måndag 5 april 2010

Något för alla sinnen

Så har vi påskhelgen bakom oss, den bjöd på ett riktigt vårväder, sol, regn och grå väder, precis som sig bör när våren gör sig påmind. Kan ni tänka er, jag når mitt växthus utan större strapatser i det sladdriga snötäcket, slut är den djupa snöforceringen och jag får akta mig för att inte stiga i rabatterna och förstöra eventuella växter som ligger under snön och bara väntar på att få blomma ut.

I växthuset har jag en liten förväntan, nämligen den kruka som jag planterade full med lökar på höstkanten, därav mitt ivriga springande av och an. Vilken lycka att idag upptäcka, det gror och upp kommer de första lökarna...jipiii!

Påskhelgen har således bjudit på något för alla sinnen, både för ögat, dofterna och smakerna från påskbordet osv. Förresten så har jag fått Annikas och Evas bok i mina händer: `En lisa för själen`. Läsningen är så väl beskriven om hur vi påverkas av naturens orörda sköna ting, trädgården som skapar rofylldhet och ger något för alla våra sinnen. Underbar läsning, varvad med ljuvliga trädgårdsbilder och "bjuder in" läsaren till en avkopplande tillvaro och lämnar något till eftertanken. Precis i min smak , en bok med betoning på välmående av att leva i och med grönskan, naturen och trädgården som ger livgivande energipåfyllning. Tack till Er båda för en väldigt läsvärd och fin bok!

En upplevelse av att det växer behöver inte vara så stort för att beröra våra sinnen, en kruka med små blommor eller något "yttepytte" grönt som spirar i någon så-bytta, ett vackert dekorerat fat, något för läcker gommen osv.
Inspirerad av boken över sinnenas upplevelse, får det bli ett plock ifrån påskhelgen och bilderna får illustrera de olika sinnenas upplevelser för mig.



Något för ögat,

en smakupplevelse,


små stilleben i tillredningsskedet som fångar,


läckert med egna trädgårdshallon, skördade senaste sommar,


lyckan med sådder som gror och växer till sig, gröna-sköna blad,


i långa rader,


även trädgården gör sitt för att behaga innehavaren och


till slut, solen skiner och fram kommer de första Taklökarna - underbart!


Tack för alla rara påskhälsningar!


Önskar er alla en fin arbetsvecka!

33 kommentarer:

Lena/isis sa...

Vilka härliga bilder, som vanligt :) , du bjuder på. Njuter av att se dem. Ja, den boken är super...Kram

ormbunke sa...

Jag njuter också av boken. Tar lite i sänder. Har du planterat olika lökar i olika nivåer i krukan? Det är säkert spännande att se om de kommer upp i rätt ordning. Skönt att snön börjar smälta hos dig . Nu kommer det väl att explodera växtligheten när värmen kommer. Ljuvlig påskmat du har haft.Det rinner fullkomligt i munnen. Kram till dig. Anita

Annika Christensen sa...

Tack kära du för en sådan fin beskrivning.
Du bjuder minsann på något välmående också. Urläckert och alldeles underbart.
Som vanligt skriver du så njutbart.
Stor kram till dig från mig
Annika

Charlotte sa...

Oh, vilka härliga bilder. Den sista med taklöken på och solljuset som lyser upp den....ahh...

Ser fram emot att få läsa boken och se alla bilder. Ska köpa den på mässan....

Ha' det gott!
/Charlotte

Charlotte sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
promenader på landet sa...

Jag får sinnesro på din härliga blogg! Ha en jättebra vecka stor kram från Maria

Lyckoslanten sa...

Oj, oj så jag tycker om din text och dina foton på allt det ljuvliga! Nu ser jag faktiskt fram emot att få följa dig och alla växterna som kikar fram en efter en! Visst är det härligt när snön krymper! Ha en bra början på din vecka! ♥

Inger sa...

Så njutningsfullt, för gom och öga, kropp och själ. Hallonen ser makalöst goda ut. Jag läser också Evas och Annikas bok, och där finns mycket att känna igen. Tack för rar kommentar hos mig.
Kram Inger

STENLYCKA sa...

Kram på dig och underbara bilder som vanligt.
Bilden på Taklöken så vacker när solen lyser på den.
Ha en bra vecka!
Raina

Mia sa...

Nog var det njutbar läsning i den boken, allt så träffande och riktigt. Man känner sig igen. Härligt att våren kommit till dig. Taklökarna är sanna charmknuttar så här års ( och ellers..) när man hungrar efter grönska.
Ha en fin arbetsvecka du också :)

Lilla My sa...

