torsdag 6 maj 2010

Att leva med...

... i vårens tjusning, en sällsam känsla som ger fart och fläkt i trädgården och berövar nästan all min tid för tillfället, med upprensning av rabatter och bereda plats för den nya säsongen med ettåringar. Likt många andra tassar jag på i min värld, iklädd trädgårdshandskar som för det mesta blir kvarglömda på trappan, i skottkärran eller blev lagda på någon besynnerlig plats, för att inte finnas till hands just när de behövs. Lite planlöst vandrande mellan varven och den systematiska genomgången av rabatterna är som bortblåst genast man greppar trädgårdsredskapen.



- Glömde visst att kontrollera om de nyaste perennerna överlevde första vintern.
- Jodå, det såg bra ut, det fanns liv!
- Ja, men... kanske jag måste flytta ut några planteringsbrickor i växthuset på samma gång.
- Oj, det verkar kruttorrt i de små krukorna.
- Måste hämta vatten och ge en rotblöta.
- Fantastiskt så det växer, snart får jag skörda egen plocksallad och rukola.



- Basilikan är fräsch, frodig, växer och doftar underbart.





Nu "fastnade" jag visst i mitt växthus med drömmar en stund.

(bild från min "gröna barnkammare")



En vacker vårkväll går så oerhört fort och min summering av verklig trädgårdsinsats blev minimal. Men naturligtvis är det fingertoppskänslan som ger det ultimata med odling och sådder och följderna får jag ta och leva med mitt slarv med handskar och irrande hit och dit.



Läste förövrigt i en trädgårdstidning, om en vårdande handsalva som innehöll bla Ringblommor och tror bestämt, det får bli en eller två påsar Ringblommor för att testa salvan.


En söt Award fick jag från den fina bloggen: Anelias hantverk
som är otroligt duktig på handarbete och gör många vackra ting. Tack min bloggvän!


Nu följer det vissa regler med den som innebär att att man berättar sju saker om sig själv. Nu väljer jag att göra det lätt för mig denna gång. Mitt inlägg idag berättar säkert lite om mig och torde räcka idag.
Sänder Awarden den vidare till Dig som precis just nu håller på med trädgård och uppdrivning av ettåringar!



Det är gott att leva med i "våryran"!

Kramen


27 kommentarer:

Halina sa...

Ditt inlägg är så uppiggande!
precis som trädgårdsarbete :))
Snygga knoppar!
Mvh Halina

Inger sa...

Känner igen mig själv i ditt inlägg, ett lite planlöst irrande i trädgår´n för att se vad som händer. Men till slut är allt fixat, men jag har ännu mycket kvar. Tur att det snart är helg. Våryran är underbar och dina bilder toppenfina.
Kram Inger

Mimi sa...

Just den där planlösheten, lite hit och lite dit känner även jag igen, och förstås handskarna som alltid just är på nåt riktigt besynnerligt ställe. Härliga goda grödor på gång, jag är nog lite besviken på att jag inte fick igång växthuset ännu denna vår. Men se nästa vår så ska det vara desto ljuvligare! Hälsn mimi

Lyckoslanten sa...

Ja se där grönskar det och det är bevis nog för att du kan din sak! Jag sådde massor för några veckor sedan, men många frön bar inte frukt. Jag har tyvärr inte tid att sköta mina blomster denna hektiska månad i skolvärlden. Det hjälper inte att mannen köpte trädgårdshandskar åt mig i min favoritfärg! Tack för de vackra bilderna! ♥

ormbunke sa...

Så härligt att ha ett så fint växthus när vintern har varit så sträng och utdragen.
Ja, det är lycka att få vara ute i sin trädgård och städa upp och planera för sommaren. Allt inomhusarbete får va nu en tid. Njuter av dina ord. Kram. Anita

Kalo sa...

Fint inlägg. Njut av våren. Härliga bilder visar du också!!
Karin

AnnCharlotte sa...

Lite här och lite där...känner igen mig i det du skriver, iallafall hemma i min egen trädgård. På jobbet är jag lyckligtvis mer rationell ;))

Jord under naglarna sa...

Jag går ut för att hämta in tvätten, tar fram sekatören och klipper bort lite gammalt visset som blivit kvar och hittar att tulpanerna har knopp, hm lite torrt i sådderna och så vidare. Tvätten? Den hänger ute än. =)

Så grönt och frodigt du har bland dina sådder!

God natt!

Ruben sa...

Har också svårt med att göra en sak i taget när jag är ute i trädgården. Och trädgårdshandskar glömmer jag sälla på olika platser - däremot glömmer jag understundom att ta dem på. Trots att jag har ett par som är särskilt fina!!! ;-) Ha det gott! /Ruben

Charlotte sa...

