställning, med dessa kungliga. Otroligt härliga bilder! Hoppas verkligen du får en fin vecka. Min vecka blir den mest intensiva på året! Sen blir det lugnare! ♥

Hantverkarglädje sa...

Säger då bara, njutav veckan i fulla drag men det verkar du göra redan med alla vackra blommor du fotat. Tror precis att det är kärrviolen i din vackra bukett. Ha en bra vecka.

gittan sa...

Åh så härligt att du får en veckas ledighet. Hoppas vädergudarna låter dig få spendera all den tid du önskar i din trädgård.
Kram gittan

♥Min Eden♥ sa...

Mina 4 veckor börjar nästa vecka, bara 4 arbetsdagar kvar...gissa vem som väääääntar :)
Njut nu av din semester!

AnnCharlotte sa...

Hoppas du får en riktigt fin vecka...nu är det ju som allra bäst i trädgården, så mycket som blommar och samtidigt så mycket kvar att längta till, och allt som är friskt och grönt nu.

STENLYCKA sa...

Önskar dig en underbar ledig vecka, det är nu man skall ha semester mellan hägg och syren.
Vackra bilder från din fina trädgård. Tack för dem.Dina ljuvliga bilder kan man aldrig få nog av.
Ha nu det riktigt gott och njut av sommaren!!!
Kramen till dig från mig!
Raina

Mimi sa...

Vad vackra bilder. Hoppas vädret är på din sida! Hälsn Mimi

Tigris Predikantan sa...

Vackra äro de, dina bilder och blommorna!
:)

Mammasblommor sa...

Hoppas du får en härlig semestervecka med varmt och fint väder! Så vackert det ser ut i din trädgård, med så mycket fint som blommar!
Ha det gott och njut av ledigheten!
//Margot

Inger sa...

Ha en skön semester och njut av årstiden! Otroligt fin färg dockkragen har.
Kram Inger
P.S. Strulade med mitt inlägg, texten kom senare.

Lilla My sa...

Min semester börjar också ligga inom räckhåll och jag längtar och Paris resan känns nära :)

Härliga tider nu när det händern nåt i trädgården hela tiden. I växthuset är vissa blommor växt till sig så dom borde få komma ut men väntar ännu till 10 juni för det brukar ju komma frostknäppar.

Ha det gott
Lotta

Livskrafter sa...

Underbart med lite ledighet.... njuuut och lev
kram
Emma

Snäckskalsdalen. sa...

Det var riktigt, riktigt bra att du tittade in på min blogg för på så vis hittade jag till dina två bloggar.

Och det var riktigt, riktigt angenämt.

Vilka underbara bilder och texter du har.

Och så såg jag att du gjort sirap - det bara måste jag pröva. Granskottssirap - leta recept på nätet, stämmer det?

Så trevligt detta var, jag kommer tillbaka, lite på det!

Kram från den svenska västkusten och Snäckskalsdalen,

Agneta

Beatrice sa...

Hej Bea!

Vad många vackra bilder du visar från din trädgård! :-) Det låter som en perfekt idé att ta en semestervecka nu när värmen börjar komma. Hoppas du får både härlig avkoppling och mysiga stunder i din fina trädgård under veckan.

Vi har haft det rätt kallt de senaste veckorna och det har inte varit någon riktig vårvärme. Idag skiner solen för fullt, men det blåser kraftigt och termometern visar "bara" 13 plusgrader. Nåja, man får väl vara glad att det inte är minusgrader i alla fall :-).

Många kramar till dig
Beatrice

sinneskatten sa...

Kjesarkrona är en ståtlig blomma som jag vill ha , men aldrig kommer till skott att skaffa.
<den blå blomman är väldigt fin.

Maria Berg sa...

Dockkragen - ny för mig också. om det blir frö av den i år, kanske jag kan få önska mig lite?

Fick Zinnia frö av Ruben för två år sedan och nu börjar de komma upp igen!
Härligt, hoppas du har/har haft härligt väder. MB