onsdag 26 maj 2010

Maskrossirap

Våren är naturens skafferi och vem av oss har inte ätit Harsyran, Ängssyran och inte minst alla bären som vi plockar på sensommaren? Men maskrosor och granbarr då? Jag har aldrig någonsin prövat på att plocka maskrosor eller granskott tidigare för att göra något matnyttigt utav det. Att samla in dessa guldgula blommor var ett nöje som lyser som solar över alla åkrar och ängar, ibland över stora fält och för det mesta till välbehag för våra sinnen. Ogräs eller inte, men jag lovar, det blev en god sirap!




Av små granskott skall det också bli sirap men den får lov att stå i solen ett tag och då smakar vi av den!




Underbart gott på burk, testa du med! Jag har gjort min sirap på muskovadoråsocker, därav den mörka färgen.


Mums!


Ha en bra dag mina vänner!



PS Det finns många recept på nätet!

34 kommentarer:

NataljaOblonskaja sa...

Det såg riktigt gott ut.
Speciellt granskottssirapen, de är så himla vackra i sin ljusgröna,mjuka färg, de där skotten.
På 70-talet var det ju populärt med maskrosvin, nu var ju jag alldeles för ung för att smaka det, så jag har ingen aning om hur det smakade.
Skulle tro att det är godare med sirap.
Ha det bra och lycka till med dina expriment!

Camilla

Ruben sa...

Oj, vad du är duktig! Hur du hinner med allting, det är en gåta. Som alltid fantastiska bilder!
Ha det gott! /Ruben

Anelias hantverk sa...

VA...sirap av maskrosor och granskott, det har jag aldrig sett förr! Säkert roligt att prova på nya smaker.
Ha en härlig dag!

ormbunke sa...

Det är ju kul att pröva både det ena och annat.Köpte engång inlagda granskott på en marknad men det var ingen höjdare. Men som sirap passar den säkert bättre.Ha en bra dag. Anita

AnnCharlotte sa...

Det låter spännande...iallafall maskrosorna, granskott låter inte så gott egentligen men varför inte. Jag har ju ätit kirskål så.....

Lilla My sa...

Intressant, hur smakar det där? Gott? Har du recept på hur du gjort eller vad söker jag på om jag leter på nätet? Fast inte tror jag att jag hinner med nåt sånt kul nu just.
Ha en skön helg
Lotta

Märta sa...

Har aldrig hört om sånt!Borde kanske försöka med maskrossirap!
Ha en fin kväll!
Kram!

♥Min Eden♥ sa...

Jag håller med Ruben, hur hinner du med allt? Det ser gott ut...

Mammasblommor sa...

Det låter intressant och ser riktigt gott ut!
Ha en skön kväll!!
//Margot

Mimi sa...

Otroligt estetiskt upplagt igen, och säkert supergott. Hälsn Mimi

Lyckoslanten sa...

Men, va' intressant! Originellt och värdefullt! Slickar mig om munnen med beundran i blick! Otroligt vackra och inspirerande bilder! ♥

Hantverkarglädje sa...

Även jag tänkte utbrista: Va sirap av maskrosor? Har heller alldrig hört det tidigare men väldigt klokt att pröva för säkert kan det vara ok. Granskott pratade min mamma om att de förr i tiden åt mot hosta, om det hjälpte vet jag ej. Ha det gott.

Hantverkarglädje sa...

P.S. Om jag sätter ihop två o två så förstår jag vilket lopp du sprungit. Jag har ännu inte testat det men de lär ha mycket perenner där. Menade mig dit i år men missade annonsen.

Jord under naglarna sa...

Å, granskottssirap såg jag Ernst göra en gång i ett av hans program och har väl tänkt göra det någon gång. Får se om jag tar mig tid att göra det i helgen, verkar gott!

Må så gott Bea!

Inger sa...

Så mycket det finns som man inte känner till. Granskotten är så gulliga. Undrar, hur hinner du allt?
Ha det gott!

