tisdag 11 maj 2010

Det fodras "morötter"

Fortfarande lite seg efter den utdragna flunsan, men ingen tid att förlora, det finns massor att göra för en arbetsvillig amatörodlare och trädgårdsskötare i min lilla värld. Solen glimtar fram mellan molnen när jag väl är hemkommen och det blir en snabb middag för att rusta för de sista krafttagen i trädgården under de korta kvällstimmarna.

Nu behövs verkligen några "morötter" för att komma igång på riktigt och jag börjar med den lockande, inspirerande och skapande delen av trädgårdsjobb. Kanske är det att börja i fel ända, när det torde finnas viktigare saker att uträtta, än att göra det fint innan allt har fått sin genomgång, men det ger visst lite ny energi att få stuva ner handen i den svarta mullen och kladda lite med våt jord.
En liten plantering på väggen till mitt krypin, i vacker grå ton med lila färg på Penséerna. För att få en snygg kant på krukan, sprayfärgade jag några björkris kvistar vita.



Känner mig väldigt nöjd och nu kan jag beta av kvadratmeter efter kvadratmeter, räfsa, ansa, ge kvickroten en omgång, några perenner ratas och får bli kompostfyllning. Planerar flytt av växter, det var ju det här med färg och form i rabatterna, höjd och marktäckande växter, oj, bara tanken gör mig lite vimmelkantig. Nu tar vi en sak i taget! Efter ett par timmar faller små regndroppar, det kan inte var sant, nu får inte regnet störa mig, trotsar det hotande regnet som till slut tvingar mig att avsluta jobbet. Lite trist när "morötterna" gav mer-smak!


Hänger med på Mariás trädgårdstema - Lila, eftersom jag har ett par ljuvliga tuvor av söta Primula i en syren lila färg som lyser upp mot det annars gråa runtom. Att få njuta av dessa vackra tuvor är ju också "morötter" eller kanske en form av belöning för väl utfört jobb och känslan av ömma muskler och stela rygg gör sig påmind en tid efter.






Må gott mina vänner!

23 kommentarer:

Inger sa...

Helt rätt att muntra upp sig själv med något riktigt fint, trots att det inte är färdigt på andra ställen, proffsigt arrangemang!
De ljuslila vivorna är underbara, min färg, har vivor som ser likadana ut från min barndomsträdgård. Mycket återstår att fixa i min trädgård efter vinterns framfart.
Ha det gott!

Gunilla sa...

Hej Bea

Här sstår allt still för närvarande. Jag har flyttat ut plantorna i växthuset och värmeelementet får vara igång för det är ganska kyligt än.
Nu ikväll har vi 2 grader och dimma. Hoppas att värmen kommer snart men jag tröstar mig med att myggen inte kommit än.

Ha det gott
Kramen/Gunilla

AnnCharlotte sa...

Klart man ska ha en morot....för har man väl kommit igång så brukar det ju som bekant vara svårt att sluta...

Lyckoslanten sa...

Vilken vacker färg på din pensé! Och dessa vackra primulor i komplementfärger!Jag förstår att du mår bra i din trädgård även om den ger dig ont litet varstans. Önskar dig en skön helg med eller utan jobb! ♥

Britt sa...

Det är helt rätt att beta av i sin egen ordnig och inte efter vad som borde göras//Britt

gittan sa...

Jag tycker nog att du började i rätt ände. För det går lättare att ta tag i de "tråkigare" sysslona när mna samtidg har något fint att glädjas åt. Dina Penseér har en underbar färg! Här egnar det för fullt idag, kanske lika så bra eftersom jag förmodligen mår bättre av att vila (även om förnuftet inte håller med riktigt) Hoppas du får en långhelg med torrväder / kram gittan


hur är det "vår" ängel, lever den? Jag lyckades hålla liv i Klockmalvan ända tills i februari då den plötsligt gav upp till synes helt utan anledning =(

Annika Christensen sa...

Låter så härligt med ett litet eget kryp in.
Lila och gult är så fint ihop.
Gillade inte gult innan men nu har jag en gul rabatt med dessa lila primulor i framkant. Skulle fota den men nu regnar det här.
Ha det gott
Annika

Hantverkarglädje sa...