Irrar också omkring och gör små insatser lite överallt... Svårt att avsluta något - lätt att påbörja något... Det blir lätt så under våren när man inte riktigt vet vad man ska ta itu med först... Handskar har jag mååånga av, så det gör inget om jag förlägger dom.

Ha' det bra!
/Charlotte

India sa...

Helt otroligt vad det växer hos dig. Du måste ha enormt gröna fingrar!

Mia sa...

Ja men Bea, det är ju sån det ska vara, så mycket att upptäcka och låta sig förledas av. Ditt växthus måste lukta gott nu, med all basilikum.mmm... Vilken härlig tid vi har, och vilken härlig tid det blir.. kvällarna är alldeles för korta.
Njut våryran :)

gittan sa...

Visst irrar man mest runt där ute just nu. Man vill så mycket men samtidigt så är det viktigaste att vi njuter i fulla drag. Igår lyckades jag bli färdig med ett måste, vissa saker mår inte bra av att vänta ;P Ha det gott / kram gittan

Åsa sa...

Så fina dina plantor är, basilikan är ju riktigt bra pågång! Hoppas du får en fin trädgårdshelg Bea!

Britt sa...

Så kan jag känna mig i trädgården också finns så mycket att pyssla med//Britt

Mammasblommor sa...

Lika trevligt att läsa dina inlägg varje gång! Känner så väl igen det du skriver......undrar om det kanske är en del av charmen och nöjet i trädgården! Kanske också därför vi alltid hittar något att pyssla och pula med!
Fina bilder!!
Ha det gott!!
//Margot

kajsastina sa...

Det var härligt att läsa ditt inlägg om pulandet i trädgården och vilka vackra bilder!
Jag läste i början om att du skördade basilika och tänkte hur kan det vara möjligt. Så fick jag se att du hade ett växthus.
Jag ska i morgon köpa plantor av kryddväxter, så det dröjer innan jag kan skörda.
Ha en skön helg!
kram
/Ulla

Hemma hos Jeanette sa...

härliga vårbilder som du bjuder på,det är så härligt att vi har fått vår nu efter en så kall vinter
ha en skön helg
kram

HelenJ sa...

Vi är nog många som är som du - pysslar med en massa olika saker samtidigt så när man ska summera vad man har gjort går det knappt, fast man varit i full gång hela tiden.... Handskar brukar jag ha fem eller sex par igång samtidigt. När jag förlägger ett par brukar jag hitta ett annat istället =)
Ha en skön helg
/Helen

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Man känner igen sig där...man yrar från ett ställe till ett annat,utan att egentligen ha uträttat något alls. men ååh vad det är härligt!!

Lillebeth sa...

Så fint hos dig och pust så mycket att göra! Ha det så bra i våryran!

Maria i Sennan sa...

Lite svårt med trädgården just nu...det e ju iskallt där ute..fast jag har klippt gräset för första gången..och det e ju också ett sätt att vårstäda..
Ha det..Maria

Huset vid ån sa...

Grattis till din award! Den är du väl värd, dina fina o kloka inlägg blandat med otroligt vackra bilder....Det är tummen upp! Kram Therese

Märta sa...

Det är ju så det börjar, att gå omkring o bara se o beundra,o njuta.Det är inte bara handskar jag tappar bort,små spadar o annat ligger utspridda lite här o där.
Ha en fin Mors Dag!
Kram!

Mia sa...

Fniss... precis sådär går det till hon mig också i vanliga fall.

Nu är jag glad om jag lyckas ta mig ut utan handskar och med kameran i handen. Det är ungefär så mycket jag gör i trädgården som jag mår just nu men den överlever. Jag är ändå glad för varje dag det busas vidare i magen och bloggar på i det tempo jag mäktar med. :)

Ha en fin söndag!
Kram Mia

Lilla My sa...

Våren är en sån härlig tid man vill var överallt på en gång och bara njuta av allt som tittar upp i byttorna och i blombänkarna.

Inne är det likadant, jag har så många hoyor som är på G och så har min kaffebuske blommat med ett blom! Jag hoppas det kommer flera blom så jag får leka bi och pollinera den och få kaffebönor!

Ha en skön morsdag!

Annika Christensen sa...

Precis så är det här också..
Och ingen kan jag skylla på heller.
Fullt upp att göra överallt och alltid något man hittar på vägen.
Väntar på lite värme så jag kan vara ute mera. Fast med vinterkläder går det ju bra.
Igår städade jag växthuset till kl 21.30 och då föll jag i säng i pladask kan jag säga.
Ha det gott
Annika