Åsa! sa...

Sirap på maskrosor?! Verkligen spännande!

Ninne sa...

MAskrossirap låter gott.Tyvärr har jag inte den rätta lusten att fixa i år, men du kan väl påminna oss till nästa år!Nu får man bara tänka sig, o jag har faktiskt köpt ngn sirap i Belgien som var gjord på ngn växt, men inte vet jag om det var maskros. Jag blev bjuden på den o därför blev det burkar av delikatessen med hem. Men vad var det?
Kram Ninne

Mia sa...

Du alltså, hade du visat mig stekt lever så hade jag nog till slut tyckt det såg gott ut ( vilket hade varit ett under..) det här ser ju helgott ut. Maskrosor och granskott.. Nu blir jag tvungen att leta efter recept :)

Anette sa...

Vad spännande! Det hade jag inte en aning om. Maskrosvis har man ju hört talas om förut, men inte maskrossirap. Kanske är det gott på pannkakorna och så skulle man ju ha lite nytta av alla maskrosor i trädgården. Trevlig helg. /Anette

Gudrun sa...

Så häftigt att du gjort sirap av maskrosor.
Visst är de vackra.
Såg ett danskt program om maskrosor för något år sedan, man kan ju tydligen äta allt på den.
Har inte smakat maskrosor men tror på dig.
Ha en skön helg.

Hilde sa...

Så gøy å lage noe av planter som er så utrolig tilgjengelige... Jeg synes det er veldig spennende dette med å holde gamle resepter i hevd...
Hilde

Annika Christensen sa...

Maskrossirap har jag gjort och det är jättegott. Vi har det med i vår första bok.
Men det med granskott var nytt för mig.
Tack för det.
Ha en skön helg
Annika

Charlotte sa...

Men oj vad gott det ser ut... Att du hinner med... Eftersom maskrosor häckar oss trädgårsmänniskor med sin närvaro på fel ställen är det väl lika bra att vända det till något positivt och göra godsaker av dem i stället som du gjort... härligt!

Ha' det bra!
/Charlotte

Britt sa...

Tack för titten och kommentaren hos mig.
Här hittar jag en härlig blogg.
Granskottsirap har jag aldrig hört talas om förut, men man kan ju göra mycket av naturens växter.
Ha en fortsatt härlig helg
Kram Britt

Njut i din trädgård sa...

Du överraskar!

Häftig! Det skulle jag vilja prova...

jätte kul idé

Trevlig helg

Creative Momone sa...

Oj så intressant! Man blir riktigt sugen att gå ut i skogen och plocka granskott, som tur är har vi skogen bakom huset. :) Jag måste nog testa, verkar så spännande.
Marianne

ruusu sa...

Fina bilder och roligt att läsa dina historier.

Kalo sa...

Spännande! Visste inte att et fanns sirap på maskros! Vad ska du använda den till?
Karin

Tigris Predikantan sa...

Så mkt maskrosor och så stora blommor borde man ha känt till detta innan de gått i övermognad ... får bli nästa år ... sirapen!
:)

Spirande grönt - sa...

Verkar spännade med sirap! Tack för tipset:)

Ha en fortsatt fin helg,

Rebecca

Huset vid ån sa...

Jättefina o inspirerande bilder, låter väldigt spännande också! Hoppas att du får en trevlig morsdag! Kram Therese

bea sa...

jeg har aldri visst at man kunne lage sirup slik:)) jammen fikk jeg lyst til å prøve..

ha en koselig søndag :)) klem fra mæ

Hanna sa...

Så spännande, det skall jag pröva någon gång.
Kram
Hanna

Maria Berg sa...

Här plockas det också maskrosor MEN det blir kanin mat istället.

Det var först förra sommaren som jag fick reda på at det fanns Muskovad socker, man lär så länge man lever och nu vet jag om maskrossirap också! MB