Här fanns det visst mycket intressant.

Charlotte sa...

Kände igen mig i alla dina ord.... Skulle kunna varit jag.... :-) Tycker att du började i rätt ände - så brukar jag också göra.... Då får man lite kraft att ta itu med resten. Visst kan det vara överväldigande ibland att ha så roliga saker som en ny plantering på gång som ju är jättekul, men också kräver lite tankeverksamhet.... Och sen regnet... Som sagt, kände som att det kunde varit jag och mina tankar när jag läste :-) Det blev förresten jättesnyggt med det sprayade björkriset!

Ha' det bra!
/Charlotte

Mammasblommor sa...

Skönt att kunna vara ute och jobba med både det ena och det andra! Och visst känns det i kroppen efteråt!!
Vilken söt plantering med penseerna!
Primulan hade en väldigt läcker färg!
Ha det gott!
//Margot

Åsa! sa...

Visst är det avkoppling och motion allt på en gång där ute i trädgården! Man ändrar och fixar, runt, runt går det. Troligen blir man aldrig färdig, och det är väl just det som gör trädgårdsjobbet så spännande!
Ha det gott Bea!

Fågel Blå sa...

Åh vilka härliga bilder...
Ha en fin vecka!
Kram Kathrine

ormbunke sa...

Att spreja färg på björkriset låter spännande. Så fin dekoration det blev. Ha en bra helg. Kram. Anita

Lilla My sa...

Så vackert björkriset blev med lite spray :) kommer i håg för länge sen kring julen då brukade man få hyacinter med vitt sprayade björkris i krukan men det där var nog tjusigare.
Här lyser solen idag och det ser ut att bli en fin dag så det blir att njuta när man har ledigt.
Kram Lotta

Livskrafter sa...

Det är sunt coh klokt att belöna sig själv med nåt lite extra emellanåt. allt går liksom lite lättare sen då
Kram
E

Gudrun sa...

Fina primulor, härlig färg.
Hoppas du får må bra och att krafterna kommer tillbaka snabbt.

Kram

Mia sa...

Stela lemmar och lite ond rygg, det är våren det, tillsammans med jord under naglarna och nariga händer. Kan den där med att flytta om, vi har ju haft en hel vinter att fundera över och planlägga rabatter. Det måste vara kul iår när ateljeen står på plats och du kan börja planlägga runt den ochså, dina blomsterarrangemang är alltid lika flotta. Lila primula är söta och kontrasten lila och gult ordnar ju till och med blomsten själv.
Ha en fin och förhoppningsvis regnfri helg :)

Monica sa...

Du gör väl alldeles rätt Bea :) Man ska göra det man känner för ... då blir det som allra bäst :)
Trevlig Helg
Tjingeling
Monica

Kalo sa...

Söta bilder! Jag gillar lila!
Karin

Maria Berg sa...

Oj, va har jag missat har morsdag redan varit? Jag hade skrivit upp det som sista heögen i maj?

Vackert emd den rosa rosen i alla fall.

Jo, de där morötterna får man allt hitta jag gick ut för att dra upp några Kirskål och kom inte in förrän 4 timmar senare och mina barn babdade sig själv och tog pyjmas på sig sedan gick jag bara in och nattade dem - sådan trädgårdsarbete som man inte måste göra utan VILL göra är underbart.

Tyvärr fick jag inte till Mck Linky denna vecka men skall försöka igen till nästa vecka. Härligt med den lilla lila!

Kram från Maria som sitter på Trädgårdsmässa på Wapnö utanför Halmstad.

Angel.Pearls sa...

Supersöta pense'krukor du har, oc färgen på dina primula är urläcker! Tack för gullig kommentar hos mej. Ha en fin helg//Eva

Mia sa...

Fy bubblan vad avundsjuk jag blir. Har du 28 grader varmt idag!! Helt otroligt, tror nästan inte det går an, i mitten av maj. Ska lova att det låter skönt :)

Bea sa...

Skulle gjerne hatt den varmen jeg også.. her er sol men en iskald vind..

Så flott det ble med de kvistene.. og den primulaen var nydelig!! en slik skulle jeg gjerne hatt..

Du får kose deg i varmen og ha en riktig deilig helg:))

klem fra Bea