tisdag 13 april 2010

Örter...

.. och vårens första blomma. En underbar vårdag med värme, sol och ljumma vårvindar, helt fantastiskt! Vädret lockade till den absolut första insatsen idag att röja i trädgården och befria den från bråte som förunderligt nog kommer fram efter en hel vinter. Gammal fågelmat, kvistar, kvarlämnade marschaller, torkat granris m.m. skottkärran fylldes och rivstarten av årets säsong är inledd.

Den sötaste lilla Krokus har slagit ut och jag får böja mig djupt för att få den dokumenterad, men ett kärt besvär och genast rinner alla lustar till för en ny odlings- och trädgårdssäsong. Lite likt trädet på våren, när saven rinner till i stammen och det spricker ut i den ljuvligaste grönska efter den välbehövliga viloperioden.


Nu tar ivern för den gröna sköna världen över och örter är ngt jag försöker så sakteliga lära mig mera om och jag lockades likt tidigare år, att köpa färdigt krukodlade örter till en början och plantera i en vacker zinkkruka, färdig att användas och den brukar hålla länge.






Basilika har jag dock sått i fyra olika sorter, Gecofure, Ocimum Basilicum, Röbladig och Småbladig som jag hade i fjol och var jättelätt att hantera. Den först nämnda växer fint och doftar så gott och de övriga är relativt små plantor fortfarande och får uppdatera när de vuxit till sig.



Detta är ett under som kallas för vår.
Detta är ögonblicket då den tråkiga vintern förvandlas till glädje - och du
känner dig evigt ung.

Pam Brown f 1928

Njut av våren mina vänner!

Kram

31 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Ja, håller med dig: våren är ett under! I morgon blir det fint med!
:)

promenader på landet sa...

Hej min vän! Åh vad jag får inspiration här på din blogg och dina vackra bilder! Måste nog ut mer i trädgården i morgon! Må så gott stor kram från Maria

Inger sa...

Våren har kommit till mig också, tror inte det är sant, hänt så mycket sen igår. Toppen!
Ha det gott!

Lena/isis sa...

Ja, vad mycket man hittar när man börjar " städa " i sin trädgård. Men det känns sååå härligt att det är dax. Mysiga örter du har. Kram

kajsastina sa...

Javisst är deten underbar tid vi går till mötes! Jag håller på och klurar ut vilka örter jag ska skaffa. Jag har sedan förra året oregano och citronmeliss.
Ha en skön onsdag!
/Ulla

AnnCharlotte sa...

Ja nu har vi glädje....
Att få ligga på knä och rota är hur härligt som helst ;))

Charlotte sa...

Hihi..känner igen de där mindre fina lämningarna från vintern som man hittar när snön tinar... Oh, vad din basilika kommit upp fint. Jag sådde mina 4 sorter i dag. Har inte haft möjlighet tidigare då vi varit bortresta.

Ha det gott!

/Charlotte

Mies Balkong sa...

Ja nu är det en underbar tid! Man tror nästan inte att det är sant när solen värmer och det börjar grönska efter den här långa kalla vintern. =)
/Marie

Mia sa...

Så kul egentligen, att krokusen kom samtidigt hos oss ! Nu är våren här. Jag tog sju påsar basilika och blandade, det spirar lite här och där, men om dom blir stora blir det en salig blandning av det hela. Inte lätt att säga vad som är vad.. Tror jag ska plantera örter i mina baljor, det ser ju väldigt trevligt ut och så kan man kanske lättare flytta dom runt..tack för ett bra tips :)

Lilla My sa...

Våren är den bästa tiden på året då allt börjar spira och gro. HÄr är det ännu väldigt blött i blombänkarna och på gräsmattan, snö ligger lite här och var men hoppas på att snart kunna börjar ´städa´lite smått i trädgården.
I växthuset har fröna spruckit, Härligt!
Ha det bra
Lotta

♥Min Eden♥ sa...

Ja våren kan man verkligen kalla för ett under, det känns som ett under varje år den kommer. Det är lika underbart varje gång den är här, precis som om det händer för första gången.

Lyckoslanten sa...

Härligt med örter och basilikan skulle jag gärna ha nära till hands. Tack för informationen angående kameran. Jag tycker väldigt mycket om dina bilder! javisst, nu förvandlas det tråkiga till glädje, så sant! ha en underbar dag! ♥

Maria i Sennan sa...

Jodå mina tankar har också börjat snurrar om att ha lite mer örter denna sommar..och göra som du..ha dem tillgängliga i krukor och krus..låta dofter och smaker förgylla tillvaron...Må så gått
Maria

IreneL sa...