Vilka fina foton du har i ditt inlägg idag, men är det där nån ny bok? Lät intressant.
Här har jag nu startat upp växthust men mer om det i mitt inlägg sen.
Snön krymper nog men sjutton vad det går låångsamt.
Ha en bra början på en ny vecka!
Lotta

♥Min Eden♥ sa...

Härliga bilder och en fin text, som vanligt! Jag bläddrade också i boken i går, och den verkade hur härlig som helst, en bok man borde ha i bokhyllan!! Kanske jag hittar den på mässan i helgen!!

Tyra i Vaxholm sa...

Härligt Bea, inte ett påskägg så långt ögat når. Vackra bilder som vanligt från dej :-) Ha en fin vecka du med.

Tyra

Jord under naglarna sa...

Vackert!

Mammasblommor sa...

Härliga bilder, den solbelysta taklöken är läcker!!
Jag har oxå skaffat Annikas och Evas bok, den är jättebra!
Ha det bra / Margot

Åsa sa...

Hej vännen!

Den boken måste jag köpa!
Men vilka härliga små skott som kommit upp ur jorden, vilken lycka!
Här har vi fortfarande massor av snö, men man ser att snön krymper för varje dag.
Tack för alla fina bilder du bjuder oss på!
Kram Åsa

Livskrafter sa...

Wow...tack för den härliga lilla inspirationskicken
kram
Emma

Kalo sa...

Åh, vilka läckra bilder! Ser ut som om påsken var god!
Karin

AnnCharlotte sa...

Den där boken är står på vill ha- listan...
Visst har trädgården mycket att erbjuda...både för själ och kropp.
Vad härligt att det äntligen töar hos dig också ;)

bean emäntä - bea's sa...

Rena njutningen att se på dina bilder, precis som vanligt!

Mimi sa...

Härligt inlägg! Sköna bilder. Hälsn Mimi

Njut i din trädgård sa...

Jag njuter av ditt inlägg Bea!

Vilka bilder! Underbar text som vanligt!

Jeanette sa...

vilka härliga inlägg du har som vanligt ,
må så gott
kram

Gunilla sa...

Ja nu är jag less på snön. När jag kikar in på andra bloggar så blommar det och det är full gång i trädgården.
Fast jag har ju mitt kvar och får njuta destomera :O)
Synd bara att det blir så intensivt med trädgårdsjobben när det börjar kika fram.

Ha det gott

Kramen/Gunilla

Angel.Pearls sa...

Urläckra bilder du bjuder på! Härligt med växthus -kan tro att det händer saker där! Kram//Eva

Gudrun sa...

Hej Bea!
Visst är det så att det lilla kan ge sådan stor glädje.
Underbara bilder du visar.
Börjar visst bli lite hungrig känner jag.
Önskar dig en riktigt bra dag.
Kram

Britt sa...

Härligt inlägg. vackra bilder. Boken finns på min önskelista också//Britt

karina sa...

Hejsan!

Har det uppskrivet att till höst göra en kruka full med lökar. Det skulle vara tre lager med olika sorter för att få njuta lång tid. Förstår att du njuter och här börjar allt ploppa upp ur jorden. Jag får fara som ett yrväder för jag måste ta nya kort på alla växter, för jag fick bara pyttesmå bilder med från TB när jag gick ur. Ska till Älvsjömässan och hoppas hitta boken "En lisa för själen" och lite annat smått och gott. Ha det gott, Karina.

Mine Blomster sa...

Så vakre bilder og så nydeligt med allt som spirer... Det er en utrolig deilig tid vi har forran oss nå*smiler*

Tusen takk for din vakre kommentar på min blogg. Du skal vite at jeg får enargi av kommentarer som dine. Det er den beste medisinen i min setting. Så TUSEN TAKK ;O)

Varm hilsen og klem fra meg ;O)

Huset vid ån sa...

Åh, Vad mycket härliga bilder du bjuder på! Önskar dig en trevlig o skön vårhelg! Kram Therese

Lillebeth sa...

Gott, skönt, grönt och fint! Ha det så bra!

Hanna sa...

Så mycket gott.
ha en bra fortsättning på helgen.
kram
Hanna

Bea sa...

ja, det kan jeg skrive under på at hage gjør noe med sjelen..det er en fantastisk følelse å bare vandre rundt å snuse inn dufter, se nye ting hver eneste dag..

sitter nå 2000km unna min have i Danmark og føler meg helt tom!! tenker på alt som spirer og spretter og som jeg ikke får se..
jeg blir nesten syk av det.

Fantastiske bilder her!!! :))