Ja jag njuter verkligen av våren! Jag har längtat så efter den...och det är nog många med mig som har haft denna längtan i år! Härligt med örter! Det är något som jag är väldigt dålig på. Blandar ihop dom och kommer inte ihåg vilken mat man ska använda dom till! Jag håller mig nog till mina blommor :)
Ha en fin dag! / Irene

Moa sa...

Hmm.. vår vår kära vår.. ja man nynnar och njuter. Visst är det gott och fint med örter i krukor.. brukar också köpa mig färdig och sätta i fina tråg och krukor som står fint hela sommaren. Önskar dig en härlig och fin onsdag..kram/Moa

Beatrice sa...

Det låter så härligt när du beskriver hur du pysslar och vårstädar trädgården! :-) Kryddor och örter är något som lockar mig också, kanske provar jag på det lite mer i år.

Här är det lite för tidigt för vårblommor än, men jag ska allt hålla utkik efter små nyvakna skönheter under mina promenader :-).

Vilket vackert citat du avslutade inlägget med, det ska jag ta med mig idag!

Ha en fin onsdag!

Många kramar till dig
Beatrice

Gunilla sa...

Vilken härlig tid våren är. När fåglarna sjunger och solen värmer då önskar jag att dygnet hade många fler timmar.
Än har jag inte börjat med något trädgårdsarbete men jag laddar för trädgårdssäsongen.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.
Kramen/Gunilla

Ninne sa...

Måste ut o kolla min örtagård. Har sått sallader planterat Roccula i en pallkrage
Melissen hade nog försvunnit , 2 sort, så det köper jag nog en kruka o sätter ut. Har gjort så tidig. o det har funkat
Gott när det växer-- Här är krokusen strax slutblo. Men det kommer nytt
Ha det gott Ninne

Mammasblommor sa...

Ja, det är en del konstiga grejer man hittar när man börjar rensa och röja! Det är så kul när man ser resultat av sitt rensande; så fint det blir i rabatterna!!:)
Så många fina kryddor du har, mycket gott i maten!!
Ska så lite olika salladssorten snart, i kruka på balkongen!
Ha det bra / Margot

Jord under naglarna sa...

Ja, det är mycket som har gömts i snön. Förberedde barnen i morse att i eftermiddag kanske de kan göra en runda ute och städa upp lite, vi har också marchallrester, granris och annat som tinat fram. :)
Jag vill alltid ha massor av basilika, men sanningen är att det brukar bli ganska klena plantor, men nya tag i år!

Åsa sa...

Visst är det roligt med dessa örter, och lättodlade är de också vilket jag uppskattar :D
Må gott Bea, och tack så väldigt mycket för all information om havtornet!

Gudrun sa...

Ja, nu njuter jag av allt jag ser och drömmer om. Hela sängen är full av böcker och tidningar och en laptop.
Så härligt med dina örter, jag riktigt känner dofterna och tänker på när jag skall göra marinader till grillningar, mmmmm. Så underbart, äntligen.

Ha det gott vännen.

Gudrun sa...

Glömde en sak, sädesärlan har kommit, den satt på taket och vippade. ;)

Lillebeth sa...

Så du har ingen snö kvar. Måstevara underbart. Här minskar det men är alls inte klart för trädgårdsarbete. Ha det gott!

Britt sa...

Håller med dig vad kan vara mer underbart än våren//Britt

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Längesedan känns det som.
Nu går våren så fort här så jag hinner inte blogga precis.
Alltid lika njutbart hos dig.
Det syns att du njuter.
Ha det gott i vårsolen
annika

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Tusen Tack för dina ord inne hos mig, dom berörde mig verkligen. Hoppas allt är bra med dig. Vilka underbara vårbilder du bjuder på, nu längtar man verkligen efter sommaren! Kramis Therese

Angel.Pearls sa...

Fina odlingar du har! Och visst är det underbart m vår! Kram//Eva

Birgitta sa...

Vilka härliga bilder på kryddor du har. Förstår att du väntar på sol och värme och vill börja med odlingssäsongen nu.
Jodå, jag tröttnar allt ibland på att väva, men då tar jag ett litet break. Gardinerna är tyvärr inte till mej utan är beställda. Har kommit en bit på väg nu. Sedan har jag 7 ripsmattor på beställning. Det är lite mycket tycker jag. Skulle vilja väva något roligt ibland, som jag själv kan bestämma färger och mönster på. Men det kommer nog senare.
Önskar dej en skön helg.
Kramis Birgitta

♥Min Eden♥ sa...

Oj, tack Bea...vet du...jag är så jätte jätte glad...:D det bara sprätter i mig :D

karina sa...

Hejsan!

Många kryddor har jag perenn men att så basilika misslyckas jämt. Så i år ska det få bli köpta plantor att ha inomhus och en ny växt får ta dess plats i kragen. Ramslökssoppa kanske det inte blir i år men till nästa ska det avnjutas av e´gen skörd. Ha det gott, Karina.